Kannenpulttien erot ja jälkikiristys

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Kannenpulttien erot ja jälkikiristys

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Eli netistä löytyy taas vaikka minkänäköstä soopaa ni aattelin kysästä täällä kun aikasemminkin asiallista vastausta tullut.. Elikkäs tohon RS Turboon on tulossa metallipahvi, ja en nyt oikein tiedä noista pulteista otanko venyvät vai venymättömät pultit. Kun tuolta muilta foorumeilta lueskelin et jos on venymättömät pultit niin on pultteja laajenemisen seurauksena katkeillu. Ja sit toinen homma on toi jälkikiristys, manuaalissa ei jälkikiristyksestä sanota mitään, eli teenkö vai en? Muilla foorumeilla oli taas sit juttua et jos on metallipahvi niin jälkikiristystä tarvita.. mää oon aivan sekasin, voitteko valasta miten sen yläkerran nyt kasaan ja mitkä pultit hommaan :lol:
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Venyvät -> ei jälkikiristetä, kovat -> yleensä ollut tapana jälkikiristää. Peltitiipparista ei ole kokemusta kun venyvillä, joten tuota kovilla en tiedä. Kysy tiivisteen valmistajalta mitä suosittelee? Olen myös kuullut, että massapahvi ja kovat pultit -> lämpö pumppaa tiivistettä kasaan ja esikiristys pienenee ja lopulta pahvi karkaa välistä. Alumiinikansi kun laajenee enempi kun pultiti, niin pahvin puristus kovenee ja jos pultit ei anna periksi, niin pahvi antaa. Noilla venyvillä tuota ei tapahdu. Peltitiipparilla voi tietty pultit pettää jos riittävän kovassa ovat.

Kai sulla on lohko ja kansi plaanattu ennen peltitiipparin laittoa..? On pinnanlaadusta ja suoruudesta tarkka.
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Joo lohko plaanattu kun kone ollu viimeks auki, eli noin vajaa 5tkm sitten, kansi on menossa koneistamolle joten oikaseevat sen siellä samalla kun muutakin remonttia tekeevät... Eli siis jos otan esim. fel-pron 2mm (minkälainen oli jo aukastessakin) metallipahvin niin sit kannattaa ottaa normipultit? Eikun muutkin rohkeesti antamaan omia näkemyksiä, kun kuitenkin mulla vasta eka kansiremontti menossa...
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Noudata valmistajan suositusta, älä omia näkemyksiä. Nopealla googletuksella felpron 1,85 mm pahville tarjotaan kaveriksi normipultteja. Kahden millin peltitiippari kuulostaa kyllä jännältä jo itsessään. Monikerroksinen moinen on?

Burtonpower ja vastaavasti hakee sitten nuo CV191 pultit.

Jos väärä tiippari, niin vastaavasti saa varman tiedon. Vähän nyt oma-alotteisuutta...
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Se on 2mm mitattuna kohdasta mikä ei ole kannen ja lohkon välissä ollut, eli oiskohan tuo 1,85 sit kokoon puristuneena
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

No tuossa ylläolevassa linkissä lukee, notta
1.85mm thick uncrushed
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Noniin nyt on tulossa Rallyracelta venyvät kannenpultit, venttiilivarren kumit, tarvittavat tiivisteet ja se tosiaan se 1,85mm fel-pro :lol: Imuvenat jouduin tilaamaan ruotsista kun rallyracella oli vaan isompia venoja ja siten ois joutunu uusii kaikki.. Nyt pääsen kaks venttiiliä ja kannen koneistusta halvemmalla kun läppään ite ne kaks venttiiliä... Ruotsista löyty myös good-year merkkinen jakohihna, laadusta en tiedä mutta hyviä auton renkaita ko. merkki ainakin valmistaa :lol:
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Onhan ne muut venat varmasti suoria? Jos on vaan pikkuisen mutkalla, niin voi kylmänä olla tiiviskin ja katketa sitten aikansa nitkuttuaan.
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Juu ne muutkin on testattu ja on pitävät, ja oli aika luonnollista että oli just kaks keskimmäistä imuvenaa solmussa työtahdin takia. Just hain noi tilaamani osat matkahuollosta ja totesin että ne on samanlaiset kun entisetkin, ainut vaan että mitkäköhä noi "prikat" oli tuolla entisten pulttien kannan alla kantta vasten? Ne on 5mm paksut
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Niin, pitää pitää, mutta onko suorat.. Miksi on luonnollista että työtahti taivuttaa kaksi keskimmäistä imuvenaa? Jos pitäisi jotain jakopäävammaan veikata, niin sanoisin, että kaikki pakonaulat mutkalla. Jos jako ollut pielessä ja pyöritetty, niin miksi vain kaksi venttiiliä olisi mutkalla kun toisetkin kaksi ovat pyörineet ihan samalla ajoituksella? Ei olisi huono jos pyytäisit jonkun perillä olevan sitä kurkkaamaan, niin voisi tulla kerralla toimiva. Ne prikat on hyvinkin pitkälti laakerit, estää pulttien painumisen alumiinikanteen. Myös venttiilijousien alta pitäisi löytyä "prikat" eikä niitä saa jättää pois...
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

No päättelin niin et kun jako ollu pielessä ja kaks keskimmäistä venaa solmussa et se johtuu siitä kun 1 ja 4 mäntä yhtäaikaa ylhäällä ja 2 ja 3 sillon alhaalla, ja et se jako ois vaikuttanu vaan niihin keskimmäisiin. tottakai siis 1 ja 4 pytylläkin ollut sillon jako pielessä mutta sillä tavalla että ei ole mäntiin venttiilit ottaneet. En tiedä päättelinkö oikein mutta kuitenkaan 1 ja 4 venoissa eikä männissä mitään jälkiä, sen sijaan 2 ja 3 pytystä venat solmussa ja männässä pieni venttiilin jälki, ei tosin merkittävä
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Periaatteessa kaikissa pytyissä on samat venttiilin ajotukset, käytännössä toki pieniä eroja voi olla.
Samahan ne kaikki venat on käyttää porakoneessa, teettää samalla venttiili työt jos näyttää tarpeelliselta.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Vastaa Viestiin