ropelllin irroitus avain?
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
ropelllin irroitus avain?
eli mahtaisiko jostain löytyä se erikois lenkki, jolla saa sen ropellin mutterin irti, kokeilin motoneti luettelosta etsiä, mutta eipä löytynyt, tein jo 32mm lenkistä ja mutkan siihen, mutta ei ihan jämpti ole se, ettei vain joku tuuma koko ole se? pitäisi uusi vesi pumppu vielä vaihtaa, ja enpä löytänyt meidän edes menneen koneistajan tekemää avainta.
Joops hakkaamallahan ne saa irti jos ei ole työkaluja.
Se mutteri vaan ottaa aika kovasti hittiä aina siinä hakkaamisesta.
Itse tein sopivan avaimen jolla saa sen irti.
Kun laittaa sitä viskoa takaisin kannattaa laittaa alumiini
tai kupari tahnaa sinne. Jos se pääsee hapettumaan kunnolla sitä
ei saa irti kuin rälläkällä.
Tosiaan vasemmankätinen kierre siinä.
Jos muistan/jaksan voin laittaa kuvan millasen avaimen se vaatii.
Se mutteri vaan ottaa aika kovasti hittiä aina siinä hakkaamisesta.
Itse tein sopivan avaimen jolla saa sen irti.
Kun laittaa sitä viskoa takaisin kannattaa laittaa alumiini
tai kupari tahnaa sinne. Jos se pääsee hapettumaan kunnolla sitä
ei saa irti kuin rälläkällä.
Tosiaan vasemmankätinen kierre siinä.
Jos muistan/jaksan voin laittaa kuvan millasen avaimen se vaatii.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Ei se nyt heti mene rikki... mutta tarpeeks monta kertaa kun hakkaat niin kaikki nurkat häviää taivaan tuuliin.henu kirjoitti:En tiedä minkälainen tyyli Vermilion:illa on näitä vehkeitä laittaa jos saat sen mutterin paskas irrottaessa mut kestäähän sulla kytkinremppakin päiviä ni kai se selittää...
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=vis ... 20&bih=985
Tossa on esimerkkejä työkaluista joita myydään irrottamista varten.
En ole ainut, joka tehnyt työkalun tuohon hommaan.
Voi olla että se lähtee pienelläkin hakkaamisella irti, mutta kahdessa viimeeksi purkamassani koneessa oli niin tiukassa että koko Visco hajos irrottaessa. Vettä menny sinne mutterin väliin, eika kukaan ollu laittannu asennusvaihessa mitään tahnaa sinne ja vissiinkin moottoreilla ajettu 200tkm ilman että kukaan on koskennu.
Ja eri moottoreissa on vähän erilaiset ne viscot.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Jep samanlasia kuin mulla siis sun kohdalle sattuneet viscot.isoatlas kirjoitti:Kaksi olen saanut ehjänä irti ja ehkä n. 10kpl olen irroittanut nuita...
Itse tein sen työkalun sitä varten että kun omalla autolla
ei ajeta kuin kesällä ja vähän väliä osat irti. Ei tarvi hakata
kun ei pääse hapettumaan/ruostumaan ja muutenkaan ei viiti rikkoa nurkkia muttereista.
Eikös ne mutterit ollut jotain erikois mallia eikä niitä taida saada mistään irtona?
Itsellä vaihdettu tuohon BMW viscotuuletin aivan sama kierre mutta tuuletin on monta kertaa
järempi ja parempi. BMW osiin on vielä parempi saatavuuskin. Tuli laskeskeltua, että
tolla siivellä olis pintalan puolesta noin 20-30% parempi ilmavirtaus.
Olis pitänny viime moottorissa kun sitä irrotettiin ottaa oikein videokuvaa miten hyvin kiinni. Sellanen mini leka ja lyöntitappi. Avaimella pidettiin vastaan ja kun naamapunasena hakkas niin se aina liikahti sen 2-5 senttiä per isku.Kardaani kirjoitti:Kyllä sen ehjänä irti saa kun on oikea avain, vasaralla vielä tiukka napautus avaimen päähän.
Ruoste on kyllä sellanen ruuvilukite että huhuh...
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Minä tein sen avaimen 5mm paksusta lattaraudasta, ja rälläkällä saattelin muotoonsa. Ja selkäpuolen viimeistelin viilalla tasan 5mm:iin. Siinä on samalla sitten Zetec-koneen nokkien lukitus rauta.
Mulla on vissiin ollu tuuria noitten viskojen kans, kun ykskään ei oo ollu jumissa.
Mulla on vissiin ollu tuuria noitten viskojen kans, kun ykskään ei oo ollu jumissa.
VAUHTI TAPPAA!!
Osta TRANSIT, elät ikuisesti!!!
Osta TRANSIT, elät ikuisesti!!!
taunus foorumi on kyllä parasta viihdettä pikku kännisä. Ei siinä itelläki kesti aikansa että tajus vääntäneensä ryssän kierrettä, mutta oishan se hullua jos se rupeli ois normi kierteillä ja siihen suuntaan pyörii rupeli että se irtoaa. Nuita työkaluja mitä ei ole kaupasta saanut niin on aina tehty ite sopivia..mig ja lämpö toimii hyvin jos on mielikuvitustahenu kirjoitti:En tiedä minkälainen tyyli Vermilion:illa on näitä vehkeitä laittaa jos saat sen mutterin paskas irrottaessa mut kestäähän sulla kytkinremppakin päiviä ni kai se selittää...
Kaiken kokeena voin sen sanoa että jotain on vielä kokematta-Matti Nykänen
ite yritin kans pelleillä lenkkien kanssa, mut sit kun pikkusen napautin vasaralla ja ruuvarilla niin visko olikin jo maassa ja mutteriin ei edes tullu jälkiä
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
-
- Viestit: 484
- Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
- Paikkakunta: Nurmijärvi
"Tein itse, säästin"Muurahainen kirjoitti:Täh tarvitaanko tuohon muka lenkin lisäksi jotain erikois avaimia?
Tavallinen lenkki on liian leveä ainakan omassa tapauksessa ei saa kahta avainta, että vois pitää vastaan.
Ja se tavallinen lenkki on liian lyhyt, ei saa voimaa!
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!