2,9 EFI sytytyksen säätö ei kierrä kuin 4000rpm

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Mul on 2.9 EFI johtosarja ja siinä oli toi kolmas johto ylhäältä musta vihreällä raidalla ja neljäs ylhäältä joku mustan näkönen kans, otin meinaan kuvan kännykällä, mut ei näy kunnol toi alemman johdon väri...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

ööh...jostain kumman syystä on semmonen muistikuva että mulla tuli johonkin jakajan johtoon virtaa kun autossa oli virrat päällä :shock: eli jotain on väärin? ja kahteen muuhun jakajan johtoon tuli virtaa kun starttas
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Siis siihen neljäntenä ylhäältä lukien pitää tullakin virta kun virrat on päällä eli avain siinä asennossa ku se koneen käydessä on. Kolmanteen ylhäältä ei saa tulla sähköä sillon, ainoastaan startatessa.
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

aivan
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
hessu75
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Jeps,

Se TFI moduulin kyseinen starttaus piuha on juuri tuo musta/ vihreä.
Tsekkasin omasta ja on vain startatessa virta ok.

-Hessu-
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
hessu75
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Moro kaikki,

Liittyy löyhästi alkuperäiseen aiheeseen.

Elikkäs,

Kierrokset omassa 2,9 EFI koneessa ei laske lämpimänä alle 1000rpm.
Nyt varmaankin jotain melkein 1200rpm.
Pitäisi lämpimänä olla jotain 900rpm +/-50rpm?

Mistä voisi johtua ECUlla säädettässä koneessa korkeat kierrokset?

Imuilman lämpötila anturi? Tulossa uusi jo Automaalta.
Moottorin lämpötila anturi? Missä se sijaitsee moottorissa? Läppärungon alla koneen päällä?´

Lambdat varmaankin vaan aiheuttaisi koneen huonoa käyntiä. Ei vaikuta kierroksiin näin tasaisesti?
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Satyricon-92
Viestit: 21
Liittynyt: 04 Syys 2013, 23:40

Viesti Kirjoittaja Satyricon-92 »

[quote="Luhtis"]En muista väriä, mutta tässä kuvassa näkyy ton TFI-modulin kytkentä:

Kuva

saiskos nuo kytkennät suomeks? :D
hessu75
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Moro kaikki ja hyvää vappua.

Laitan tänne kanssa pähkinän purtavaksi tuolta Capri voorumilta.

Edelleen tehottomuus vaivaa 2.9 efi konetta. Vanhalla Hämeenlinnan tiellä tasaisella yritin ottaa useamman kerran lähtöjä rullaavasti. Kakkonen silmässä ja lappu lattiaan. Ihan kuin kone miettisi ja sitten hiljalleen alkaa kiihtymään vauhti ja kierrokset.
Heti kun nostaa jalkaa kaasulta, niin paranee kiihdytys ja tuntuu paremmalta koneen kierrokset.
Heti taas kun runttasi lapun lattiaan, niin alkaa silleen tutisemalla keräämään vauhtia. Sama juttu taas kun nostaa kaasua, niin paranee kiihdytys.

Oisko se edelleen se tarvike bensapumppu susi, vaikka on polttoainetta reilusti tankissa?
Kokeilen orkkispumpulla, kun se siis toimii. Kaikki varmaan muistaa, että alunperin ongelma pumpun kanssa oireilu viime talvena olikin siitä yhdestä orkkis sähköliittimestä pumpun releelle.

Kiitos taas etukäteen viisaammille neuvoista ja huomioista.
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
JeeSe
Viestit: 574
Liittynyt: 14 Touko 2009, 11:23
Paikkakunta: TuuSula

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Ei nyt ihan täsmätietoa tähän aiheeseen ole, mutta itellä teki suunnilleen samanlaista oiretta, kun Weberin kakkoskurkun keskellä oleva bensansyöttöputki oli pyörähtänyt reikä ylöspäin.

Eli bensansaantiongelmalta ainakin kuulostaisi.

Noista ruiskuista mitään ymmärrä, mutta kaipa pumpun liian pieni tuotto tai liian alhainen bensanpaine voisi ainakin tuommoisen tehdä.
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

pistetään tyhmä kysymys, miks mulla näyttää puolan molemmat navat virtakynällä valoa? :shock:
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
JeeSe
Viestit: 574
Liittynyt: 14 Touko 2009, 11:23
Paikkakunta: TuuSula

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Ensinnä tulee mieleen, että kärjet on auki.
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

siis 2.9 efissä eli ei oo kärkiä. ja tarkennusta että virtakynä näyttää valoa molempiin napoihin virrat päällä. vai onko se ihan normaalia?
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
wekku
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Maalis 2007, 16:18
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku »

On normaalia, sytkäboxi maadoittaa puolaa kun kipinää tarvitaan.
Focus 1.6 STW -03
Sierra 2.0 Turbo -83
Taunus 2.0i Turbo -82
JeeSe
Viestit: 574
Liittynyt: 14 Touko 2009, 11:23
Paikkakunta: TuuSula

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Niinpä tietysti. Kärkiä ei ole, mutta joku niitä korvaava elektroniikka.
Ei saa antaa yksityiskohtien hämätä liikaa.

Samalla tavalla se kipinä syntyy kuitenkin, eli kelan läpi syötetään virtaa ja virta katkaistaan, silloin kipinä napsahtaa.

Menikö liian runolliseksi? :)

Edit: Lisätään nyt sähkötekniikkaa sen verran vielä, että se virtakynä palaa siis sen takia molemmista navoista, kun toiseen napaan tulee virta eikä toista ole maadoitettu. Näin ollen virta tulee puolan toiseen napaan suoraan (mahdollisesti etuvastuksen läpi) johdosta ja sen puolan läpi sitten siihen toiseen. Puolan ensiökäämin resistanssi on niin pieni, että merkkilampun virralla ei sitä juuri huomaa. Jos kokeilet tehokkaammalla lampulla, niin se palaa toisesta navasta kokeilemalla selvästi himmeämmin.
Ja pidä sitten näpit irti tulpanhatusta, kun irroitat sen tehokkaamman lampun siitä väliltä. :wink:
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Vastaa Viestiin