TAUNUS stw´76 1.6->2.0ohc turbo

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

ESKRacing
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 22:50

TAUNUS stw´76 1.6->2.0ohc turbo

Viesti Kirjoittaja ESKRacing »

Joo ei tuo vaimoke meinaa taunuksellaan kauppaan ehtiä ni pitäs saada pyörä lyömään joutavaa kesäkelissäkin :)
Tehotavoite n. 250-300hp.

Elikkä eilen hain 205 lohkoisen aihion missä on ilmeisesti jotkut volkkarin mahlet, is.n veivit ja BF134 nokka, säädettävä nokkapyörä, kevyempi vaihtipyörä ja sintteri levy.. paljon käyttökelpoista osaa siis?

Elikkä avaan ton koneen nyt joka tapauksessa ja meinasin saabin veivit ja uudet laakerit rally race fin.iltä ostaa, järkevää?

is.n kansi ja ruisku on tulossa, onko tuo nokka käypänen tähän käyttöön?

Männät vissiin kestää kun laittaa rajottimen alta 7000rpm?

Joku perus cometic tiiviste vai mikä olis paras?
Tarviiko tolle kannelle tehä mitään vielä näin pienellä tehotavoitteella?

Megaruutta tulee ohjaamaan..

Onko jotain mitä pitäisi vielä miettiä? öljypumppu? öljyn lauhdutus?

Mites näihin saa käypästä alustan osaa? tollanen ´76 käyttöönotettu farkku kysessä, vanhempaa mallia vielä..
Tartteis varmaan kaikki puslat käydä läpi ja joku jäykempi alusta saada..
Leimallehan ei tartte kuin takajarrut ja dynolappu?

Niin ja vielä.. 5 vaihteinen laatikko mulla on tulossa, meneekö vanhaan jordaaniin suoraa? orggis tekniikka siis 1.6 ohc + 4vaihdetta..
Taunus STW ´76
Ascona B 2.0TIC
Charger '74
taunusti
Viestit: 927
Liittynyt: 20 Joulu 2009, 13:30
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja taunusti »

itse en ole koskaan vastaavaa rakentanut mutta ihan perus remontteja tekemälläkin sen jo huomaa että ford ohc:n öljynkiertoon pitää panostaa jos meinaa revittää
Kaiken kokeena voin sen sanoa että jotain on vielä kokematta-Matti Nykänen
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Rallyracesta löytyy Taunukseen PU-puslat, jäykemmät/lyhyemmät jouset, säädettävät iskarit ym.
Kardaani ei käy suoraan, siin on ohuempi se Yoke eli joko vaihtamalla pelkkä etuosa kardaanista tai sitte kokonaan toinen kardaani 2.0 OHC Taunuksesta tai V6 malleista. Uusia saa tuolta: http://www.ape-import.com/kardaanit.htm
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
ESKRacing
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 22:50

Viesti Kirjoittaja ESKRacing »

Okei, kardaani käy vissiin uudemman korisestakin? Semmoinen lojuu tossa tutun pihassa..
Taunus STW ´76
Ascona B 2.0TIC
Charger '74
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

ESKRacing kirjoitti:Okei, kardaani käy vissiin uudemman korisestakin? Semmoinen lojuu tossa tutun pihassa..
Kyllä käy, jos vaan on alunperin 2.0 - 2.3 koneinen Taunus tai sellaisen tekniikka vaihdettu :D
Saman mittanen kardaani kaikissa vuosmalleissa. Automaatin kardaani on hiukan liian pitkä, vaikka joku kertoi semmosenkin laittaneensa Type 9:n jatkoksi.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
taunusti
Viestit: 927
Liittynyt: 20 Joulu 2009, 13:30
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja taunusti »

Mois kirjoitti:
ESKRacing kirjoitti:Okei, kardaani käy vissiin uudemman korisestakin? Semmoinen lojuu tossa tutun pihassa..
Kyllä käy, jos vaan on alunperin 2.0 - 2.3 koneinen Taunus tai sellaisen tekniikka vaihdettu :D
Saman mittanen kardaani kaikissa vuosmalleissa. Automaatin kardaani on hiukan liian pitkä, vaikka joku kertoi semmosenkin laittaneensa Type 9:n jatkoksi.
kylä opel foorumillakin joku oli sovittanu vasemmalle puolen oikean puolen takajarrut..oli kuulemma oli jännän näkönne viritys että eiköhän siihen taunukseenki yks kardaani sovi :lol:
Kaiken kokeena voin sen sanoa että jotain on vielä kokematta-Matti Nykänen
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Nokkahan on loistava moiseen ja tottakai kantta kannattaa vähän parannella niin ei tarvitse niin paljoa paineita samaan tehoon. Ikävähkö on mamman kauppaan sintterillä suhata, että isompi massalevy olisi ainakin itselle mieluisampi. 228 mm on helppo modata tuohon ja kestää riittävästi massanakin. Tarviiko veivejä suotta vaihtaa tai noin mahdottomia kierrättää? Ei ahdetusta voimaa tarvitse kierroksilla hakea ja kierrokset niitä ongelmia männille, kangille ja venttiileille tekee. Nuo tehot irtoaa kyllä kohtuullisemminkin. Sopivan iso ahdin vaan, ettei tarvitse konetta niin kovin paistaa.
ESKRacing
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 22:50

Viesti Kirjoittaja ESKRacing »

Stefa kirjoitti:Nokkahan on loistava moiseen ja tottakai kantta kannattaa vähän parannella niin ei tarvitse niin paljoa paineita samaan tehoon. Ikävähkö on mamman kauppaan sintterillä suhata, että isompi massalevy olisi ainakin itselle mieluisampi. 228 mm on helppo modata tuohon ja kestää riittävästi massanakin. Tarviiko veivejä suotta vaihtaa tai noin mahdottomia kierrättää? Ei ahdetusta voimaa tarvitse kierroksilla hakea ja kierrokset niitä ongelmia männille, kangille ja venttiileille tekee. Nuo tehot irtoaa kyllä kohtuullisemminkin. Sopivan iso ahdin vaan, ettei tarvitse konetta niin kovin paistaa.
Eli rajoitin matalalle, cossun pahvi, kansi koneistamon kautta ja nippuun?
Taunus STW ´76
Ascona B 2.0TIC
Charger '74
Vermilion
Viestit: 1640
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

ESKRacing kirjoitti:
Stefa kirjoitti:Nokkahan on loistava moiseen ja tottakai kantta kannattaa vähän parannella niin ei tarvitse niin paljoa paineita samaan tehoon. Ikävähkö on mamman kauppaan sintterillä suhata, että isompi massalevy olisi ainakin itselle mieluisampi. 228 mm on helppo modata tuohon ja kestää riittävästi massanakin. Tarviiko veivejä suotta vaihtaa tai noin mahdottomia kierrättää? Ei ahdetusta voimaa tarvitse kierroksilla hakea ja kierrokset niitä ongelmia männille, kangille ja venttiileille tekee. Nuo tehot irtoaa kyllä kohtuullisemminkin. Sopivan iso ahdin vaan, ettei tarvitse konetta niin kovin paistaa.
Eli rajoitin matalalle, cossun pahvi, kansi koneistamon kautta ja nippuun?


6000-6500 olis hyvä huipputeho alue.
Mielellään reilusti alle 7000 kierrosta.

Sellanen ahdin joka lähtee sieltä noin 3500-4000 kierrosta ja menee tolla
koneella sinne 6000-6500 kierrosta olis varmaankin paras.
Muista se sitte että vapaasti hengittävän viritysnokka ei ole se hyvä
turbo käyttöön vaan paljon nostoa antava nokka ja matalat puristukset koneeseen
että saat nakutuksen pois.
Ei ole hyvä että se ahdin herää siellä 2000-2500 kierrosta jos vähääkään
meinaa säästää polttoainetta.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
ESKRacing
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 22:50

Viesti Kirjoittaja ESKRacing »

Vermilion kirjoitti:
ESKRacing kirjoitti:
Stefa kirjoitti:Nokkahan on loistava moiseen ja tottakai kantta kannattaa vähän parannella niin ei tarvitse niin paljoa paineita samaan tehoon. Ikävähkö on mamman kauppaan sintterillä suhata, että isompi massalevy olisi ainakin itselle mieluisampi. 228 mm on helppo modata tuohon ja kestää riittävästi massanakin. Tarviiko veivejä suotta vaihtaa tai noin mahdottomia kierrättää? Ei ahdetusta voimaa tarvitse kierroksilla hakea ja kierrokset niitä ongelmia männille, kangille ja venttiileille tekee. Nuo tehot irtoaa kyllä kohtuullisemminkin. Sopivan iso ahdin vaan, ettei tarvitse konetta niin kovin paistaa.
Eli rajoitin matalalle, cossun pahvi, kansi koneistamon kautta ja nippuun?


6000-6500 olis hyvä huipputeho alue.
Mielellään reilusti alle 7000 kierrosta.

Sellanen ahdin joka lähtee sieltä noin 3500-4000 kierrosta ja menee tolla
koneella sinne 6000-6500 kierrosta olis varmaankin paras.
Muista se sitte että vapaasti hengittävän viritysnokka ei ole se hyvä
turbo käyttöön vaan paljon nostoa antava nokka ja matalat puristukset koneeseen
että saat nakutuksen pois.
Ei ole hyvä että se ahdin herää siellä 2000-2500 kierrosta jos vähääkään
meinaa säästää polttoainetta.
no mulla on tossa b asconassa volvon t4.sta repästy hyrrä ja se rupee herään 2600-2900rpm, ei se ainakaan tunnu bensaa vievän ihan kauheesti jos malttaa ajaa nätisti, muutenkin mukava käyttöpelinä kun herää matalalta, vetää 6500-7000 ihan hyvin..
Taunus STW ´76
Ascona B 2.0TIC
Charger '74
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kyllähän nuo männät kestää kierroksia kohtuu reilusti ja veivitkin ihan jees normikäytössä. Kyllä sen rajoittimen uskaltaa 7000 laittaa, jos venat pelaa sinne asti hyvin ja moottorin luonne on sellainen ettei kokoaikaa tulee rajoittimeen hakkuutettua.

Kyllähän tuon kokoiset nykyahtimet (vaikka diskoperuna) herää helposti suht alhaaltakin jos puristuksiakin on jonkun verran? Noin saa käyttömukavuuttakin. Pitää vaan muistaa, ettei moisessa vanhan liiton koneessa ahtimet mene sellaisiin tehoihin mitä moderneissa moniventtiileissä. Ja liika pieni ahdin korventaa taas moottoria suotta ja sitten helistää ja sulaa paikat. Matalat puristukset ei siis ole ainoa asia mikä pitää nakutusta poissa ja nykyään sellaiset 7 puristeiset turbomoottorit alkaa olla historiaa. Jotain 9..9,5 tuolle teholle voisi olla aika passeli, mutta paljevelys pitää vetää tiukaksi ja palotilat siistiä.

Pahvin kestolle on muuten aika oleellista että pinnat on suorat. Jos peltitiippari, niin sitten pitää pinnanlaadunkin olla kohdallaan. Mulla mm. lohko oli 0,2 mm ropelilla ja vajaan kympin kupillaan ennen plaanausta.

Tuo 134 on ehkä paras nokka tuollaiseen... Ei ole liikaa overlappia ja nostaa vallan kivasti, muttei kuitenkaan tarvitse spesiaalikohtelua. Tuli moista kelloteltua joku vuosi takaperin ja arvot on ylhäällä. Tosin tuo mulla ollut nokka ei oikein tehtaan speksissä ollut, mutta silti.
ESKRacing
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 22:50

Viesti Kirjoittaja ESKRacing »

Onko motonetin kansipultit kovat? Kun ainakin lautamäki racing pyytää niistä 9€(ilmeisesti kpl) joten aika hinnoissa ovat.. Onko orkkis veivi vai pultti "heikompi lenkki", eli ostanko arp.n pultit sinne? Mikä on oikea hinta cossun kannen tiivisteelle? Olikohan rally racella jotain 160€ luokkaa, kun taas lautamäki myy cometiciä 110€..
Taunus STW ´76
Ascona B 2.0TIC
Charger '74
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ei tietoa Motonetin pulteista, mutta vinkkinä että ne on normaali M jengalla, joten 12,9 pulttia pulttikaupasta (~5 e/kpl) tai vaikka rally racelta sarja jotain 50 e. Kierteet lohkossa pitää sitten pikkuisen senkata ettei jää kantamaan kun kirraa.

F-veivit sanotaan kestävän yli 7000. Saisi pulteillä tietty mielenrauhaa, mutten tiedä tarpeellisuudesta. Tosin ne kierrokset ja painava mäntä noita pultteja rassaa, että ahdetussa tilanne ei ole paha.

Cometicci on hyvä ainakin eräässä toisen merkkisessä jossa ei tahdo pahvit kestää, mutta on tarkka pintojen suoruudesta ja laadusta. OHC:n saattaisin köyhänä kasata vaikka felpron sinisellä tai vakio orkkiksella kun ei polta pahvia kovin herkällä. Copper sementti toisi vielä lisämielenrauhaa.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Ite erehyin ostamaan Burtonilta tommoset hemmetin kalliit pultit , mut turha enää valittaa ku paskat on jo housussa :lol: Tommoset siis!

Elikkä noi makso noin 70€ postikuluineen.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Mois kirjoitti:Ite erehyin ostamaan Burtonilta tommoset hemmetin kalliit pultit , mut turha enää valittaa ku paskat on jo housussa :lol: Tommoset siis!

Elikkä noi makso noin 70€ postikuluineen.
Mää ostin ihan voortin tiskiltä, makso muistaakseni jotain 30e sarja. Jos nyt en kovin väärin muista.
Capri -77 2.0
Firebird -69
Vastaa Viestiin