82 1.6 Taunus ontuu tyhjäkäynnillä

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Ros
Viestit: 16
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:36
Paikkakunta: Turku

82 1.6 Taunus ontuu tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Ros »

Elikkäs 82 vuoden Taunus 1.6 koneella ontuu tyhjäkäynnillä ja ei mene pakokaasutestistä läpi.

Tulpanjohtoja yksitellen irrottamalla ja maadottamalla lohkoon testattu paljonko tippuu kierrokset tietyn sylinterin pois jäännillä ja 4. sylinterin tulpanjohdon irrottamisella ei ollut mitään merkitystä, kierrokset eivät muuttuneet.

Koko virranjakaja, katkojan kärjet, kondensaattori, sytytysjohdot ja tulpat vaihdettu, ilman vaikutusta.
Kaasaria kokeiltu säätää, jolla ei myöskään vaikutusta ontumiseen. Ja sytytys säädetty kohdilleen myös.

Ja kaasari on Weber 34 ICH, jos sillä jotain merkitystä tähän asiaan on.

Itseltä loppui keinot kesken, joten pakko tulla täältä kysymään jos joku viisaampi osaisi neuvoa. :)

Ja lisäyksenä että puristukset mitattu ja joka pytystä hyvät ja puolen kilon sisän kaikki, eli ei heittoa paljon.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Varmaankin puristukset hukassa siitä nelospytystä. Joko venttiilit vuotaa/kantaa tai männänrenkaita poikki, tai muuten vaan kulunnu sylinteri... Mittaa puristuspaineet nyt ensiksi kaikista pytyistä.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Mulla oli noilla oireilla nokka kulunu pyöreeks.
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Ros
Viestit: 16
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:36
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Ros »

Aivan, unohdin kokonaan ilmottaa että puristukset mitattu ja hyvät ja puolen kilon sisään kaikki, eli ei heittoa. :oops:
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

mullakin oli hyvät puristukset mutta ei käyny kunnolla kun imuventtiili aukes vaan pari milliä.
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Ros
Viestit: 16
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:36
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Ros »

Jaahas tollasta en tiennykkään et voi olla nokka silti kulunut, pitääkin huomenna tarkistaa.
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Ja tarkista / säädä samalla venttiilin välykset kohdalleen.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Ääni venttiileille täältäkin. ja jos nyt suunnilleen vielä auto muuten toimii ja välykset/nokka kunnossa,mutta ei mene säädöillä päästöistä läpi,niin reilusti jäänestoa tankkiin ja leimalle :wink:

Näin joutu tekemään yhden Taunuksen kanssa kerran kun ei viitsinyt kevät talvella ruveta purkamaan kantta ulkona irti. Otin sitten lämpösten ilmojen aikaan auton kansiremppaan.
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Muurahainen
Viestit: 484
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Muurahainen »

Tomi kirjoitti:Ääni venttiileille täältäkin. ja jos nyt suunnilleen vielä auto muuten toimii ja välykset/nokka kunnossa,mutta ei mene säädöillä päästöistä läpi,niin reilusti jäänestoa tankkiin ja leimalle :wink:

Näin joutu tekemään yhden Taunuksen kanssa kerran kun ei viitsinyt kevät talvella ruveta purkamaan kantta ulkona irti. Otin sitten lämpösten ilmojen aikaan auton kansiremppaan.
E85/RE85 on paljon halvempaa kuin jäänesto.

Laittaa sitä.
Ros
Viestit: 16
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:36
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Ros »

Venttiilien välykset säädetty nyt, ei muuttunut käynti. Nokka-akseli oli jonkin verran kulunut, pitää varmaankin vaihtaa.
Ros
Viestit: 16
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:36
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Ros »

Tänään aloin kantta irrottelemaan ja jakopään kotelon pois otettuani huomasin jakohihnan olevan todella löysällä, mutta ei ollut jako hypännyt yhtään. Huomenna vaihdan nokan ja kerron tänne auttaako.
anza
Viestit: 15
Liittynyt: 19 Huhti 2012, 23:21
Paikkakunta: hamina

Viesti Kirjoittaja anza »

tarkista jarrutehostimelle menevä iso alipaineletku sekä tehostin ettei ole vuotoja. tulppaa letkun lähtö jollain tiiviisti ja kokeile käykö moottori paremmin. letku taitaa mennä juurikin nelosen kohdalle. itselläni ollu joskus samaa vikaa ja löytyi letkusta.
ei riemulla rajaa ,kun taunuksella ajaa!! :)
Ros
Viestit: 16
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:36
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Ros »

Ainiin unohtui tänne ilmottaa kokonaan missä vika oli. Jakopään hihna oli venynyt todella paljon ja sen vaihdon jälkee käy taas kunnolla. :D
Vastaa Viestiin