laturin liitin plus/miinus
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
laturin liitin plus/miinus
eli muistaisiko joku sen 3 napaisen liittimen piuhoja, eli mulla n: 2 viikkoa jo näyttänyt n:12.3v vaikka auto on käynnissä ja ajattelin ottaa sen liittimen irti ja suoraan laturin ulos tuloista mitata että tuleeko ulos kuitenkin normaalit n:14v. (eli onko vika muualla kuin itse laturissa) laitoin jo uuden jänniteen säätimen ja sitä myös toisen laturin kanssa kokeilin mutta samaa 12.3 volttia silläkin näytti. ajosa sisällä oleva voltti mittari menee välillä jopa 11 volttiin..ja taunuksen laturi siis kyseessä, ja mikä tarkoitus sillä yhdellä erillisellä piuhalla mahtaa olla.
Ootko mitannu käynnissä onko akussa (navoissa) 14v kun auton käynnissä?
Tärkeintä on, että akulle tulee 14V, itsellä akulta mitattuna 14,2 (täydellä kuormalla ja vajaalla kuormalla 14.46V, 90A laturi, boschin säädettävä jännite säädin)
Huono liitos ja iso kuorma voi jossain kohdissa laskea jännitettä. Itsellä tulee eculle jotain 13.7V. ( Kaikki johdotukset tehty tinaamalla ja 1,5-2,5 neliöisellä piuhalla pääasiassa.)
Tärkeintä on, että akulle tulee 14V, itsellä akulta mitattuna 14,2 (täydellä kuormalla ja vajaalla kuormalla 14.46V, 90A laturi, boschin säädettävä jännite säädin)
Huono liitos ja iso kuorma voi jossain kohdissa laskea jännitettä. Itsellä tulee eculle jotain 13.7V. ( Kaikki johdotukset tehty tinaamalla ja 1,5-2,5 neliöisellä piuhalla pääasiassa.)
vika
elikkäs ennen käynnistystä 12v ja käynnissä ei nouse kuin siihen 12,3 volttiin, ja suoraan akun navoista siis mittasin. ja aika ihme kun ei ole akku vielä sipannut? epäilen hieman sitä 3 napaista liitintä, kerran aiemmassa tanelissa se alkoi temppuilemaan.
- taunusstyle
- Viestit: 1432
- Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
- Paikkakunta: rovaniemi
Nii, siihen "heräte" liittimeen tulee johto latausvalolta ja laturi saa sen valon kautta sen herätteen.taunusstyle kirjoitti:yks niistä liittimistä on heräte ja loput plussia,maan se laturi saa runkonsa kautta.jos tarkkoja ollaan niin toinen plussa menee akulle ja toinen plussa auton päävirtoihin
Älä kokeille sitä latausta liitin irti. Jos sul on jännitemittari käytössä, niin ota se liitin irti ja mittaa virrat päällä et tuleeko siihen latausvalolta tulevaan liittimeen jännite.
Se liitin pitäis myös aueta sillä lailla, et pääsee mittaamaan liitin kiinni, et tuleeko sieltä laturista jänkää ulos.
Jos sul on latausvalon polttimo sökö, niin ei välttämättä silloin lataa kunnolla.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
mistä noit 90A latureita saa? nyt on 55A ja kutoskone.Vermilion kirjoitti:Ootko mitannu käynnissä onko akussa (navoissa) 14v kun auton käynnissä?
Tärkeintä on, että akulle tulee 14V, itsellä akulta mitattuna 14,2 (täydellä kuormalla ja vajaalla kuormalla 14.46V, 90A laturi, boschin säädettävä jännite säädin)
Huono liitos ja iso kuorma voi jossain kohdissa laskea jännitettä. Itsellä tulee eculle jotain 13.7V. ( Kaikki johdotukset tehty tinaamalla ja 1,5-2,5 neliöisellä piuhalla pääasiassa.)
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Khyl niitä saa itsellä itseasissa, on yks 55A laturi joka käämityy 70APaussi kirjoitti:mistä noit 90A latureita saa? nyt on 55A ja kutoskone.Vermilion kirjoitti:Ootko mitannu käynnissä onko akussa (navoissa) 14v kun auton käynnissä?
Tärkeintä on, että akulle tulee 14V, itsellä akulta mitattuna 14,2 (täydellä kuormalla ja vajaalla kuormalla 14.46V, 90A laturi, boschin säädettävä jännite säädin)
Huono liitos ja iso kuorma voi jossain kohdissa laskea jännitettä. Itsellä tulee eculle jotain 13.7V. ( Kaikki johdotukset tehty tinaamalla ja 1,5-2,5 neliöisellä piuhalla pääasiassa.)
ja sitte h yksi kunnostettu 90A varalaturi odottamassa tän hetksien hajoamista, tosin ei hajoa koskaan, kun
ajan vaan max 1500km/vuosi .
Edit: Ei taida kauheesti olla suomessa noita 90A latureita kohtuu hinnalla... Osa 90A latureista on tuplahihnalla, osa ei.
Näyttääkö se mittari varmasti oikein, hyvän akun lepojännite on noin 12,7v.
Jos se auto toimii ajossa ilman että akkua tarvii roikkalaturilla ladata niin kyllä se laturi sillon pelaa.
Isompia latureja löytyy näistä uudemmista malleista joissa on enempi sähkölaitteita, esim. -90 luvun Scorpiot.
Jos se auto toimii ajossa ilman että akkua tarvii roikkalaturilla ladata niin kyllä se laturi sillon pelaa.
Isompia latureja löytyy näistä uudemmista malleista joissa on enempi sähkölaitteita, esim. -90 luvun Scorpiot.
Älä ota sitä niin vakavasti!
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Juu niin oliki tuolla motomobilin sivuilla aika hinnakas tuo 90"ämpärin" laturi, täytyy sitä kattoo..Vermilion kirjoitti:Khyl niitä saa itsellä itseasissa, on yks 55A laturi joka käämityy 70APaussi kirjoitti:mistä noit 90A latureita saa? nyt on 55A ja kutoskone.Vermilion kirjoitti:Ootko mitannu käynnissä onko akussa (navoissa) 14v kun auton käynnissä?
Tärkeintä on, että akulle tulee 14V, itsellä akulta mitattuna 14,2 (täydellä kuormalla ja vajaalla kuormalla 14.46V, 90A laturi, boschin säädettävä jännite säädin)
Huono liitos ja iso kuorma voi jossain kohdissa laskea jännitettä. Itsellä tulee eculle jotain 13.7V. ( Kaikki johdotukset tehty tinaamalla ja 1,5-2,5 neliöisellä piuhalla pääasiassa.)
ja sitte h yksi kunnostettu 90A varalaturi odottamassa tän hetksien hajoamista, tosin ei hajoa koskaan, kun
ajan vaan max 1500km/vuosi .
Edit: Ei taida kauheesti olla suomessa noita 90A latureita kohtuu hinnalla... Osa 90A latureista on tuplahihnalla, osa ei.
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
käytettynä..kun ottaa, niin on halpa..
(siis ottaa jostain täysin sopimattoman laturin ja askartelee sovitteet..)
mulla tossa -68 cortinassakin bimmeristä otettu 90A laturi..
jaksaakohan toi 1.3 kentti edes pyörittää tota täydellä kuormalla..
no sitä tuskin tulee kun cortinassa ei sähköllä toimi kun valot..
(siis ottaa jostain täysin sopimattoman laturin ja askartelee sovitteet..)
mulla tossa -68 cortinassakin bimmeristä otettu 90A laturi..
jaksaakohan toi 1.3 kentti edes pyörittää tota täydellä kuormalla..
no sitä tuskin tulee kun cortinassa ei sähköllä toimi kun valot..
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
90A x 12V = 924W eli vajaa kilowatti... Joka on siis ihan maksimissaan laturin suurimmalla sallitulla kierrosnopeudella, kyllä melko nuhainen pannu saa olla ettei semmosta pyöritä..
Tosin itsekin vaihdoin 90A kuparikasan Taunuksen moottorista 55A Taunus-malliin niin vähenee kummasti pyöriteltävät massat.
Alkuperäiseen kysymykseen - jos oikeasti latausjännite on 12,3V niin tuskin auto kovin kaksisesti lähtisi edes käyntiin pakkasella. Ja ne sisälle ruuvattavat jännitemittarit ei tosiaan ole mitään erityisen tarkkoja kapistuksia.
Laturin jännitettä kun mittailee niin sen on oltava akussa kiinni, laturista kun ei tule tasasähköä vaan kuten vaihtovirtalaturin nimikin sanoo niin se on puoliaalto-tasasuunnattua, eli mittari voi näyttää ihan mitä sattuu. Etenkin jos yleismittari on semmonen viiden euron kiinanmalli.
Vertaile vaikka johonkin autoon mikä toimii. Auto sammuksissa ja auto käynnissä pitäisi olla vähintään puolentoista voltin ero jännitteessä.
Tosin itsekin vaihdoin 90A kuparikasan Taunuksen moottorista 55A Taunus-malliin niin vähenee kummasti pyöriteltävät massat.
Alkuperäiseen kysymykseen - jos oikeasti latausjännite on 12,3V niin tuskin auto kovin kaksisesti lähtisi edes käyntiin pakkasella. Ja ne sisälle ruuvattavat jännitemittarit ei tosiaan ole mitään erityisen tarkkoja kapistuksia.
Laturin jännitettä kun mittailee niin sen on oltava akussa kiinni, laturista kun ei tule tasasähköä vaan kuten vaihtovirtalaturin nimikin sanoo niin se on puoliaalto-tasasuunnattua, eli mittari voi näyttää ihan mitä sattuu. Etenkin jos yleismittari on semmonen viiden euron kiinanmalli.
Vertaile vaikka johonkin autoon mikä toimii. Auto sammuksissa ja auto käynnissä pitäisi olla vähintään puolentoista voltin ero jännitteessä.
Mertie pub & 3D
Joo tuossa selasin kans niin tosiaan, eihän sen tarvii just olla "Taunuksen oma" ovat vähä halvempia nää yleislaturit näköjää.Mois kirjoitti:90A yleismallilatureita löytyy varaosaliikkeistä. esim. AD-Varaosamaailma Ne käy sekä OHC- että V6 koneeseen. Tai pitää tietenkin ostaessa varmistaa se malli
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74