laturin liitin plus/miinus

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

taneli1
Viestit: 701
Liittynyt: 12 Touko 2006, 02:11
Paikkakunta: helsinki

laturin liitin plus/miinus

Viesti Kirjoittaja taneli1 »

eli muistaisiko joku sen 3 napaisen liittimen piuhoja, eli mulla n: 2 viikkoa jo näyttänyt n:12.3v vaikka auto on käynnissä ja ajattelin ottaa sen liittimen irti ja suoraan laturin ulos tuloista mitata että tuleeko ulos kuitenkin normaalit n:14v. (eli onko vika muualla kuin itse laturissa) laitoin jo uuden jänniteen säätimen ja sitä myös toisen laturin kanssa kokeilin mutta samaa 12.3 volttia silläkin näytti. ajosa sisällä oleva voltti mittari menee välillä jopa 11 volttiin..ja taunuksen laturi siis kyseessä, ja mikä tarkoitus sillä yhdellä erillisellä piuhalla mahtaa olla.
Vermilion
Viestit: 1642
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Ootko mitannu käynnissä onko akussa (navoissa) 14v kun auton käynnissä?
Tärkeintä on, että akulle tulee 14V, itsellä akulta mitattuna 14,2 (täydellä kuormalla ja vajaalla kuormalla 14.46V, 90A laturi, boschin säädettävä jännite säädin)

Huono liitos ja iso kuorma voi jossain kohdissa laskea jännitettä. Itsellä tulee eculle jotain 13.7V. ( Kaikki johdotukset tehty tinaamalla ja 1,5-2,5 neliöisellä piuhalla pääasiassa.)
taneli1
Viestit: 701
Liittynyt: 12 Touko 2006, 02:11
Paikkakunta: helsinki

vika

Viesti Kirjoittaja taneli1 »

elikkäs ennen käynnistystä 12v ja käynnissä ei nouse kuin siihen 12,3 volttiin, ja suoraan akun navoista siis mittasin. ja aika ihme kun ei ole akku vielä sipannut? epäilen hieman sitä 3 napaista liitintä, kerran aiemmassa tanelissa se alkoi temppuilemaan.
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1432
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

yks niistä liittimistä on heräte ja loput plussia,maan se laturi saa runkonsa kautta.jos tarkkoja ollaan niin toinen plussa menee akulle ja toinen plussa auton päävirtoihin
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

taunusstyle kirjoitti:yks niistä liittimistä on heräte ja loput plussia,maan se laturi saa runkonsa kautta.jos tarkkoja ollaan niin toinen plussa menee akulle ja toinen plussa auton päävirtoihin
Nii, siihen "heräte" liittimeen tulee johto latausvalolta ja laturi saa sen valon kautta sen herätteen.
Älä kokeille sitä latausta liitin irti. Jos sul on jännitemittari käytössä, niin ota se liitin irti ja mittaa virrat päällä et tuleeko siihen latausvalolta tulevaan liittimeen jännite.
Se liitin pitäis myös aueta sillä lailla, et pääsee mittaamaan liitin kiinni, et tuleeko sieltä laturista jänkää ulos.

Jos sul on latausvalon polttimo sökö, niin ei välttämättä silloin lataa kunnolla.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

Vermilion kirjoitti:Ootko mitannu käynnissä onko akussa (navoissa) 14v kun auton käynnissä?
Tärkeintä on, että akulle tulee 14V, itsellä akulta mitattuna 14,2 (täydellä kuormalla ja vajaalla kuormalla 14.46V, 90A laturi, boschin säädettävä jännite säädin)

Huono liitos ja iso kuorma voi jossain kohdissa laskea jännitettä. Itsellä tulee eculle jotain 13.7V. ( Kaikki johdotukset tehty tinaamalla ja 1,5-2,5 neliöisellä piuhalla pääasiassa.)
mistä noit 90A latureita saa? nyt on 55A ja kutoskone.
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Vermilion
Viestit: 1642
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Paussi kirjoitti:
Vermilion kirjoitti:Ootko mitannu käynnissä onko akussa (navoissa) 14v kun auton käynnissä?
Tärkeintä on, että akulle tulee 14V, itsellä akulta mitattuna 14,2 (täydellä kuormalla ja vajaalla kuormalla 14.46V, 90A laturi, boschin säädettävä jännite säädin)

Huono liitos ja iso kuorma voi jossain kohdissa laskea jännitettä. Itsellä tulee eculle jotain 13.7V. ( Kaikki johdotukset tehty tinaamalla ja 1,5-2,5 neliöisellä piuhalla pääasiassa.)
mistä noit 90A latureita saa? nyt on 55A ja kutoskone.
Khyl niitä saa itsellä itseasissa, on yks 55A laturi joka käämityy 70A
ja sitte h yksi kunnostettu 90A varalaturi odottamassa tän hetksien hajoamista, tosin ei hajoa koskaan, kun
ajan vaan max 1500km/vuosi :D .

Edit: Ei taida kauheesti olla suomessa noita 90A latureita kohtuu hinnalla... Osa 90A latureista on tuplahihnalla, osa ei.
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Näyttääkö se mittari varmasti oikein, hyvän akun lepojännite on noin 12,7v.
Jos se auto toimii ajossa ilman että akkua tarvii roikkalaturilla ladata niin kyllä se laturi sillon pelaa.

Isompia latureja löytyy näistä uudemmista malleista joissa on enempi sähkölaitteita, esim. -90 luvun Scorpiot.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

Vermilion kirjoitti:
Paussi kirjoitti:
Vermilion kirjoitti:Ootko mitannu käynnissä onko akussa (navoissa) 14v kun auton käynnissä?
Tärkeintä on, että akulle tulee 14V, itsellä akulta mitattuna 14,2 (täydellä kuormalla ja vajaalla kuormalla 14.46V, 90A laturi, boschin säädettävä jännite säädin)

Huono liitos ja iso kuorma voi jossain kohdissa laskea jännitettä. Itsellä tulee eculle jotain 13.7V. ( Kaikki johdotukset tehty tinaamalla ja 1,5-2,5 neliöisellä piuhalla pääasiassa.)
mistä noit 90A latureita saa? nyt on 55A ja kutoskone.
Khyl niitä saa itsellä itseasissa, on yks 55A laturi joka käämityy 70A
ja sitte h yksi kunnostettu 90A varalaturi odottamassa tän hetksien hajoamista, tosin ei hajoa koskaan, kun
ajan vaan max 1500km/vuosi :D .

Edit: Ei taida kauheesti olla suomessa noita 90A latureita kohtuu hinnalla... Osa 90A latureista on tuplahihnalla, osa ei.
Juu niin oliki tuolla motomobilin sivuilla aika hinnakas tuo 90"ämpärin" laturi, täytyy sitä kattoo.. :)
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

käytettynä..kun ottaa, niin on halpa..
(siis ottaa jostain täysin sopimattoman laturin ja askartelee sovitteet..)

mulla tossa -68 cortinassakin bimmeristä otettu 90A laturi..
jaksaakohan toi 1.3 kentti edes pyörittää tota täydellä kuormalla..

no sitä tuskin tulee kun cortinassa ei sähköllä toimi kun valot.. :lol:
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Vermilion
Viestit: 1642
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Itsellä kävi suoraan cologneen kyllä tuo 90A laturi yhdellä hihnalla.
Eikä kyllä oon näkynny missään, että ei teho riittäis moottorissa ton pyörittämiseen.
Itsellä kyllä vähän tekis mieli pienentää starttia ja laturia sais lisää kierrosherkkyyttä :P
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

90A x 12V = 924W eli vajaa kilowatti... Joka on siis ihan maksimissaan laturin suurimmalla sallitulla kierrosnopeudella, kyllä melko nuhainen pannu saa olla ettei semmosta pyöritä.. :)

Tosin itsekin vaihdoin 90A kuparikasan Taunuksen moottorista 55A Taunus-malliin niin vähenee kummasti pyöriteltävät massat.

Alkuperäiseen kysymykseen - jos oikeasti latausjännite on 12,3V niin tuskin auto kovin kaksisesti lähtisi edes käyntiin pakkasella. Ja ne sisälle ruuvattavat jännitemittarit ei tosiaan ole mitään erityisen tarkkoja kapistuksia.

Laturin jännitettä kun mittailee niin sen on oltava akussa kiinni, laturista kun ei tule tasasähköä vaan kuten vaihtovirtalaturin nimikin sanoo niin se on puoliaalto-tasasuunnattua, eli mittari voi näyttää ihan mitä sattuu. Etenkin jos yleismittari on semmonen viiden euron kiinanmalli.

Vertaile vaikka johonkin autoon mikä toimii. Auto sammuksissa ja auto käynnissä pitäisi olla vähintään puolentoista voltin ero jännitteessä.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

90A yleismallilatureita löytyy varaosaliikkeistä. esim. AD-Varaosamaailma :) Ne käy sekä OHC- että V6 koneeseen. Tai pitää tietenkin ostaessa varmistaa se malli :)
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vermilion
Viestit: 1642
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Mois kirjoitti:90A yleismallilatureita löytyy varaosaliikkeistä. esim. AD-Varaosamaailma :) Ne käy sekä OHC- että V6 koneeseen. Tai pitää tietenkin ostaessa varmistaa se malli :)
Hihnapyörin ja kiinnityspulttien kanssa vähän eroa. Jossain 3 pulttia jossain 2, osassa taas 2 hihnaa..
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

Mois kirjoitti:90A yleismallilatureita löytyy varaosaliikkeistä. esim. AD-Varaosamaailma :) Ne käy sekä OHC- että V6 koneeseen. Tai pitää tietenkin ostaessa varmistaa se malli :)
Joo tuossa selasin kans niin tosiaan, eihän sen tarvii just olla "Taunuksen oma" ovat vähä halvempia nää yleislaturit näköjää.
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Vastaa Viestiin