Tuplapakoputket
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
samiharju kirjoitti:mun taunuksessa on molemmin puolin takaa ulos tulevat putket. tankkia on muokattu siten että se on paikallaan mutta tilavuus n 35 litraa (mitä lienee vakio tilavuus?).
Miten muokkasit sitä? Lekalla läjään? ajoit päälle? tunkkasit tunkilla tankin alta ? vai hitsasit ?
-vk-
Isojen poikien mukaan tuo X-putki hyvin tehtynä antaa suunnilleen saman tehon ja väännön mitä saa jos ajaisi pelkillä pakosarjoilla. Samaten X-putki on selkeästi hiljaisempi vaihtoehto kuin H-putki, joka taas on hiljaisempi kuin kaksi erillistä suoraa putkea. X-putkessa siis putken aiheuttama teho- ja vääntö-hävikki on minimaalinen. Näin ainakin V8-koneissa. Miten tuo sitten toimii Kölniläisen siiamilaisten pakokanavien kanssa, siitä en tiedä... "Tavallisen" V6:n kanssa toiminta-idean pitäisi ainakin olla aivan vastaava.Anonymous kirjoitti:Tuli tossa vaan mieleen et kumpi yhdysputki on parempi H- vai X-putki, vai onko niillä käytännössä mitään eroa?
-Taunusmies Jussi-
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i
-
- Viestit: 1273
- Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
- Paikkakunta: Huittinen
-
- Viestit: 1273
- Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
- Paikkakunta: Huittinen
Kait tua samanlaisesti toimii kölniläisessäkin?Tuukka kirjoitti:
Näin ainakin V8-koneissa. Miten tuo sitten toimii Kölniläisen siiamilaisten pakokanavien kanssa, siitä en tiedä... "Tavallisen" V6:n kanssa toiminta-idean pitäisi ainakin olla aivan vastaava.
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
-75 coupe
Ihan hyvin kiteytetty... X-putki on paras vaihtoehto vaikka omassa pirssissä on H-putki niin ei se ainakaan haitaksi ole. Tein 2" tuuman tuplaputket H-putkella ja yksillä isoilla ovaalivaimentajilla. Lopputulos oli oikestaan oikein toimiva. Patana toimii 302cid V8...Tuukka kirjoitti:Isojen poikien mukaan tuo X-putki hyvin tehtynä antaa suunnilleen saman tehon ja väännön mitä saa jos ajaisi pelkillä pakosarjoilla. Samaten X-putki on selkeästi hiljaisempi vaihtoehto kuin H-putki, joka taas on hiljaisempi kuin kaksi erillistä suoraa putkea. X-putkessa siis putken aiheuttama teho- ja vääntö-hävikki on minimaalinen. Näin ainakin V8-koneissa. Miten tuo sitten toimii Kölniläisen siiamilaisten pakokanavien kanssa, siitä en tiedä... "Tavallisen" V6:n kanssa toiminta-idean pitäisi ainakin olla aivan vastaava.
Ihan yhtälailla X ja H-putki toimii V6 koneessa. Muutenhan se on ihan samanlainen paitsi pari pyttyä puuttuu...
Uskotaan, kun viisaammat sanoo niin. Tuo Colognen siiamilainen pakoaukko vaan on niin järjettömän oloinen, ettei suoraan uskalla ihan normaaleja periaatteita siihen paremmin tietämättä soveltaa...JiiTee kirjoitti:Ihan yhtälailla X ja H-putki toimii V6 koneessa. Muutenhan se on ihan samanlainen paitsi pari pyttyä puuttuu...
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i
Heh, no tuosta viisaudesta en niin tiedä... Nuo Colognen kannet on kieltämättä varsin onnistunut taidonnäyte insinööreiltä ja virittäjälle unelma. Essexin kannet ovat kyllä paremmat siinä suhteessa. Tuskin pakoaukkojen malli vaikuttaa itse putkistoon kun kannet ja putkisto ovat kuitenkin kaksi eri asiaa.Tuukka kirjoitti:Uskotaan, kun viisaammat sanoo niin. Tuo Colognen siiamilainen pakoaukko vaan on niin järjettömän oloinen, ettei suoraan uskalla ihan normaaleja periaatteita siihen paremmin tietämättä soveltaa...
Kylläpäs sitä taas ollaan fiksulla päällä...
Niin no, eipä tuo siiamilaisuus tosiaan tarkemmin ajateltuna taida vaikuttaa muuhun kun siihen, ettei moottorin ominaisuuksia pysty yhtälailla säätelemään erilaisilla pakosarjoilla. Kunhan primääriputket ovat yhtäpitkät niin pakokaasupulssit jakautuvat tasaisesti kollektorissa auttaen pakokaasuvirtausta.JiiTee kirjoitti:Heh, no tuosta viisaudesta en niin tiedä... Nuo Colognen kannet on kieltämättä varsin onnistunut taidonnäyte insinööreiltä ja virittäjälle unelma. Essexin kannet ovat kyllä paremmat siinä suhteessa. Tuskin pakoaukkojen malli vaikuttaa itse putkistoon kun kannet ja putkisto ovat kuitenkin kaksi eri asiaa.
Mites muuten, kun toiseen primääriputkeen tuleekin kahden sylinterin pakokaasut, niin vieläkö se on primääriputki?
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i
Pakoputkessa yleensäkin putken (tai putkien yhteis-) halkaisija ei saisi muuttua kovinkaan paljoa, ettei se hidastaisi pakokaasuvirtausta. Siksi X-putken yhtenevän kohdan poikkileikkauksen pinta-alan pitäisi olla suunnilleen sama, kuin X:ään tulevien kahden putken yhteenlaskettu poikkipinta-ala. Yhtenäisen putken pituudesta en ole koskaan nähnyt muita variaatioita, kuin sellaisen, jossa X tosiaankin näyttää X:ltä, eli ns. yhtenäistä putkea ei välissä edes ole (eikös se väliputkella olisi tupla-Y-putki?).fonzie kirjoitti:tuota X-mallia mietin.. pitäiskö siinä yhtenevässä kohdassa olla paksumpi putki ja kuinka pitkään yhtenäinen putki jatkuu - tai miten kannattaa tehdä?
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i
Mikähän auto toi on?Anonymous kirjoitti:http://www.speedfreak.cc/mk.8/exhaust/ex_piping.jpg
tuossapa esimerkisi eräs variaatio X putkesta.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Fordi tietenkin.mois13 kirjoitti:Mikähän auto toi on?Anonymous kirjoitti:http://www.speedfreak.cc/mk.8/exhaust/ex_piping.jpg
tuossapa esimerkisi eräs variaatio X putkesta.
1997 Lincoln Mark VIII