Tuplapakoputket

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tuli tossa vaan mieleen et kumpi yhdysputki on parempi H- vai X-putki, vai onko niillä käytännössä mitään eroa?

-Taunusmies Jussi-
Avatar
astriel
Viestit: 832
Liittynyt: 05 Marras 2004, 23:05
Paikkakunta: Mouhijärvi (Mouhis)

Viesti Kirjoittaja astriel »

samiharju kirjoitti:mun taunuksessa on molemmin puolin takaa ulos tulevat putket. tankkia on muokattu siten että se on paikallaan mutta tilavuus n 35 litraa (mitä lienee vakio tilavuus?).

Miten muokkasit sitä? Lekalla läjään? ajoit päälle? tunkkasit tunkilla tankin alta ? vai hitsasit ?


-vk-
Mois

Viesti Kirjoittaja Mois »

Kattelin eilen yhtä teini-Corolla projektia ja siinä oli tankki takapenkin takana.
Avatar
Tuukka
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 13:48
Paikkakunta: Salo / Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuukka »

Anonymous kirjoitti:Tuli tossa vaan mieleen et kumpi yhdysputki on parempi H- vai X-putki, vai onko niillä käytännössä mitään eroa?

-Taunusmies Jussi-
Isojen poikien mukaan tuo X-putki hyvin tehtynä antaa suunnilleen saman tehon ja väännön mitä saa jos ajaisi pelkillä pakosarjoilla. Samaten X-putki on selkeästi hiljaisempi vaihtoehto kuin H-putki, joka taas on hiljaisempi kuin kaksi erillistä suoraa putkea. X-putkessa siis putken aiheuttama teho- ja vääntö-hävikki on minimaalinen. Näin ainakin V8-koneissa. Miten tuo sitten toimii Kölniläisen siiamilaisten pakokanavien kanssa, siitä en tiedä... "Tavallisen" V6:n kanssa toiminta-idean pitäisi ainakin olla aivan vastaava.
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

Mois kirjoitti:Kattelin eilen yhtä teini-Corolla projektia ja siinä oli tankki takapenkin takana.
Mk1 caprissakin on.
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

Tuukka kirjoitti:
Näin ainakin V8-koneissa. Miten tuo sitten toimii Kölniläisen siiamilaisten pakokanavien kanssa, siitä en tiedä... "Tavallisen" V6:n kanssa toiminta-idean pitäisi ainakin olla aivan vastaava.
Kait tua samanlaisesti toimii kölniläisessäkin?
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
JiiTee
Viestit: 494
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

Tuukka kirjoitti:Isojen poikien mukaan tuo X-putki hyvin tehtynä antaa suunnilleen saman tehon ja väännön mitä saa jos ajaisi pelkillä pakosarjoilla. Samaten X-putki on selkeästi hiljaisempi vaihtoehto kuin H-putki, joka taas on hiljaisempi kuin kaksi erillistä suoraa putkea. X-putkessa siis putken aiheuttama teho- ja vääntö-hävikki on minimaalinen. Näin ainakin V8-koneissa. Miten tuo sitten toimii Kölniläisen siiamilaisten pakokanavien kanssa, siitä en tiedä... "Tavallisen" V6:n kanssa toiminta-idean pitäisi ainakin olla aivan vastaava.
Ihan hyvin kiteytetty... X-putki on paras vaihtoehto vaikka omassa pirssissä on H-putki niin ei se ainakaan haitaksi ole. Tein 2" tuuman tuplaputket H-putkella ja yksillä isoilla ovaalivaimentajilla. Lopputulos oli oikestaan oikein toimiva. Patana toimii 302cid V8...

Ihan yhtälailla X ja H-putki toimii V6 koneessa. Muutenhan se on ihan samanlainen paitsi pari pyttyä puuttuu...
Avatar
Tuukka
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 13:48
Paikkakunta: Salo / Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuukka »

JiiTee kirjoitti:Ihan yhtälailla X ja H-putki toimii V6 koneessa. Muutenhan se on ihan samanlainen paitsi pari pyttyä puuttuu...
Uskotaan, kun viisaammat sanoo niin. Tuo Colognen siiamilainen pakoaukko vaan on niin järjettömän oloinen, ettei suoraan uskalla ihan normaaleja periaatteita siihen paremmin tietämättä soveltaa...
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i
JiiTee
Viestit: 494
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

Tuukka kirjoitti:Uskotaan, kun viisaammat sanoo niin. Tuo Colognen siiamilainen pakoaukko vaan on niin järjettömän oloinen, ettei suoraan uskalla ihan normaaleja periaatteita siihen paremmin tietämättä soveltaa...
Heh, no tuosta viisaudesta en niin tiedä... :lol: Nuo Colognen kannet on kieltämättä varsin onnistunut taidonnäyte insinööreiltä ja virittäjälle unelma. :lol: Essexin kannet ovat kyllä paremmat siinä suhteessa. Tuskin pakoaukkojen malli vaikuttaa itse putkistoon kun kannet ja putkisto ovat kuitenkin kaksi eri asiaa.

Kylläpäs sitä taas ollaan fiksulla päällä... :lol:
fonzie
Viestit: 329
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fonzie »

tuota X-mallia mietin.. pitäiskö siinä yhtenevässä kohdassa olla paksumpi putki ja kuinka pitkään yhtenäinen putki jatkuu - tai miten kannattaa tehdä?
Avatar
Tuukka
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 13:48
Paikkakunta: Salo / Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuukka »

JiiTee kirjoitti:Heh, no tuosta viisaudesta en niin tiedä... :lol: Nuo Colognen kannet on kieltämättä varsin onnistunut taidonnäyte insinööreiltä ja virittäjälle unelma. :lol: Essexin kannet ovat kyllä paremmat siinä suhteessa. Tuskin pakoaukkojen malli vaikuttaa itse putkistoon kun kannet ja putkisto ovat kuitenkin kaksi eri asiaa.
Niin no, eipä tuo siiamilaisuus tosiaan tarkemmin ajateltuna taida vaikuttaa muuhun kun siihen, ettei moottorin ominaisuuksia pysty yhtälailla säätelemään erilaisilla pakosarjoilla. Kunhan primääriputket ovat yhtäpitkät niin pakokaasupulssit jakautuvat tasaisesti kollektorissa auttaen pakokaasuvirtausta.

Mites muuten, kun toiseen primääriputkeen tuleekin kahden sylinterin pakokaasut, niin vieläkö se on primääriputki? ;)
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i
Avatar
Tuukka
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 13:48
Paikkakunta: Salo / Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuukka »

fonzie kirjoitti:tuota X-mallia mietin.. pitäiskö siinä yhtenevässä kohdassa olla paksumpi putki ja kuinka pitkään yhtenäinen putki jatkuu - tai miten kannattaa tehdä?
Pakoputkessa yleensäkin putken (tai putkien yhteis-) halkaisija ei saisi muuttua kovinkaan paljoa, ettei se hidastaisi pakokaasuvirtausta. Siksi X-putken yhtenevän kohdan poikkileikkauksen pinta-alan pitäisi olla suunnilleen sama, kuin X:ään tulevien kahden putken yhteenlaskettu poikkipinta-ala. Yhtenäisen putken pituudesta en ole koskaan nähnyt muita variaatioita, kuin sellaisen, jossa X tosiaankin näyttää X:ltä, eli ns. yhtenäistä putkea ei välissä edes ole (eikös se väliputkella olisi tupla-Y-putki?).
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

http://www.speedfreak.cc/mk.8/exhaust/ex_piping.jpg

tuossapa esimerkisi eräs variaatio X putkesta.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Anonymous kirjoitti:http://www.speedfreak.cc/mk.8/exhaust/ex_piping.jpg

tuossapa esimerkisi eräs variaatio X putkesta.
Mikähän auto toi on? :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
WSE
Viestit: 125
Liittynyt: 23 Tammi 2005, 11:58
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

mois13 kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:http://www.speedfreak.cc/mk.8/exhaust/ex_piping.jpg

tuossapa esimerkisi eräs variaatio X putkesta.
Mikähän auto toi on? :D
Fordi tietenkin.
1997 Lincoln Mark VIII
Vastaa Viestiin