AccuSpark kärjetön sytytys

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

fonzie
Viestit: 329
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 00:48
Paikkakunta: Oulu

AccuSpark kärjetön sytytys

Viesti Kirjoittaja fonzie »

Laitanpa tähän ketjuun kokemuksia AccuSparkin kärjettömästä sytytyksestä.

Mulla alko olemaan vanha virranjakaja heikossa kunnossa, joten ostin Ebaystä uuden virranjakajan AccuSparkin kärjettömällä sytytyksellä. Syksyllä olin uusinut muuten koko sytysjärjestelmän, joten hommasin vain jakajan. Kaupan olisi ollut myös täysiä paketteja, johon kuuluu jakaja, puola, tulpanjohdot ja tulpat.

Asennushommassa ei kauaa aikaa kulunut. Noin 10 minuuttia. Mittasin puolan ensiöpuolen vastuksen. Se oli 3 Ohmia. Asennusohjeet suosittelivat esivastuksella varustettujen sytytysten vastukseksi 1,5 Ohmia ja vähintään 1,4 Ohmia. Järjestelmät ilman esivastusta tulisi varustaa 3 Ohmin vastuksella olevalla puolalla. Jätin esivastuksen paikoilleen.

Asennuksen jälkeen auto tulille ja strobolla sytytys kohdilleen (n. 8 astetta EYKK). Hienosti toimi. Sitten koeajolenkille ja hyvinhän se pelas edelleen. Ainut heikkous tuntui, kun kaasua antoi reippaammin. Tuntui, ettei enää niin räväkästi vastaa täyskaasuun kuin vanhalla kärkijakajalla. Liekö alipainesäätäjä tässä jakajassa jäykempi tms. Täytynee kokeilla vielä ruuvailla vanha alipainesäädin paikoilleen ja testata sillä. Muuten lyhyen koeajolenkin perusteella voin suositella ko. systeemiä.

Niin ja autona MK1 Taunus 1600 OHC-koneella. Kone muuten vakio, mutta siihen on uuden jakajan lisäksi asennettu Weberin DGV-kaasutin.
Taunus 4D XL 1600 vm. 1971

entiset Taunukset:
Taunus 4D XL 2000 V6 vm. 1973
Taunus Coupe GXL 2600 V6 autom. vm. 1972
Taunus Coupe GT 2000 V6 vm. 1972
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1432
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

mulla on omassa kutosessa lumenitionin sytkä ja oon huomannu saman ongelman ettei meinaa ottaa kiekkaa yhtä rivakasti ku kärki jakajalla.jotain apua tuli siitä ku hieman modailin keskipako säätimen jousia.alipaine säätimen vaihdolla ei ollu mitään vaikutusta muutaku se että sai paremmin käymään tyhjäkäynnillä
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Joo, ei se alipainesäädin pitäis vaikuttaa mitenkään tohon "vikaan".
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

Onliko puola tarkoitettu etuvastus käyttöön? Jos ei ja nyt on etuvastus niin sehän rajoittaa sen tehoa...
Puolan vaihtaa malliin joka toimii suoraan...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Jos nyt ymmärsin oikein, jätit puolaan sen esivastuksen? Taunuksen oma vastusjohtokin lienee myös paikallaan?

Koitahan mitata paljonko antaa jännitettä siihen puolalle tulevaan johtoon.
Sedan GT '73
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Sumu kirjoitti:Jos nyt ymmärsin oikein, jätit puolaan sen esivastuksen? Taunuksen oma vastusjohtokin lienee myös paikallaan?

Koitahan mitata paljonko antaa jännitettä siihen puolalle tulevaan johtoon.
Oletan et on viel originaali puola... Toi 3 ohminen ei kyl tarvi etuvastusta...

Tuolta löytyy asennusohjeet: http://www.accuspark.co.uk/fitting_guide.html
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
fonzie
Viestit: 329
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fonzie »

Jaa. Tämähän alkaa käymään erikoiseksi. Tähän hetkeen asti luulin puolan plusjohtoon liitettyä mokkulaa esivastukseksi. Eihän se ollut esivastus, vaan radiohäiriöpoistokonkka. Eihän siihen tullutkaan kuin yksi johto... Tollo, mikä tollo. Esivastus siis sillä johdolla, joka tulee virtalukolta. Ja on paikoillaan.

Itse aiheeseen. Mittasin sytytysvirta kytkettynä jännitteen puolan +-navalta. Lukema n. 12 V (ei ole kuin viisarimallin mittari). Akulta mitattuna n. 12,5 V. Sitten auto tulille. Akulta mitattuna jännite on noin 14 V ja +-navalta n. 12,5 V.. Ja paikoillaan se syksyllä hankittu 3 Ohmin puola. Tätä aikaisempi näytti kovin alkuperäiselle. Ja on joutunut jo Roninmäelle.
Taunus 4D XL 1600 vm. 1971

entiset Taunukset:
Taunus 4D XL 2000 V6 vm. 1973
Taunus Coupe GXL 2600 V6 autom. vm. 1972
Taunus Coupe GT 2000 V6 vm. 1972
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Kun sul on se 3 ohminen puola, niin ota se esivastusjohto pois pelistä, se puola ei sitä tarvi. Tulee parempi kipinä varmaankin ilman sitä esivastusta... :D Nii, ja ota se häiriönpoistokonkka kans pois.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

aiheesta vähän sivuten, tietääkö kukaan löytyiskö tuohon v6:seen tällästä kärjetöntä accusparkilta tai joku muu valmistaja kenties?

Edit: Näyttää siel olevan listassa Cologne :)
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
fonzie
Viestit: 329
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fonzie »

Nyt on etuvastusjohto ja häiriökonkka pois pelistä. Mittasin muuten etuvastuksen vastuksen ja se oli 1,5...2 Ohmia. Näillä muutoksilla ei mitään havaittavaa eroa ollut. Muuten toimii hyvin, mutta rivakammin kaasua painaessa ei oikein reagoi.. Säädin perusennakon nyt reilummaksi (12 EYKK), mutta testilenkkiä en enää kerennyt heittämään. Näkee sitten huomenna, kuinkas vaikutti.
Taunus 4D XL 1600 vm. 1971

entiset Taunukset:
Taunus 4D XL 2000 V6 vm. 1973
Taunus Coupe GXL 2600 V6 autom. vm. 1972
Taunus Coupe GT 2000 V6 vm. 1972
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Meikä ei löytäny tota enää eBaystä.. Ois voinu laittaa sinisee tanee, kun vaihan motin siihe.. Eikös eBays ollut parempi hinta kun tuolla "omilla" sivuilla?
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

ardhu kirjoitti:Meikä ei löytäny tota enää eBaystä.. Ois voinu laittaa sinisee tanee, kun vaihan motin siihe.. Eikös eBays ollut parempi hinta kun tuolla "omilla" sivuilla?
Tommoset ainakin löytyy: http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Pinto-El ... 2a15e5cd55

http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Pinto-ne ... 2a11f8f7e5

Tossa se koko paketti: http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Pinto-El ... 27c644df41
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

Mois kirjoitti:
ardhu kirjoitti:Meikä ei löytäny tota enää eBaystä.. Ois voinu laittaa sinisee tanee, kun vaihan motin siihe.. Eikös eBays ollut parempi hinta kun tuolla "omilla" sivuilla?
Tommoset ainakin löytyy: http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Pinto-El ... 2a15e5cd55

http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Pinto-ne ... 2a11f8f7e5

Tossa se koko paketti: http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Pinto-El ... 27c644df41
Eli kumpaan koneesee nää nyt on? Pinto sano mulle yhtää mitää :D Jakaja olis kyl nelipaikkane kuvassa ainaki.
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
duster73
Viestit: 598
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 18:37
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja duster73 »

Pinto=ohc
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

duster73 kirjoitti:Pinto=ohc
Allright.
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Vastaa Viestiin