AccuSpark kärjetön sytytys

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Paussi kirjoitti:
duster73 kirjoitti:Pinto=ohc
Allright.
Colognen jakajaan löytyy sisuskalut, minkä itekin jo totesit. Uutta jakajaa ei taida löytyä...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
fonzie
Viestit: 329
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fonzie »

fonzie kirjoitti:Nyt on etuvastusjohto ja häiriökonkka pois pelistä. Mittasin muuten etuvastuksen vastuksen ja se oli 1,5...2 Ohmia. Näillä muutoksilla ei mitään havaittavaa eroa ollut. Muuten toimii hyvin, mutta rivakammin kaasua painaessa ei oikein reagoi.. Säädin perusennakon nyt reilummaksi (12 EYKK), mutta testilenkkiä en enää kerennyt heittämään. Näkee sitten huomenna, kuinkas vaikutti.
Työmatkan aikana toimi nyt erinomaisen hienosti. Pari rivakkaa kiihdytystä moottoritieramppeihin meni aivan kuin ennenkin. Eli vaati isompaa perusennakkoa tuo AccuSpark. Näin pikaisen testin perusteella ainakin.
Taunus 4D XL 1600 vm. 1971

entiset Taunukset:
Taunus 4D XL 2000 V6 vm. 1973
Taunus Coupe GXL 2600 V6 autom. vm. 1972
Taunus Coupe GT 2000 V6 vm. 1972
fonzie
Viestit: 329
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fonzie »

Hetken huumaa oli tuo parempi toiminta ennakkoa säätämällä. Viikonloppuna heivasin kärjettömän pois ja ruuvasin uuteen jakajaan kärjet paikoilleen. Nyt riitti 0,3 mm kärkiväli 50° kosketuskulman aikaansaamiseen. Samat oireet jatkui kuitenkin edelleen. Nuhainen pienemmillä kierroksilla kaasuttaessa.

Tänään otin ja vaihdoin vanhan virranjakajan takaisin paikoilleen, kärkiväli 0,2 mm:iin ja kosketuskulmakin näytti nyt noin 50°:tta. Ja toimii taas niin kuin ennenkin. Ongelmana tuossa vanhassa jakajassa tosiaan on vain sen kuluneisuus. Hiukan seilaa käynti ja stobolla katsottuna sytytyskin (noin +/- 1°) tyhjäkäynnillä.

Seuraava vaihe varmaan on sitten kärjettömän moduulin istuttaminen vanhaan jakajaan. Rupesi vain arvelluttamaan, kun jakajasta on pohjan ja rungon välinen kuparijohto rikki. Kuvassa näkyy uuden jakajan pohja ja kuparijohto erinomaisen selkeästi. Mikähän tuon johdon merkitys on?
Taunus 4D XL 1600 vm. 1971

entiset Taunukset:
Taunus 4D XL 2000 V6 vm. 1973
Taunus Coupe GXL 2600 V6 autom. vm. 1972
Taunus Coupe GT 2000 V6 vm. 1972
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1429
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

tuo kupari johto on maadotusta varten kun muutoin kunnon maa kontakti saattaisi puuttua liikkuvien osien takia.

avaa se jakaja ja kato että onko mimmoset jouset siellä sisällä,vanhassa jakajassa saattaa olla löystyneet jouset niin nakkaa ennakkoa nopeammin verrattuna uuteen jakajaan
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
fonzie
Viestit: 329
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fonzie »

Vähän samankaltainen analyysi kävi itselläni mielessä. Täytyypä huomenissa availla uus jakaja. Taidan kuitenkin tehdä niin, että vanhaan jakajaan tyrkkään tuon kärjettömän. Vois korjata tuon kuparijohdon ja paikallisesta eletroniikkaliikkeestä käydä hakemassa piitahnaa moduulin alle.
Taunus 4D XL 1600 vm. 1971

entiset Taunukset:
Taunus 4D XL 2000 V6 vm. 1973
Taunus Coupe GXL 2600 V6 autom. vm. 1972
Taunus Coupe GT 2000 V6 vm. 1972
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1429
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

kyllä se vanha jakaja varmasti toimii tuolla kärettömällä kun käretön sytkä ei ole niin tarkka välyksille
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
fonzie
Viestit: 329
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fonzie »

No nyt on tehty sellainen yhistelmä, jossa on vanha jakaja, uuden jakajan pohja ja kärjetön sytytys. Vanhan jakajan pohja ei aivan saumattomasti istunut kärjettömän moduulin kanssa. Toimii kuten vanha jakaja kärkienkin kanssa, paitsi ei heijaa enää käynti/sytytyskohta. Joten alustavasti voidaan todeta sopivan kombinaation löytyneen. Aika paljon enemmän tavaraa oli muuten AccuSparkin jakajan keskipakosäädön mekanismissa. Jouset näytti samanlaisilta kuin Boschin jakajassakin.
Taunus 4D XL 1600 vm. 1971

entiset Taunukset:
Taunus 4D XL 2000 V6 vm. 1973
Taunus Coupe GXL 2600 V6 autom. vm. 1972
Taunus Coupe GT 2000 V6 vm. 1972
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

on muuten kumma juttu kun tammikuun alussa tilasin sen kärjettömän sytkäpaketin eikä vieläkään oo tullu :shock:
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Onkos tämmösistä kokemuksia?
http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Kent-Eng ... 27b6d7a025

Ajattelin tuohon kenttiläisen jakajaan laittaa tommosen kun hajottamolta ei löytynyt escort/fiestan kärjetöntä jakajaa. Ei ois ainakaan kallis.

Tommonen löytyi kans.

http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Cross-fl ... 48430fe4a3
Capri -77 2.0
Firebird -69
fonzie
Viestit: 329
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fonzie »

vtormane kirjoitti:Onkos tämmösistä kokemuksia?
http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Kent-Eng ... 27b6d7a025

Ajattelin tuohon kenttiläisen jakajaan laittaa tommosen kun hajottamolta ei löytynyt escort/fiestan kärjetöntä jakajaa. Ei ois ainakaan kallis.

Tommonen löytyi kans.

http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Cross-fl ... 48430fe4a3
Luulis toimivan yhtä hyvin, kuin toimii OHC:ssäkin. Tilasin siis kokonaisen virranjakajasetin, mutta lopulta toimivin kombinaatio syntyi, kun vanhaan jakajaan asensi vain kärjettömän hilppeet.
Taunus 4D XL 1600 vm. 1971

entiset Taunukset:
Taunus 4D XL 2000 V6 vm. 1973
Taunus Coupe GXL 2600 V6 autom. vm. 1972
Taunus Coupe GT 2000 V6 vm. 1972
Vastaa Viestiin