RS Turbo säksättää

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

wekku
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Maalis 2007, 16:18
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku »

Tulpat oot vissiin tarkastanu?

Ilmanputsari pitää ottaa pois, siinä määräjakajan ja ilmaläpän välissä on sellanen ruuvi mikä pitää irrottaa, sen alla on reikä mistä pääsee 3mm kuusiokololla säätämään seosta, kannattaa sit olla varovainen sen säädön kanssa.
Focus 1.6 STW -03
Sierra 2.0 Turbo -83
Taunus 2.0i Turbo -82
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Ei nuin iso vaiva korjaudu seoksen säädöllä.
Saako näissä jakajan väärälle kampikierrokselle?
Sytytysjärjestys ja venttiilien ajotus kohallaan?
Turbo ehyt?
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Sytytys ainakin kohdallaan...
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Vika ilmeisesti löyty, jos oikein päättelin. Turbon akselissa pari milliä välystä ja ahtoputket öljyssä. Eli siis olenko päätellyt oikein nyt?: Turbo rikki=seokset rikkaalla --> nakutus/säksätys ja käyntiin lähtemättömyys. Turbon siivekkeet ehjät joten koneeseen ei ainakaan ole turbon osia päässy. Eli ostetaan Garrett TB0350 :lol: kiitos ja anteeksi, mun ensimmäinen turbollinen auto :D
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Ainakin yks vika :wink:
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Noniin, tarina jatkuu taas :D Eli siis jako oli hypännyt tossa ihan reilumman puoleisesti, selvitin turbon kohtalon asiantuntijalla ja se oli(kin) vielä siis kunnossa (välys oli normaali, ei pitkittäisvälystä) No nyt kasauksen jälkeen uudet tulpat ja eikun auto käyntiin, yks pytty pimeenä. Pieni, todella pieni säksätys kuuluu edelleen ja savuttaa niin perkeleesti. Aikasemmin tätä savutusongelmaa ei ollu. Ainoot viat mitä enää keksin on liikaa öljyä koneessa=turbon paluu putki pinnan alla, mäntä tai venttiili paskana. Auttakaa jos keksitte vielä jotain muuta... sit lueskelin tuolta netistä et jakopoää voi olla myös kierroksen pielessä ja myös näitä samoja oireita oli yhdistetty siihen.. mutta tietääkseni jako ei voi väärin olla kierrosta jos mulla 1 pytty on ykk kohdassa ja pyörijä osoittaa 1 pyttyyn? Vai onko tässä cvh:ssa siis myös niin että kun kampura pyörii kaks kierrosta niin nokka yhden?

kiitos jo etukäteen. Mä olen aivan käsi näin "uusien" autojen kans, ku ei ole ollu ku noita -70 lukulaisia :lol:
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Savuttaahan se ja pimentää tulpat jos sielä ahtoputkessa on öljyä, onko se ilmaputkisto myös ennen turboa öljyssä vai pelkästään turbon jälkeen. Pesitkö putkiston ja välijäähyn?
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

No arvelin et ei tartte putsailla ku ei siellä ahtoputkistossa NIIN hirveesti sitä ollu (mut oli kuitenkin) :D Vaikuttaakos se sit samantien niihin tulppiin? Ku löin uudet tulpat kii jaa oon sitä käytelly eikä herää se yks pytty silti millään kierrosalueella?? Alotin kannenpurkuoperaation mut kans ei ole vielä irti, kannattasko silti kokeilla sitä ahtoputkiston putsausta vielä??
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

No ei se samantien uusiin vaikuta, tai no riippuu tietty kuinka öljyset tulpat on. Tuleeko siihen pimiään pyttyyn kipinä? Oliko sitä öljyä turbon molemmin puolin?
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Ei ole kun ahtoputkistossa, se on tiettävästi ihan normaalia. Se pimee pytty saa kipinää eikä oo tulppa öljynen.. Taidan ottaa sen kannen irti, epäilen vahvasti et kun jako oli pielessä ja säksätys kuulu ni on jommankumman venttiilin kieroks vetäny tästä pimeestä pytystä. Ja nyt kun korjasin jaon kohdalleen niin säksätys on selvästi pienempi, eli ilmeisesti kiero venttiili hakkaa vähän kanteen ja vuotaa öljyä pyttyyn/putkistoon?
Vermilion
Viestit: 1640
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Männän laki on haljennu irti, murtunut, männänrenkaat. Puristuspaine mittaus?
Voi olla että puristuspaineen mittaus ei riitä. Venäläinen pensa rikkoo koneet.
V-poweria turbo koneeseen.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Koneremontti juuri äskettäin tehty.. Yhen 10 litraa ajoin venakkobensalla, se tuskin vaikuttaa
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Vika selvitetty. Empä ole ennen tämmöseen törmänny. Eli oma diagnoosi, startatessa jako hypännyt -> mäntä painanut venttiiliä vinoon -> ohjurista pala irti -> palanen venttiilin ja seetin väliin -> säksätys ja yhden pytyn toimimattomuus. Eli ei sen kummosempi vika :lol: Onneks ei männät ottanu damagea eikä muutenkaan pahempaa jälkeä ku kaks kieroa imuventtiiliä ja yks ohjuri.
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kullanderi kirjoitti:sit lueskelin tuolta netistä et jakopoää voi olla myös kierroksen pielessä ja myös näitä samoja oireita oli yhdistetty siihen.. mutta tietääkseni jako ei voi väärin olla kierrosta jos mulla 1 pytty on ykk kohdassa ja pyörijä osoittaa 1 pyttyyn? Vai onko tässä cvh:ssa siis myös niin että kun kampura pyörii kaks kierrosta niin nokka yhden?

kiitos jo etukäteen. Mä olen aivan käsi näin "uusien" autojen kans, ku ei ole ollu ku noita -70 lukulaisia :lol:
Vinkkinä, että jo 70-luvulla, ja paljon aiemminkin, kampura pyöri kaksi kierrosta yhtä nokan kierrosta kohden nelitahtimoottorissa. On hyvinkin pitkälti nelitahtimoottorin ominaisuus. Olen hyvinkin monasti törmännyt näihin idioottien aiheuttamiin "vikoihin". Itsekkin olen joskus kääntänyt jakajan sytyttämään sylinteriä missä on overläppi meneillään, mutta ei se riko mitään. Ei vaan oikein syty tulille noin :lol:
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Joo eli nyt on kansi kasattu ja löyty paikoilleen, testiajot ajettu MUTTA, kone kun lämpes nii rupes röpeltämään eikä vetoja ollu lainkaan. No sain auton jotenkuten pihaan ja rupesin tutkimaan asiaa mutta en kyllä keksi mikä tämän aiheuttaa... hörähtää vaan ja sammuu samantien. Kampuran ajotusmerkki kun on kohdallaan niin sillon on myös nokan merkki, jakajaa pyöritelty vaikka mihin suuntaan mutta aina vaan hörähtää ja sammuu samantien. Sit ku oottaa vähän aikaa ja starttaa niin sama juttu. Kokeilin myös siirtää kampuran merkkiä eri kohtiin nokan merkin pysyessä samassa, ei vaikutusta. Nyt on siis kaikki merkit kohdallaan (myös virranjakajasta). Auttakaa taas kerkesin jo (liika)innokkuuttani laittaa auton takasin tieliikenteeseen :lol:

Eli siis nyt on 1 mäntä YKK:ssa, nokka-akselin merkki osottaa suoraan ylöspäin merkkiinsä ja pyörijä osoittaa ykköspyttyyn. Ja näin siis ei pidä olla????? Nokkaa ja virranajakajaa ei ole irrotettu kannesta remontin yhteydessä (jos tuosta tiedosta nyt hyötyä on). Mites toi sytty/ajotukset sit laitetaan kohdilleen jos näin ei kuulu olla vaikka kaikki on merkeissään? Virranjakajaa ei pysty säätämään puolta kierrosta pieleen.
Vastaa Viestiin