Ford VV - kaasuttimen letkut ja ätylät
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Ford VV - kaasuttimen letkut ja ätylät
Eli oisko jollakin tiedossa Ford VV-kaasuttimeen tulevien ja menevien letkujen "kytkentäkaaviota", autona olisi ´81 Taunus 1.6 ja muuten olisi kaikki alkuperäisessä kunnossa mutta yksi letkun paikka kummittelee tyhjänä ja jos sille löytäisi kodin niin olisi hyvä homma.
Niitä letkuhässäköitä on III-korisissa 1.6:ssa kolmenlaisia:
1) Alkupään malleissa ei ollenkaan.
2) Virranjakajan alipainesäätimen kuristus veden lämpötilan ohjaamana. (= SSV, spark sustain valve)
3) Viimeisimmissä 82-malleissa ja muissa mahd. jälkiasennuksena kohdan 2 lisäksi lisäilman syöttäminen imusarjaan veden ja ilman lämpötilan ohjaamana. (= CSCV, carburettor speed control valve)
Imusarjan ja ryypyn välisessä vesiletkussa on vastaavasti 1 tai 2 veden lämpötilan ohjaamaa 3-aukkoista alipaineventtiiliä (= PVS, ported vacuum switch).
SSV:
PVS-venttiilillä valitaan lämpötilan mukaan, kumpaako reittiä alipaine tarjotaan virranjakajan alipainesäätimelle: Kylmänä SSV:n kautta ja lämpimänä suoraan. Tarkoitus on kylmällä moottorilla hidastaa alipaine-ennakon nousua ja parantaa siten moottorin käyttäytymistä kylmänä.
CSCV:
Kylmällä moottorilla alipaine pääsee PVS:n ja punaisen lämpöanturin kautta CSCV:lle. Nämä ovat siis "kytketty sarjaan". Eli CSCV avautuu ainoastaan, jos jäähdytysvesi on kylmä (alle +35°) JA ilman lämpötila on riittävän alhainen (alle +10°). Tarkoitus on estää yliryypytys ja moottorin pöpötys varsinkin tyhjäkäynnillä kylmänä.
Näiden lisäksi alipaineletkuissa on kaasuttimen/imusarjan päässä "fuel trap":it (sylinterimäiset mustavalkoiset purkit), joiden tarkoitus estää systeemin täyttyminen bensalla ajan myötä. CARB- ja DIST-tekstit tarkoittavat asennussuuntaa.
Haynesin Taunus 76-82 korjausoppaassa on muistaakseni SSV:n kytkentäkaavio. Haynesin "Carburettor Manual":issa on CSCV:n kytkentäkaavio. Nämä ulkomuistista. Korjatkaa viisaammat.
1) Alkupään malleissa ei ollenkaan.
2) Virranjakajan alipainesäätimen kuristus veden lämpötilan ohjaamana. (= SSV, spark sustain valve)
3) Viimeisimmissä 82-malleissa ja muissa mahd. jälkiasennuksena kohdan 2 lisäksi lisäilman syöttäminen imusarjaan veden ja ilman lämpötilan ohjaamana. (= CSCV, carburettor speed control valve)
Imusarjan ja ryypyn välisessä vesiletkussa on vastaavasti 1 tai 2 veden lämpötilan ohjaamaa 3-aukkoista alipaineventtiiliä (= PVS, ported vacuum switch).
SSV:
PVS-venttiilillä valitaan lämpötilan mukaan, kumpaako reittiä alipaine tarjotaan virranjakajan alipainesäätimelle: Kylmänä SSV:n kautta ja lämpimänä suoraan. Tarkoitus on kylmällä moottorilla hidastaa alipaine-ennakon nousua ja parantaa siten moottorin käyttäytymistä kylmänä.
CSCV:
Kylmällä moottorilla alipaine pääsee PVS:n ja punaisen lämpöanturin kautta CSCV:lle. Nämä ovat siis "kytketty sarjaan". Eli CSCV avautuu ainoastaan, jos jäähdytysvesi on kylmä (alle +35°) JA ilman lämpötila on riittävän alhainen (alle +10°). Tarkoitus on estää yliryypytys ja moottorin pöpötys varsinkin tyhjäkäynnillä kylmänä.
Näiden lisäksi alipaineletkuissa on kaasuttimen/imusarjan päässä "fuel trap":it (sylinterimäiset mustavalkoiset purkit), joiden tarkoitus estää systeemin täyttyminen bensalla ajan myötä. CARB- ja DIST-tekstit tarkoittavat asennussuuntaa.
Haynesin Taunus 76-82 korjausoppaassa on muistaakseni SSV:n kytkentäkaavio. Haynesin "Carburettor Manual":issa on CSCV:n kytkentäkaavio. Nämä ulkomuistista. Korjatkaa viisaammat.
joo,toimiihan se,jos jaksaa sillon tällön huoltaa..
mutta mitä sillä ryypyllä tekee
kai sitä voi jarruttaa vasemmallakin jalalla niin oikea voi olla kaasulla koko ajan..hehhehhee..tai no,niin oon ite opetellu olosuhteitten pakosta,kun ei oikein oo mikään auto koskaan ollu säädöissä..
mutta mitä sillä ryypyllä tekee
kai sitä voi jarruttaa vasemmallakin jalalla niin oikea voi olla kaasulla koko ajan..hehhehhee..tai no,niin oon ite opetellu olosuhteitten pakosta,kun ei oikein oo mikään auto koskaan ollu säädöissä..
Taunus Maximus =)
Re: Ford VV - kaasuttimen letkut ja ätylät
Yritetään nyt vastata vielä tuohon alkuperäiseen kysymykseen.
Siinä PVS:ssä, joka ohjaa CSCV:tä kuuluukin sisin letkuliitäntä jäädä tyhjäksi. Käytössä ovat siis keskimmäinen ja uloin liitäntä. Toivottavasti tämä oli se tyhjä paikka...Anonymous kirjoitti:...mutta yksi letkun paikka kummittelee tyhjänä ja jos sille löytäisi kodin niin olisi hyvä homma.