Ford VV - kaasuttimen letkut ja ätylät

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Vieras

Ford VV - kaasuttimen letkut ja ätylät

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Eli oisko jollakin tiedossa Ford VV-kaasuttimeen tulevien ja menevien letkujen "kytkentäkaaviota", autona olisi ´81 Taunus 1.6 ja muuten olisi kaikki alkuperäisessä kunnossa mutta yksi letkun paikka kummittelee tyhjänä ja jos sille löytäisi kodin niin olisi hyvä homma.
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

No bensaletku tietty ja sitten alipaine virranjakalle? Ja olikohan uudemmissa paikka bensan paluu letkulle tankkiin? Ei tuu muuta mieleen, mutta on kyllä monta vuotta kun on tuollaista käsissään kopistellut...
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

jos tarvit joskus niin voin
myydä vaikka joka pytylle
oman foordsonin kaasarin.... :D :D
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tarkoitin lähinnä sitä letkuhelvettiä mikä on tuon VV-kaasuttimen kylkiäisenä eli hieman enemmän tulee kuin pelkkä jakajan alipaine ja bensaletku eli imusarjasta jne. menee letkuja pieniin "purkkeihin" tms. ja niissä lukee DIST yms.
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

tuossa haynesin korjausoppaassa on kaaviot, miten nuo alipainehässäkät menee. (ford taunus 1.6-2.0 -76-82)
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

tarkoitatko takaisku venttiileitä... :D
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja teekoo »

Niitä letkuhässäköitä on III-korisissa 1.6:ssa kolmenlaisia:

1) Alkupään malleissa ei ollenkaan.
2) Virranjakajan alipainesäätimen kuristus veden lämpötilan ohjaamana. (= SSV, spark sustain valve)
3) Viimeisimmissä 82-malleissa ja muissa mahd. jälkiasennuksena kohdan 2 lisäksi lisäilman syöttäminen imusarjaan veden ja ilman lämpötilan ohjaamana. (= CSCV, carburettor speed control valve)

Imusarjan ja ryypyn välisessä vesiletkussa on vastaavasti 1 tai 2 veden lämpötilan ohjaamaa 3-aukkoista alipaineventtiiliä (= PVS, ported vacuum switch).

SSV:
PVS-venttiilillä valitaan lämpötilan mukaan, kumpaako reittiä alipaine tarjotaan virranjakajan alipainesäätimelle: Kylmänä SSV:n kautta ja lämpimänä suoraan. Tarkoitus on kylmällä moottorilla hidastaa alipaine-ennakon nousua ja parantaa siten moottorin käyttäytymistä kylmänä.

CSCV:
Kylmällä moottorilla alipaine pääsee PVS:n ja punaisen lämpöanturin kautta CSCV:lle. Nämä ovat siis "kytketty sarjaan". Eli CSCV avautuu ainoastaan, jos jäähdytysvesi on kylmä (alle +35°) JA ilman lämpötila on riittävän alhainen (alle +10°). Tarkoitus on estää yliryypytys ja moottorin pöpötys varsinkin tyhjäkäynnillä kylmänä.

Näiden lisäksi alipaineletkuissa on kaasuttimen/imusarjan päässä "fuel trap":it (sylinterimäiset mustavalkoiset purkit), joiden tarkoitus estää systeemin täyttyminen bensalla ajan myötä. CARB- ja DIST-tekstit tarkoittavat asennussuuntaa.

Haynesin Taunus 76-82 korjausoppaassa on muistaakseni SSV:n kytkentäkaavio. Haynesin "Carburettor Manual":issa on CSCV:n kytkentäkaavio. Nämä ulkomuistista. Korjatkaa viisaammat.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

heitä se kaasari pois ja hommaa weber..
niin yksinkertanen kun löytyy..
Taunus Maximus =)
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja teekoo »

VV on hyvä ja yksinkertainen kaasari 1.6:een. Kylla VV toimii ilman noita alipainesysteemejäkin, mutta sitten pitää varsinkin ryypyn säätöjen olla justiin eikä melkein kohdallaan. Noilla alipainesysteemeillä ryyppy ei ole niin kranttu säädöistään.
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Niiseon,toistan taas minäkin itseäni.
VV-kyllä pelaa jos sen viitsii kunnossa
pitää,ei kärsi olla alipainevuotoja.
Mutta eihän kaikki kehtaa pitää
huolta mistään. :wink:
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

joo,toimiihan se,jos jaksaa sillon tällön huoltaa..
mutta mitä sillä ryypyllä tekee :)
kai sitä voi jarruttaa vasemmallakin jalalla niin oikea voi olla kaasulla koko ajan..hehhehhee..tai no,niin oon ite opetellu olosuhteitten pakosta,kun ei oikein oo mikään auto koskaan ollu säädöissä.. :lol:
Taunus Maximus =)
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Ilman ryyppyä ei vaan taida saaha VV-kaasari
vaunua oikein käyntiin,siinä ei lipsuttelut
auta,kun se ryyppykin pelaa alipaineella.
Ei meinaan paljon ruiki,ennenkun on käynnissä.
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja teekoo »

VV-kaasuttimen ryyppyhän on itse asiassa minikaasutin varsinaisen kaasuttimen kyljessä.
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Re: Ford VV - kaasuttimen letkut ja ätylät

Viesti Kirjoittaja teekoo »

Yritetään nyt vastata vielä tuohon alkuperäiseen kysymykseen.
Anonymous kirjoitti:...mutta yksi letkun paikka kummittelee tyhjänä ja jos sille löytäisi kodin niin olisi hyvä homma.
Siinä PVS:ssä, joka ohjaa CSCV:tä kuuluukin sisin letkuliitäntä jäädä tyhjäksi. Käytössä ovat siis keskimmäinen ja uloin liitäntä. Toivottavasti tämä oli se tyhjä paikka...
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kuva

Eli tuon ylemmän keskimmäinen on tyhjänä, on ollut näköjään suuntana ilmanputsari tms.
Vastaa Viestiin