Type ysistä pari kysymystä.

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Käväsin tuossa itsekin tallilla, ja saattaapa olla että olin väärässä noiden proppujen suhteen. Ainakin tuossa vanhemmassa on messinkiä se tyhjennysproppu, ja täyttöproppu on rautaa. Samoin pikkulaatikossa. Luulisi olevan rautaa molemmat jos orkkiksia olisivat. Uudemmassa olikin tyhjennysreikä tehty siihen alumiiniin eikä rautaan kuten muistelin, ja kantana on 13mm kuusio...
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Paikallinen Harrastaja kirjoitti:Käväsin tuossa itsekin tallilla, ja saattaapa olla että olin väärässä noiden proppujen suhteen. Ainakin tuossa vanhemmassa on messinkiä se tyhjennysproppu, ja täyttöproppu on rautaa. Samoin pikkulaatikossa. Luulisi olevan rautaa molemmat jos orkkiksia olisivat. Uudemmassa olikin tyhjennysreikä tehty siihen alumiiniin eikä rautaan kuten muistelin, ja kantana on 13mm kuusio...
Jos saat otettua kuvan siitä tyhjennysropusta joka on siinä aluminiosassa, olis kiva nähdä...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
rsesko
Viestit: 20
Liittynyt: 08 Loka 2010, 00:18

Viesti Kirjoittaja rsesko »

Taisi olla 1989 kun ostin vakuutusyhtiöltä laatikon saman vuosimallin sierrasta, laatikko oli kun tehtaan jäljiltä ja purkaantui melkein kun itsestään. Kytkinakselin vaihdoin vanhemmasta ja kuoria hitsailin että pysy öljyt sisällä. :lol:
Niin ajoinkin sillä jonkun aikaa, jos joku hakee todella vähän ajettua typeysiä saa tarjota.
Niin ja kytkinkoppaa eikä keppiä oo! :lol:
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Tossa lisää infoa jos tarttet vielä, voit valikoida tuosta eri laatikoita http://www.zetecinside.com/xr2/gearbox.shtml
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Mois kirjoitti:Jos saat otettua kuvan siitä tyhjennysropusta joka on siinä aluminiosassa, olis kiva nähdä...
Lisäsin kuvan galleriaan. Itsetehdyltä näyttää, vaikka aluksi toisin luulinkin. Miten muuten irtoaa laatikosta häntä? Pitäisi saada pyörittimen ratas paikoilleen kun kilisee irrallaan akselilla. Joutuuko purkamaan mitä kaikkea ennenkuin pääsee tuohon rattaaseen käsiksi?
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Vaihdekeppi irti, sitten siirtäjä tangon päästä se putkisokka irti joka pitää sitä mötikkää paikallaan...sitten hännän kyljestä se kahdella pultilla kiinni oleva lätkä irti ja tietysti hännän kiinnityspultit irti...sen jälkeen häntä lähtee irti.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Näin tein jo eilen, mutta nousee koko pääakseli mukana kun yrittää nostaa..?
Ei kyllä mene taas putkeen mulla. Pitää lähteä vielä kokeilemaan.
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

No ei se kyllä ihan nostamalla lähde, suht tiukka sovite siinä on...
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Onkos sieltä pääakselin laakerilta irrotettava se ulkokoolia pitävä lukkorengas, joskus 4-pykäläsiä purkaneena muistelisin.

Eipä näytä 5-pykäläsessä olevan kyseistä seegeriä.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Ei ollut lukkorengasta edessä. Nostin vain liian alhaalta, heti siitä valuraudan päältä, jolloin koko akseli nousee mukana. Pykälää ylempää nousi häntä oikein mukavasti pois. Ratas paikalleen lock-titen kanssa ja häntä takaisin paikoilleen. Oikein hyvä, mutta vaihteet ei toimi, eli ilmeisesti se pahuksen tappi ei mennyt siihen jousen väliin niinkuin kuuluisi. Onko tähän jokin niksi, vai pitääkö se oikea asento vain hakea?

Luonnollisestikin katkesi yksi paperitiiviste, tietenkin laatikon pohjapuolelta, ja tietenkin siitä välistä jota ei voi vaihtaa ilman laatikon purkamista. Ylemmässä välissä johon olisi voinut uuden tiivisteen laittaakin on metallivahvisteinen tiiviste joka ei hajoa. Eipä tuolle alemmalle paljoa voinut tehdä, jarrucleaneria ja paineilmaa, tiivistemassaa ohut kerros päälle ja pultit kiinni. Voisi tuohon mahdollisesti uuden tiivisteen laittaa jos tekisi katkoskohdan laatikon yläpuolelle, mutta kokeillaan nyt tuolla.
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

No nyt se on taas kasassa. Migreeni painoi päälle senverran sopivasti etten nähnyt jousen ja tapin paikkaa kunnolla, joten meni kerralla kohdalleen... Suojasin sitten vaan ja puhalsin vuosikertamössöt pois pinnasta. Maalata pitää vielä, mutta taidan viettää loppupäivän hieman kevyemmin kun jomottaa päähän ja silmiin vielä aika reilusti.

Siitä vitosen lukitusrenkaasta kun on ollut puhetta, jos se on se mikä on tuossa heti siinä hännän puolella, niin se rengas ei ainakaan tuossa näyttänyt olevan symmetrinen vaan kiilamainen. Samalla tavalla oli ura akselissakin. Jos sen laittaa väärinpäin ei varmaankaan kestä paikallaan.
Vastaa Viestiin