Type ysistä pari kysymystä.

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

fidel
Viestit: 60
Liittynyt: 10 Kesä 2011, 21:21
Paikkakunta: hausjärvi

Viesti Kirjoittaja fidel »

Nyt tarvis pikkusen neuvoa laatikon valintaan. olen hakemassa 5v laatikkoa taunukseen zetec moottorin perään ja olen ollut siinä uskossa että sierroissa on type-9 laatikko mutta asiahan ei olekaan näin.
Vaan sieltä taitaa löytyä tuollainen mt75? eikö..
Kysymys siis kuuluu mitä eroa tuossa laatikossa on t9sään ja saako tuollaista mt75 sovitettua helposti kiinni zetec moottoriin. olis vaan tiedossa tuollainen laatikko edullisesti.

Taitaa meinaan olla harvassa nuo T9 kun joku sellaista haluaa ostaa tällä foorumilla ja kirjoitteli että kukaan ei ole tarjonnut
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Lueppa uusiks sitä mun OSTO ilmotusta Pusulassa näyttäs olevan mahollisesti irallisella kytkinkopalla jossa taitaa olla myös kytkinkoppa.. :D Ja mt75 on doch koneisis sierroissa ja se taitaa olla aika vaikee saada sopimaan jeddah on joskus semmosen väännelly tanee..

Korjattu. Eli tuosta mun osto ilmotuksesta ei myynti! Ikiliikkuja käyttäjällä siis tuo laatikko olis
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Kannattaa kysellä noita T9 laatikoita muiltakin ford aiheisilta sivuilta, tällä foorumilla pyörii nykyisin pääasiassa paskanjauhajia ja muita alkoholisteja joilla ei todennäköisesti ole mitään myytävänä.

MT75 lootan saa kyllä sovellettua zeteciin.
taunusti
Viestit: 927
Liittynyt: 20 Joulu 2009, 13:30
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja taunusti »

eihän tässä nyt viitata minuun..on niin paljon osia kertyny nurkkiin että akka huutaa ja kait tässä alkoholisoituu :lol: esim 2 kromi puskuria mk3..en vaan tiijä raaskiiko luopua :D
Kaiken kokeena voin sen sanoa että jotain on vielä kokematta-Matti Nykänen
fidel
Viestit: 60
Liittynyt: 10 Kesä 2011, 21:21
Paikkakunta: hausjärvi

Viesti Kirjoittaja fidel »

No mitäs eroja mt75-->ohc moottorin omaan vaihdelaatikkoon noin niinkuin sovittamisen kannalta?
mt75- onko nopeus tieto sähköinen? kytkimen/vauhtipyörän kanssa ei varmaa tule ongelmaa kun käyttää esim.sierran kytkintä? mutta mites haarukka tai sitten laatikon kardaanin puoleinen pää

Jos tietäisin mitä eroa laatikoilla on niin osais päättää etsinkö T9 vai ostaisi mt75 mitä on tarjolla reilusti/edullisesti
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

MT75 löytyy vaijeri mittarilla ja scorpiosta sähkösellä.
Nyt ei linkkiä äkkiseltään löytyny löytyny mut brittifoorumeilla on ainakii useempi zetec MT75 risteytys.

Kardaania joutuu modaamaan tai sit rakentelemaan sierran kardaanista.
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

henu kirjoitti:Kannattaa kysellä noita T9 laatikoita muiltakin ford aiheisilta sivuilta, tällä foorumilla pyörii nykyisin pääasiassa paskanjauhajia ja muita alkoholisteja joilla ei todennäköisesti ole mitään myytävänä.
Paraskin puhuja :lol:

Yleisempiähän ne T9 lootat on ainakin ollut kun joka ohc/cvh/diesel/2,8 Sierran koneen perästä löytyvä 5 lovinen on T9. DOHC ja 2,9 koneissa on MT75 ja se on hieman ahdas Taunukseen. Joutuu joko kardaanitunnelia laajentamaan tai suunnittelemaan vaihdekepin häkkyrän uusiksi. Lootan kannatinpalkkia ei saa mistään valmiina, joutuu soveltamaan jostain itse. Kardaanikin on omansa, Sierran versio sopii kyllä muuten mutta tukilaakerin paikkaa on vaihdettava. Ja nopeusmittari on vaijerilla molemmissa, Scorpioissa on sähköinen.
fidel
Viestit: 60
Liittynyt: 10 Kesä 2011, 21:21
Paikkakunta: hausjärvi

Viesti Kirjoittaja fidel »

nyt tuli semmosta tietoa mikä auttoi aisiaan. Taidan unohtaa tuon mt75 jos joutuu tunnelia muokkaamaan. muuten se ei mitenkään pahalta hommalta kuulostanut

Niin ja muuten missä siinä laatikossa on tunniste lätkä (jos on) mistä selviää minkä moinen laatikko kyseessä.
Muutamaa laatikkoa kysyneenä voin sanoa että myyjillä ei oo mitään käsitystä mikä laatikko kyseessä paitsi että "no sierrasta se on"
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Ei se pakko ole, en minäkään tunneliin koskenu muutaku sen tukilaakerin kohdalle.

http://koti.phnet.fi/tpelt/Autoja/Taunus/kepinhanta.JPG

Tuon näköinen siitä lootan takapäästä tuli kun se natsasi nippanappa paikalleen.

Ja jossei kuvasta erota T9:ää ja MT75:sta niin hohhoijaa... T9 on valurautaa ja MT75 alumiinia kiinteällä kytkinkopalla.
fonzie
Viestit: 329
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fonzie »

Romuuttamoilla on muuten aika hyvin noita type-9 -laatikoita. Monesti pyydetään vaan melkoista ylihintaa..
Taunus 4D XL 1600 vm. 1971

entiset Taunukset:
Taunus 4D XL 2000 V6 vm. 1973
Taunus Coupe GXL 2600 V6 autom. vm. 1972
Taunus Coupe GT 2000 V6 vm. 1972
Vermilion
Viestit: 1639
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Jos saat ton MT-75 mahtumaan niin on se kehittyneempi kyllä sitä suosittelen.
Jos etit Type 9 niin kannattaa kattoa jos jostain sais Type 9 HD.

Sitte käytetynlaatikon kohdalla melkein kannattaa ne laakeroinnit ja sykrot kattoa
jos vaan aikaa on, että ei oo väljä laatikko. Samalla laatikon saa hiljaiseksi.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
fidel
Viestit: 60
Liittynyt: 10 Kesä 2011, 21:21
Paikkakunta: hausjärvi

Viesti Kirjoittaja fidel »

Mikäs se jeddahia noin närästää? ja kyllä sen kuvasta näkee että millaisia eroja laatikoissa on mutta jos ne myytävä laatikko on 100km päässä niin se on turha mitään kuvia kotona kattella ja ihmetellä.
Mutta nyt selvisi että mt75sessa on alumiini kuori eikä siinä ole irroitettavaa kytkin koppaa niillä kysymyksillä selvittää laatikon mallin jo varmasti näkemättä sitä.. eikös?
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Jep juuri näin, googlesta olisit vaan senkin selvittäny puolessa minuutissa...
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Mois kirjoitti:4WD malleissa ja joissain 2.8 koneisissa on ainakin sitä vähä vahvempaa HD lootaa, ei niissä muuten suurempaa eroa ole. Lähinnä apuakselin etupään laakerointia niissä vahvistettu. Öljyn poistoroppua en oo nähny type 9 lootissa ollenkaan.
Joo, se on siis tuossa hd-laatikossa se vahvistettu laakerointi, ja normilaatikot on suht samanlaisia sisältä? Mulla mitä on nuo kaksi tavallista laatikkoa niin molemmissa on tyhjennysproppu. Ihan vaikuttaisivat vieläpä alkuperäisiltä? Pikkuaskissa on samanlainen nelikulma proppu melko keskellä pohjaa niinkuin tässä vanhemmassa t9:ssäkin, ja siitä uudemmasta t9:stä en muista millainen proppu siinä on, mutta se on hieman peräänpäin missä se valulohko vaihtuu aluun.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Paikallinen Harrastaja kirjoitti:
Mois kirjoitti:4WD malleissa ja joissain 2.8 koneisissa on ainakin sitä vähä vahvempaa HD lootaa, ei niissä muuten suurempaa eroa ole. Lähinnä apuakselin etupään laakerointia niissä vahvistettu. Öljyn poistoroppua en oo nähny type 9 lootissa ollenkaan.
Joo, se on siis tuossa hd-laatikossa se vahvistettu laakerointi, ja normilaatikot on suht samanlaisia sisältä? Mulla mitä on nuo kaksi tavallista laatikkoa niin molemmissa on tyhjennysproppu. Ihan vaikuttaisivat vieläpä alkuperäisiltä? Pikkuaskissa on samanlainen nelikulma proppu melko keskellä pohjaa niinkuin tässä vanhemmassa t9:ssäkin, ja siitä uudemmasta t9:stä en muista millainen proppu siinä on, mutta se on hieman peräänpäin missä se valulohko vaihtuu aluun.
Joo, Heavy Duty lootas on se apuakselin etupään laakerointi vahvistettu. Täytyykin tarkistaa noi pari Type 9 lootaa mitä on täs kotoon, et onko niissä sitä tyhjennysroppua. Mikä mul on yhes Tanes kiinne, nii siihen kaveri poras reiän ja veti kierteet, kun siin ei ainakaa ollu sitä roppua.

Edit: Kävin tarkistamas noi 2 lootaa, eikä niis kummassakaan oo poistoroppua. Täyttöroppu on semmonen kuusiokoloavaimella aukastava. Noi kaikki mun 3 lootaa on OHC:n lootia. Viel on yhes Taunukses neljäs OHC:n loota, sen tarkistan kun lumet sulaa.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vastaa Viestiin