Taunus vm78 1.6 käyntiongelma (Ratkaistu)

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Kozzu
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Loka 2012, 23:13
Paikkakunta: Pori

Taunus vm78 1.6 käyntiongelma (Ratkaistu)

Viesti Kirjoittaja Kozzu »

Noniin eli ongelmaa tuollaisen 1.6 78 tanelin kanssa. Alkaa omat avut loppumaan joten aattelin jos täältä löytys viisautta.

Leimaan pitäisi värkki saada ja pistää hanttiin. Kone pyörähtää iloisesti laakista käymään ja käy nätisti siihe asti kun lämpenee kunnolla. Kun alkaa kone olee lämmin niin käynti loppuu melkeempä seinään eikä lähde enää käyntiin tämän jälkeen kuin ehkä kerran tai kaksi. Muutaman starttauksen jälkeen ei edes lupaa. Taustaa sen verran, että kolme päivää sitten autolla on ajettu ilman mitään oireita.

Tulpat vaihdettu, sytytys pitäisi olla kunnossa. Tässähän on tuo kiinteäkurkkunen kaasari, sitä olen tässä pyöritellyt ja ihmetellyt (atomeina hallin lattialla). Kovasti yrittänyt puhdistää ja etsiä jumi osia mutta ei mitään löydy. Vahvasti veikkasin tuota automaatti ryyppyä, että jää päälle ja kone tukehtuu, mutta jos yhtään sen toiminta periaatetta ymmärrän niin se toimii normaalisti. Soppaakin mielestäni kone saa. Tuo alipaine letku oli murtunut lähes poikki ja sen korjasin, mutta eipä se mihinkään juuri vaikuttanut.

Auttakaa nyt perhana kun pari päivää aikaa saada ajoon eikä mitään käsitystä mistä johtuu. Voisiko kansi falskata? Jos vaikka kuumetessaan vuotaisi vede sylinteriin tms. :? Miten tuon immuvuodon pystyisi todentamaan? En kyllä siiheenkäään jaksa uskoa että kuumana vasta vaikuttaisi.
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Tarkistappa venttiilien välykset...jos niissä liian pienet välykset tai jopa kantaa niin varmasti sammuu lämmettyään.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Kozzu
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Loka 2012, 23:13
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Kozzu »

Tarvii tarkastaa. Miksi kylmänä käy sitten ongelmitta? ja ihmetyttää millä ne välykset voi muuttua yhtäkkiä. Rottelo kuitenkin toiminut pari päivää sitten täydellisesti...
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Nykybensalla venttiilien lautasen uppoavat kanteen ja silloinhan venttiilin välys katoaa ja venttiili alkaa kantamaan ja samalla vuotamaan...moottorin lämmettyä metalli laajenee ja se vähäinenkin välys, jos sitä on ollut kylmänä häviää...nämä moottorit kun on tarkoitettu käytettäväksi lyijyllisellä bensalla...vanhojen moottoreiden venttiilien välyksiä pitää tarkistaa säännöllisesti...tämä on taas näitä perusasioita, jotka pitää ottaa huomioon jos pelaa vanhempien autojen kanssa.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Kozzu
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Loka 2012, 23:13
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Kozzu »

Jännä juttu. Nyppään kopan auki niin katotaan. Vaivaan taas lisää hetkisen päästä. :)

Kiitoksia vain!
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Puolakin osaa särkyessään tehdä tollasta vaivaa,kylmä puola toimii,mutta lämmetessään alkaa lyömään läpi. Kokemusta on ja vikaa haettiin kauan :)
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Tuo puolakin voi tosiaan oirehtia tuolleen.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Kozzu
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Loka 2012, 23:13
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Kozzu »

Mites puolan toimivuuden sitten helpoiten todentaisi?
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

lainaa vaikka naapurin nappisilmä ladasta.. :D
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Mutta älä hae bilteman halppispuolaa,sillä ei välttämättä lähde kylmänä käyntiin...ainakaan aspen ei lähteny
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
taunusti
Viestit: 927
Liittynyt: 20 Joulu 2009, 13:30
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja taunusti »

mulla on koko kesän ja syksyn toiminu bilteman kuiva suurtehopuola.en tiijä sitten että meneekö pimiäksi jos kärjelliseen jakajaan sen tuikkaa kiinni
Kozzu
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Loka 2012, 23:13
Paikkakunta: Pori

Kärjet

Viesti Kirjoittaja Kozzu »

Vika löytyi ja korjattu.

Kaasarin löin putsattuna kiinni ja kun tuon ryypyn toiminnan tarkastin niin vika jatkui edelleen.

Kipinä hävisi koneen kuumetessa, maadotukset ok joten nappasin virranjakajan auki. Katkojan kärjistä keskimmäinen oli murteella siten, että kylmänä avasi välin hyvin, mutta kuumana ei enää jaksanut.

Uudet kärjet ja vola!

Kiitoksia kaikille neuvoista.
Vastaa Viestiin