Nokan ajoitus.

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

klasu
Viestit: 141
Liittynyt: 21 Tammi 2010, 11:24
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

Nokan ajoitus.

Viesti Kirjoittaja klasu »

Jos heitän tuohon 2.8i koneeseen kireämmän nokan, 272 tai 276 asteisen, niin miten ajoitus? Kuin perseelleen menee vakionokan merkeissä? Millä hampaalla osuu parhaiten kohdalle? Ei muuten, mut saattaa vaikuttaa päästöihinkin väärä ajoitus ja auto on -79 mallin granada, joten käryt haistellaan pakoputkesta...

Vanha kone rallattaa ja ei käy enää ksikillä. Veikkaan kulunutta nokkaa, sehän on ollu noiden mustien mottejen ongelma.
Kotosalla olis sierran kone osina, ja aattelin et jos sen niputtais, ni sitä vois maltillisesti kutittaa.

Samalla vois harkita orkkis ghian raiskasmista sen verran et manuaali laatikko, jos löydän jostakin oikeen halvan vautipyörä/kytkin paketin.
Vai kannattaisko uhrata pari euroa uuteen kytkimeen?
Mikä olis hyvä ja edukas? Sopiiko esim. Dieselin kytkin kuutoseen suoraan? Onks siinä jäykempi asetelma??

Tyhmä taas kyselee tyhmiä...
Kommenttia ja vinkkii.

P.S. Mist halvalla laakereit ja tivareita?
Olekste hiottanu jossakin vanhoja nokkia? Hintoja ja kokemuksia?
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

rallyracefin taitaa hioa nokkia ja myy kans jyrkempiä. hiotun hintaa en muista mut uusien hinnat tais olla 300€?

laakereita ja stefoja saa mistä vaan laakeriliikkeestä kunhan on vanhat mallina.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
duster73
Viestit: 598
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 18:37
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja duster73 »

ja r-koneistus ja gt-motors hio,kun lähettää oman aihion...
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
duster73
Viestit: 598
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 18:37
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja duster73 »

kyllähän tuon ikäiseen autoon saa jo vähän viriäkin tehdä ja menee vielä helposti leimalle.on kuitenkin aika isot ne rajat vielä tuossa.
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

mahtaako rallyrace muuten ottaa vaihdossa vanhoja nokka-akseleita jos sieltä tilaa jyrkempää nokkaa?
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
duster73
Viestit: 598
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 18:37
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja duster73 »

ei taida ottaa,tekeevät uudesta ahiosta ne nokat.eikä myy käytettyjä osia.
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

ok...olis vaan jouten 2.8:n jyrkempi nokka mut ei oo tietoa kuinka jyrkkä on. ja 2.9:n vakio nokan voin myydä kunhan sit molemmat menee että saisin ostettua 2.9:n jyrkempää nokkaa
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

Samu kirjoitti:ok...olis vaan jouten 2.8:n jyrkempi nokka mut ei oo tietoa kuinka jyrkkä on. ja 2.9:n vakio nokan voin myydä kunhan sit molemmat menee että saisin ostettua 2.9:n jyrkempää nokkaa
jos se nokka on kc (niinku suurin osa v6 virinokista) niin sinne persiiseen on lyöty v6t1/2/3/4..... siitä se selviää mikä seo. siis jos seo kent cams..
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

täytyy repiä se ulos ja kattoa
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1432
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

venttiili välyksillä saa kikkailtua nuita päästöjä hieman parempaan suuntaan mutta mulla ainaki meni tuo kaks litranen läpi päästöistä tuolla kent camsin v6t1 nokalla ja ihan vakio asetuksilla.puhtiaki tuntu olevan kun vesisateella kävi asfaltti vähän liianki liukkaaksi
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
klasu
Viestit: 141
Liittynyt: 21 Tammi 2010, 11:24
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja klasu »

Nyt pitää muistella yli kymmenen vuotta taakse päin... Mulla oli joskus samanlaises koneessa kireempi kent camsin nokka, olisko ollu 284astetta? Muistaakseni siin luki v6t31kh.
Näin äkkii veikkaisin, et jos on vaan yks numero välissä, nii kaasari kone, kun taas kahden numeron nokka ruiskulle.
H kirjain tarkoittaa hiottua keppii, kun taas pelkkä k-kirjain meinaa uutta aihioo...

Oonko oikeassa??

Miten venttiileillä kikkaillaan päästöjä? Muistan et lapsena kikkailtiin päästöissä sytkää säätämällä...
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Välystä kun suurentaa, nokka muuttuu "miedommaksi". Millin välyksillä rallatus on aika iloista eikä välttämättä kannata kauheasti antaa runtua kun ajelee mittaukseen =)
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1432
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

Suuremmat venttiili välykset muuttaa nokan ajoitusta ja pienentää venttiilien nostoa .lievällä viri nokalla säädöt menee lähemmäs vakiota mutta rallatus onki sitten kovempi eikä kannata oikeen antaa koneelle jengaa
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

taunusstyle kirjoitti:venttiili välyksillä saa kikkailtua nuita päästöjä hieman parempaan suuntaan mutta mulla ainaki meni tuo kaks litranen läpi päästöistä tuolla kent camsin v6t1 nokalla ja ihan vakio asetuksilla.puhtiaki tuntu olevan kun vesisateella kävi asfaltti vähän liianki liukkaaksi
Mutta sullahan on myös ne helkutin hyvät kannet :wink:
Mulla oli Taunus niitten kansien kanssa liukas kuivallakin ja nokka oli vielä paskana ettei käynykkää ku viidellä.
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
klasu
Viestit: 141
Liittynyt: 21 Tammi 2010, 11:24
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja klasu »

R-koneistus pyytää hiomisesta 180€, kun taas muistaakseni rallyrace myy hiottua akselia hintaan208€.

Parista paikasta kysyin kans tarjousta s.postiin. Saa nähdä mitä ne vastaa.
Vastaa Viestiin