Muutama kysymys ohc-moottorin remontista

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

iji-69
Viestit: 249
Liittynyt: 15 Loka 2009, 00:11
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja iji-69 »

Pienestähän se sopivuus on kiinni. Koneenkorvat, koneen kumityynyt ja laatikonpalkin ja korin väliin lattaa. Ei välttämättä tarvitse lattiaa moukaroida.
Ford johtaa.
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Kävisi mahdollisesti siis pienelllä muokkaamisella. Putkistoa muokkaan kuitenkin mieluummin kuin pohjaa. Tuossa löytyi vielä yksi mielenkiintoinen joka on takapotkuekkeriin tehty. Ahtaampi konehuone kai siinä on, joten äkkiselti luulisi mahtuvan ilman modaamista.
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Mihin kohtaan kannattaa jättää megaruutassa puuttuva hammas kampuralla ykkösen ykk nähden? Jostain ohjeesta jäi mieleen että 80-120 astetta, mutta en nyt enää tuota mistään löytänyt. Saattaa olla että sekoitan johonkin muuhun. Eikös tuo ennakko kuitenkin anneta softaan hampaina, eli oman pyörän mukaan jaollisella astemäärällä vai kuinka? Ja hampaan keskelle?
Riku
Viestit: 294
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 03:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Riku »

Paikallinen Harrastaja kirjoitti:Mihin kohtaan kannattaa jättää megaruutassa puuttuva hammas kampuralla ykkösen ykk nähden? Jostain ohjeesta jäi mieleen että 80-120 astetta, mutta en nyt enää tuota mistään löytänyt. Saattaa olla että sekoitan johonkin muuhun. Eikös tuo ennakko kuitenkin anneta softaan hampaina, eli oman pyörän mukaan jaollisella astemäärällä vai kuinka? Ja hampaan keskelle?
Neloskoneessa puuttuva hammas 90 astetta ennen ykkösen ykk. Linkki Edis sytkän ohjeisiin, josta tuon lunttasin.

http://www.megamanual.com/ms2/EDIS.htm
Taunus-82 1,8 Zetec (vaiheessa)
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Jes kiitos. Tuli nyt (ylläri) pikku ongelma kun ei triggeripyörä mahdukaan paikalle jota sille ajattelin, mutta ongelmat lienevät tehty ratkaistaviksi :) .
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

Paikallinen Harrastaja kirjoitti:Jes kiitos. Tuli nyt (ylläri) pikku ongelma kun ei triggeripyörä mahdukaan paikalle jota sille ajattelin, mutta ongelmat lienevät tehty ratkaistaviksi :) .
Miksei mahdu?? Minkä kokoinen?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

170mm taisi olla. Eniten harmittaa kun tuli jo muokattua sitä aluosaa moottorin etupäästä, ja sipaistua ajoitusmerkki sekä muuta materiaa pois triggeripyörän edestä, ihan vain huomatakseni että apuakselin hihnapyörä tekee tiukkaa, ja vesipumpun letkulähtöön ei mahdu laittamaan letkua... :x .
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

Paikallinen Harrastaja kirjoitti:170mm taisi olla. Eniten harmittaa kun tuli jo muokattua sitä aluosaa moottorin etupäästä, ja sipaistua ajoitusmerkki sekä muuta materiaa pois triggeripyörän edestä, ihan vain huomatakseni että apuakselin hihnapyörä tekee tiukkaa, ja vesipumpun letkulähtöön ei mahdu laittamaan letkua... :x .
Minulla se on hihnapyörän etupuolella kun halusin säilyttää ajoitusmerkin...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Tuossa tulee mulla nyt se aluhihnapyörä, jossa on paikka moniurahihnalle kun sitä remmiahdinta meinasin. Tämäntakia en suunnitellut triggeripyörää etupuolelle. menee kauas. Tuo moottorin aluosa on minulla vielä yksi ehjäkin, mutta vaatisi purkamista, ja tiivisteet olen laittanut kiinni ohuen tiivistemassan kanssa, joten... Ajoitusmerkki näkyyhän se vieläkin, se vain lyheni hieman, mutta tuollaiset turhaan modatut osat on hieman "ei-mieluisia". Niitä kun on tarpeeksi niin lopputulos on osiensa summa. Ehkäpä tuon triggerin saisi sorvattua tuonne kampuran hihnapyörän keskelle sopivaksi jos laittaisi nyt kiinniolevasta moottorista vesipumpulle yksiuraisen hihnapyörän. Pitää mittailla.
JeeSe
Viestit: 574
Liittynyt: 14 Touko 2009, 11:23
Paikkakunta: TuuSula

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Eikai sen triggeripyörän oo pakko kampiakselilla olla, jos ei sinne mahdu?

Laittaa virranjakajalle tai nokka-akselin päähän ja ohjelmoi vähän erilaiset numerot vaan?
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

JeeSe kirjoitti:Eikai sen triggeripyörän oo pakko kampiakselilla olla, jos ei sinne mahdu?

Laittaa virranjakajalle tai nokka-akselin päähän ja ohjelmoi vähän erilaiset numerot vaan?
Virranjakaja systeemi en itse suisisi välyksien takia.
Nokka-akseli voisi ehkä mutta jos käyttää viri nokkaa ja joutuu sitä ajoittelee niin hankaloittaa...
KAmpiakseli on se paras vaikka joutuisi modaa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

JeeSe kirjoitti:Eikai sen triggeripyörän oo pakko kampiakselilla olla, jos ei sinne mahdu?
Laittaa virranjakajalle tai nokka-akselin päähän ja ohjelmoi vähän erilaiset numerot vaan?
Tuohonhan saisi modattua toitsin jakajan, josta saisi 24 hampaisesta kiekosta saksittua 2x12-1 kampurasignaalin, ja nokalle olisi se yksi hammas, että päästäisiin sekventiaalisysteemiin kiinni. Sinällään tuo olisi reilu systeemi kumpaankin suuntaan, koska kumpikaan anturi ei olisi siellä missä pitäisi... :lol:

Mutta koska:
niceman kirjoitti: Virranjakaja systeemi en itse suisisi välyksien takia.
Nokka-akseli voisi ehkä mutta jos käyttää viri nokkaa ja joutuu sitä ajoittelee niin hankaloittaa...
KAmpiakseli on se paras vaikka joutuisi modaa.
Niin kampiakseli olisi mieluisa.

Pikkuisen jäin nyt kyllä miettimään että miksikäs minä olen sitä nokan asentoa jakajalta ottamassa kun sen saisi todella helposti suoraan nokaltakin..?
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

Nokan ajoituksen voi tehdä jakajalla kun se tarvii vain sen yhden hampaan, näin meinaan itse jossain vaiheessa. Nyt on vain 36-1 153mm pyörä kampuran päässä.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

niceman kirjoitti:Nokan ajoituksen voi tehdä jakajalla kun se tarvii vain sen yhden hampaan, ...
Joo, ajattelin vaan että peraatteessa se yksi hammas voisi pyöriä siellä nokalla, eikä jakajalla. Samaan tyyliin kuin kampurallakin. Jäisi välistä pois sekä hihna että ratasvälitys. Helppohan tuo tietysti on tuosta jakajalta ottaa, mutmut...
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

Hihna siellä nokallakin on...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Vastaa Viestiin