Muutama kysymys ohc-moottorin remontista

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Muutama kysymys ohc-moottorin remontista

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Täytyy häpeällisesti tunnustaa että olen aika keltanokka näissä moottorijutuissa :)
Ok, puran juuri 2.0 ohc moottoria, tarkoituksena ensin virittää ja myöhemmin ahtaa, pienillä paineilla. Aikomus sorvauttaa pieni malja männän päälle puristuksien pienentämiseksi sekä asentaa f-mallin kanget taunuksen lohkoon. Kanget on jo hommattu. Muutama kysymys mietityttää.
Ja haluaisin vain oikeaa tietoa, ei mutua.
1. Onko merkitystä kummin päin kiertokanget on asennettu mäntiin? Ne voi siis laittaa kahdella eri tapaa:)
2. Otin juuri yhden männän irti lohkosta, ja huomasin kk-laakerista että kampura on hiottu 0.75 alikokoon. Jostain luin että ei olisi hyvä juttu viritetyssä moottorissa? Laakeriliuska heikkenee? Unohdanko virittämisen ja ahtamisen tuolla kampuralla?
3. Voinko käyttää vanhoja laakereita uusissa f-kangissa jos laakerit ovat hyvät? Meinaan kun uusia 0.75 laakereita ei taida löytyä helposti?
4. Kestääkö alkuperäiset kk-pultit näissä ohc-koneissa jos ei tee kierroskonetta? Colognessahan näitä paukkuu. Vai suosiolla arp:n pultit?
5. Vauhtipyörän arp-pultit on nyt kiristetty kahteen otteeseen. Ostanko uudet vai kiristänkö kolmannen kerran. Haluaisin että vauhtipyörä ei irtoaisi ajossa :D
6. Jos kevennän vauhtipyörää 2 kg niin voinko vielä ajaa autoa ilman pelkotiloja? :) Onko vauhtipyörän tasapainoitus välttämätön kun sitä kevennetään?
7. Miten öljyrengas irroitetaan männästä ehyenä? Samaan tapaan kuin muutkin renkaat?
8. Onko kk-laakeriliuskat kaikki identtisiä keskenään? Eli aivan sama minkä liuskan asennan mihinkin? Siis yhden kangen liuskat identtiset keskenään, sitä lähinnä tarkoitin :D

Tässäpä ensi hätään.
Capri -77 2.0
Firebird -69
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Re: Muutama kysymys ohc-moottorin remontista

Viesti Kirjoittaja Jari H »

vtormane kirjoitti:Täytyy häpeällisesti tunnustaa että olen aika keltanokka näissä moottorijutuissa :)
Ok, puran juuri 2.0 ohc moottoria, tarkoituksena ensin virittää ja myöhemmin ahtaa, pienillä paineilla. Aikomus sorvauttaa pieni malja männän päälle puristuksien pienentämiseksi sekä asentaa f-mallin kanget taunuksen lohkoon. Kanget on jo hommattu. Muutama kysymys mietityttää.
Ja haluaisin vain oikeaa tietoa, ei mutua.
1. Onko merkitystä kummin päin kiertokanget on asennettu mäntiin? Ne voi siis laittaa kahdella eri tapaa:)
2. Otin juuri yhden männän irti lohkosta, ja huomasin kk-laakerista että kampura on hiottu 0.75 alikokoon. Jostain luin että ei olisi hyvä juttu viritetyssä moottorissa? Laakeriliuska heikkenee? Unohdanko virittämisen ja ahtamisen tuolla kampuralla?
3. Voinko käyttää vanhoja laakereita uusissa f-kangissa jos laakerit ovat hyvät? Meinaan kun uusia 0.75 laakereita ei taida löytyä helposti?
4. Kestääkö alkuperäiset kk-pultit näissä ohc-koneissa jos ei tee kierroskonetta? Colognessahan näitä paukkuu. Vai suosiolla arp:n pultit?
5. Vauhtipyörän arp-pultit on nyt kiristetty kahteen otteeseen. Ostanko uudet vai kiristänkö kolmannen kerran. Haluaisin että vauhtipyörä ei irtoaisi ajossa :D
6. Jos kevennän vauhtipyörää 2 kg niin voinko vielä ajaa autoa ilman pelkotiloja? :) Onko vauhtipyörän tasapainoitus välttämätön kun sitä kevennetään?
7. Miten öljyrengas irroitetaan männästä ehyenä? Samaan tapaan kuin muutkin renkaat?
8. Onko kk-laakeriliuskat kaikki identtisiä keskenään? Eli aivan sama minkä liuskan asennan mihinkin? Siis yhden kangen liuskat identtiset keskenään, sitä lähinnä tarkoitin :D

Tässäpä ensi hätään.
1. Ei mitään monttuja mäntiin, vakio puristuksilla jos alle kilossa meinaat pitäytyä.
Veivit tulee öljyreikä pakopuolelle.
2. Mieluummin std. mittainen akseli, enintään 0.5..
3.Tarviiko tohon edes vastata??
4. Vakio veivi pulteilla pärjää jos rajoitin on max. 6.5K
5. Voi käyttää.
6. Riippuu vähän vauhtipyörästä, mutta ehjästä 2litrasen limpusta voi sen penkan lohkon puolelta aurata pois.
7. 1-osainen rengas? Ihan sama miten, roskiskamaa on kumminkin.
8. Juu. Runkolaakerit kannattaa asentaa reiälliset liuskat lohkoon ja reikä öljykanavan kohdalle :)
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

tossa kun googletin arp pultteja niin rupes ihmetyttää että miks 2.8 & 2.9 arppi-sarja on halvempi kun esim 2.0 ? :shock:
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Eli tuo 0,75 alikokoinen kampura on siis ongelma? Tuolla moottorilla on kuitenkin ajettu muutama kymppitonni tolla akselilla. Eli mitä voi käytännössä tapahtua pahimmassa tapauksessa jos ajaa tolla kampuralla?
Capri -77 2.0
Firebird -69
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

vtormane kirjoitti:Eli tuo 0,75 alikokoinen kampura on siis ongelma? Tuolla moottorilla on kuitenkin ajettu muutama kymppitonni tolla akselilla. Eli mitä voi käytännössä tapahtua pahimmassa tapauksessa jos ajaa tolla kampuralla?
En osaa vastata itse kysymykseen mutta mulla ois halvalla kaupan koneistuksen jälkeen ajamaton 2.0ohc kampura jossa on runkokaulat std-mitassa ja kk-kaulat -0.25mm.
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

Ok, puran juuri 2.0 ohc moottoria, tarkoituksena ensin virittää ja myöhemmin ahtaa, pienillä paineilla.
Millä tavalla meinasit virittää? Muista että vititetty vapari ei sitten toimi hyvin ahdettuna eli joko viritetty vapari tai sitten ihan ahdettu kone tosin jos virittäessä vaparina hommaat Turbo käyttöön tarkoitetun nokan(Jos olet nokkaa vaihtamassa).
Puristuksia en olisi madaltamassa jos tarkoitus kevyt piristys tehdä, kilon ahtoja kun käyttää tai jos enemän tehoja tahtoo siirtyy käyttämään e85:sta =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

niceman kirjoitti:
Ok, puran juuri 2.0 ohc moottoria, tarkoituksena ensin virittää ja myöhemmin ahtaa, pienillä paineilla.
Millä tavalla meinasit virittää? Muista että vititetty vapari ei sitten toimi hyvin ahdettuna eli joko viritetty vapari tai sitten ihan ahdettu kone tosin jos virittäessä vaparina hommaat Turbo käyttöön tarkoitetun nokan(Jos olet nokkaa vaihtamassa).
Puristuksia en olisi madaltamassa jos tarkoitus kevyt piristys tehdä, kilon ahtoja kun käyttää tai jos enemän tehoja tahtoo siirtyy käyttämään e85:sta =)
Ens hätään ajattelin laittaa ton nykyisen 1.6 kannen kiinni 2 litraseen. Bf134 nokalla. Porttasin just kannen ja tuntuu pelaavan hyvin 1.6 päällä. Sit kun turbotan niin vaihdan tietysti 2.0 kannen. Ajattelin nyt vain saada alakerran kuntoon ettei tartte sille tehdä enää mitään siinä välissä. Se taka-ajatus siinä mäntien sorvauksessa oli että sais pikkasen tiputettua puristuksia tuolle 1.6 hatulle ja samalla pelais sit ahdettunakin. Tarkoitus on vain sorvata 5cc maljat mäntiin. Voi sitten pelata jonnin verran kannentiivisteen paksuuden kanssa.
Capri -77 2.0
Firebird -69
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

No niin, purin loputkin männät pois. Oli sitten kakkoskangessa 1.50 laakerit :) Että semmosta...
edit. ja runkolaakerit oli 075 :roll:
Capri -77 2.0
Firebird -69
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Osaako joku sanoa että kuuluuko olla tiiviste öljypumpun ja lohkon välissä? Jos kuuluu niin millanen?
Capri -77 2.0
Firebird -69
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

V6 on ainakin sellanen ohut paperi tiiviste. Kai ohc:ssa on samanlainen.
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

taunus 78 kirjoitti:V6 on ainakin sellanen ohut paperi tiiviste. Kai ohc:ssa on samanlainen.
Ei ollu tiivistettä tossa mun koneessa mitä remontoin. Siks kysyinkin kun itekki epäilen että pitäs olla?
Capri -77 2.0
Firebird -69
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Jos on hyvät pinnat, niin voi jopa olla ilman tivaria. Mutta paperi varmempi laittaa kun uudestaan kasaa. Ei silikoonia.
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

vtormane kirjoitti:Osaako joku sanoa että kuuluuko olla tiiviste öljypumpun ja lohkon välissä? Jos kuuluu niin millanen?
Omassani ei ollut ja en uudenkaan pumpun kanssa laittanut, painetta riittää 5bar.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
duster73
Viestit: 598
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 18:37
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja duster73 »

ohc:ta en oo koskaan rakennellut,mutta kyllä muissa moottoreissa on ollut,mitä oon laittanut.
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Ei ole OHC:ssä tiivistettä lohkon ja pumpun välissä alunperin.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Vastaa Viestiin