Miks yleensä pitäis putkittaa? OHC-lohkoja Suomi täynnä, en näe järkevänä putkitusta?Paikallinen Harrastaja kirjoitti:Onko 205-lohkon putkitus jostain syystä mahdoton homma, vai onko 200-lohko jotenkin vain hommaan sopivampi?Hokki_74 kirjoitti: Jos meinaa putkittaa lohkon niin pitää olla 200 lohko.
Kesällä tuli nurkkiin myös pari 205 lohkoa pyörimään, niin kysellä pitää. Toinen onkin joskus porattu 92mm kokoon mutta siitä on aikaa ja kilometreja paljon. Muutenkin raju alakerta, kasattu ehkä kolmesta koneesta. Yksi veivi ja mäntä (4) ainakin on joskus lähtenyt paloina pihalle...Toinen on kai stanu mutta todella pahasti ruostunut.
Muutama kysymys ohc-moottorin remontista
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
En itekkään nää järkevänä tuota putkitusta. Mutta jos haluaa koneeseen todella ison männän niin sitten se on perusteltua. Muistaakseni putkitettuja 200 lohkoja on porattu jopa 96 millin männälle.Mois kirjoitti:Miks yleensä pitäis putkittaa? OHC-lohkoja Suomi täynnä, en näe järkevänä putkitusta?Paikallinen Harrastaja kirjoitti:Onko 205-lohkon putkitus jostain syystä mahdoton homma, vai onko 200-lohko jotenkin vain hommaan sopivampi?Hokki_74 kirjoitti: Jos meinaa putkittaa lohkon niin pitää olla 200 lohko.
Kesällä tuli nurkkiin myös pari 205 lohkoa pyörimään, niin kysellä pitää. Toinen onkin joskus porattu 92mm kokoon mutta siitä on aikaa ja kilometreja paljon. Muutenkin raju alakerta, kasattu ehkä kolmesta koneesta. Yksi veivi ja mäntä (4) ainakin on joskus lähtenyt paloina pihalle...Toinen on kai stanu mutta todella pahasti ruostunut.
Putkittamattomia 205 lohkoja on jotkut poranneet 94 millisiksi. En tiedä kauanko ovat kestäneet..
Ainakin Raahen moottorikoneistamo on putkittanut Fordin lohkoja, jos kiinnostaa niin sinne voi soitella.
Käyn parin viikon sisällä hakemassa toiselta koneistamolta Taunuksen alakerran niin voin samalla kysellä onko siellä kokemusta tuosta putkittamisesta.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
-
- Viestit: 241
- Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12
Ohc lohkoja on tosiaan nurkissa vaikka kellä. Näistä tuntuu valikoituvan mun nurkkiin ne joilla ei tee mitään. Esim. toi "3in1" mylly. No saahan siitä ihan hyvät 92 männät, mut siinä se on :? . Pitäs varmaan kiikuttaa vielä ensin tuo korroosiolohko koneistamolle ja poruuttaa pahin pytty 92 kokoon. Näkisi saako siitä vielä konetta.Mois kirjoitti:Miks yleensä pitäis putkittaa? OHC-lohkoja Suomi täynnä, en näe järkevänä putkitusta?
Tuota olen itsekin lukenut että 92 kestäisi vielä puhaltimenkin kanssa, mut 94 on jo riskipeli. Joku ajatus mulla oli tästä putkituksesta että saisi siten vakiomännät ja paksut seinät putkiin. Pitääkin talven mittaan olla yhteydessä Raahen suuntaan. Nämä on nyt vielä näitä ajatuksia kun haen jotain suuntaa moottorille. Rahaa tulee jokatapauksessa palamaan, niin tässä ollaan nyt selvitysvaiheessa mihin myllyyn ja miten ne kannattaa käyttää.Hokki_74 kirjoitti: En itekkään nää järkevänä tuota putkitusta. Mutta jos haluaa koneeseen todella ison männän niin sitten se on perusteltua. Muistaakseni putkitettuja 200 lohkoja on porattu jopa 96 millin männälle.
Putkittamattomia 205 lohkoja on jotkut poranneet 94 millisiksi. En tiedä kauanko ovat kestäneet..
Ainakin Raahen moottorikoneistamo on putkittanut Fordin lohkoja, jos kiinnostaa niin sinne voi soitella.
Käyn parin viikon sisällä hakemassa toiselta koneistamolta Taunuksen alakerran niin voin samalla kysellä onko siellä kokemusta tuosta putkittamisesta.
Laitoin sulle yv:taPaikallinen Harrastaja kirjoitti:Ohc lohkoja on tosiaan nurkissa vaikka kellä. Näistä tuntuu valikoituvan mun nurkkiin ne joilla ei tee mitään. Esim. toi "3in1" mylly. No saahan siitä ihan hyvät 92 männät, mut siinä se on :? . Pitäs varmaan kiikuttaa vielä ensin tuo korroosiolohko koneistamolle ja poruuttaa pahin pytty 92 kokoon. Näkisi saako siitä vielä konetta.Mois kirjoitti:Miks yleensä pitäis putkittaa? OHC-lohkoja Suomi täynnä, en näe järkevänä putkitusta?
Tuota olen itsekin lukenut että 92 kestäisi vielä puhaltimenkin kanssa, mut 94 on jo riskipeli. Joku ajatus mulla oli tästä putkituksesta että saisi siten vakiomännät ja paksut seinät putkiin. Pitääkin talven mittaan olla yhteydessä Raahen suuntaan. Nämä on nyt vielä näitä ajatuksia kun haen jotain suuntaa moottorille. Rahaa tulee jokatapauksessa palamaan, niin tässä ollaan nyt selvitysvaiheessa mihin myllyyn ja miten ne kannattaa käyttää.Hokki_74 kirjoitti: En itekkään nää järkevänä tuota putkitusta. Mutta jos haluaa koneeseen todella ison männän niin sitten se on perusteltua. Muistaakseni putkitettuja 200 lohkoja on porattu jopa 96 millin männälle.
Putkittamattomia 205 lohkoja on jotkut poranneet 94 millisiksi. En tiedä kauanko ovat kestäneet..
Ainakin Raahen moottorikoneistamo on putkittanut Fordin lohkoja, jos kiinnostaa niin sinne voi soitella.
Käyn parin viikon sisällä hakemassa toiselta koneistamolta Taunuksen alakerran niin voin samalla kysellä onko siellä kokemusta tuosta putkittamisesta.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
morjens taas.. Kone senku makaa osina eikä mitään tapahdu. mutta onko tuota konetta järkevää enään rakennella käyttöön kun on tuo 0.4 mm otettu runkolaakerilinjastakin pois.. sattui nimittäin käymään että sain työkaverilta hommattua 205 sierran koneen. josta meinasin ottaa apulaitteet tuohon projektilohkoon vai kannattaako suosiolla rempata tuo 205 mikä luultavimmin on STD koossa, vai kestääkö tuo alikoko projekti lohko hyvin kun ei rakenneta kilpuria kumminkaan?Mois kirjoitti:Jos oikein ymmärsin, niin kampuran kaikki kaulat on hiottu 0,25 mm alikokoon ja runkolaakerilinja (Siis lohkossa) olis 0,40 mm ylikoossa, eli vaikea löytää tommosia runkolaakereita... En ainakaan keksi tolle 0,40 mm lukemalle muuta selitystä. Yleensä se on 0,38 mm mitä on tullut vastaan. Burtonilt saattaa löytyä tommosia runkolaakereita tai sitten ei.ardhu kirjoitti:Kampuran laakereis lukee:Mois kirjoitti: Jos on vanhat laakerit tallella, niin niistähän näkee onko alikoossa! Vai onks sul irrallinen kampura?
S2511SA
0.40MM0/0
0.25MMU/S
EH T/B
Kiertokangen laakereis:
6 JG
GS2513SA
0.25m/m u/s
Ei sano mulle mitää , oisko joskus hiottu 0.25mm pois?
Tossa olis semmoset runkolaakerit, 0,15" eli n. 0,38 mm ylikoossa ulkomitaltaan.
periaattessa ei innosta alkaa aukomaan tuota konetta. on tuo projukone kumminkin jo hoonattu ja kampura kiillotettu ja männätkin on ok. kyse vai siitä että onko tuota kannattava rempata eli kestääkö vielä hyvin ns. peruskäytössä tulossa capriin.. tuon 205 koneen vois taas heittää joskus sellasenaa taneen..Mois kirjoitti:Ite purkaisin sen 205 koneen ja kattoisin mitä se on "syönny". Ois ainakin helpompi tulevaisuudessa löytää runkolaakereita, jos on normaali koossa se runkolaakerilinja...
No tossa tapauksessa hommaat sitte vaan ne uudet runkolaakerit. Ei se kestävyyteen vaikuta jos on runkolaakerilinja porattu isommaks. Ootko kysynny Rally Racelta niitä laakereita? Burton Poweriltahan niitä ainakin löytyy.ardhu kirjoitti:periaattessa ei innosta alkaa aukomaan tuota konetta. on tuo projukone kumminkin jo hoonattu ja kampura kiillotettu ja männätkin on ok. kyse vai siitä että onko tuota kannattava rempata eli kestääkö vielä hyvin ns. peruskäytössä tulossa capriin.. tuon 205 koneen vois taas heittää joskus sellasenaa taneen..Mois kirjoitti:Ite purkaisin sen 205 koneen ja kattoisin mitä se on "syönny". Ois ainakin helpompi tulevaisuudessa löytää runkolaakereita, jos on normaali koossa se runkolaakerilinja...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
-
- Viestit: 241
- Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12
Jatkan tähän ketjuun, en viitsinyt näille omaa aloittaa kun liittyy kuitenkin jotenkin aiheeseen. Ihan hyvä jos joku voisi antaa suuntaa seuraaviin:
Suutintukki; onko is:n oma hyvä? Kestääkö painetta ~4bar, vai olisiko joku muu parempi? Tuollainen löytyisi jo, tosin oli pikkuruostetta ja sahattu kiinnike + bensaputki katkaistu...
Suuttimet; Koko? Löytyyko jotain sopivaa suutinta jota voisi ajatella käyttävänsä vaparina ja ~1bar ahdettuna säädettävällä ruiskulla?
Triggeripyörä; mihin olette laittaneet? Kampuralle ei taida tässä onnistua kun on tulossa erilainen hihnapyörä joka vie tilaa.
Bensalinjat; kuparia? Sisähalkaisija? Mistä ja millaista?
Jäähdytin; saako jostain noin vakion kokoista mutta paksumpaa. En rälläköisi peltejä, mutta saako paksummallakaan riittävää jäähdytystä?
Coil-On-Plug; volkkareista on kaiketi laiteltu, mutta onko noissa joku mitä on suosittu erityisesti? Kestääkö paremmin jos hankkisi pidempivartiset etteivät olisi heti pakosarjan päällä kuumassa?
Kytkin; käykö joku jämerämpi bolt-on? (ohc/t9)
Suutintukki; onko is:n oma hyvä? Kestääkö painetta ~4bar, vai olisiko joku muu parempi? Tuollainen löytyisi jo, tosin oli pikkuruostetta ja sahattu kiinnike + bensaputki katkaistu...
Suuttimet; Koko? Löytyyko jotain sopivaa suutinta jota voisi ajatella käyttävänsä vaparina ja ~1bar ahdettuna säädettävällä ruiskulla?
Triggeripyörä; mihin olette laittaneet? Kampuralle ei taida tässä onnistua kun on tulossa erilainen hihnapyörä joka vie tilaa.
Bensalinjat; kuparia? Sisähalkaisija? Mistä ja millaista?
Jäähdytin; saako jostain noin vakion kokoista mutta paksumpaa. En rälläköisi peltejä, mutta saako paksummallakaan riittävää jäähdytystä?
Coil-On-Plug; volkkareista on kaiketi laiteltu, mutta onko noissa joku mitä on suosittu erityisesti? Kestääkö paremmin jos hankkisi pidempivartiset etteivät olisi heti pakosarjan päällä kuumassa?
Kytkin; käykö joku jämerämpi bolt-on? (ohc/t9)
biltemasta tms. löytyy kupariputkea. sisähalkasija ainakin itellä jotain 8-12mm luokkaa.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
tai jos biltema kaukana niin kuin minulla,niin rautakaupasta tuota kupariputkea.
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Ja osta sitä lämpökäsiteltyä kupariputkea, sitä voi taivuttaa ihan käsin kuinka mutkalle tahansa ja se pitää muotonsa, eikä mene lyttyyn...putkiliikkeistä löytyy ainakin.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
-
- Viestit: 241
- Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12
Jees, on motonetti ja biltsukin kylällä joten niistä ainakin voin kysellä. Yllättävän paksua jos sisähalkaisija jotain 8-10mm, mutta kaipa se on hyvä olla. Pitää tuota lämpökäsiteltyä kysyä. Kerääjäsäiliöitähän moni tällaiseen rakentaa, mutta ajattelin että ei tarvitsisi konehuoneeseen asentaa niin paljoa tavaraa jos laitan pumpun tankin viereen.
Koneistamolta sain varovaisen positiivista arviota "ruostelohkosta", niinpä on aika taas hieman keskittyä tähänkin. Mitä tässä talven aikana olen netistä yrittänyt tietoa kerätä, niin ilmeisesti cossun vakiosuuttimilla voisin pärjätä. Kansipahvi samasta värkistä. Kannenpultit käy tällaiseen vakio motonet-laatuiset, mutta veivien pultit voisi olla esim. arp:t. Lakruliuskoja kävin jo kyselemässä ja niitä löytyy tuohon joskus hiottuun kampuraankin sopivia. Ihan perusliuskoja kyselin, kaipa niitäkin on parempia mutta en usko tarvitsevani. Kansi on rempattu ja nokan + muut hilut taidan laittaa motonetista.
Pitäisikö ne runkolaakeripukkien pultit uusia? Öljypumppu ainakin kannattanee laittaa uusi.
Koneistamolta sain varovaisen positiivista arviota "ruostelohkosta", niinpä on aika taas hieman keskittyä tähänkin. Mitä tässä talven aikana olen netistä yrittänyt tietoa kerätä, niin ilmeisesti cossun vakiosuuttimilla voisin pärjätä. Kansipahvi samasta värkistä. Kannenpultit käy tällaiseen vakio motonet-laatuiset, mutta veivien pultit voisi olla esim. arp:t. Lakruliuskoja kävin jo kyselemässä ja niitä löytyy tuohon joskus hiottuun kampuraankin sopivia. Ihan perusliuskoja kyselin, kaipa niitäkin on parempia mutta en usko tarvitsevani. Kansi on rempattu ja nokan + muut hilut taidan laittaa motonetista.
Pitäisikö ne runkolaakeripukkien pultit uusia? Öljypumppu ainakin kannattanee laittaa uusi.