Muutama kysymys ohc-moottorin remontista

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Paikallinen Harrastaja kirjoitti:
Hokki_74 kirjoitti: Jos meinaa putkittaa lohkon niin pitää olla 200 lohko.
Onko 205-lohkon putkitus jostain syystä mahdoton homma, vai onko 200-lohko jotenkin vain hommaan sopivampi?

Kesällä tuli nurkkiin myös pari 205 lohkoa pyörimään, niin kysellä pitää. Toinen onkin joskus porattu 92mm kokoon mutta siitä on aikaa ja kilometreja paljon. Muutenkin raju alakerta, kasattu ehkä kolmesta koneesta. Yksi veivi ja mäntä (4) ainakin on joskus lähtenyt paloina pihalle...Toinen on kai stanu mutta todella pahasti ruostunut.
Miks yleensä pitäis putkittaa? OHC-lohkoja Suomi täynnä, en näe järkevänä putkitusta?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Mois kirjoitti:
Paikallinen Harrastaja kirjoitti:
Hokki_74 kirjoitti: Jos meinaa putkittaa lohkon niin pitää olla 200 lohko.
Onko 205-lohkon putkitus jostain syystä mahdoton homma, vai onko 200-lohko jotenkin vain hommaan sopivampi?

Kesällä tuli nurkkiin myös pari 205 lohkoa pyörimään, niin kysellä pitää. Toinen onkin joskus porattu 92mm kokoon mutta siitä on aikaa ja kilometreja paljon. Muutenkin raju alakerta, kasattu ehkä kolmesta koneesta. Yksi veivi ja mäntä (4) ainakin on joskus lähtenyt paloina pihalle...Toinen on kai stanu mutta todella pahasti ruostunut.
Miks yleensä pitäis putkittaa? OHC-lohkoja Suomi täynnä, en näe järkevänä putkitusta?
En itekkään nää järkevänä tuota putkitusta. Mutta jos haluaa koneeseen todella ison männän niin sitten se on perusteltua. Muistaakseni putkitettuja 200 lohkoja on porattu jopa 96 millin männälle.
Putkittamattomia 205 lohkoja on jotkut poranneet 94 millisiksi. En tiedä kauanko ovat kestäneet..

Ainakin Raahen moottorikoneistamo on putkittanut Fordin lohkoja, jos kiinnostaa niin sinne voi soitella.

Käyn parin viikon sisällä hakemassa toiselta koneistamolta Taunuksen alakerran niin voin samalla kysellä onko siellä kokemusta tuosta putkittamisesta.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Mois kirjoitti:Miks yleensä pitäis putkittaa? OHC-lohkoja Suomi täynnä, en näe järkevänä putkitusta?
Ohc lohkoja on tosiaan nurkissa vaikka kellä. Näistä tuntuu valikoituvan mun nurkkiin ne joilla ei tee mitään. Esim. toi "3in1" mylly. No saahan siitä ihan hyvät 92 männät, mut siinä se on :? . Pitäs varmaan kiikuttaa vielä ensin tuo korroosiolohko koneistamolle ja poruuttaa pahin pytty 92 kokoon. Näkisi saako siitä vielä konetta.
Hokki_74 kirjoitti: En itekkään nää järkevänä tuota putkitusta. Mutta jos haluaa koneeseen todella ison männän niin sitten se on perusteltua. Muistaakseni putkitettuja 200 lohkoja on porattu jopa 96 millin männälle.
Putkittamattomia 205 lohkoja on jotkut poranneet 94 millisiksi. En tiedä kauanko ovat kestäneet..

Ainakin Raahen moottorikoneistamo on putkittanut Fordin lohkoja, jos kiinnostaa niin sinne voi soitella.

Käyn parin viikon sisällä hakemassa toiselta koneistamolta Taunuksen alakerran niin voin samalla kysellä onko siellä kokemusta tuosta putkittamisesta.
Tuota olen itsekin lukenut että 92 kestäisi vielä puhaltimenkin kanssa, mut 94 on jo riskipeli. Joku ajatus mulla oli tästä putkituksesta että saisi siten vakiomännät ja paksut seinät putkiin. Pitääkin talven mittaan olla yhteydessä Raahen suuntaan. Nämä on nyt vielä näitä ajatuksia kun haen jotain suuntaa moottorille. Rahaa tulee jokatapauksessa palamaan, niin tässä ollaan nyt selvitysvaiheessa mihin myllyyn ja miten ne kannattaa käyttää.
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Paikallinen Harrastaja kirjoitti:
Mois kirjoitti:Miks yleensä pitäis putkittaa? OHC-lohkoja Suomi täynnä, en näe järkevänä putkitusta?
Ohc lohkoja on tosiaan nurkissa vaikka kellä. Näistä tuntuu valikoituvan mun nurkkiin ne joilla ei tee mitään. Esim. toi "3in1" mylly. No saahan siitä ihan hyvät 92 männät, mut siinä se on :? . Pitäs varmaan kiikuttaa vielä ensin tuo korroosiolohko koneistamolle ja poruuttaa pahin pytty 92 kokoon. Näkisi saako siitä vielä konetta.
Hokki_74 kirjoitti: En itekkään nää järkevänä tuota putkitusta. Mutta jos haluaa koneeseen todella ison männän niin sitten se on perusteltua. Muistaakseni putkitettuja 200 lohkoja on porattu jopa 96 millin männälle.
Putkittamattomia 205 lohkoja on jotkut poranneet 94 millisiksi. En tiedä kauanko ovat kestäneet..

Ainakin Raahen moottorikoneistamo on putkittanut Fordin lohkoja, jos kiinnostaa niin sinne voi soitella.

Käyn parin viikon sisällä hakemassa toiselta koneistamolta Taunuksen alakerran niin voin samalla kysellä onko siellä kokemusta tuosta putkittamisesta.
Tuota olen itsekin lukenut että 92 kestäisi vielä puhaltimenkin kanssa, mut 94 on jo riskipeli. Joku ajatus mulla oli tästä putkituksesta että saisi siten vakiomännät ja paksut seinät putkiin. Pitääkin talven mittaan olla yhteydessä Raahen suuntaan. Nämä on nyt vielä näitä ajatuksia kun haen jotain suuntaa moottorille. Rahaa tulee jokatapauksessa palamaan, niin tässä ollaan nyt selvitysvaiheessa mihin myllyyn ja miten ne kannattaa käyttää.
Laitoin sulle yv:ta
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Mois kirjoitti:
ardhu kirjoitti:
Mois kirjoitti: Jos on vanhat laakerit tallella, niin niistähän näkee onko alikoossa! Vai onks sul irrallinen kampura?
Kampuran laakereis lukee:
S2511SA
0.40MM0/0
0.25MMU/S
EH T/B

Kiertokangen laakereis:
6 JG
GS2513SA
0.25m/m u/s

Ei sano mulle mitää :D, oisko joskus hiottu 0.25mm pois?
Jos oikein ymmärsin, niin kampuran kaikki kaulat on hiottu 0,25 mm alikokoon ja runkolaakerilinja (Siis lohkossa) olis 0,40 mm ylikoossa, eli vaikea löytää tommosia runkolaakereita... En ainakaan keksi tolle 0,40 mm lukemalle muuta selitystä. Yleensä se on 0,38 mm mitä on tullut vastaan. Burtonilt saattaa löytyä tommosia runkolaakereita tai sitten ei.

Tossa olis semmoset runkolaakerit, 0,15" eli n. 0,38 mm ylikoossa ulkomitaltaan.
morjens taas.. Kone senku makaa osina eikä mitään tapahdu. mutta onko tuota konetta järkevää enään rakennella käyttöön kun on tuo 0.4 mm otettu runkolaakerilinjastakin pois.. sattui nimittäin käymään että sain työkaverilta hommattua 205 sierran koneen. josta meinasin ottaa apulaitteet tuohon projektilohkoon vai kannattaako suosiolla rempata tuo 205 mikä luultavimmin on STD koossa, vai kestääkö tuo alikoko projekti lohko hyvin kun ei rakenneta kilpuria kumminkaan?
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Ite purkaisin sen 205 koneen ja kattoisin mitä se on "syönny". Ois ainakin helpompi tulevaisuudessa löytää runkolaakereita, jos on normaali koossa se runkolaakerilinja...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Mois kirjoitti:Ite purkaisin sen 205 koneen ja kattoisin mitä se on "syönny". Ois ainakin helpompi tulevaisuudessa löytää runkolaakereita, jos on normaali koossa se runkolaakerilinja...
periaattessa ei innosta alkaa aukomaan tuota konetta. on tuo projukone kumminkin jo hoonattu ja kampura kiillotettu ja männätkin on ok. kyse vai siitä että onko tuota kannattava rempata eli kestääkö vielä hyvin ns. peruskäytössä tulossa capriin.. tuon 205 koneen vois taas heittää joskus sellasenaa taneen..
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

ardhu kirjoitti:
Mois kirjoitti:Ite purkaisin sen 205 koneen ja kattoisin mitä se on "syönny". Ois ainakin helpompi tulevaisuudessa löytää runkolaakereita, jos on normaali koossa se runkolaakerilinja...
periaattessa ei innosta alkaa aukomaan tuota konetta. on tuo projukone kumminkin jo hoonattu ja kampura kiillotettu ja männätkin on ok. kyse vai siitä että onko tuota kannattava rempata eli kestääkö vielä hyvin ns. peruskäytössä tulossa capriin.. tuon 205 koneen vois taas heittää joskus sellasenaa taneen..
No tossa tapauksessa hommaat sitte vaan ne uudet runkolaakerit. Ei se kestävyyteen vaikuta jos on runkolaakerilinja porattu isommaks. Ootko kysynny Rally Racelta niitä laakereita? Burton Poweriltahan niitä ainakin löytyy.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Janicol racing nimisestä firmasta kyselin ja siel oli hyvä hinta ja homma tuntus toimivan!
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Jatkan tähän ketjuun, en viitsinyt näille omaa aloittaa kun liittyy kuitenkin jotenkin aiheeseen. Ihan hyvä jos joku voisi antaa suuntaa seuraaviin:

Suutintukki; onko is:n oma hyvä? Kestääkö painetta ~4bar, vai olisiko joku muu parempi? Tuollainen löytyisi jo, tosin oli pikkuruostetta ja sahattu kiinnike + bensaputki katkaistu...

Suuttimet; Koko? Löytyyko jotain sopivaa suutinta jota voisi ajatella käyttävänsä vaparina ja ~1bar ahdettuna säädettävällä ruiskulla?

Triggeripyörä; mihin olette laittaneet? Kampuralle ei taida tässä onnistua kun on tulossa erilainen hihnapyörä joka vie tilaa.

Bensalinjat; kuparia? Sisähalkaisija? Mistä ja millaista?

Jäähdytin; saako jostain noin vakion kokoista mutta paksumpaa. En rälläköisi peltejä, mutta saako paksummallakaan riittävää jäähdytystä?

Coil-On-Plug; volkkareista on kaiketi laiteltu, mutta onko noissa joku mitä on suosittu erityisesti? Kestääkö paremmin jos hankkisi pidempivartiset etteivät olisi heti pakosarjan päällä kuumassa?

Kytkin; käykö joku jämerämpi bolt-on? (ohc/t9)
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

biltemasta tms. löytyy kupariputkea. sisähalkasija ainakin itellä jotain 8-12mm luokkaa.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
duster73
Viestit: 598
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 18:37
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja duster73 »

tai jos biltema kaukana niin kuin minulla,niin rautakaupasta tuota kupariputkea.
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Ja osta sitä lämpökäsiteltyä kupariputkea, sitä voi taivuttaa ihan käsin kuinka mutkalle tahansa ja se pitää muotonsa, eikä mene lyttyyn...putkiliikkeistä löytyy ainakin.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Ite laitoin kuorma-autosta jarruputkee polttoainelinjaks, kestää myös E85 aineen ja maksaa jotain 2€ metri, kokoja on saatavilla ainakii 10mm ja 12mm jolloin sisähalkaisia on jotain ~7mm ja 10mm.
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Jees, on motonetti ja biltsukin kylällä joten niistä ainakin voin kysellä. Yllättävän paksua jos sisähalkaisija jotain 8-10mm, mutta kaipa se on hyvä olla. Pitää tuota lämpökäsiteltyä kysyä. Kerääjäsäiliöitähän moni tällaiseen rakentaa, mutta ajattelin että ei tarvitsisi konehuoneeseen asentaa niin paljoa tavaraa jos laitan pumpun tankin viereen.

Koneistamolta sain varovaisen positiivista arviota "ruostelohkosta", niinpä on aika taas hieman keskittyä tähänkin. Mitä tässä talven aikana olen netistä yrittänyt tietoa kerätä, niin ilmeisesti cossun vakiosuuttimilla voisin pärjätä. Kansipahvi samasta värkistä. Kannenpultit käy tällaiseen vakio motonet-laatuiset, mutta veivien pultit voisi olla esim. arp:t. Lakruliuskoja kävin jo kyselemässä ja niitä löytyy tuohon joskus hiottuun kampuraankin sopivia. Ihan perusliuskoja kyselin, kaipa niitäkin on parempia mutta en usko tarvitsevani. Kansi on rempattu ja nokan + muut hilut taidan laittaa motonetista.

Pitäisikö ne runkolaakeripukkien pultit uusia? Öljypumppu ainakin kannattanee laittaa uusi.
Vastaa Viestiin