Muutama kysymys ohc-moottorin remontista
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Muutama kysymys ohc-moottorin remontista
Täytyy häpeällisesti tunnustaa että olen aika keltanokka näissä moottorijutuissa
Ok, puran juuri 2.0 ohc moottoria, tarkoituksena ensin virittää ja myöhemmin ahtaa, pienillä paineilla. Aikomus sorvauttaa pieni malja männän päälle puristuksien pienentämiseksi sekä asentaa f-mallin kanget taunuksen lohkoon. Kanget on jo hommattu. Muutama kysymys mietityttää.
Ja haluaisin vain oikeaa tietoa, ei mutua.
1. Onko merkitystä kummin päin kiertokanget on asennettu mäntiin? Ne voi siis laittaa kahdella eri tapaa:)
2. Otin juuri yhden männän irti lohkosta, ja huomasin kk-laakerista että kampura on hiottu 0.75 alikokoon. Jostain luin että ei olisi hyvä juttu viritetyssä moottorissa? Laakeriliuska heikkenee? Unohdanko virittämisen ja ahtamisen tuolla kampuralla?
3. Voinko käyttää vanhoja laakereita uusissa f-kangissa jos laakerit ovat hyvät? Meinaan kun uusia 0.75 laakereita ei taida löytyä helposti?
4. Kestääkö alkuperäiset kk-pultit näissä ohc-koneissa jos ei tee kierroskonetta? Colognessahan näitä paukkuu. Vai suosiolla arp:n pultit?
5. Vauhtipyörän arp-pultit on nyt kiristetty kahteen otteeseen. Ostanko uudet vai kiristänkö kolmannen kerran. Haluaisin että vauhtipyörä ei irtoaisi ajossa
6. Jos kevennän vauhtipyörää 2 kg niin voinko vielä ajaa autoa ilman pelkotiloja? Onko vauhtipyörän tasapainoitus välttämätön kun sitä kevennetään?
7. Miten öljyrengas irroitetaan männästä ehyenä? Samaan tapaan kuin muutkin renkaat?
8. Onko kk-laakeriliuskat kaikki identtisiä keskenään? Eli aivan sama minkä liuskan asennan mihinkin? Siis yhden kangen liuskat identtiset keskenään, sitä lähinnä tarkoitin
Tässäpä ensi hätään.
Ok, puran juuri 2.0 ohc moottoria, tarkoituksena ensin virittää ja myöhemmin ahtaa, pienillä paineilla. Aikomus sorvauttaa pieni malja männän päälle puristuksien pienentämiseksi sekä asentaa f-mallin kanget taunuksen lohkoon. Kanget on jo hommattu. Muutama kysymys mietityttää.
Ja haluaisin vain oikeaa tietoa, ei mutua.
1. Onko merkitystä kummin päin kiertokanget on asennettu mäntiin? Ne voi siis laittaa kahdella eri tapaa:)
2. Otin juuri yhden männän irti lohkosta, ja huomasin kk-laakerista että kampura on hiottu 0.75 alikokoon. Jostain luin että ei olisi hyvä juttu viritetyssä moottorissa? Laakeriliuska heikkenee? Unohdanko virittämisen ja ahtamisen tuolla kampuralla?
3. Voinko käyttää vanhoja laakereita uusissa f-kangissa jos laakerit ovat hyvät? Meinaan kun uusia 0.75 laakereita ei taida löytyä helposti?
4. Kestääkö alkuperäiset kk-pultit näissä ohc-koneissa jos ei tee kierroskonetta? Colognessahan näitä paukkuu. Vai suosiolla arp:n pultit?
5. Vauhtipyörän arp-pultit on nyt kiristetty kahteen otteeseen. Ostanko uudet vai kiristänkö kolmannen kerran. Haluaisin että vauhtipyörä ei irtoaisi ajossa
6. Jos kevennän vauhtipyörää 2 kg niin voinko vielä ajaa autoa ilman pelkotiloja? Onko vauhtipyörän tasapainoitus välttämätön kun sitä kevennetään?
7. Miten öljyrengas irroitetaan männästä ehyenä? Samaan tapaan kuin muutkin renkaat?
8. Onko kk-laakeriliuskat kaikki identtisiä keskenään? Eli aivan sama minkä liuskan asennan mihinkin? Siis yhden kangen liuskat identtiset keskenään, sitä lähinnä tarkoitin
Tässäpä ensi hätään.
Capri -77 2.0
Firebird -69
Firebird -69
Re: Muutama kysymys ohc-moottorin remontista
1. Ei mitään monttuja mäntiin, vakio puristuksilla jos alle kilossa meinaat pitäytyä.vtormane kirjoitti:Täytyy häpeällisesti tunnustaa että olen aika keltanokka näissä moottorijutuissa
Ok, puran juuri 2.0 ohc moottoria, tarkoituksena ensin virittää ja myöhemmin ahtaa, pienillä paineilla. Aikomus sorvauttaa pieni malja männän päälle puristuksien pienentämiseksi sekä asentaa f-mallin kanget taunuksen lohkoon. Kanget on jo hommattu. Muutama kysymys mietityttää.
Ja haluaisin vain oikeaa tietoa, ei mutua.
1. Onko merkitystä kummin päin kiertokanget on asennettu mäntiin? Ne voi siis laittaa kahdella eri tapaa:)
2. Otin juuri yhden männän irti lohkosta, ja huomasin kk-laakerista että kampura on hiottu 0.75 alikokoon. Jostain luin että ei olisi hyvä juttu viritetyssä moottorissa? Laakeriliuska heikkenee? Unohdanko virittämisen ja ahtamisen tuolla kampuralla?
3. Voinko käyttää vanhoja laakereita uusissa f-kangissa jos laakerit ovat hyvät? Meinaan kun uusia 0.75 laakereita ei taida löytyä helposti?
4. Kestääkö alkuperäiset kk-pultit näissä ohc-koneissa jos ei tee kierroskonetta? Colognessahan näitä paukkuu. Vai suosiolla arp:n pultit?
5. Vauhtipyörän arp-pultit on nyt kiristetty kahteen otteeseen. Ostanko uudet vai kiristänkö kolmannen kerran. Haluaisin että vauhtipyörä ei irtoaisi ajossa
6. Jos kevennän vauhtipyörää 2 kg niin voinko vielä ajaa autoa ilman pelkotiloja? Onko vauhtipyörän tasapainoitus välttämätön kun sitä kevennetään?
7. Miten öljyrengas irroitetaan männästä ehyenä? Samaan tapaan kuin muutkin renkaat?
8. Onko kk-laakeriliuskat kaikki identtisiä keskenään? Eli aivan sama minkä liuskan asennan mihinkin? Siis yhden kangen liuskat identtiset keskenään, sitä lähinnä tarkoitin
Tässäpä ensi hätään.
Veivit tulee öljyreikä pakopuolelle.
2. Mieluummin std. mittainen akseli, enintään 0.5..
3.Tarviiko tohon edes vastata??
4. Vakio veivi pulteilla pärjää jos rajoitin on max. 6.5K
5. Voi käyttää.
6. Riippuu vähän vauhtipyörästä, mutta ehjästä 2litrasen limpusta voi sen penkan lohkon puolelta aurata pois.
7. 1-osainen rengas? Ihan sama miten, roskiskamaa on kumminkin.
8. Juu. Runkolaakerit kannattaa asentaa reiälliset liuskat lohkoon ja reikä öljykanavan kohdalle
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
tossa kun googletin arp pultteja niin rupes ihmetyttää että miks 2.8 & 2.9 arppi-sarja on halvempi kun esim 2.0 ?
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
En osaa vastata itse kysymykseen mutta mulla ois halvalla kaupan koneistuksen jälkeen ajamaton 2.0ohc kampura jossa on runkokaulat std-mitassa ja kk-kaulat -0.25mm.vtormane kirjoitti:Eli tuo 0,75 alikokoinen kampura on siis ongelma? Tuolla moottorilla on kuitenkin ajettu muutama kymppitonni tolla akselilla. Eli mitä voi käytännössä tapahtua pahimmassa tapauksessa jos ajaa tolla kampuralla?
Millä tavalla meinasit virittää? Muista että vititetty vapari ei sitten toimi hyvin ahdettuna eli joko viritetty vapari tai sitten ihan ahdettu kone tosin jos virittäessä vaparina hommaat Turbo käyttöön tarkoitetun nokan(Jos olet nokkaa vaihtamassa).Ok, puran juuri 2.0 ohc moottoria, tarkoituksena ensin virittää ja myöhemmin ahtaa, pienillä paineilla.
Puristuksia en olisi madaltamassa jos tarkoitus kevyt piristys tehdä, kilon ahtoja kun käyttää tai jos enemän tehoja tahtoo siirtyy käyttämään e85:sta =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Ens hätään ajattelin laittaa ton nykyisen 1.6 kannen kiinni 2 litraseen. Bf134 nokalla. Porttasin just kannen ja tuntuu pelaavan hyvin 1.6 päällä. Sit kun turbotan niin vaihdan tietysti 2.0 kannen. Ajattelin nyt vain saada alakerran kuntoon ettei tartte sille tehdä enää mitään siinä välissä. Se taka-ajatus siinä mäntien sorvauksessa oli että sais pikkasen tiputettua puristuksia tuolle 1.6 hatulle ja samalla pelais sit ahdettunakin. Tarkoitus on vain sorvata 5cc maljat mäntiin. Voi sitten pelata jonnin verran kannentiivisteen paksuuden kanssa.niceman kirjoitti:Millä tavalla meinasit virittää? Muista että vititetty vapari ei sitten toimi hyvin ahdettuna eli joko viritetty vapari tai sitten ihan ahdettu kone tosin jos virittäessä vaparina hommaat Turbo käyttöön tarkoitetun nokan(Jos olet nokkaa vaihtamassa).Ok, puran juuri 2.0 ohc moottoria, tarkoituksena ensin virittää ja myöhemmin ahtaa, pienillä paineilla.
Puristuksia en olisi madaltamassa jos tarkoitus kevyt piristys tehdä, kilon ahtoja kun käyttää tai jos enemän tehoja tahtoo siirtyy käyttämään e85:sta =)
Capri -77 2.0
Firebird -69
Firebird -69
Omassani ei ollut ja en uudenkaan pumpun kanssa laittanut, painetta riittää 5bar.vtormane kirjoitti:Osaako joku sanoa että kuuluuko olla tiiviste öljypumpun ja lohkon välissä? Jos kuuluu niin millanen?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
ohc:ta en oo koskaan rakennellut,mutta kyllä muissa moottoreissa on ollut,mitä oon laittanut.
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3