Atlaksesta

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

JEP! BurtonPower Performance Ford Parts & Accessories 2004 (jonka saa muuten tilattua ilmaiseksi www.burtonpower.com) kertoo näin:
Capri / Cortina 2.0 (Atlas axle) = QUALSD2.
Mk 1/2 Cortina Escort (English axle) = QUALSD1.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Jallu kirjoitti:
Taco kirjoitti:Tuon Quaife:n saa myös tilattu esim. UK:sta www.burtonpower.com -> Transmission & Clutch -> Quaife ATBs & LSDs. -> Cortina Mk 3/4/5 (Part No. QUALSD2), hintaa näkyy olevan 616.88 GBP = 895.20 EUR + postit. Ja tietty sillon pitää olla luottokortti... ja tälläinenhän löytyy "isiltä" :D
En mä oo isi, vaikka mulla on luottokortti...

Onkos tuo nyt sitten isoon atlakseen, vai enkkuperään?
Toi on isoon Atlakseen! Tilasin just tommosen viimme vuoden puolella ja toimitus kesti yli 6 kuukautta! Nopeat toimitukset tuolla Burtonilla :D
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

mulla on tällä hetkellä 3.44 välitykset tuossa perämutikassa, yhestä tielanasta otin talteen ja paikalleen toimivan tasauspyörästön (akseli peräisin taunus-transitista vuodelta miekka&kivi) kun viime syksystä asti piti ajella kemppilukolla. tuossa pari viikkoa sitten pelastin yhestä 20m v6 farmarista tasauspyörästön ja pionin... pikkurattaiden akselin hitsasin suosiolla isolla virralla kiinni, jotta onhan näitä nyt mitä räjäytellä. pari on vielä tiedossa take-away hintoihin, mutta välitykset on nuissa kaikissa 3.70 - 4.11
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

mahtaako tuota lukkoa muuten saada pikkuatlakseen?? Ja onko III-korisessa 2.0 tanessa iso- vai pikkuatlas kun tällä palstalla on hieman ristiriitaista tietoa..
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

En ole nähnyt lukkoa missään myytävänä Pikku-Atlakseen! Siinä III-koppasessa on kai alunperin se Pikku-Atlas isoilla jarruilla, mut voihan se olla vaihdettu jälkikäteen?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

mois13 kirjoitti:En ole nähnyt lukkoa missään myytävänä Pikku-Atlakseen! Siinä III-koppasessa on kai alunperin se Pikku-Atlas isoilla jarruilla,
tätä vähän pelkäsinkin.... :(
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ ... _76-82.jpg

Jos tuota kattoo niin 76-> eteen päin 2.0 OHC koneellisissa on taka-akseli tyyppi B ja 3.75:1 välitys, eli Iso-Atlas ?

Perän ulkonäöstä voi päätellä kumpi on kyseessä. Jos kattot murikkaa takaa päin, niin Isossa-Atlaksessa banjokopan ylin ja alin kiinnityspultti on samassa linjassa keskellä. Pienessä ne taas oli muistaakseni oikealla puolella.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Miikka
Viestit: 284
Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Miikka »

Jos puolestaan kurkkaat auton alle takapyörän edestä, Isossa Atlaksessa kardaanin laippa on ihan kiinni murikan kuoressa. Pikku Atlaksessa mahtuu reilusti sormi väliin.
MrBungle

Viesti Kirjoittaja MrBungle »

mulla ainakin 2,0 V6´81 on pienellä akselilla...
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

Miikka kirjoitti:Jos puolestaan kurkkaat auton alle takapyörän edestä, Isossa Atlaksessa kardaanin laippa on ihan kiinni murikan kuoressa. Pikku Atlaksessa mahtuu reilusti sormi väliin.
Däm!! Mulla on pikkuperä isoilla jarruilla...
Onkos kukaan koittanut sovittaa sierran erillisjousitettua perää taunukseen?? Leveys ainakin täsmäis..
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Taunusmies Jussi kirjoitti:Onkos kukaan koittanut sovittaa sierran erillisjousitettua perää taunukseen?? Leveys ainakin täsmäis..
Ei oo tullu vastaan kyllä ja sanoisin ettei kyllä kannata. Mielestäni sillä ei kyllä saavuta yhtään mitään vaivaan nähden...
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
TaunusTomi
Viestit: 953
Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:43
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

Taco kirjoitti:
Taunusmies Jussi kirjoitti:Onkos kukaan koittanut sovittaa sierran erillisjousitettua perää taunukseen?? Leveys ainakin täsmäis..
Ei oo tullu vastaan kyllä ja sanoisin ettei kyllä kannata. Mielestäni sillä ei kyllä saavuta yhtään mitään vaivaan nähden...
olen samaa mieltä,taunuksen perä ajaa asiansa hyvin..omassa 2-koppasessa on pikkuperä joka on kestänyt ilman murheita jo muutaman kesän eikä huuda ym.ja on annettu kenkää oikeen kunnolla parina viimeisenä kesänä..
jos laitteet hajoo se on niiden heikkoutta...
Taunus 78 Cosworth BOA
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Mää oon vähän samaa mieltä että sitä pikkuperää pelätään turhaan.
Siinähän on kivat välityksen, 3.89:1 joten kiihtyy kivasti :) Eikä se ajamalla hajoa, eri asia sitten kun ruvetaan runnomaan, mutta kuka niin tekis rakkaalla Taunuksellaan? ;)

Ja tuokin perä kestää kun vahvistaa sitä TASAUSPYÖRÄSTÖN SOKKAA :!:
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Girder
Viestit: 36
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:28
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Girder »

Käytin hakua mutta en löytänyt vastausta että saako Caprin Isoatlas takakselin käymään miten helposti I-koriseen Taunukseen? Joutuuko paljon rälläköimään ja hitsailemaan kiinnikkeiden kanssa?
-75 Taunus 2D 2.0iS
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Girder kirjoitti:Käytin hakua mutta en löytänyt vastausta että saako Caprin Isoatlas takakselin käymään miten helposti I-koriseen Taunukseen? Joutuuko paljon rälläköimään ja hitsailemaan kiinnikkeiden kanssa?
Caprissa on kapeampi perä, peräkopassa ei ole paikkoja ylätukivarsille ja siihen valuun on vähän huono hitsatakaan. Alatukivarsien kiinnikkeet on kyllä helppo hitsata. Eri asia on jos laitat vaikka 4-linkit...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vastaa Viestiin