Jännitevika?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Jännitevika?

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Semmonen iski nyt taunukseen että kun virrat on käännetty pois niin silti akussa on yli 13V jännitettä. Luulin että akku olisi oikosulussa tai jotain ja vaihdoin jo toisen akun mutta tekee nyt samaa. Latausvirta noin 13.8V eli suht ok.
Pikkuhiljaa nyt tästä uudesta akusta jännite tippuu mutta siinä entisessä oli vielä 13.1V vaikka on ollut tallin nurkassa jo pari päivää.
Eli onko muuta mahdollisuutta kuin että laturi on rikki? Vai mikä nyt on, eipä oo ikinä tullu itelle vastaavaa vikaa eteen.
Capri -77 2.0
Firebird -69
taunusti
Viestit: 927
Liittynyt: 20 Joulu 2009, 13:30
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja taunusti »

mulla tekee samaa että oli laturi rikki ja ei ladannu ollenkaan ja laturin korjasin(jännitteen säädin+hiilet ja putsasin) niin nyt lataa mutta ajon jälkeen jää volttiviisari aina 13V kohille ja sitte ajan kans laskee 12V.
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Ihan normaali hyvän akun lepojännitehhän tuo on eli mikä tässä se ongelma on ?
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Hyvältä tuo minustakin vaikuttaa. Tuossa vähän lisää aiheesta.
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

Jos akun lepojännite on 13v niin se on hyvä.
12v on huono, todella...

Akun tyypistä 12.8-13.2v

Itsellä parit Optiman keltaiset näyttävän 1kk jälkeen kun ladattu yli 13v...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

henu kirjoitti:Ihan normaali hyvän akun lepojännitehhän tuo on eli mikä tässä se ongelma on ?
Niin en tiiä että onko ok vai ei mutta mä oon luullu että lepojännite ois noin 12.8-12.6V.
Capri -77 2.0
Firebird -69
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

vtormane kirjoitti:
henu kirjoitti:Ihan normaali hyvän akun lepojännitehhän tuo on eli mikä tässä se ongelma on ?
Niin en tiiä että onko ok vai ei mutta mä oon luullu että lepojännite ois noin 12.8-12.6V.
Riippuu missä vaiheessa mittaa... heti moottorin sammuttua jos näyttää 12.6 niin ei hyvä ainakaan minulle.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Mul on ollu nois akuis aina yli 12,5 volttii lepojännite, joten jos on 13 tai enemmän, niin on sitte SUPER akku :lol: Kuormitusmittarillahan sen kunnon vasta näkee, käy akkuliikkeessä mittauttamassa, eivät luultavasti veloita siitä mitään, kun "ostelet" samalla uutta akkua :wink: Vaik lepojännite ois ok, niin ei välttämättä anna ulos virtaskaa siihen malliin ku tarvis...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

siinä vaiheessa jos rupee näytää jotain 15-16 niin voi ruveta olemaan jotain ongelmaa mut normaali on tosiaan siin 13 paikkeilla
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

joo siis toi melkee sama onko 12v vai 13v, ei se yks voltti vaikuta melkee yhtää mitää :D
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Muurahainen
Viestit: 484
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Muurahainen »

Paussi kirjoitti:joo siis toi melkee sama onko 12v vai 13v, ei se yks voltti vaikuta melkee yhtää mitää :D
Tosin jos akun lepojännite on tasan 12 on se jo lähes tyhjä.
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

Paussi kirjoitti:joo siis toi melkee sama onko 12v vai 13v, ei se yks voltti vaikuta melkee yhtää mitää :D
On aika iso ero... 12v = 20% ja 12.8 = 100% varaustila...

Kaikki autot ei käynisty jos lepojännite 12v....
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
JeeSe
Viestit: 574
Liittynyt: 14 Touko 2009, 11:23
Paikkakunta: TuuSula

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Kyllä se sieltä sitten puskee happoja ulos korkin reijistä, jos se kovasti liikaa lataa.
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Vastaa Viestiin