Cologne 2300 toinen puoli puhaltaa mustaa savua käydessään

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

hessu75
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

Cologne 2300 toinen puoli puhaltaa mustaa savua käydessään

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Moro kaikki.

Olisi tarve saada mielipiteitä ja opastusta viisaammilta, jotka tietävät tuon Colognen sielun elämästä.

Aloin purkamaan matkustajan puoleista kantta irti.
Aloitin kuskin puolen venakopan irroituksella ja vastaan tuli jo heti ihmetystä, kun PCV venttiili oli jo maitomaisessa öljy/ vesi kökössä.
Venakoppa sisältä samassa kökössä ja kuten myös venakoneisto sillä puolella.

Jatkoin purkua ja taas se epäilemäni matkustajan puoleinen kansi ja venakoneisto ihan normaalin näköinen. Ei mitään öljy/ vesi sekoittumista.

Kansi matkustajan puolelta irti ja ei muuta ihmeellistä, kuin että kaikki palotilat ihan karstoittuneet mustat.
Olisiko venttiilivarren ohjauskumit myös valmiit?
Kannen tiiviste huonokuntoinen kyllä, mutta en ainakaan itse ole löytänyt selvää kohtaa, mistä se olisi puhaltanut.

Minun oma diagnoosi on, että koska Colognessa tämä positive crankcase breathing systeemi, niin siksi vain kuskin puolella öljy/ vesi sekaisin???
Puhaltanut vesikanavaan matkustajan puolella ja työntänyt sen kampikammion tuuletuksen suunnan mukaan ja siksi tuo kuskin puoli on vain kärsinyt öljy/ vesi sekoittumisesta.

Tulen ottamaan luonnollisesti tuon kuskin puolen kannen myös pois.
Haen venttiilin irroittaja työkalun Motonetista ja samalla vaihdan ne venavarren kumit ja hion seetit kohdilleen.

Uskaltaako niitä Motonetin yläkerran setissä tulevia valkoisia venavarren tiivisteitä käyttää? Pitääkö ostaa muualta paremmat?

Kannet duuniin pesuun päiväksi, kun olen venat irroittanut.

Swiddu! Koko ajan tulee esteitä, että ei saa ajoon tuota malmikasaa.

Kiitos etukäteen vastanneille.

-Hessu-
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Mää laitoin 2.8 cologneen OHC:een venakumit, siis ne vihreet joissa metallia se reunus.
Niiden pitäs ainakin pysyä.
hessu75
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Saitko erikseen ne ostettua ja mistä?
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Ihan pailkallisesta AD varaosaliikeestä ~1-2€ kpl, fordiltakin noita varmaan saa vielä eikä ne kovin kalliit sieläkään oo.
Mut muista tosiaan et ne vihreet, ei niitä tarvikemallin mustia yms joissa ei oo sitä metallivahvistusta.

Victor reinz:in yläpään sarjassakin tulee 6kpl metallivahvikeella olevia kumeja, mää tosin laitoin pakovenoihinkin kumit.
hessu75
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

OK, kiitos.

Minkä kokoinen pitää olla venttiilijousipuristin työkalu Colognessa?

Riittääkö esim Motonetin: 76-5040 Nimike Venttiilijousipuristin 3"-9" yleismalli Hinta 16.50 €.
Vai, pitääkö olla OHC 10" versio?
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

hessu75 kirjoitti:OK, kiitos.
Riittääkö esim Motonetin: 76-5040 Nimike Venttiilijousipuristin 3"-9" yleismalli Hinta 16.50 €.
Tämmösellä vaihdoin itse, tosin muistelen ettei tämäkään ihan tismalleen käy colognen kansiin, otti muistaakseni kohtuu herkästi johonkin kiinni mut kyllä sillä sai ne vaihdettua ihan hyvin.
hessu75
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Selvä,

Tuo työakalu sitten matkaan Motonetista.

Venttiilin varren tiivistekumeista:

Elrink tekee tätä "top hat" tyyppistä tiivistettä CVH koneeseen. Tiiviste pysyy myös venttiilin jousen alla, kun on se laippa, joka jää juuri jousen alle.

Nyt on enää selvitettä se koko. Minulla ei ole tällä hetkellä tiivistettä lähellä. Osaako joku kertoa tiivisteen halkaisijan? 8mm, 13mm???

-Hessu-
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
duster73
Viestit: 598
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 18:37
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja duster73 »

itse tein kätevänä miehenä ruuvipuristimesta tuollaisen venttiilijousityökalun :)
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

duster73 kirjoitti:itse tein kätevänä miehenä ruuvipuristimesta tuollaisen venttiilijousityökalun :)
Kuin myös, hintaa tuli 3,50 :D
Nyt olen suunnitellut sellasta että sais prässissä puristettua kun kerran prässi löytyy.
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
hessu75
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Osaako joku vielä tuohon tiiviste asiaan sanoa, että mikä on se halkaisija.
Olisi tarkoitus saada nuo "top hat" tyyppiset tiivisteet Colkkiin tilaukseen. Ei sitten niin herkästi ala puhaltamaan uudelleen.

-Hessu-
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
duster73
Viestit: 598
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 18:37
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja duster73 »

taunus 78 kirjoitti:
duster73 kirjoitti:itse tein kätevänä miehenä ruuvipuristimesta tuollaisen venttiilijousityökalun :)
Kuin myös, hintaa tuli 3,50 :D
Nyt olen suunnitellut sellasta että sais prässissä puristettua kun kerran prässi löytyy.
kaverilla sellanen,minkä saa pylväsporaan.kammesta vääntämällä saa jousen painettua alas.
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

duster73 kirjoitti:
kaverilla sellanen,minkä saa pylväsporaan.kammesta vääntämällä saa jousen painettua alas.
Tollasta ite kans lähes aina käyttäny. pätkä putkea josta leikkaa siivun pois että siitä tulee puolikuun mallinen, ja sit toiseenpäähän hitsillä joku vanha poranterä tai akselinpätkä joka käy istukkaan.

Irrotettaessa toki kannattaa kopauttaa lukot löysälle ennenkun painaa, venttiililautanen vääntyy melko helposti jos paukuttaa pöytää vasten :)
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

henu kirjoitti:Mää laitoin 2.8 cologneen OHC:een venakumit, siis ne vihreet joissa metallia se reunus.
Niiden pitäs ainakin pysyä.
Meneekö nuo ohc/cvh kumit ilman muutoksia kutoseen?
Jos laittas tommoset muovisten sateenvarjojen tilalle :mrgreen:
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Menee.
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Ok, kiitos tiedosta :D
Nuo normi vihreet ohc kumit ei mee sinnepäinkää.
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Vastaa Viestiin