2.4 v6 ruiskun sähköt

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
henkka
Viestit: 102
Liittynyt: 16 Elo 2005, 15:12
Paikkakunta: savonlinna

2.4 v6 ruiskun sähköt

Viesti Kirjoittaja henkka »

eli tietoo mitä johtoja nuo 9 on jotka tulee boksilta? kone ja ruiskut vissiin -87 kahella ilmamassamittarilla ilman lambdoja.

uudemmat kytkentäkaaviot oon löytäny mut en tätä vanhenpaa jossa ilmamassamittarit

siis se liitin johon kytketää 12v ja josta saa kiekkamittarin jne...
taunus stw -79 2.4i+diesel laatikko LEIMATTU!!
taunus 2d -77 ?.? rokkis
granada stw -79 2.3 tuleva käyttis
scorpio 5D -88 "kilpuri"

+5 muuta
Avatar
henkka
Viestit: 102
Liittynyt: 16 Elo 2005, 15:12
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja henkka »

pitää huomenna käydä kattoo hallilla onko täst mitää apua..

tossa jotain: Well you have put it off but its time now to wire the ecu. If you’re using a Mk2 2.8i your life is easy.
If you are starting with a more basic model you have a little more work to do.
On the loom you removed from the donor car you have a plug, which is where the ecu loom wired into the cars main loom.
From this point you have to connect four cables.

1. BLACK / GREEN wire (STARTER MOTOR) this wire is spliced into the ignition switch or you can locate the wire in the passengers’ side foot well.
(The colour of the wire to look for on the Mk2 is Black / Blue).

2. GREEN wire, (TACHO PULSED SIGNAL) this goes to pin 1 where the purple relay used to live on the 2.8i or wire it to the green wire at the back of the tachometer (rev counter).

3. BROWN wires, (EARTH) these go to the body of the car - located in the passengers’ side foot well.

4. BLACK / RED wire (FUEL PUMP RELAY) this goes to pin 87 where the purple relay used to live on the 2.8i or wire it to the fuel pump.
A note here, the Mk3 uses a shunt fuel cut off switch which you will find in the boot of the car you have just broke.
Taking the time to wire this switch in series with the fuel pump supply is a good idea on a safety point but totally optional.

5. BLACK wire (SWITCHED IGNITION LIVE) this goes to pin 15 where the purple relay used to be on the 2.8i or again straight to the ignition switch on non-injection models.

6. RED wire (BATTERY LIVE) to the battery + terminal.

7. If you are working on a 2.8i you need to extend the cable from the temperature sensor (which you may also need to change over from your old engine) to the cable you previously cut off at the bulkhead.
The cable colour is WHITE / PINK. Non-injected engines will have the temp sensor lead long enough to reach the sensor on the 2.9 engine.
While you’re in the foot well, pull out the green relay if your working on a 2.8i as its no longer needed.
Fix up and tidy the cables under the dashboard making sure you have access to things like the relays and fuse. Its best if you solder the wires into the loom as there is less chance of problems later with bad connections.
taunus stw -79 2.4i+diesel laatikko LEIMATTU!!
taunus 2d -77 ?.? rokkis
granada stw -79 2.3 tuleva käyttis
scorpio 5D -88 "kilpuri"

+5 muuta
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Muistaakseni kolme karvaa tartti kytkeä, niin se lähti jo käyntiin. Mulla on ihan paperimuotoset kaaviotkin, ku ny vaan muistas missä.. Tallilla pitäs olla myös muistiinpanot kun itse tein kyseisen homman parivuotta sitten, pariin autoon.
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

mulla on 2.8 efin orkkis johtosarja ja siitä jäi jonkun verran johtoja liittämättä koska tanessa ei oo mitään pakokaasun kierrätyksiä yms turhaa... mitä nyt äkkiseltään muistaa niin puolalle meni ainakin pari johtoa, ilmamassamittareihin oli molempiin liittimet, tyhjäkäynnin anturi ja siinä vieressä pari muuta anturia/liitintä, jakaja ja sitten vielä pari relettä ja sulaketta ja bensapumppu noiden releiden ja sulakkeiden läpi.

piratebaysta ainakin löytyy haynesin opas scorpioon missä selitetään v6, ohc ja dohc ja siinä on sähkökaaviot ja kaikki :wink:
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Avatar
henkka
Viestit: 102
Liittynyt: 16 Elo 2005, 15:12
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja henkka »

miulla on scorpin johtosarja, tuo liitin on siin sarjassa lähellä ruiskuboksia, liittimen kautta menee sit auton johtosarjaan, kytkin nyt näin saa nähä toimiiko..

1. BLACK / GREEN wire (STARTER MOTOR) : virtalukon startti asento

2. GREEN wire, (TACHO PULSED SIGNAL) kiekkamittari

4. BLACK / RED wire (FUEL PUMP RELAY) bensapumput

5. BLACK wire (SWITCHED IGNITION LIVE) virtalukon 2 asento

loput 5 siitä liittimestä on varmaan joutavia, (mittaristolle ö-paine, veden lämpö jne..) kun käyttää niitä varten tanen omaa johtosarjaa..

3. BROWN wires, (EARTH) nämä eivät olleet liittimessä vaan 2 "irrallista" johtoo siitä vähän matkan päästä, kengät päissä joten runkoon kiinni

lisäks konehuoneen puolelta plus ja miinus ovat siin johtosarjassa

kuhan saan startti kuntoon nii kerron toimiiko :roll:
taunus stw -79 2.4i+diesel laatikko LEIMATTU!!
taunus 2d -77 ?.? rokkis
granada stw -79 2.3 tuleva käyttis
scorpio 5D -88 "kilpuri"

+5 muuta
Avatar
henkka
Viestit: 102
Liittynyt: 16 Elo 2005, 15:12
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja henkka »

ja tämä siis 2.4 efi -87 2 maf anturilla ilman lambdoja

että löytyy sit guuglella :P
taunus stw -79 2.4i+diesel laatikko LEIMATTU!!
taunus 2d -77 ?.? rokkis
granada stw -79 2.3 tuleva käyttis
scorpio 5D -88 "kilpuri"

+5 muuta
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Juurikin noin oli mun muistiinpanoissa kans. Tärkeintä tossa ehkä että se virtalukon starttiasennolle kuuluva johto kans on siinä starttaus-asennossa. Sen karvan tarkoitus on että kun siinä on jännite, ecu hoksaa että nyt koitetaan saada kone käyntiin, ja pitää sytkäennakon muistaakseni kiinteässä 10 asteessa. Jos siinä siis on jännite kun kone käy, niin ennakonsäätö ei toimi. Tolla ennakolla kun lähtee lasettaa koeajolenkille niin varmasti on vedot kateissa (ja pakosarjat punasena) =)

Edit: ja nyt kun muistelen niin unohdin kattoa yhen jutun, nimittäin muistin mukaan latausvalon piuha näytteli jonkunlaista tärkeähköä osaa tossa? sinne piti vetää karva jostain, ja se piti haarottaa johonkin, ja siinä piti olla diodi välissä. Voi olla, tuo liittyi automaattilaatikon juttuihin. Ettei ois ollut niin että tuo piti kytkeä jotta ylivaihde toimi A4LD:ssä, se kun oli sähkösesti ohjattu. Tarkistan huomenna..
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

mä en ainakaan oo koskenu yhtään latausvalon piuhaan 2.8 efin kanssa että ei varmaan liity ruisku hommiin
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Jep, se meni niin että toi EEC-IV boksi ohjaa sitä A4LD:n ylivaihteen kytkeytymistä, ja jos laturi ei lataa, ei ylivaihde mene päälle. Laatikossa on ihan perinteinen solenoidi tätä tehtävää hoitamassa ja monet onkin ton toteuttanut ihan on-off kytkimellä, tolla alkuperäiskytkennällä lienee ollut tarkoitus että se OD menee päälle ja on päällä vain sillon kun Ecu hyväksyy ko. tapahtuman.

No joo, lievästi offtopic mikäli kirjoittajalla on manuaali/c3 malli. :)
Avatar
henkka
Viestit: 102
Liittynyt: 16 Elo 2005, 15:12
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja henkka »

No joo, lievästi offtopic mikäli kirjoittajalla on manuaali/c3 malli.
ei oo yhtää offtopic :D kaikki fakta on tarpeellista, jos ei miule niin jollekki muulle :wink:

ja kiitti et sain varmistuksen tähä!
taunus stw -79 2.4i+diesel laatikko LEIMATTU!!
taunus 2d -77 ?.? rokkis
granada stw -79 2.3 tuleva käyttis
scorpio 5D -88 "kilpuri"

+5 muuta
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Samu kirjoitti:Haynesin opas scorpioon missä selitetään v6, ohc ja dohc ja siinä on sähkökaaviot ja kaikki :wink:
Löytyy tuolta :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
henkka
Viestit: 102
Liittynyt: 16 Elo 2005, 15:12
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja henkka »

no nyt on kaikki rojut pellin alla eikä lähe tulille... ei tuu kipinää, jakaja kaikkine sytty pokseinee vaihettu toimivasta, ei auta.
suuttimet ja puola saapi sähköä ku kääntelee virtaavainta..
mikä tuossa systeemissä antaa tiedon millon pitää puolan miinus katketa (syttyhetki) ?
jos siihen löytyy vastaus ni varmasti herää suuttimetki ku näkyy kytkentäkuvan mukaan olevan kimpassa..

tässä ei vissiin ole kampiakselin asento anturia.. en ainakaa ole huomannu

yks liitin on vailla kotia siin johtosarjassa, asettuu imusarjan takapään kohalle johtosarjassa, 2 napane "abiko" ruskee/keltaruskee

toivottavasti ei oo eku paskana...... :roll:
taunus stw -79 2.4i+diesel laatikko LEIMATTU!!
taunus 2d -77 ?.? rokkis
granada stw -79 2.3 tuleva käyttis
scorpio 5D -88 "kilpuri"

+5 muuta
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

jos on samanlainen johtohelvetti kuin 2.8 niin imusarjan taakse ei ainakaan itellä tuu kuin virranjakajalle ja suuttimille liittimet.

ja puolan nipusta tais itellä jäädä pari johtoa turhaks kun liittyy jotenkin EGR:ään, ilmastointiin tms.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

henkka kirjoitti:no nyt on kaikki rojut pellin alla eikä lähe tulille... ei tuu kipinää, jakaja kaikkine sytty pokseinee vaihettu toimivasta, ei auta.
suuttimet ja puola saapi sähköä ku kääntelee virtaavainta..
mikä tuossa systeemissä antaa tiedon millon pitää puolan miinus katketa (syttyhetki) ?
jos siihen löytyy vastaus ni varmasti herää suuttimetki ku näkyy kytkentäkuvan mukaan olevan kimpassa..

tässä ei vissiin ole kampiakselin asento anturia.. en ainakaa ole huomannu

yks liitin on vailla kotia siin johtosarjassa, asettuu imusarjan takapään kohalle johtosarjassa, 2 napane "abiko" ruskee/keltaruskee

toivottavasti ei oo eku paskana...... :roll:
Siinähän ei oo koneen asennon tunnistusta sinänsä muualla kun jakajassa. Eli kone merkkiin ja pyörijä sojottamaan 1. sylinteriin, kone tulille ja strobolla loput, ihan niinko ennenvanhaan. Se metallinen sakarapalikka jakajan sisällä yhdessä sen tfi-modulin kanssa pätkii maata ja haistelee kierroslukua + koneen asentoa.

Jossei tuu kipinää ollenkaan niin tuo tuskin auttaa =) tässä jotain kytkiksiä ja ohjeita -> http://www.therangerstation.com/tech_li ... ostic.html
Avatar
henkka
Viestit: 102
Liittynyt: 16 Elo 2005, 15:12
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja henkka »

jooh.. kannattaa tarkistaa että sille poksille jatkuva virta tulee virtalukota semmosesta asennosta jossa on myös vira startti asennos..... :D ja bilteman b-pumppuja en suosittele.. ja monta muuta pikku juttuu.. mut näillä se jo käy.. tyhjäkäynti vähä hakuses, ja helvetin paljon tarkempi sytystä kuin vanha kärellinen joka lähti vaik käänti 180 astetta...


mut nyt on tyhjäkäynti hakuses (ajotus) (anna vaa käydä et ruisku oppii ja putsaa tyhjäkäyntimoottori)

mis oli se vertailu taulukko mis näkee 1.6-2.3 erot? toivottavasti kelpaa katsurille: http://www.ajovalo.net/Ford_moottorit2.htm ja koodi arc...
taunus stw -79 2.4i+diesel laatikko LEIMATTU!!
taunus 2d -77 ?.? rokkis
granada stw -79 2.3 tuleva käyttis
scorpio 5D -88 "kilpuri"

+5 muuta
Vastaa Viestiin