Type-9 laatikon remontti

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Paikallinen Harrastaja kirjoitti:Miten tuo t9 orkkiskeppi purkaantuu osiin, pitäishän tuon kai katketa jostain kohtaa? Onko tuossa jo alunperin kulmaa, vai onko joku vääntänyt tuon? Ruuvipenkin jäljet löytyy ainakin. Ja lisäksi: miten vaikuttaa laatikon akselin pään kuluneisuus siellä kytkimen päässä? Onkos siellä joku neulalaakeri tms?
Eipä se katkea ku sahalla :lol: Siin on semmonen värinänvaimenninkumi kepin varressa jota voi yrittää saada siitä jollain konstilla irtoamaan. Kyl siin kepis on mutka jo alunperin. Kampiakselin päässä on neulalaakeri.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

No ilmankos ei irronnu kun yritin. Ajattelin että siinä olisi kierre kun menee keppi sinne värinäkumin sisään, mut eipä yllärinä irronnutkaan... Olisikohan joku sitten vääntänyt mutkaa lisää tai yrittänyt samaa kuin minäkin että purkaa tuota keppiä osiin kun jäljet löytyy :) . Ajattelin jos olisin modannu tuosta sellaisen quick-shiftin, ja jos ei onnistu niin tilaan sitten valmiin.

Pitää mitata vielä tönärillä sitä akselin päätä, sehän vissiin keskittää laatikon pääakselin koneeseen nähden, mut onkos se nyt miten rasituksella ajaessa?
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Paikallinen Harrastaja kirjoitti:No ilmankos ei irronnu kun yritin. Ajattelin että siinä olisi kierre kun menee keppi sinne värinäkumin sisään, mut eipä yllärinä irronnutkaan... Olisikohan joku sitten vääntänyt mutkaa lisää tai yrittänyt samaa kuin minäkin että purkaa tuota keppiä osiin kun jäljet löytyy :) . Ajattelin jos olisin modannu tuosta sellaisen quick-shiftin, ja jos ei onnistu niin tilaan sitten valmiin.

Pitää mitata vielä tönärillä sitä akselin päätä, sehän vissiin keskittää laatikon pääakselin koneeseen nähden, mut onkos se nyt miten rasituksella ajaessa?
Ei hän se kytkinakseli pyöri siinä laakerissa ku vaihtaessa vaihdetta tai kytkinpohjassa kaasutellessa, vaihteen ollessa päällä jne. Joten ei pieni kuluminen välttämättä oo pahasta :D Lähtisköhän siitä värinäkumista irti semmosella paineilmavasaralla? Eli alapäästä keppi ruuvipenkkiin ja siihen paineilmavasaraan sopiva taltta. Siinä kepissä on mahdollisesti kartio mihin se värinänvaimennin kumi tiukkaa, tai sitten on vaan muuten tiukka se sovitus. Oon vaan 4-vaihteisesta kepistä joskus sahannu pois se kumin ja kumin sisällä olevan metalliholkin.

Toi tommonen vakiokeppiin tuleva sarja menee näköjän paikoilleen ilman kepin katkasua: http://www.rallydesign.co.uk/product_in ... ts_id=2007
Tai ainakin näyttäis et menis, kun noi holkit on halkastu.

Tossa viel toi halvin sarja: http://www.rallydesign.co.uk/product_in ... ts_id=2008
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
duster73
Viestit: 598
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 18:37
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja duster73 »

Mois kirjoitti:
Paikallinen Harrastaja kirjoitti:Ok, sitä minäkin että pitäähän siinä lätkämallissa saada sitä vipuvartta jostain lisää sinne laatikon puolelle. Ei vaan näkyny kuvissa ihan sellaisia osia mitä ajattelin... Tuo bolt-on olis helppo. Burtonilla on quaifen valmistamakin myynnissä, mut toimiva varmaan tuo linkkamanikin.
Mullakin on jossain vakiokeppiin "lyhennyssarjoja", en oo vaan nähny aikoihin, ja on yks tommonen uus keppikin jossain :D Teeseitse-ohjeetkin oon joskus tänne foorumille laittannu.
mistäs tämmöset ohjeet löytyy?

mulla on juuri tuollainen sarja:http://www.rallydesign.co.uk/product_in ... ts_id=2007

mutta ei minkäänlaisia ohjeita sille.tosin en ole purkanut keppiä laatikostakaan vielä.tuossa kuvassa on myös tuollanen pieni musta "palikka",onko se joku kuusiokoloruuvi?sellaista ei kyllä tuossa minulla ole ollenkaan...
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Irtos! Ei ole todellakaan tarkoitettu purettavaksi... Pyöritin sen kumin tohjoks ja vetäsin kepin yläosan pois. Terävällä taltalla sitten sieltä "kupista" ne kumipuslan ulkopinnan metallihylsyt halki ja pois. Rältsillä kepin alaosan puslajämät irti. Palloa saa siirrettyä helposti ehkä jopa 10mm ylemmäs. Tämän matkan pitää tietysti olla sama kuin sen korokelätkän paksuus. Tossa Moisin linkissä näkyykin hyvin toi lätkä. Olisko 8-10mm? Värinäkumikin näyttäisi olevan aika helppo tuohon rakentaa takaisin

Onko taunuksen alkuperäisessä pikkulaatikon vaihdekepissä kulmaa, vai onko se suora? Noissa valmiissa kepeissä näyttää olevan suora, ja tuossa mun t9 kepissä on ensin lievä kulma eteen, ja sitten reilumpi mutka taaksepäin? Tarkoitus on että tulisi samalla tavalla tuo uusi kuin on alkuperäinenkin :) .

Eikös tuo pikkumusta ole kuusioruuvi joka käy tuohon kepin yläosan kyljessä olevaan reikään? Eli keppi poikki ja tuosta uusi yläosa kiinni.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Joo, se kuusiokoloruuvi on sen uuden kepinjatkon kiristysruuvi.
Empä löytänny niitä teeseitse ohjeita mistään. Muistin et olisin laittannu tonne gallerian tekniikkaosioon, mut eipä löytynny. Tommosen kuvan löysin:

Se metalli holkki tulee nivelpallon alle korotukseksi ja näkyy toi muoviholkki laitetun ton kumin yläpuolelle...Kuva

Tuolla on teeseitseohjeet: http://www.joeybrown.co.uk/quickshift/quick.html

Löysin ton vanhan keskustelun: viewtopic.php?t=4863&highlight=quickshift
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Ai se tulee tohon väliin tuo valkea pusla. Mut joo, mulla on näköjään katkaistu keppi :? . Ihmettelinkin jo miksi on lievästi omituinen kierre tuossa kepissä.Tuollaista ohennusta ei olekaan yläpäässä, varmaan vedetty siitä poikki. Höh! Voihan tuohon toki hitsata uuden kierreosan jostain pultista tms.

Motomobilista katselin noita vaihdekeppejä, niin näytti siltä että taunuksen keppi on aikalailla suora, ja sierran t9:ssä on sitten kulmalla. Taidan siis suoristaa tuota niin pitäisi asettua suht kivasti paikoilleen. Jos joku on irroitellut noita vaihdekeppejä niin olisi kiva kuulla olenko edes suunnilleen oikeassa ? :wink:
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Mulla oli joskus Sierrassa Taunuksen laatikko niin keppi osui pakki, 1 ja 3 vaihteella radioon. Nyt kun on Sierran oma laatikko niin 2 ja 4 vaihteilla kyynärpää on takapenkkiläisten otassa :lol:
Tommosen lyhentimen askartelin joskus ite mutta oli liian kankea mun makuun. Korokkeen tein 7mm vahvasta alumiinilevystä ja 7mm pitkän holkin sahasin putkesta. Tuon nylonholkin tilalla oli nippusiteitä :oops:
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Silloinhan se menis just noin jos taunuksen keppi on suorempi. Pitäisköhän kokeilla jotain maltillisempaa korotusta? Vaikka 5-6mm?
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Oikasin hiukan sitä alaosan taivutusta. Samalla vedin siihen värinäkumin kohdalle m10 kierteen, ja rakensin uuden värinäkumin jossa sisällä vastaava kierre. Nyt saa leipoa noita erikseen, ja jos haluaa täyden teräskepin onnistuu sekin pelkkää yläosaa vaihtamalla. uusi kumi on hiukan jäykempi kuin mikä tuossa alunperin oli, mut ei varmaankaan haittaa. Huomenna tai joskus jos sais tehtyä sen korotuslätkän. Alua ei kotoa noin paksuna löytyny, joten pitänee tehdä raudasta.

Nupiksi tuli aito motonetin "51-5128 Vaihdekepin nuppi Jacky aito nahka musta" mikä oli mun mielestä järkevin mitä siellä oli tarjolla. Aika tuommoinen perus, mutta sellainen oli haussakin. Joku täyspyöreä musta olis ollu kanssa aika hieno.
Riku
Viestit: 294
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 03:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Riku »

Paikallinen Harrastaja kirjoitti:Samalla vedin siihen värinäkumin kohdalle m10 kierteen, ja rakensin uuden värinäkumin jossa sisällä vastaava kierre. Nyt saa leipoa noita erikseen, ja jos haluaa täyden teräskepin onnistuu sekin pelkkää yläosaa vaihtamalla. uusi kumi on hiukan jäykempi kuin mikä tuossa alunperin oli, mut ei varmaankaan haittaa.
Tämmöistä miettinyt omaankin, kun joustaa turhan paljon se alkuperäinen kumi. Minkälaisesta puslasta teit sen uuden kumin? Sisällä kierre mihin tulee alaosa, kuinka yläosa tulee kiinni?
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Kumit on 2kpl motonetin 18-3054. Niiden sisällä on m10 lyöntimutteri, josta otin pois ne väkäset ja ajoin kantaa vähän pienemmäksi. Epoksilla liimasin kaikki toisiinsa kiinni. Noita pusliahan löytyy jo valmiilla sisäosallakin mut ei ollu sopiva kauppa sunnuntaina auki... :lol: . Tolleen jos tekee kahdella puslalla niin pitää olla jossain rassissa kiinni liimauksen ajan että sattuu kierteet kohdalleen. Laitoin tuosta kuvan mun galleriaan. Tuntuis olevan ehkä hiukan jäykempi kuin alkuperäinen.

Tuota short-shiftiä rakensin, niin lätkän paksuus on 6,4mm. Jospa siitä tulisi semmoinen kisamallin ja vakion välimuoto että olis kiva käyttää ihan normiajossakin.
Vastaa Viestiin