Vaihdelaatikon tuntijoita paikalla?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Vaihdelaatikon tuntijoita paikalla?

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Polara1970 kirjoitti:
Sumu kirjoitti:Panta säädetty momenttiin ja öljyntasotkin tarkastettu. Ei vaikutusta eli ottaa kierroksia 2-3 vaihdossa.
Varmaan ainut mitä voi tehdä enää,on öljyjen ja suotimen vaihto.

Pitääkös turbiini tyhjätä siten että startti irti ja sen kautta?
Toimiiko 1-2 vaihto normaalisti?
Entäpä kun laittaa pakin päälle, onko viivettä, ja/tai luistaako?
Jos annat sille hanaa, niin täristääkö tai onko selvästi luistoa havaittavissa millään vaihteella?
Tiedätkö paljonko laatikolla ajettu, ja onko siihen koskaan uusittu kytkinlevyjä, pantoja ja tiivisteitä?
1-2-vaihto ok. Pakki kytkee kyllä mielestäni normaalisti. Ei luistakaan eikä täristä mielestäni.
Lootaa ei varmaankaan ole rempattu niin kauan kun auton historiaa tunnen eli 1998-vuodesta lähtien.
Entinen Maija, joten varmaankin on joskus rempattu.

Onko niillä öljyillä ja suodattimella ajettu miten paljon?
Vaikka ne olisi useamman vuoden olleetkin laatikossa, mutta näyttävät puhtaalta eivätkä haiskahda kärähtäneeltä, niin en usko että häiriöt johtuisi öljyistä, varsinkin jos siihen on öljynvaihdot muuten tehty kohtalaisen säännöllisesti ja muistettu suodatin vaihtaa samalla.
Jos kuitenkin meinasit öljyt ja suodattimen vaihtaa, kannattaa yrittää tarkistaa samalla etupannan kunto ja vaikkapa purkaa ja puhdistaa venttiilikoneisto. Ja takapanta kannattaa säätää samalla myös.
Eikö koneen ja vaihteiston välissä olevassa peltilevyssä ole irroitettavaa luukkua turbiinin tyhjennystä varten, vai saako koko pellin irrotettua?

Joo ei haise palaneelta eivätkä ole likaiset. Vaihdosta tosiaan on useampi vuosi(öljyt ja suodatin sinne vaihdettiin) ja sen jälkeen seissyt useamman vuoden.

Turbiinille ei ole luukkua.

Etuservo pitäisi tarkastaa. Siinä ei varmaankaan öljyt tule ulos kun kopan ja männän ottaa luukusta ulos?
Sedan GT '73
Avatar
Polara1970
Viestit: 47
Liittynyt: 22 Tammi 2009, 04:51

Re: Vaihdelaatikon tuntijoita paikalla?

Viesti Kirjoittaja Polara1970 »

Sumu kirjoitti: 1-2-vaihto ok. Pakki kytkee kyllä mielestäni normaalisti. Ei luistakaan eikä täristä mielestäni.
Lootaa ei varmaankaan ole rempattu niin kauan kun auton historiaa tunnen eli 1998-vuodesta lähtien.
Entinen Maija, joten varmaankin on joskus rempattu.
Noita vaihteen kytkeytymisiä kyselin sen takia, että jos jotakin häiriötä olisi ilmennyt noissa, niin olisi ollut helpompi päätellä mikä siellä ei toimi kunnolla. Mutta jos nuo toimii hyvin, niin menee jo vähän vaikeammaksi, kun itsekin lähinnä opiskelija noiden automaattien kanssa.
Mutta kuitenkin, eteenpäin ajettaessa on aina taaempi kytkin (forward clutch) kytkettynä, eikä 1-2 vaihdossa tapahdu mitään muuta kuin etupanta kytkeytyy. Jos etupannan servon tiiviste vuotaisi, tai pannan kitkamateriaali olisi kulunut loppuun (luistaa), voisi vaihto olla hyvin hidas ja pehmeä, jos vaihtaisi ollenkaan.
Pakilla taas kytkeytyy ainoastaan takapanta ja etukytkin (direct/reverse clutch), eli sama kytkin kuin 3-vaihteelle vaihtuessa, joten jos etukytkimessä olisi jotakin häikkää, voisi myös pakille kytkettäessä ilmetä jotakin oiretta, esim. jos kytkeytyisi viiveellä/hitaasti, ja jos myös 2-3 vaihdossa ryntää, niin vika voisi olla etukytkimessä (etukytkin kytkeytyy liian hitaasti eli käy 1-vaihteella 2-3 vaihdon aikana).
Sumu kirjoitti: Etuservo pitäisi tarkastaa. Siinä ei varmaankaan öljyt tule ulos kun kopan ja männän ottaa luukusta ulos?
Riippuu siitä yltääkö öljyn pinta servolle asti. Automaatissa öljyn pinta moottori sammuksissa yleensä reippaasti yli ylärajan.
Varo servon mäntää pois ottaessa ettei männän tiiviste vaurioidu lukkorengasurassa. Kannattaa varmistaa ettei lukkorenkaan uran reunoilla ole mitään teräviä särmiä.
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Vaihdelaatikon tuntijoita paikalla?

Viesti Kirjoittaja Sumu »

No sehän kyllä teki sitäkin kun lämpöiseksi käytettynä ja pikku lenkin jälkeen jätti käymään, tyhjäkäynti hieman vielä korkealla ennenkuin säädin, niin ei kytkenyt vetoa päälle ollenkaan, eteen eikä taakse. Tsekkasin silloin öljytason ja näytti olevan normaalia korkeammalla. Sammutin ja uudelleen käyntiin, jolloin sai taas vedon päälle.

Toki tuo pakin kytkeytymisaikaan en osaa varmasti sanoa sillä ei juuri ole vertailukohtaa... Ehkä sen voisi ajatella joskus nopeamminkin kytkeytyneen.

Noainut asia jonka sille nyt voi tehdä, on laittaa oikeat öljyt ja uusi suodatin. Punakorkkinen öljytikku, joten sinne mennee ihan Mobilin ATF Motonestista, 7€/litra

http://www.motonet.fi/fi/tuote/590220/M ... 1l-Dexron2

Tulipa mieleen hyvä hinta automaattiöljylle kun Vaasan Automaasta tiedustelin, 32€/litra...
Sedan GT '73
Avatar
Polara1970
Viestit: 47
Liittynyt: 22 Tammi 2009, 04:51

Re: Vaihdelaatikon tuntijoita paikalla?

Viesti Kirjoittaja Polara1970 »

Sumu kirjoitti:No sehän kyllä teki sitäkin kun lämpöiseksi käytettynä ja pikku lenkin jälkeen jätti käymään, tyhjäkäynti hieman vielä korkealla ennenkuin säädin, niin ei kytkenyt vetoa päälle ollenkaan, eteen eikä taakse. Tsekkasin silloin öljytason ja näytti olevan normaalia korkeammalla. Sammutin ja uudelleen käyntiin, jolloin sai taas vedon päälle.

Toki tuo pakin kytkeytymisaikaan en osaa varmasti sanoa sillä ei juuri ole vertailukohtaa... Ehkä sen voisi ajatella joskus nopeamminkin kytkeytyneen.

Noainut asia jonka sille nyt voi tehdä, on laittaa oikeat öljyt ja uusi suodatin. Punakorkkinen öljytikku, joten sinne mennee ihan Mobilin ATF Motonestista, 7€/litra

http://www.motonet.fi/fi/tuote/590220/M ... 1l-Dexron2

Tulipa mieleen hyvä hinta automaattiöljylle kun Vaasan Automaasta tiedustelin, 32€/litra...
Aha, vielä hauskemmaksi menee. Ainut asia mikä tulee mieleen, että onkohan tuo fordin aski samanlainen kuin moparin vakio aski, ettei kepakko P-asennossa öljy kierrä turbiinissa, jolloin pitempään pyöriessään olisi tyhjentänyt turbiinia jolloin ei ainakaan välittömästi löydy vetoja. Tosin yleensä tuo ilmiö noissa moparin askeissa on kuulemma (en ole ainakaan huomannut että nuo minun askit olisi tehnyt tuota) käynyt silloin kun auto seissut jonkin aikaa ja käynnistetty P-asennossa, niin ei välttämättä ole heti vetoja löytynyt kun on vaihteen laittanut päälle.

Kun vaihdat öljyt ja suodattimen, kannattaa samalla tutkia ja putsata kaikki mahdollinen. Eli tarkista etuservo, ja samalla kun panta on löysällä/”irti”, koita tutkia onko pannan kitkapinta missä kunnossa. Irrota venttiilikoneisto, pura ja putsaa se. Jos koneistossa mujua ja auto seissut vuosia, niin muju on voinut muuttua kiinteämmäksi kanavien pohjille, ja nyt kun autolla on ajettu vähän, on se lähtenyt liikenteeseen ja jumittaa venttiileitä. Venttiilikoneistoa irrottaessa ja purkaessa ole varovainen ettei kuulat putoa paikoiltaan, ja kun purat, pidä venttiilit, kuulat ym. osat hyvässä järjestyksessä, että kaikki menee takaisin oikeille paikoille ja oikein päin. Jonkinlainen korjauskirjakin olisi myös hyvä olla, jos ei ole koskaan aiemmin ollut tekemisissä automaatin kanssa.
En ole fordin automaattien kanssa pahemmin ollut tekemisissä, niin en oikein pysty tarkempia tietoja venttiilikoneiston purkuhommasta antamaan.
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Re: Vaihdelaatikon tuntijoita paikalla?

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Pantojen kuntoa ei näe laatikkoa purkamatta. Ja sitten kun alat sitä servoa purkamaan, niin koita olla tiputtamatta niitä pannan välikalikoita sinne salkun sisään. Saattavat pysyä paikoillaan, mutta jos joutuu pannan säätöpulttia kovasti kiristämään, niin sitten otattaa lootan irti.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Avatar
Polara1970
Viestit: 47
Liittynyt: 22 Tammi 2009, 04:51

Re: Vaihdelaatikon tuntijoita paikalla?

Viesti Kirjoittaja Polara1970 »

Jari H kirjoitti:Pantojen kuntoa ei näe laatikkoa purkamatta. Ja sitten kun alat sitä servoa purkamaan, niin koita olla tiputtamatta niitä pannan välikalikoita sinne salkun sisään. Saattavat pysyä paikoillaan, mutta jos joutuu pannan säätöpulttia kovasti kiristämään, niin sitten otattaa lootan irti.
Eli onko tuossa C3:ssa laatikon kuoret osa venttiilikoneistoa, vaikka venttiilikoneiston irrottaa, niin ei silti tule pannat ym. rojut näkyviin, vaan näkyy vain öljykanavien labyrintti?
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Vaihdelaatikon tuntijoita paikalla?

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Panta tainnut murentua...

http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... fullsize=1

Vaihdoin öljyt ja suodattimen. Tuollaista matskua siellä oli suodattimessa...

http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... fullsize=1
Sedan GT '73
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Re: Vaihdelaatikon tuntijoita paikalla?

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Polara1970 kirjoitti:
Jari H kirjoitti:Pantojen kuntoa ei näe laatikkoa purkamatta. Ja sitten kun alat sitä servoa purkamaan, niin koita olla tiputtamatta niitä pannan välikalikoita sinne salkun sisään. Saattavat pysyä paikoillaan, mutta jos joutuu pannan säätöpulttia kovasti kiristämään, niin sitten otattaa lootan irti.
Eli onko tuossa C3:ssa laatikon kuoret osa venttiilikoneistoa, vaikka venttiilikoneiston irrottaa, niin ei silti tule pannat ym. rojut näkyviin, vaan näkyy vain öljykanavien labyrintti?
Jep.

Otattaa salkun auki. JN Tradingilta master kitti niin tulee hyvä.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Vaihdelaatikon tuntijoita paikalla?

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Nyt on salkku pöydällä auki :lol:

Etupannan kitkapinta tiessään,
http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... fullsize=1

takapannan servossa tiivisteongelma.
http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... fullsize=1

Mitenkähän nämä voisivat liittyä toisiinsa...?

Pitää tuosta nyt ainakin kytkinpakat tarkastaa ja takapannan kunto, sinne asti ei vielä ole saanut avattua.
Sedan GT '73
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Vaihdelaatikon tuntijoita paikalla?

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Sumu kirjoitti:Nyt on salkku pöydällä auki :lol:

Etupannan kitkapinta tiessään,
http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... fullsize=1

takapannan servossa tiivisteongelma.
http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... fullsize=1

Mitenkähän nämä voisivat liittyä toisiinsa...?

Pitää tuosta nyt ainakin kytkinpakat tarkastaa ja takapannan kunto, sinne asti ei vielä ole saanut avattua.
Takapanta http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... fullsize=1
Molemmat kytkinpakatkin ihan sileät, osassa metallit vastakkain.

Jos nyt jotakin aiheuttajaa pitäisi veikata niin pitkäaikaiset seisotukset(vuosia) sekä pitkät hinausmatkat ilman kardaanin irroitusta...
Sedan GT '73
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Vaihdelaatikon tuntijoita paikalla?

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Jatketaanpa tähän vielä,

Transitin laatikko pitäisi olla '85 http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... fullsize=1

Ja tämä Granadasta. http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... fullsize=1

Mitenkäs nämä koodit tulkattiinkaan? Kuvat ovat venttiilikoneiston kannesta

Vuosikellot ainakin tukevat transitin olevan 85 ja Granadan 76
Sedan GT '73
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Vaihdelaatikon tuntijoita paikalla?

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Tekismieli kommentoida näihin, mutta ei oo valitettavasti oikein mitään osaamista automaattilootista, täälläkään tuskin on kovin montaa jolla on automaattilaatikko,
saati kuinka monta sellaisen omistajaa on ite omin kätösin purkanut ja kunnostanut?
Niitä tuskin on....

Kokeile Overdrive puolta, varmaankin siellä on osaamista automaatilootista enemmän.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Vaihdelaatikon tuntijoita paikalla?

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Pidetään nyt tämä vaan tällä palstalla jos näistä olisi joskus jollekin apua. C3 kuitenkin yleisin automaatti Taunuksissakin.
Sedan GT '73
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Re: Vaihdelaatikon tuntijoita paikalla?

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

Mä oon ainakin pistäny pari automaattilootaa kuntoon, C3:n ja C4:n. Kyllä ne ainakin alkoivat toimimaan. Täydellistä korjauskitiä tuo loota vaatii, kun kaikki kitkapinnat on lähtenyt tai palanut irti ja tiivistekin on kärsinyt. Melko halvalla tuosta pääsee jos vaan omat taidot ja kärsivällisyys piisaa.
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Vaihdelaatikon tuntijoita paikalla?

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

On automaatteja tullut muutama rempattua, C3:sia ja Moparin 904:nen, hyvin samantyyppisiä on ainakin nuo keskenään ja aika helppoja, kun ajatuksella tekee.

Mulla on viidessä autossa automaatti :lol:
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Vastaa Viestiin