Sivu 3/4

Lähetetty: 22 Elo 2012, 07:20
Kirjoittaja rasavili
taunusstyle kirjoitti:
taunusstyle kirjoitti:
niceman kirjoitti: Jostain sain kuulla että tietää mitä tekee sen takia teetin omani siellä, olisiko että cossu clubilla suosittelivat kun kyselin en muista...
huomennapa tuon tietää mimmonen on työn laatu rallyracella kun pääsen koeajolle 8)
kävin eilen koeajolla tolla rempatulla perällä,ei ainakaan viiden kilsan lenkillä kuulunu mitään jyrinöitä tai ujelluksia.eli taitaapi rallyracen heppu tehä laatu työtä mutta katella miten palailee pitemmillä reissulla
Paljonko tuli hintaa Rallyracessa tehtynä ja mitä kaikkea tekivät?

Lähetetty: 22 Elo 2012, 11:14
Kirjoittaja Sultzi
Itekin teetin rallyracellä enkkuperään uus välitys, lukko ja laakerit. 100km ajon jälkeen tarkennettiin säätöä peltosen esan kanssa kun oli hieman muuttuneet ilmeisesti huonohkolaatusen välityksen takia. :)

Lähetetty: 22 Elo 2012, 22:46
Kirjoittaja taunusstyle
rasavili kirjoitti:
Paljonko tuli hintaa Rallyracessa tehtynä ja mitä kaikkea tekivät?
olikohan se 180 ja kaks litraa öljyä laitto mukaan.laakerit ja perävälitys vaihettiin ja tietenki sääjettiin,mulla oli nuo laakerit ja perävälitys itellä.oli joutunu hieman hitsipuikolla räpsyttelemään laakeri pesää kun oli lähteny kooli pyörimään pesässä niin oli himpun väljää,sen verran ollu metalli mujua perän sisällä

Lähetetty: 22 Elo 2012, 23:05
Kirjoittaja taunusti
hmm..tuli tuosa mieleen että paljonko tällänen perä kestää lukon kans?kestääkö 2.0 ohc turbon tehoja (n.220hv)?

Lähetetty: 23 Elo 2012, 01:38
Kirjoittaja Muurahainen
taunusti kirjoitti:hmm..tuli tuosa mieleen että paljonko tällänen perä kestää lukon kans?kestääkö 2.0 ohc turbon tehoja (n.220hv)?
Kestää.

Taitaa noissa jossain ollut vähän enemmänkin...

Lähetetty: 23 Elo 2012, 14:19
Kirjoittaja taunusti
Muurahainen kirjoitti:
taunusti kirjoitti:hmm..tuli tuosa mieleen että paljonko tällänen perä kestää lukon kans?kestääkö 2.0 ohc turbon tehoja (n.220hv)?
Kestää.

Taitaa noissa jossain ollut vähän enemmänkin...
se turbotus homma on vasta suunnittelu asteella.mietin vaan että mitä tässä rakennellaan talven aikana ja millä osilla

Lähetetty: 23 Elo 2012, 17:36
Kirjoittaja Samu
lukon kanssa en tiedä mut joku muistaakseni sanos et hyvin kestää semmosen 300hv vakio perä

Stefa

Lähetetty: 28 Elo 2012, 23:35
Kirjoittaja Riku
Tänään tuli perän laakerit ja tiivisteet ja rymppi Englannista. Rupesin tuota stefaa ihmettelemään, että kummin päin se kuuluu laittaa? On tuon perän purkamisesta sen verran aikaa, ettei millään muista miten siellä se vanha oli, kun ei ole kuvaakaan apuna :(

Ensin ajattelin laittaa sen tämä puoli näkyviin

http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... pos=-17027

Kun huomasin, että siinä on pyörimissuunta vastapäivään, niin sitten rupes mietityttämään, että tuleeko se sittenkin tämä puoli näkyviin siis sinne kardaanin laipan puolelle?

http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... pos=-17026

Lähetetty: 28 Elo 2012, 23:51
Kirjoittaja Mois
Joo, kyl se tää puoli tulee näkyviin eli ulospäin: http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... pos=-17026
Mul on tos muutama originaali stefa, ne on pikkasen erinäkösiä.

Re: Stefa

Lähetetty: 29 Elo 2012, 22:19
Kirjoittaja niceman
Riku kirjoitti:Tänään tuli perän laakerit ja tiivisteet ja rymppi Englannista. Rupesin tuota stefaa ihmettelemään, että kummin päin se kuuluu laittaa? On tuon perän purkamisesta sen verran aikaa, ettei millään muista miten siellä se vanha oli, kun ei ole kuvaakaan apuna :(

Ensin ajattelin laittaa sen tämä puoli näkyviin

http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... pos=-17027

Kun huomasin, että siinä on pyörimissuunta vastapäivään, niin sitten rupes mietityttämään, että tuleeko se sittenkin tämä puoli näkyviin siis sinne kardaanin laipan puolelle?

http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... pos=-17026
Yleensä stefoissa se kiristin jousi on sisäänpäin...

Re: Ison Atlaksen säätö kotikonstein

Lähetetty: 20 Tammi 2017, 22:22
Kirjoittaja taunus 78
Täällä olis tarkotus kunnostaa atlas diy menetelmin.
Niinkuin mä yleensäkin kaiken teen :lol:
Tuli mieleen että onkohan akkukoneen momentti tarpeeksi tarkka vierintävastuksen määritykseen?
Testasin makitaa ja momentilla 5 raksuttaa tyhjää, 5.5 pyörittää mutta raksuttaa ja 6 pyörittää raksuttamatta.
Tarkoitus olisi vaihtaa laakerit vaan eli kaikki muu pysyy ennallaan, paljonkohan vaatii shimmausta jos ennestään on kaikki kohdallaan? Onko laakereissa tullu vastaan isoja mittaheittoja?

Re: Ison Atlaksen säätö kotikonstein

Lähetetty: 21 Tammi 2017, 19:51
Kirjoittaja ikiliikkuja
Tuossa edellisellä sivulla jryti oli aika hyvin kuvannut miten pitäisi onnistua kotikonsten. Tärkeää verrata vamhojen ja uusien laakereiden "paksuudet" ja sitten muuttaa melloja vastaavasti. Pinionin syvyyden taitaa tosiaan lukita se kardaanin puolenen laakeri (eteenpäin ajettaessa hammasvoimat vetää pinionia murikan sisään?). Eli lukitusmutterin pitää jäädä samalle syvyydelle kun pinionin laakeripari pienellä /nolla välyksellä ja poskilaakereihin muutaman sadasosamillin puristus. Uudet ja vanhat laakerit voi olla samoissa tai eri mitoissa. Itse joiduin yhdessä bemarin perässä hiomaan pinionin niskalaakerin olakkeesta pois tavaraa kun edes mellojen poistaminen ei riittänyt oikean syvyysmitan saavuttamiseen.

Enemmän tietävät korjaa...

Re: Ison Atlaksen säätö kotikonstein

Lähetetty: 22 Tammi 2017, 15:16
Kirjoittaja taunus 78
Pinionin etäisyyden tiivistepintaan mittasin ennen irroitusta ja vierintävastuksen wheelerdealers opilla eli varsi ja paino. Merkkasin vielä lyöntitapilla mutterin ja laipan.
Stefa oli todella piukassa ja se peltikaulus tuhoutu irrottaessa, sellanen tarvii kehittää uusi.
Pinionin laakerit vaikutti olevan hyvät ja siellä oli kiinteä holkki eli sen voinee lyödä takasin nippuun ja uudet poskilaakerit vaan vaihtaa.

Re: Ison Atlaksen säätö kotikonstein

Lähetetty: 22 Tammi 2017, 15:24
Kirjoittaja taunus 78
Toinen poskilaakeri näyttää tuolta
http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... fullsize=1
Toinen oli suht ok. Mikähän on tuhonnu laakereista vaan yhden? :roll:

Re: Ison Atlaksen säätö kotikonstein

Lähetetty: 22 Tammi 2017, 19:06
Kirjoittaja ikiliikkuja
Jos tuo on lautaspyörän takana niin ihan vois olla kilometrit varsinkin jos jossain vaiheessa öljynvaihtoväli mennyt pitkäksi. Ehkä liian suuri poskilaakereiden esijännitys vaikuttanut....