Ison Atlaksen säätö kotikonstein

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Pj, Timppa, taunus 78

ViestiKirjoittaja rasavili » 22 Elo 2012, 07:20

taunusstyle kirjoitti:
taunusstyle kirjoitti:
niceman kirjoitti:
Mois kirjoitti:
taunusstyle kirjoitti:
niceman kirjoitti:Miksi ei käytä Rally Racen palvelua tässä asiassa? Ei se niin isosti maksa että on varmasti kohdalla...
mieki päädyin tähän ratkaisuun ja nappaan tuon persauksen mukaan kun lähen käymään loma reissulla,kaikista parhain ratkasu jos haluaa perän kuntoon

RallyRacen työn laadusta en oo viel kuullu yhtään kommenttia, et tekeekö se heppu todella hyvää työtä, esim. perän laitossa/säädössä?


Jostain sain kuulla että tietää mitä tekee sen takia teetin omani siellä, olisiko että cossu clubilla suosittelivat kun kyselin en muista...
huomennapa tuon tietää mimmonen on työn laatu rallyracella kun pääsen koeajolle 8)
kävin eilen koeajolla tolla rempatulla perällä,ei ainakaan viiden kilsan lenkillä kuulunu mitään jyrinöitä tai ujelluksia.eli taitaapi rallyracen heppu tehä laatu työtä mutta katella miten palailee pitemmillä reissulla


Paljonko tuli hintaa Rallyracessa tehtynä ja mitä kaikkea tekivät?
rasavili
 
Viestit: 134
Liittynyt: 24 Touko 2012, 15:05

ViestiKirjoittaja Sultzi » 22 Elo 2012, 11:14

Itekin teetin rallyracellä enkkuperään uus välitys, lukko ja laakerit. 100km ajon jälkeen tarkennettiin säätöä peltosen esan kanssa kun oli hieman muuttuneet ilmeisesti huonohkolaatusen välityksen takia. :)
Avatar
Sultzi
 
Viestit: 1894
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

ViestiKirjoittaja taunusstyle » 22 Elo 2012, 22:46

rasavili kirjoitti:
Paljonko tuli hintaa Rallyracessa tehtynä ja mitä kaikkea tekivät?
olikohan se 180 ja kaks litraa öljyä laitto mukaan.laakerit ja perävälitys vaihettiin ja tietenki sääjettiin,mulla oli nuo laakerit ja perävälitys itellä.oli joutunu hieman hitsipuikolla räpsyttelemään laakeri pesää kun oli lähteny kooli pyörimään pesässä niin oli himpun väljää,sen verran ollu metalli mujua perän sisällä
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Avatar
taunusstyle
 
Viestit: 1426
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

ViestiKirjoittaja taunusti » 22 Elo 2012, 23:05

hmm..tuli tuosa mieleen että paljonko tällänen perä kestää lukon kans?kestääkö 2.0 ohc turbon tehoja (n.220hv)?
taunusti
 
Viestit: 929
Liittynyt: 20 Joulu 2009, 13:30
Paikkakunta: oulu

ViestiKirjoittaja Muurahainen » 23 Elo 2012, 01:38

taunusti kirjoitti:hmm..tuli tuosa mieleen että paljonko tällänen perä kestää lukon kans?kestääkö 2.0 ohc turbon tehoja (n.220hv)?


Kestää.

Taitaa noissa jossain ollut vähän enemmänkin...
Muurahainen
 
Viestit: 484
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

ViestiKirjoittaja taunusti » 23 Elo 2012, 14:19

Muurahainen kirjoitti:
taunusti kirjoitti:hmm..tuli tuosa mieleen että paljonko tällänen perä kestää lukon kans?kestääkö 2.0 ohc turbon tehoja (n.220hv)?


Kestää.

Taitaa noissa jossain ollut vähän enemmänkin...
se turbotus homma on vasta suunnittelu asteella.mietin vaan että mitä tässä rakennellaan talven aikana ja millä osilla
taunusti
 
Viestit: 929
Liittynyt: 20 Joulu 2009, 13:30
Paikkakunta: oulu

ViestiKirjoittaja Samu » 23 Elo 2012, 17:36

lukon kanssa en tiedä mut joku muistaakseni sanos et hyvin kestää semmosen 300hv vakio perä
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Samu
 
Viestit: 2077
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Stefa

ViestiKirjoittaja Riku » 28 Elo 2012, 23:35

Tänään tuli perän laakerit ja tiivisteet ja rymppi Englannista. Rupesin tuota stefaa ihmettelemään, että kummin päin se kuuluu laittaa? On tuon perän purkamisesta sen verran aikaa, ettei millään muista miten siellä se vanha oli, kun ei ole kuvaakaan apuna :(

Ensin ajattelin laittaa sen tämä puoli näkyviin

http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... pos=-17027

Kun huomasin, että siinä on pyörimissuunta vastapäivään, niin sitten rupes mietityttämään, että tuleeko se sittenkin tämä puoli näkyviin siis sinne kardaanin laipan puolelle?

http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... pos=-17026
Riku
 
Viestit: 294
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 03:06
Paikkakunta: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Mois » 28 Elo 2012, 23:51

Joo, kyl se tää puoli tulee näkyviin eli ulospäin: http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... pos=-17026
Mul on tos muutama originaali stefa, ne on pikkasen erinäkösiä.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Mois
 
Viestit: 7730
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla

Re: Stefa

ViestiKirjoittaja niceman » 29 Elo 2012, 22:19

Riku kirjoitti:Tänään tuli perän laakerit ja tiivisteet ja rymppi Englannista. Rupesin tuota stefaa ihmettelemään, että kummin päin se kuuluu laittaa? On tuon perän purkamisesta sen verran aikaa, ettei millään muista miten siellä se vanha oli, kun ei ole kuvaakaan apuna :(

Ensin ajattelin laittaa sen tämä puoli näkyviin

http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... pos=-17027

Kun huomasin, että siinä on pyörimissuunta vastapäivään, niin sitten rupes mietityttämään, että tuleeko se sittenkin tämä puoli näkyviin siis sinne kardaanin laipan puolelle?

http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... pos=-17026


Yleensä stefoissa se kiristin jousi on sisäänpäin...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Käytis)
http://www.theniceman.com/
ISÄ 05.09.2011 23:17 & 02.03.2016
Avatar
niceman
 
Viestit: 444
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ison Atlaksen säätö kotikonstein

ViestiKirjoittaja taunus 78 » 20 Tammi 2017, 22:22

Täällä olis tarkotus kunnostaa atlas diy menetelmin.
Niinkuin mä yleensäkin kaiken teen :lol:
Tuli mieleen että onkohan akkukoneen momentti tarpeeksi tarkka vierintävastuksen määritykseen?
Testasin makitaa ja momentilla 5 raksuttaa tyhjää, 5.5 pyörittää mutta raksuttaa ja 6 pyörittää raksuttamatta.
Tarkoitus olisi vaihtaa laakerit vaan eli kaikki muu pysyy ennallaan, paljonkohan vaatii shimmausta jos ennestään on kaikki kohdallaan? Onko laakereissa tullu vastaan isoja mittaheittoja?
TAUNUS 1978 2.8iA (projekti)
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Avatar
taunus 78
 
Viestit: 1196
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori

Re: Ison Atlaksen säätö kotikonstein

ViestiKirjoittaja ikiliikkuja » 21 Tammi 2017, 19:51

Tuossa edellisellä sivulla jryti oli aika hyvin kuvannut miten pitäisi onnistua kotikonsten. Tärkeää verrata vamhojen ja uusien laakereiden "paksuudet" ja sitten muuttaa melloja vastaavasti. Pinionin syvyyden taitaa tosiaan lukita se kardaanin puolenen laakeri (eteenpäin ajettaessa hammasvoimat vetää pinionia murikan sisään?). Eli lukitusmutterin pitää jäädä samalle syvyydelle kun pinionin laakeripari pienellä /nolla välyksellä ja poskilaakereihin muutaman sadasosamillin puristus. Uudet ja vanhat laakerit voi olla samoissa tai eri mitoissa. Itse joiduin yhdessä bemarin perässä hiomaan pinionin niskalaakerin olakkeesta pois tavaraa kun edes mellojen poistaminen ei riittänyt oikean syvyysmitan saavuttamiseen.

Enemmän tietävät korjaa...
2.0 gt -72
ex 20m ht -66
ikiliikkuja
 
Viestit: 54
Liittynyt: 28 Syys 2008, 21:05
Paikkakunta: Pusula

Re: Ison Atlaksen säätö kotikonstein

ViestiKirjoittaja taunus 78 » 22 Tammi 2017, 15:16

Pinionin etäisyyden tiivistepintaan mittasin ennen irroitusta ja vierintävastuksen wheelerdealers opilla eli varsi ja paino. Merkkasin vielä lyöntitapilla mutterin ja laipan.
Stefa oli todella piukassa ja se peltikaulus tuhoutu irrottaessa, sellanen tarvii kehittää uusi.
Pinionin laakerit vaikutti olevan hyvät ja siellä oli kiinteä holkki eli sen voinee lyödä takasin nippuun ja uudet poskilaakerit vaan vaihtaa.
TAUNUS 1978 2.8iA (projekti)
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Avatar
taunus 78
 
Viestit: 1196
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori

Re: Ison Atlaksen säätö kotikonstein

ViestiKirjoittaja taunus 78 » 22 Tammi 2017, 15:24

Toinen poskilaakeri näyttää tuolta
http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... fullsize=1
Toinen oli suht ok. Mikähän on tuhonnu laakereista vaan yhden? :roll:
TAUNUS 1978 2.8iA (projekti)
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Avatar
taunus 78
 
Viestit: 1196
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori

Re: Ison Atlaksen säätö kotikonstein

ViestiKirjoittaja ikiliikkuja » 22 Tammi 2017, 19:06

Jos tuo on lautaspyörän takana niin ihan vois olla kilometrit varsinkin jos jossain vaiheessa öljynvaihtoväli mennyt pitkäksi. Ehkä liian suuri poskilaakereiden esijännitys vaikuttanut....
2.0 gt -72
ex 20m ht -66
ikiliikkuja
 
Viestit: 54
Liittynyt: 28 Syys 2008, 21:05
Paikkakunta: Pusula

EdellinenSeuraava

Paluu TEKNIIKKA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa