Sivu 2/4

Lähetetty: 17 Touko 2012, 17:55
Kirjoittaja taunusstyle
Noh pittää infota että mitä tulee tuosta pyllystä rallyracessa

Lähetetty: 20 Touko 2012, 22:34
Kirjoittaja jryti
Taka-akseli on nyt irti, kun poskilaakerien rullistakin oli pinta alkanut hajoamaan, joten hyvä oli, että irti tuli otettua. Aika tiukka oli poskilaakerien esijännitys (vai mikä se nyt oli), kun sai tosissaan väännellä että murikka tuli ulos.

Ajatus on säätää pinjonin laakerit mittaamalla nykyinen paikka tiivistepinnasta. Ottaa laakerit pois, verrata uusiin. Shimmata sen mukaan, miten laakerit erosivat. Käyttää vanhalla mutterilla ja holkilla kasassa ja tarkistaa etäisyys tiivistepinnasta, että onko sama kuin aloittaessa.

Poskilaakerit ajattelin säätää siten, että ensin mitata laakerien keskinäinen etäisyys. Sitten tasauspyörästön leveys ja sitten shimmata niiden eron mukaan + esijännitys. Sivuttaissijainti pitänee päätellä vanhoista shimmeistä.

Sitten hammaskosketuksen tarkastus ensin heittokellon avulla ja lopuksi vielä maalilla. Laakerien ulosvedin pitää kehitellä, että shimmejä voi muutella tarvittaessa.

Saas nähdä miten käy :D

Lähetetty: 24 Touko 2012, 22:58
Kirjoittaja jryti
Nyt on sellainen ulosvedin. Poskilaakerit lähti hyvin, tosin laakerit ja toisen laakerin shimmit ottivat itseensä. Laakerien alla oli paikat 2 tai 4 jalkaiselle ulosvetäjälle, eli uuden laakerin voisi ehkä ottaa tarvittaessa irti shimmaamista varten normaalilla kukkopoika-ulosvetäjällä.

Pinionin vetopyörän puoleinen lakkeri ei ole vielä suostunut lähtemään irti. Pitänee lämmittää....

Lähetetty: 25 Touko 2012, 00:37
Kirjoittaja 20m
jryti kirjoitti: Pinionin vetopyörän puoleinen lakkeri ei ole vielä suostunut lähtemään irti. Pitänee lämmittää....
Sitten kun kaikki muut temput on kokeiltu, niin vedät rälläkällä viillon sisäkooliin ja terävällä napauksella se halkiaapi. :wink:

Lähetetty: 25 Touko 2012, 07:13
Kirjoittaja jryti
20m kirjoitti:
jryti kirjoitti: Pinionin vetopyörän puoleinen lakkeri ei ole vielä suostunut lähtemään irti. Pitänee lämmittää....
Sitten kun kaikki muut temput on kokeiltu, niin vedät rälläkällä viillon sisäkooliin ja terävällä napauksella se halkiaapi. :wink:
Isä-ukko aikanaan opetti, kun peltoautoihin laakereita vaihdettiin, että rälläkällä hiomalla, kunnes sisäkooli vaihtaa väriä. Silloin on jo niin ohut. että hajoaa, muttei rälläkkä osu akseliin :D

Lähetetty: 25 Touko 2012, 10:08
Kirjoittaja Mois
Isäukon kans kun vaihdettiin muutaman kerran mopon petilaakereita, niin toinen piti kampuraa/laakeria alasinta vasten ja toinen piti vasaran kiilamaista päätä laakerin sisäkoolia vasten ja löi sitten toisella vasaralla päälle. Oli aika vaarallista hommaa, sillä ne laakerin palaset lähti tosi vauhdilla liikenteeseen :lol:

Lähetetty: 31 Touko 2012, 07:49
Kirjoittaja jryti
Mitenkäs tuo hammaskosketuksen tarkastus. Onko maalin kanssa tuuskatessa tarkoitus käyttää märkää maalia vai kuivaa. Jos antaa kuivua niin kestää varmaan tovin että kuvio kuluu maaliin. Märka maali varmaan pyyhkiytyy pois, mutta liekkö tarpeeksi selvä jälki...

Tuollahan näköjään nuista on jutusteltu : http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=55280

Lähetetty: 31 Touko 2012, 08:16
Kirjoittaja henu
Kupari spray toimii myös maalin korvikkeena.

Lähetetty: 06 Kesä 2012, 23:44
Kirjoittaja jryti
Tänään pääsin koeajolle remontin jälkeen.

Alkuperäinen ongelma oli ujeltava perä, joka suorastaan huusi veto päällä yli 80 mentäesä. Aukastaessa kävi ilmi että toisen poskilaakerin pinnat olivat alkaneet lohkeilemaan niin kooleista kuin rullistakin.

Vaihdoin siis kaikki laakerit perään. Ensimmäisenä mittasin vanhojen laakerien leveydet (vai onko se nyt pituus laakereilla..) ja vertasin uusiin. Mitat oli täysin samat joten käytin vanhoja shimmejä. Tarkistin murikan leveyden ja "laakeripesän" tai banjon leveyden. Ne oli täysin samat, vaikka suositus olikin pienelle esijännitykselle, eli murikka olisi 0.05mm leveämpi, muistaakseni...

Uusilla laakereilla testasin pinjonin "syvyyden" (tiivistepinnasta pinjonin päähän), joka oli sama kuin aloittaessakin. Murikka paikoilleen ja hammaskosketuksen testaus: kosketuskuvio tuli huomattavasti sisäkehälle, mutta "kosketussyvyys" oli keskellä. Ohjeen mukaan etäisyys pinjoniin oikea mutta lautaspyörä liian lähellä pinjonia. Vähensin toiselta puolelta shimmejä 0.05 ja lisäsin toiselle puolelle. Tätä toistin kolmesti, kunnes kosketus näytti hyvältä. Kosketuksen testaamiseen käytin ensin punaista Hammeria märkänä, mutta lopuksi mustaa spraytä märkänä. Punainen antoi paremman kuvan painamisesta, mutta spray paremman painauman muodon. Olipa vaikeasti selitetty :)

No, lopputulos: hiljainen perä, ainakin noin 10 km lenkin perusteella. Olen siis tyytyväinen :lol: Suomessa poskilaakerit oli 120 € kappale laakeriliikkeessä, joten tilasin briteistä: 150 € kaikki neljä laakeria Suomeen lähetettynä.

Lähetetty: 13 Kesä 2012, 08:09
Kirjoittaja jryti
Eli tuolla remontoidulla perällä tuli käytyä Apialla 1300 km. Edelleen hyvä mieli :lol: Perästä kuulee että siellä joku pyörii moottorin mukana, mutta ääni on "miellyttävän" matala hurina. Hammaskosketus jäi vielä hieman sisäkehälle joten syy on todennäköisesti siellä.

Lähetetty: 14 Kesä 2012, 19:20
Kirjoittaja niceman
Mois kirjoitti:
taunusstyle kirjoitti:
niceman kirjoitti:Miksi ei käytä Rally Racen palvelua tässä asiassa? Ei se niin isosti maksa että on varmasti kohdalla...
mieki päädyin tähän ratkaisuun ja nappaan tuon persauksen mukaan kun lähen käymään loma reissulla,kaikista parhain ratkasu jos haluaa perän kuntoon
RallyRacen työn laadusta en oo viel kuullu yhtään kommenttia, et tekeekö se heppu todella hyvää työtä, esim. perän laitossa/säädössä?
Jostain sain kuulla että tietää mitä tekee sen takia teetin omani siellä, olisiko että cossu clubilla suosittelivat kun kyselin en muista...

Lähetetty: 14 Kesä 2012, 22:34
Kirjoittaja taunusstyle
niceman kirjoitti:
Mois kirjoitti:
taunusstyle kirjoitti:mieki päädyin tähän ratkaisuun ja nappaan tuon persauksen mukaan kun lähen käymään loma reissulla,kaikista parhain ratkasu jos haluaa perän kuntoon
RallyRacen työn laadusta en oo viel kuullu yhtään kommenttia, et tekeekö se heppu todella hyvää työtä, esim. perän laitossa/säädössä?
Jostain sain kuulla että tietää mitä tekee sen takia teetin omani siellä, olisiko että cossu clubilla suosittelivat kun kyselin en muista...
huomennapa tuon tietää mimmonen on työn laatu rallyracella kun pääsen koeajolle 8)

Lähetetty: 15 Kesä 2012, 22:17
Kirjoittaja niceman
jryti kirjoitti: :lol: Suomessa poskilaakerit oli 120 € kappale laakeriliikkeessä, joten tilasin briteistä: 150 € kaikki neljä laakeria Suomeen lähetettynä.
Kuka noi kovia hintoja pyytää? Itsellä murikan asennus/säätö ja uudet poskilaakerit maksoi yhteensä 218€, siis töineen...

Lähetetty: 17 Kesä 2012, 11:10
Kirjoittaja taunusstyle
taunusstyle kirjoitti:
niceman kirjoitti:
Mois kirjoitti: RallyRacen työn laadusta en oo viel kuullu yhtään kommenttia, et tekeekö se heppu todella hyvää työtä, esim. perän laitossa/säädössä?
Jostain sain kuulla että tietää mitä tekee sen takia teetin omani siellä, olisiko että cossu clubilla suosittelivat kun kyselin en muista...
huomennapa tuon tietää mimmonen on työn laatu rallyracella kun pääsen koeajolle 8)
kävin eilen koeajolla tolla rempatulla perällä,ei ainakaan viiden kilsan lenkillä kuulunu mitään jyrinöitä tai ujelluksia.eli taitaapi rallyracen heppu tehä laatu työtä mutta katella miten palailee pitemmillä reissulla

Lähetetty: 17 Kesä 2012, 11:17
Kirjoittaja niceman
Olen kuulut että osaa hommansa eli tietää mitä tekee.
Omani ei viellä ajossa joten en pääse testaamaan.