Ison Atlaksen säätö kotikonstein
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Ison Atlaksen säätö kotikonstein
Elikkäs uudet laakerit tuli postissa (tilasin briteistä perjantaina )
Lueskelin korjaamo-oppaasta laakerien vaihdosta, mutta kaikki oli tehty erikoistyökaluin... Niinpä kysymys onkin, että miten tulisi hyvä kotikonstein? Hammaskosketuksen tarkastus on kutakuinkin selkeää. Samoin hammasväljyksen (liian iso jos pinjoni ja lautaspyörä on liian kaukana toisistaan...), mutta mitäs muuta?
Pinjonin säätö on ilmeisesti aika paha, kun laakeri taitaa tarttua kiinni lujaan. Shimmejä on vissiin mahdoton muuttaa kun laakerin kerran laittaa paikoilleen, vai? Poskilaakerien esikiristys vai mikä jännitys se nyt oli Se säädetään shimmeillä, mutta miten mitataan? Hammaskosketus ilmeisesti kertoo lautaspyörän sijainnin pinjoniin nähden, mutta eipä se taida kertoa poskilaakerien puristuksesta toisiaan kohti... Korjaamo-oppaassa oli käytetty valeakselia.
Mutta kaikki tämä siis kotikonstein: löytyy heittokello (Kunhan "Consul" lainaa mulle sellaisen) työntömitta, ulosvetäjiä, puukkoja ja puntareita jne
Lueskelin korjaamo-oppaasta laakerien vaihdosta, mutta kaikki oli tehty erikoistyökaluin... Niinpä kysymys onkin, että miten tulisi hyvä kotikonstein? Hammaskosketuksen tarkastus on kutakuinkin selkeää. Samoin hammasväljyksen (liian iso jos pinjoni ja lautaspyörä on liian kaukana toisistaan...), mutta mitäs muuta?
Pinjonin säätö on ilmeisesti aika paha, kun laakeri taitaa tarttua kiinni lujaan. Shimmejä on vissiin mahdoton muuttaa kun laakerin kerran laittaa paikoilleen, vai? Poskilaakerien esikiristys vai mikä jännitys se nyt oli Se säädetään shimmeillä, mutta miten mitataan? Hammaskosketus ilmeisesti kertoo lautaspyörän sijainnin pinjoniin nähden, mutta eipä se taida kertoa poskilaakerien puristuksesta toisiaan kohti... Korjaamo-oppaassa oli käytetty valeakselia.
Mutta kaikki tämä siis kotikonstein: löytyy heittokello (Kunhan "Consul" lainaa mulle sellaisen) työntömitta, ulosvetäjiä, puukkoja ja puntareita jne
En osaa muuta sanoa, ku et ite laitoin samat shimmit ku vanhoilla laakereilla, paitsi taisin siirtää yhden shimmin poskilaakereiden toiselta puolelta toiselle ihan vaan perstuntumalla Eli siis pienensin hammasvälystä.
En mitannut mitään ja tuli siitä suht äänetön. Se pintakaasulla kuuluva pieni ujellus sinne jäi tai tuli, koska se oli muistaaksein aiemmin enemmänkin moottorijarrutuksessa kuuluva ääni.
Ne laakerit on kyllä niin tiukassa, et vaatii just oikeenlaisen ulosvetäjän. Semmonen pitäs itellekin jostain hommata, vinkkejä kiitos? Sillon jouduin hajottamaan ne vanhat laakerit, kun en muuten saannu irti.
Mun Bemaris muuten kuuluu just samanlainen vaimea ujellus ku Taunuksenkin perässä Eli ei mitään vaarallista
Nii, ja tein ton rempan varmaan joskus vuonna -90... Sama perä on Taunukses alla ja hyvin pelaa. Ei sillä tosin muutamaan vuoteen oo enää ees ajettu ku pieniä koeajoja
Totako lueskelit: http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... aus-68.pdf
En mitannut mitään ja tuli siitä suht äänetön. Se pintakaasulla kuuluva pieni ujellus sinne jäi tai tuli, koska se oli muistaaksein aiemmin enemmänkin moottorijarrutuksessa kuuluva ääni.
Ne laakerit on kyllä niin tiukassa, et vaatii just oikeenlaisen ulosvetäjän. Semmonen pitäs itellekin jostain hommata, vinkkejä kiitos? Sillon jouduin hajottamaan ne vanhat laakerit, kun en muuten saannu irti.
Mun Bemaris muuten kuuluu just samanlainen vaimea ujellus ku Taunuksenkin perässä Eli ei mitään vaarallista
Nii, ja tein ton rempan varmaan joskus vuonna -90... Sama perä on Taunukses alla ja hyvin pelaa. Ei sillä tosin muutamaan vuoteen oo enää ees ajettu ku pieniä koeajoja
Totako lueskelit: http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... aus-68.pdf
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 28 Syys 2008, 21:05
- Paikkakunta: Pusula
Re: Ison Atlaksen säätö kotikonstein
Tässä tarinaa miten minä tein tuon niskalaakerin säädön bemarin murikkaan. Samaa tekniikkaa yrittäisin soveltaa myös poskilaakereihin...
Lähtökohtahan oli se että hammaskosketus on kohdallaan mutta laakerit on pittingillä loppu (pinta lohkeillut irti mutta muuten laakeri alkuperäisissä mitoissa). Kun sain kaivettua pienen vetopyörän laakereineen murikasta niin pistin (työpaikalta löytyi vermeet) pinionin mittatasolle pystyyn niskalaakerin ulkokoolin varaan ja mittasin tasolla ulkokoolin otsapinnasta etäisyyden pinionin hammastuksen puolen päästä (=asennusmitan referenssiluku). Uudella niskalaakerilla pitäisi saada aikaiseksi sama mitta että hammaskosketus säilyy kohdallaan. Tässä tapauksessa sain vanhan niskalaakerin irrotettua puristimella ehjänä paikoiltaan ja pystyin mittaamaan alkuperäisen laakerin "korkeuden". Sitten vaaan vertaamaan uuteen laakeriin ja shimmejä joko pois tai lisää sen mukaan kumpi laakeri on leveämpi. Minun tapauksessani kävi niin että varaosa laakeri oli leveämpi kuin vanha laakeri + alkuperäiset shimmit. Työkaveri tuli apuun ja hioi pyöröhiomakoneella pienen vetopyörän olkapäästä tarvittavan määrän tavaraa pois. Pikkusen jännitti kun pistin kasaan että oliko mittaukset ja laskutoimitukset mennyt oikein mutta värillä katsottuna hammaskosketus OK. Koeajonkin jälkeenkin vielä hymyilytti eli entiset laakerivaurion äänet olivat hävinneet eikä tilalle tullut ylimääräisiä ulinoita.
Lähtökohtahan oli se että hammaskosketus on kohdallaan mutta laakerit on pittingillä loppu (pinta lohkeillut irti mutta muuten laakeri alkuperäisissä mitoissa). Kun sain kaivettua pienen vetopyörän laakereineen murikasta niin pistin (työpaikalta löytyi vermeet) pinionin mittatasolle pystyyn niskalaakerin ulkokoolin varaan ja mittasin tasolla ulkokoolin otsapinnasta etäisyyden pinionin hammastuksen puolen päästä (=asennusmitan referenssiluku). Uudella niskalaakerilla pitäisi saada aikaiseksi sama mitta että hammaskosketus säilyy kohdallaan. Tässä tapauksessa sain vanhan niskalaakerin irrotettua puristimella ehjänä paikoiltaan ja pystyin mittaamaan alkuperäisen laakerin "korkeuden". Sitten vaaan vertaamaan uuteen laakeriin ja shimmejä joko pois tai lisää sen mukaan kumpi laakeri on leveämpi. Minun tapauksessani kävi niin että varaosa laakeri oli leveämpi kuin vanha laakeri + alkuperäiset shimmit. Työkaveri tuli apuun ja hioi pyöröhiomakoneella pienen vetopyörän olkapäästä tarvittavan määrän tavaraa pois. Pikkusen jännitti kun pistin kasaan että oliko mittaukset ja laskutoimitukset mennyt oikein mutta värillä katsottuna hammaskosketus OK. Koeajonkin jälkeenkin vielä hymyilytti eli entiset laakerivaurion äänet olivat hävinneet eikä tilalle tullut ylimääräisiä ulinoita.
ex 2.0 gt -72
ex 20m ht -66
ex 20m ht -66
Sen oikeenlaisen ulosvetäjän kun osais ostaa. Eräs arvostettu kerholainen lupas kyl lainata, mut on sen verran välimatkaa, et menee bensoihin melkee se ulosvetäjän hinta, joten vois ostaa oman.
Toi saattais olla oikeenlainen ulosvetosarja: http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=80-3026
Pitäs mennä perämurikka kainalos Motonettiin sovittamaan
Toi saattais olla oikeenlainen ulosvetosarja: http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=80-3026
Pitäs mennä perämurikka kainalos Motonettiin sovittamaan
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Tuollainen sen ulosvetäjän juuri pitää olla, itselläni on juurikin vastaavanlainen...olen käyttämyt sitä vain kerran poskilaakereiden vaihtoon vuonna -97, helposti lähtee tuollaisella irti.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Yleisesti ottaen, jossei halua kaikenmaailman mittauksia suorittaa ja olla ymmärtämättä niistä mitään, niin voin todeta että laakerit tehdään tarkemmin toleranssein kuin perämurikan laakeripesien sijainnit/ pinioni/kruunupyörien pituudet ja paksuudet joten aika lähellä totuutta on alkuperäisillä shimmeillä.
Ford johtaa.
Miksi ei käytä Rally Racen palvelua tässä asiassa? Ei se niin isosti maksa että on varmasti kohdalla...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Kaikkihan se tänä päivänä maksaa =)henu kirjoitti:Taitaa tommosen atlaksen lähetys maksaa jo säädön verran per suuntaniceman kirjoitti:Miksi ei käytä Rally Racen palvelua tässä asiassa? Ei se niin isosti maksa että on varmasti kohdalla...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Miä käyn joku päivä hakemas Motonetist ton ulosvedinsarjan. Tos on ainakin yks perämurikka irrallaan, niin pääsee sit heti kokeilemaan. Pitää kyl joku umpitappi sorvata vetoakselinreikään mihin vastaa toi ulosvetäjän "kara".
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
- taunusstyle
- Viestit: 1432
- Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
- Paikkakunta: rovaniemi
mieki päädyin tähän ratkaisuun ja nappaan tuon persauksen mukaan kun lähen käymään loma reissulla,kaikista parhain ratkasu jos haluaa perän kuntoonniceman kirjoitti:Miksi ei käytä Rally Racen palvelua tässä asiassa? Ei se niin isosti maksa että on varmasti kohdalla...
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
RallyRacen työn laadusta en oo viel kuullu yhtään kommenttia, et tekeekö se heppu todella hyvää työtä, esim. perän laitossa/säädössä?taunusstyle kirjoitti:mieki päädyin tähän ratkaisuun ja nappaan tuon persauksen mukaan kun lähen käymään loma reissulla,kaikista parhain ratkasu jos haluaa perän kuntoonniceman kirjoitti:Miksi ei käytä Rally Racen palvelua tässä asiassa? Ei se niin isosti maksa että on varmasti kohdalla...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
- taunusstyle
- Viestit: 1432
- Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
- Paikkakunta: rovaniemi