Ison Atlaksen säätö kotikonstein

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Pj, Timppa, taunus 78

Ison Atlaksen säätö kotikonstein

ViestiKirjoittaja jryti » 08 Touko 2012, 21:33

Elikkäs uudet laakerit tuli postissa (tilasin briteistä perjantaina :shock: )

Lueskelin korjaamo-oppaasta laakerien vaihdosta, mutta kaikki oli tehty erikoistyökaluin... Niinpä kysymys onkin, että miten tulisi hyvä kotikonstein? Hammaskosketuksen tarkastus on kutakuinkin selkeää. Samoin hammasväljyksen (liian iso jos pinjoni ja lautaspyörä on liian kaukana toisistaan...), mutta mitäs muuta?

Pinjonin säätö on ilmeisesti aika paha, kun laakeri taitaa tarttua kiinni lujaan. Shimmejä on vissiin mahdoton muuttaa kun laakerin kerran laittaa paikoilleen, vai? Poskilaakerien esikiristys vai mikä jännitys se nyt oli :lol: Se säädetään shimmeillä, mutta miten mitataan? Hammaskosketus ilmeisesti kertoo lautaspyörän sijainnin pinjoniin nähden, mutta eipä se taida kertoa poskilaakerien puristuksesta toisiaan kohti... Korjaamo-oppaassa oli käytetty valeakselia.

Mutta kaikki tämä siis kotikonstein: löytyy heittokello (Kunhan "Consul" lainaa mulle sellaisen) työntömitta, ulosvetäjiä, puukkoja ja puntareita jne
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Avatar
jryti
 
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

ViestiKirjoittaja Mois » 08 Touko 2012, 21:53

En osaa muuta sanoa, ku et ite laitoin samat shimmit ku vanhoilla laakereilla, paitsi taisin siirtää yhden shimmin poskilaakereiden toiselta puolelta toiselle ihan vaan perstuntumalla :lol: Eli siis pienensin hammasvälystä.
En mitannut mitään ja tuli siitä suht äänetön. Se pintakaasulla kuuluva pieni ujellus sinne jäi tai tuli, koska se oli muistaaksein aiemmin enemmänkin moottorijarrutuksessa kuuluva ääni.
Ne laakerit on kyllä niin tiukassa, et vaatii just oikeenlaisen ulosvetäjän. Semmonen pitäs itellekin jostain hommata, vinkkejä kiitos? Sillon jouduin hajottamaan ne vanhat laakerit, kun en muuten saannu irti.
Mun Bemaris muuten kuuluu just samanlainen vaimea ujellus ku Taunuksenkin perässä :D Eli ei mitään vaarallista :D
Nii, ja tein ton rempan varmaan joskus vuonna -90... Sama perä on Taunukses alla ja hyvin pelaa. Ei sillä tosin muutamaan vuoteen oo enää ees ajettu ku pieniä koeajoja :D

Totako lueskelit: http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... aus-68.pdf
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Mois
 
Viestit: 7731
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla

Re: Ison Atlaksen säätö kotikonstein

ViestiKirjoittaja ikiliikkuja » 08 Touko 2012, 22:01

Tässä tarinaa miten minä tein tuon niskalaakerin säädön bemarin murikkaan. Samaa tekniikkaa yrittäisin soveltaa myös poskilaakereihin...

Lähtökohtahan oli se että hammaskosketus on kohdallaan mutta laakerit on pittingillä loppu (pinta lohkeillut irti mutta muuten laakeri alkuperäisissä mitoissa). Kun sain kaivettua pienen vetopyörän laakereineen murikasta niin pistin (työpaikalta löytyi vermeet) pinionin mittatasolle pystyyn niskalaakerin ulkokoolin varaan ja mittasin tasolla ulkokoolin otsapinnasta etäisyyden pinionin hammastuksen puolen päästä (=asennusmitan referenssiluku). Uudella niskalaakerilla pitäisi saada aikaiseksi sama mitta että hammaskosketus säilyy kohdallaan. Tässä tapauksessa sain vanhan niskalaakerin irrotettua puristimella ehjänä paikoiltaan ja pystyin mittaamaan alkuperäisen laakerin "korkeuden". Sitten vaaan vertaamaan uuteen laakeriin ja shimmejä joko pois tai lisää sen mukaan kumpi laakeri on leveämpi. Minun tapauksessani kävi niin että varaosa laakeri oli leveämpi kuin vanha laakeri + alkuperäiset shimmit. Työkaveri tuli apuun ja hioi pyöröhiomakoneella pienen vetopyörän olkapäästä tarvittavan määrän tavaraa pois. Pikkusen jännitti kun pistin kasaan että oliko mittaukset ja laskutoimitukset mennyt oikein mutta värillä katsottuna hammaskosketus OK. Koeajonkin jälkeenkin vielä hymyilytti eli entiset laakerivaurion äänet olivat hävinneet eikä tilalle tullut ylimääräisiä ulinoita.
2.0 gt -72
ex 20m ht -66
ikiliikkuja
 
Viestit: 54
Liittynyt: 28 Syys 2008, 21:05
Paikkakunta: Pusula

ViestiKirjoittaja jryti » 09 Touko 2012, 15:47

Niin, sen verran vielä tarkennusta, että ajatus on nyt vaihtaa kaikki murikan laakerit. Vetopyörän (pinjonin) molemmat laakerit ja poskilaakerit. Samalla vaihtuu tiivisteet ja kiinteä holkki lommahtavaksi.
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Avatar
jryti
 
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

ViestiKirjoittaja Mois » 09 Touko 2012, 16:54

Sen oikeenlaisen ulosvetäjän kun osais ostaa. Eräs arvostettu kerholainen lupas kyl lainata, mut on sen verran välimatkaa, et menee bensoihin melkee se ulosvetäjän hinta, joten vois ostaa oman.
Toi saattais olla oikeenlainen ulosvetosarja: http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=80-3026
Kuva

Pitäs mennä perämurikka kainalos Motonettiin sovittamaan :lol:
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Mois
 
Viestit: 7731
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla

ViestiKirjoittaja isoatlas » 09 Touko 2012, 17:35

Tuollainen sen ulosvetäjän juuri pitää olla, itselläni on juurikin vastaavanlainen...olen käyttämyt sitä vain kerran poskilaakereiden vaihtoon vuonna -97, helposti lähtee tuollaisella irti.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
Avatar
isoatlas
 
Viestit: 1289
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki

ViestiKirjoittaja iji-69 » 09 Touko 2012, 21:26

Yleisesti ottaen, jossei halua kaikenmaailman mittauksia suorittaa ja olla ymmärtämättä niistä mitään, niin voin todeta että laakerit tehdään tarkemmin toleranssein kuin perämurikan laakeripesien sijainnit/ pinioni/kruunupyörien pituudet ja paksuudet joten aika lähellä totuutta on alkuperäisillä shimmeillä.
Ford johtaa.
iji-69
 
Viestit: 249
Liittynyt: 15 Loka 2009, 00:11
Paikkakunta: Tervakoski

ViestiKirjoittaja niceman » 09 Touko 2012, 21:27

Miksi ei käytä Rally Racen palvelua tässä asiassa? Ei se niin isosti maksa että on varmasti kohdalla...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Käytis)
http://www.theniceman.com/
ISÄ 05.09.2011 23:17 & 02.03.2016
Avatar
niceman
 
Viestit: 444
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja henu » 09 Touko 2012, 21:36

niceman kirjoitti:Miksi ei käytä Rally Racen palvelua tässä asiassa? Ei se niin isosti maksa että on varmasti kohdalla...

Taitaa tommosen atlaksen lähetys maksaa jo säädön verran per suunta :lol:
Avatar
henu
 
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

ViestiKirjoittaja niceman » 09 Touko 2012, 22:37

henu kirjoitti:
niceman kirjoitti:Miksi ei käytä Rally Racen palvelua tässä asiassa? Ei se niin isosti maksa että on varmasti kohdalla...

Taitaa tommosen atlaksen lähetys maksaa jo säädön verran per suunta :lol:


Kaikkihan se tänä päivänä maksaa =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Käytis)
http://www.theniceman.com/
ISÄ 05.09.2011 23:17 & 02.03.2016
Avatar
niceman
 
Viestit: 444
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja jryti » 09 Touko 2012, 22:51

Ajatus on tosiaan touhuilla ihan ite :D Mutta tuollaisen ulosvetimen tekeminen houkuttelee....
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Avatar
jryti
 
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

ViestiKirjoittaja Mois » 09 Touko 2012, 23:14

Miä käyn joku päivä hakemas Motonetist ton ulosvedinsarjan. Tos on ainakin yks perämurikka irrallaan, niin pääsee sit heti kokeilemaan. Pitää kyl joku umpitappi sorvata vetoakselinreikään mihin vastaa toi ulosvetäjän "kara".
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Mois
 
Viestit: 7731
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla

ViestiKirjoittaja taunusstyle » 17 Touko 2012, 12:19

niceman kirjoitti:Miksi ei käytä Rally Racen palvelua tässä asiassa? Ei se niin isosti maksa että on varmasti kohdalla...
mieki päädyin tähän ratkaisuun ja nappaan tuon persauksen mukaan kun lähen käymään loma reissulla,kaikista parhain ratkasu jos haluaa perän kuntoon
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Avatar
taunusstyle
 
Viestit: 1426
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

ViestiKirjoittaja Mois » 17 Touko 2012, 13:29

taunusstyle kirjoitti:
niceman kirjoitti:Miksi ei käytä Rally Racen palvelua tässä asiassa? Ei se niin isosti maksa että on varmasti kohdalla...
mieki päädyin tähän ratkaisuun ja nappaan tuon persauksen mukaan kun lähen käymään loma reissulla,kaikista parhain ratkasu jos haluaa perän kuntoon

RallyRacen työn laadusta en oo viel kuullu yhtään kommenttia, et tekeekö se heppu todella hyvää työtä, esim. perän laitossa/säädössä?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Mois
 
Viestit: 7731
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla

ViestiKirjoittaja taunusstyle » 17 Touko 2012, 16:22

Noh pittää infota että mitä tulee tuosta pyllystä rallyracessa
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Avatar
taunusstyle
 
Viestit: 1426
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Seuraava

Paluu TEKNIIKKA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron