Dellorto drla pystyimut taunukseen?
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Dellorto drla pystyimut taunukseen?
Elieli, tuo projekti on nyt seissyt rahan, ja tilanpuutteen takia, mutta nyt näyttää lompakko ja hallitila sen verta lupaavalta, että ennen ens vuotta pitäs päästä jo leimaamaan.
Tässä nyt tuli toisten autokauppojen yhteydessä pari dellorton drla 45 pystyimuja foordin imusarjalla, ni pisti miettimään josko olis kannattavaa tuohon koneen kylkeen nuo pistää.
Tekniikasta sen verran, että alta 10tkm sitte rakennettu, itelle tuli siinä 5tkm kohilla ja koneessa taitaapi olla 1.6 tanarin siistitty kansi 2l nokalla, takomännät ja jtn muuta pikkuhifistelyä, kaasarina tällä hetkellä 32/36dgv, teholappuja ei tuosta koneesta ole, mutta verrattavissa vakio 2l ohc:n niin on todella paljon pirteämpi, uskaltaisin veikkailla 130hp:n luokkaa näin perstuntumalta todetuks eroks.
Mutta niin, mikäs järki nyt noiden pystyimujen kanssa?
-Laitanko tanariin, ja nautin nousseesta bensankulutuksesta ja tehonnoususta?
-Myynkö jollekkin harrastelijalle, jolle menee parempaan käyttöön ja värkkään is:n ruiskun/ajelen vielä tuolla dgv:llä?
Eli onko noista nyt niin paljon hyötyä, vai ajaako saman asian esmes 38/38 kaasari v6:sta, meinaan kun tuo kone ei nyt mikään top of the line viritetty ole.
Jos nyt tuplat löytää paikkansa taunuksen pellin alle, niin seuraava ongelma onkin saada säädöt kohalleen, kokemus perustuu vain tuohon dgv:n säätöön, ja taitaa nuo tuplat olla tuskallisemmat säädettävät, niin mahtaisikohan kouvolan seudulta löytyä säätäjää joka hallitsee tuplien sieulunelämän? Vai käynkö jostain paikallisesta nyrkkipajasta kysymässä? Tottakai korvaan mahdolliset bensakulut ja vaikka kahvit/safkat tuohon päälle.
Tässä nyt tuli toisten autokauppojen yhteydessä pari dellorton drla 45 pystyimuja foordin imusarjalla, ni pisti miettimään josko olis kannattavaa tuohon koneen kylkeen nuo pistää.
Tekniikasta sen verran, että alta 10tkm sitte rakennettu, itelle tuli siinä 5tkm kohilla ja koneessa taitaapi olla 1.6 tanarin siistitty kansi 2l nokalla, takomännät ja jtn muuta pikkuhifistelyä, kaasarina tällä hetkellä 32/36dgv, teholappuja ei tuosta koneesta ole, mutta verrattavissa vakio 2l ohc:n niin on todella paljon pirteämpi, uskaltaisin veikkailla 130hp:n luokkaa näin perstuntumalta todetuks eroks.
Mutta niin, mikäs järki nyt noiden pystyimujen kanssa?
-Laitanko tanariin, ja nautin nousseesta bensankulutuksesta ja tehonnoususta?
-Myynkö jollekkin harrastelijalle, jolle menee parempaan käyttöön ja värkkään is:n ruiskun/ajelen vielä tuolla dgv:llä?
Eli onko noista nyt niin paljon hyötyä, vai ajaako saman asian esmes 38/38 kaasari v6:sta, meinaan kun tuo kone ei nyt mikään top of the line viritetty ole.
Jos nyt tuplat löytää paikkansa taunuksen pellin alle, niin seuraava ongelma onkin saada säädöt kohalleen, kokemus perustuu vain tuohon dgv:n säätöön, ja taitaa nuo tuplat olla tuskallisemmat säädettävät, niin mahtaisikohan kouvolan seudulta löytyä säätäjää joka hallitsee tuplien sieulunelämän? Vai käynkö jostain paikallisesta nyrkkipajasta kysymässä? Tottakai korvaan mahdolliset bensakulut ja vaikka kahvit/safkat tuohon päälle.
Tuplia on turha alkaa itse säätämään, ne on säädettävä penkissä tai niistä ei ole muuta hyötyä kuin juurikin se kohonnut bensan kulutus.
Jos kaikki säädetään kohdalleen kunnolla, niin nätissä ajossa ei tuplilla mene sen enempää ainetta kuin sillä dgv:lläkään ja liikahtaa tietysti ihan toisella tavalla.
Jos kaikki säädetään kohdalleen kunnolla, niin nätissä ajossa ei tuplilla mene sen enempää ainetta kuin sillä dgv:lläkään ja liikahtaa tietysti ihan toisella tavalla.
Ei irtoa vakionokalla ja dgv:llä 130... Tuo vakiokaasari on hyvä (=paras) noille noin 130 tehoille.
Optio 1: Jos tykkät nostalgiasta ja höpinästä, niin laita ne tuplat koneeseen. Kuulostaa kivalta, näyttää vielä paremmalta ja bensankulutus ehkä säädyllinen jos säädöissään, mutta dgv:n lukemiin ei pääse. 40:llä pääsisi jo melko liki.
Optio 2: Myy ne. Jätä dgv ja kaiva koneesta se ~135 ulos. Käytä säästynyt raha muuhun.
Optio 3: Myy ne. Osta läppärungot ja laita mega. Eniten tehoa, pienin kulutus, kuulostaa kivalta, muttei kovin old-school.
Optio 4: Myy ne. Etsi IS imari (vaikka multa), laita mega. Helpompi, tehoa kuten optio 3 noin 150 asti, ei kuulosta yhtä kivalta, vielä vähempi respectiä, mutta käytä säästyneet 100-150e ja tunnit johonkin muuhun.
45:lle ei riitä virtausnopeus matka-ajossa -> kulutus nousee. 40:t pienillä kurkuilla pääsee liki vaiheittainaukeavaa. Ei samaan jollei tee kompromisseja. Päästöt taas tiukalla nokalla... Toki tehot ja kaasuunvastaavuus on sitten parempia, mutta ei nuo mitään ekomehumaijoja ole. Tosin ei kai näissä vehkeissä se viimeinen litra tai puolikas kovin oleellinen ole.
Optio 1: Jos tykkät nostalgiasta ja höpinästä, niin laita ne tuplat koneeseen. Kuulostaa kivalta, näyttää vielä paremmalta ja bensankulutus ehkä säädyllinen jos säädöissään, mutta dgv:n lukemiin ei pääse. 40:llä pääsisi jo melko liki.
Optio 2: Myy ne. Jätä dgv ja kaiva koneesta se ~135 ulos. Käytä säästynyt raha muuhun.
Optio 3: Myy ne. Osta läppärungot ja laita mega. Eniten tehoa, pienin kulutus, kuulostaa kivalta, muttei kovin old-school.
Optio 4: Myy ne. Etsi IS imari (vaikka multa), laita mega. Helpompi, tehoa kuten optio 3 noin 150 asti, ei kuulosta yhtä kivalta, vielä vähempi respectiä, mutta käytä säästyneet 100-150e ja tunnit johonkin muuhun.
Mitä penkissä voi tehdä mitä tiellä ei? Laajakaistat maksaa alta 200e ja ilman tuota en säätäisi mitään. Tuon kanssa taas...isoatlas kirjoitti:Tuplia on turha alkaa itse säätämään, ne on säädettävä penkissä tai niistä ei ole muuta hyötyä kuin juurikin se kohonnut bensan kulutus.
Jos kaikki säädetään kohdalleen kunnolla, niin nätissä ajossa ei tuplilla mene sen enempää ainetta kuin sillä dgv:lläkään ja liikahtaa tietysti ihan toisella tavalla.
45:lle ei riitä virtausnopeus matka-ajossa -> kulutus nousee. 40:t pienillä kurkuilla pääsee liki vaiheittainaukeavaa. Ei samaan jollei tee kompromisseja. Päästöt taas tiukalla nokalla... Toki tehot ja kaasuunvastaavuus on sitten parempia, mutta ei nuo mitään ekomehumaijoja ole. Tosin ei kai näissä vehkeissä se viimeinen litra tai puolikas kovin oleellinen ole.
Kulutuksen osalta lähinnä tarkoitin suhteellisen kohtuullista, eli matka-ajossa sitä kympin luokkaa, kaupunkiajossa menee soppaa enempi, ja polettaessa varmasti tähtitieteellisissä kulutuksissa liikutaan, mutta kun kyseessä on käyttis, ni ei kovin kivalta kuullostais sekalaisessa ajossa 15l/100km.
Vielä on vähän auki mitä noilla teen, nyt olen tutkiskellut enempi, ja nuo kaasarit sopisivat kaiketi korkeaviritteiseen koneeseen parhaiten, mitä minulla ei ole, houkutus kasvoi kyllä kovasti alkaa työstämään tuota konetta enempi, mutta lompakko ei anna ainakaan vielä periksi.
Kiinnostaisi myös kuulla erinäisiä kommentteja 38/38 kaasarin käytöstä tuossa 2l ohc koneessa, mihin asti tuon syöttö riittää?
Ruisku on käynyt mielessä, mutta en välttämättä tuohon yksilöön jaksa paluulinjoja vetää, ja kerääjäsäiliötä tehdä, sen näkee kyllä alkukeväällä, että onko tallissa tilaa yhdelle ylimääräselle projektille johon laittaisi juuri tuon is:n tekniikan.
Vielä on vähän auki mitä noilla teen, nyt olen tutkiskellut enempi, ja nuo kaasarit sopisivat kaiketi korkeaviritteiseen koneeseen parhaiten, mitä minulla ei ole, houkutus kasvoi kyllä kovasti alkaa työstämään tuota konetta enempi, mutta lompakko ei anna ainakaan vielä periksi.
Kiinnostaisi myös kuulla erinäisiä kommentteja 38/38 kaasarin käytöstä tuossa 2l ohc koneessa, mihin asti tuon syöttö riittää?
Ruisku on käynyt mielessä, mutta en välttämättä tuohon yksilöön jaksa paluulinjoja vetää, ja kerääjäsäiliötä tehdä, sen näkee kyllä alkukeväällä, että onko tallissa tilaa yhdelle ylimääräselle projektille johon laittaisi juuri tuon is:n tekniikan.
Juu, ei näillä kulutuksen takia ajeta ei, mutta jos sattuu olemaan työtön, ja tuo taunus nyt tulee käyttikseksi, kun ei yksinkertaisesti ole varaa pitää kahta autoa ajossa samaan aikaan, ni olishan se suht mukavaa jos ei matka-ajossa hörppis ihan kohtuuttomasti.zmuli kirjoitti:Ehkä hiukan ot, mutta eihän näillä vanhoilla autoilla sen kulutuksen takia ajeta.. ? :?
Kaupasta saa uuden Kian tai Huyndain millä pääsee 3litralla sata km.
Miulla on ollut 2L oharissa sekä 32/36 dgv:tä sekä 38/38 dgas kaasuttimia. Ehkä aivan huippukierroksilla tuo 38 hönkii paremmin mutta muuten ei olisi mun valinta. En sitte tiedä jos sen saisi aivan priimasäätöihin..vaan sekin vaatisi penkissä käyntiä sitten. Ja veihän se 38:lla kyllä huomattavasti enempi polttoainetta vaikka minkälaisia suuttimia kokeilin.. joten kyllä alle 130 heppaiseen se DGV on vallan hyvä ratkaisu.
180 heppaa 2 litraisesta vaatii jo sen sortin nokka-akselia ettei sen kanssa kaksikurkkuinen enää tahdo toimia joten vaatii tuplat/läppärungot. Tuo kaasutin teoriassa siis kykenee ruokkimaan 180 heppaisen moottorin mutta rivi nelonen se ei ole.
Jos välttämättä tuplat haluut pistää niin myy 45 pois ja osta tilalle 40milliset rungot ja niihin sitte sopivat kurkut ja suuttimet - mieluiten penkissä. Tai sitte laajakaistalambdaa+seosmittaria kehiin ja säädät itse. Saapi pelaamaan edes kohtuullisesti.
180 heppaa 2 litraisesta vaatii jo sen sortin nokka-akselia ettei sen kanssa kaksikurkkuinen enää tahdo toimia joten vaatii tuplat/läppärungot. Tuo kaasutin teoriassa siis kykenee ruokkimaan 180 heppaisen moottorin mutta rivi nelonen se ei ole.
Jos välttämättä tuplat haluut pistää niin myy 45 pois ja osta tilalle 40milliset rungot ja niihin sitte sopivat kurkut ja suuttimet - mieluiten penkissä. Tai sitte laajakaistalambdaa+seosmittaria kehiin ja säädät itse. Saapi pelaamaan edes kohtuullisesti.
Autot ovat takavetoisia