Ohc:hen suurteho öljypumppu

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Ohc:hen suurteho öljypumppu

Viesti Kirjoittaja ft79 »

Eli tommosen otsikonmukaisen
kapistuksen haitat/hyödyt...??? :roll: :roll: :roll:
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

itseä jäi kaduttamaan kun laitoin turbo-ohariin perus pumpun.. paloi öp valo muutaman sekunnin aina kun laittoi käyntiin.

www.lautamakimotorsport ainakin myy noita. ohc:n pumppua ei täältä seinäjoelta ainakaan saanut merkki- eikä varaosaliikkeistä..
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

AUTORACING
MOPO SPORT
ym...

mutta ilmeisesti
on ainoastaan hyviä puolia...
ei huonoja??? :roll: :roll:
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
V6
Viestit: 143
Liittynyt: 07 Syys 2004, 17:28
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Kävin tossa viime sunnuntaina ajaa testiä kilpa-autollani Alastaron moottoriradalla.
Taunuksen V6 moottorissa on suurteho/paine öljypumppu.
Olin asentanut talven aikana moottoriöljylle jäähdyttimen.
Moottorin vedenlämpö on pysynyt hyvin hallinnassa,mutta oli epäilystä että öljynlämpö voi olla aika korkea.

Jäähdytin on englantilainen Mocal merkkinen.
Ryöstölaipalla suodattimen alta kierto.

5 ekaa kierrosta meni ihan hyvin (itse asiassa kaikki tuntu pelittävän todella hyvin).
Kuudennella kierroksella jäähdytin antautui.
Eli öljyä alkoi tulee ja sitä tuli paljon konehuoneeseen.
Ilma oli sinisenä savusta kun tulikuumille pakosarjoille lensi öljyä.

No, ilmeisesti ei muita vaurioita.
Auto trailerille ja kotiin.

Otin jäähdyttimen irti (oli revennyt useasta kohdin).
Tänään kauppan kysymään onko osalla mahdollisesti takuuta.
Samalla kysyin onko jäähdyttimen hajoaminen tavallista eli hakeeko jengi takuuna usein uutta tilalle.
"Kyllä näitä aina silloin tällöin hajoo", sano myyjä ja antoi hyllystä uuden tilalle.

Jäähdyttimen pitäisi myyjän mukaan kestä 10 bar paine.
Mulla on Taunuksen moottorissa AutoMeterin mittarin mukan 5 bar.

Uusi jäähdytin on jo paikallaan, kohta pääsee testaa miten pysyy nyt öljyt sisällä.
Avatar
Jallu
Viestit: 121
Liittynyt: 02 Elo 2004, 09:18
Paikkakunta: Snadi

Viesti Kirjoittaja Jallu »

Muistakaa pumppua valitessa erottaa käsitteet suurteho- ja korkeapainepumppu. Kaksi täysin eri asiaa. Korkeapainepumppuun sijoittaminen turhaa. Samanlaisen saa tehtyä vakiostakin. Suurteho sensijaan ei ole huono sijoitus, mutta valitettavan kallis.
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

miten tollanen tehää...?????

jokkiskuplamiehet laitteli prikan sinne jonnekki....
seuraus ei kestä suodattimet... :lol: :lol: :lol:
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Avatar
Jallu
Viestit: 121
Liittynyt: 02 Elo 2004, 09:18
Paikkakunta: Snadi

Viesti Kirjoittaja Jallu »

ft79 kirjoitti:miten tollanen tehää...?????

jokkiskuplamiehet laitteli prikan sinne jonnekki....
seuraus ei kestä suodattimet... :lol: :lol: :lol:
Kestää suodattimet ja kaikki muukin, mutta pumpun ikä lyhenee ja kuluu nopeammin. Tehdään laittamalla kireämpi jousi tai prikkoja jousen alla. Näin se "korkeapainepumppukin" on tehty. Tuotossa ei ole eroa vakioon.

Koskaa ei ole eteeni tullut tilannetta kunnossa olevassa koneessa, että olisin tarvinnut enemmän öljynpainetta, kuin mitä vakio pumppu tarjoaa. Lisää tuottoa kylläkin...

Ps. 2wd cosassa on sama pumppu kuin ohc:ssä. Kertonee riittävästi...
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

pitää jättää grilli keskusteluihin
jotain väritettävää...... :D :D
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Vanha nyrkkisääntö öljyn paineesta pitää edelleenkin paikkansa. 0.5bar/1000rpm ja max 4bar.
Suurteho pumppua tarvii vain jos on laakerivälyksiä kasvatettu ja konetta pyöritetään jatkuvasti kovaa, eli silkkaa kisakamaa.
Öljytilavuutta kannattaa kasvattaa, jos meinaa suurteho pumpun laittaa ettei käy vanhanaikaisesti.
REPA

Viesti Kirjoittaja REPA »

En voi olla korostamatta UUDEN ÖLJYPUTKEN tärkeyttä.Tämä pieni putki nokan voitelussa ohc koneessa on todella kullan arvoinen sijoitus kohde.Eikä maksa paljon.Vanhojen putkien puhdistus tuo vain repullisen harmeja.
Vastaa Viestiin