Takapyöränlaakereiden vaihto

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Jukkis
Viestit: 185
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 23:52
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Takapyöränlaakereiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Miten paha homma? Ainahan vetävien pyörien laakerit on pahemmat vaihtaa mutta kuulin essonbaarissa että olis tanessa jotenkin erityisen pahat? Niin ja myydäänkö niitä oikeestaan enää missään? Ja onko isossa perässä eri laakerit kuin pienessä?


Etulaakereihin mä tarviin ainakin uuden vaseliinit kun alastarossa tuli innostuttua ajamaan useampikin kierros ja vasemman etupyörän rasvat kiehu ja sylki ne rasvakupin välistä vanteelle. Rupes vähän jarrut puoltamaan. Ei ne rasvat kyllä kovin hyvässä kunnossa varmaan ollu kun noin kävi... puoliksi vettä todennäkösesti. :?
-71 Coupe GT
Avatar
SporttiJanne
Viestit: 100
Liittynyt: 27 Heinä 2004, 08:34
Paikkakunta: Kyrö, Pöytyä (Turun lähellä)
Viesti:

Re: Takapyöränlaakereiden vaihto

Viesti Kirjoittaja SporttiJanne »

[quote="Jukkis"]Miten paha homma? Ainahan vetävien pyörien laakerit on pahemmat vaihtaa mutta kuulin essonbaarissa että olis tanessa jotenkin erityisen pahat? Niin ja myydäänkö niitä oikeestaan enää missään? Ja onko isossa perässä eri laakerit kuin pienessä?


Etulaakereihin mä tarviin ainakin uuden vaseliinit kun alastarossa tuli innostuttua ajamaan useampikin kierros ja vasemman etupyörän rasvat kiehu ja sylki ne rasvakupin välistä vanteelle. Rupes vähän jarrut puoltamaan. Ei ne rasvat kyllä kovin hyvässä kunnossa varmaan ollu kun noin kävi... puoliksi vettä todennäkösesti. :?[/quote]

Muistaakseni KumiPuslaMagazinessa oli käytännönläheinen tarina takalaakerien vaihdosta. Kuka muistaa missä numerossa?

Ison ja pikkuperän laakerin ovat erikokoisia. (Ainakin Motonetista löytyy.)

Homma lyhyesti:
1) Jarrurumpu irti, vetoakselin kiinnityskaulus irti ( 4 kpl M10), ulosvetäjällä tai pitkillä M10 ruuveilla vetoakseli ulos (älä hakkaa sitä pilalle). Poraa/laikkaa laakerin pidätinholkki halki ja irrota, prässää laakeri pois.

2) Kokoonpano onkin helpompaa: prässää uusi laakeri paikoilleen, prässää uusi pidätinholkki ja kokoa päin vastaisessa järjestyksessä.
Esittelyvideo: Klikkaa!
Säädöt ja mittaukset 4-vetodynolla, moottorinohjainlaitteet, moottorien tasapainotukset ja muut alan osat ja palvelut: Sporttiauto.fi
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Ja katoppa että laitat sen uuden laakerin sitten oikein päin, meinaan Ruottista asti joskus hain sellasen taka-akselin missä toisen puolen laakeri vuoti koska se oli asennettu väärin päin :x

Siinä laakerissa on sellanen O-rengastiiviste joka tuli öh... ulos päin :?:
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Tero_s
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Fordin ohjeen mukaan se laakerin pidätinholkki pitää laittaa kuumaksi. Kuumana menee pudottamalla paikoilleen. Pidätinholkin ja vetoakselin välissä on siis ahdistussovite. Tarkoittaa että pidätinholkin reikä on pienempi kuin vetoakseli. Ei tosin kuin jokusia sadasosia mutta riittävästi.

Onnistunee prässilläkin mutta ei ehkä pidä niin hyvin kuin pitäisi. Minä en prässäisi koska silloin tulee höylättyä akselia ohuemmaksi.
Vastaa Viestiin