Takapyöränlaakereiden vaihto

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Takapyöränlaakereiden vaihto

ViestiKirjoittaja Jukkis » 17 Syys 2004, 00:12

Miten paha homma? Ainahan vetävien pyörien laakerit on pahemmat vaihtaa mutta kuulin essonbaarissa että olis tanessa jotenkin erityisen pahat? Niin ja myydäänkö niitä oikeestaan enää missään? Ja onko isossa perässä eri laakerit kuin pienessä?


Etulaakereihin mä tarviin ainakin uuden vaseliinit kun alastarossa tuli innostuttua ajamaan useampikin kierros ja vasemman etupyörän rasvat kiehu ja sylki ne rasvakupin välistä vanteelle. Rupes vähän jarrut puoltamaan. Ei ne rasvat kyllä kovin hyvässä kunnossa varmaan ollu kun noin kävi... puoliksi vettä todennäkösesti. :?
-71 Coupe GT
Avatar
Jukkis
 
Viestit: 185
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 23:52
Paikkakunta: Espoo

Re: Takapyöränlaakereiden vaihto

ViestiKirjoittaja SporttiJanne » 17 Syys 2004, 09:13

[quote="Jukkis"]Miten paha homma? Ainahan vetävien pyörien laakerit on pahemmat vaihtaa mutta kuulin essonbaarissa että olis tanessa jotenkin erityisen pahat? Niin ja myydäänkö niitä oikeestaan enää missään? Ja onko isossa perässä eri laakerit kuin pienessä?


Etulaakereihin mä tarviin ainakin uuden vaseliinit kun alastarossa tuli innostuttua ajamaan useampikin kierros ja vasemman etupyörän rasvat kiehu ja sylki ne rasvakupin välistä vanteelle. Rupes vähän jarrut puoltamaan. Ei ne rasvat kyllä kovin hyvässä kunnossa varmaan ollu kun noin kävi... puoliksi vettä todennäkösesti. :?[/quote]

Muistaakseni KumiPuslaMagazinessa oli käytännönläheinen tarina takalaakerien vaihdosta. Kuka muistaa missä numerossa?

Ison ja pikkuperän laakerin ovat erikokoisia. (Ainakin Motonetista löytyy.)

Homma lyhyesti:
1) Jarrurumpu irti, vetoakselin kiinnityskaulus irti ( 4 kpl M10), ulosvetäjällä tai pitkillä M10 ruuveilla vetoakseli ulos (älä hakkaa sitä pilalle). Poraa/laikkaa laakerin pidätinholkki halki ja irrota, prässää laakeri pois.

2) Kokoonpano onkin helpompaa: prässää uusi laakeri paikoilleen, prässää uusi pidätinholkki ja kokoa päin vastaisessa järjestyksessä.
Esittelyvideo: Klikkaa!
Säädöt ja mittaukset 4-vetodynolla, moottorinohjainlaitteet, moottorien tasapainotukset ja muut alan osat ja palvelut: Sporttiauto.fi
Avatar
SporttiJanne
 
Viestit: 100
Liittynyt: 27 Heinä 2004, 08:34
Paikkakunta: Kyrö, Pöytyä (Turun lähellä)

ViestiKirjoittaja Taco » 17 Syys 2004, 16:57

Ja katoppa että laitat sen uuden laakerin sitten oikein päin, meinaan Ruottista asti joskus hain sellasen taka-akselin missä toisen puolen laakeri vuoti koska se oli asennettu väärin päin :x

Siinä laakerissa on sellanen O-rengastiiviste joka tuli öh... ulos päin :?:
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
Taco
 
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja Tero_s » 17 Syys 2004, 18:42

Fordin ohjeen mukaan se laakerin pidätinholkki pitää laittaa kuumaksi. Kuumana menee pudottamalla paikoilleen. Pidätinholkin ja vetoakselin välissä on siis ahdistussovite. Tarkoittaa että pidätinholkin reikä on pienempi kuin vetoakseli. Ei tosin kuin jokusia sadasosia mutta riittävästi.

Onnistunee prässilläkin mutta ei ehkä pidä niin hyvin kuin pitäisi. Minä en prässäisi koska silloin tulee höylättyä akselia ohuemmaksi.
Tero_s
 
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku


Paluu TEKNIIKKA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa