mäntiä etsimäs...

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

En tiedä miten nykypäivänä mutta reilu 5 vuotta sitten Keiteleen Kone tossa pitäjänmäessä oli edullisin noissa natsipakastimen osissa.
Pari moottoria tuli noilla männillä tehtyä. Vaatii 22mm helan kiertokangen yläpäähän, veivien muutos koneistamolla noille männille maksanee jotain satkun pintaan per 6kpl.

2.6 koneesta tuli hyvä kun laittoi siihen noi 90.5mm kuppelin mukit ja 2.8 kampuran. jotain vähän reilu kympin puristussuhde tolla yhdistelmällä 2.6:n omilla kansilla.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Meinasin laittaa noi 39.6 Korkuset Mahlet ja 114 heppaset 2.3 kannet ja 2.8 kampuran. Poraus siis 90.5 mm. Mitään purustussuhteita lasketa (hehe) tai sit tehdään niin..., kasaan vaan joko pelittää tai ei ;) 114 heppasis 2.3 kansis on samankokoset venttiilit ku 2.6 kansissa. Jos 1.6 kannet pelittää hyvin vakioventtiileillä 2.0 OHC:ssa, nii kyl noikii pelaa sen minkä pelaa :) Tuli vaan vähä vääränlaisia laakereita tolta ghiamanilta tänään, mut tilataan Burtonilta oikeen kokosia... Tarttisko lohkosta ees höylätä, vaik sit jää sitä paljealuetta aika paljon? Mitään näistä kun ei ymmärrä, niin "hyvä" tulee, hehe :) En vuonna penkityksessä sit nähää, pääasia et mun reilun tuhannen kilsan vuosia-ajoilla antaa riittäväst potkua. Voi jonku muun merkkinen jäädä valoihin seisomaan. Paljos siit Ex-inttimiehen 2.6 koneest irtoskaan? Hitto ku nimet unohtuu? Salon mies! Mikko ainakin etunimi!
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
henkka
Viestit: 102
Liittynyt: 16 Elo 2005, 15:12
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja henkka »

kaveri haukkunu nuo kuplan mahlet monee otteesee millon mihinki, ei kuulemma kestä, tosin jokkis koneissa, kuulemma pari lähtöö ja helmat halki jne.... mut sillä pajalla kyl tehdäänki "hieman ylikireitä koneita" :twisted:

eiköhä nuo normi ajossa kestä... halvat on ainaki :wink:
täälläpäin pitää yks rallikuski koneistamoo tos lähellä ni täytyy sille kiikuttaa jossai vaihees 2.8 lohko 2.8 ja 2.9 kampura ja 94 mahlet ja pyytää tekemään niist jotai kivaa :D
taunus stw -79 2.4i+diesel laatikko LEIMATTU!!
taunus 2d -77 ?.? rokkis
granada stw -79 2.3 tuleva käyttis
scorpio 5D -88 "kilpuri"

+5 muuta
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

94 milliset valetut männät oli ebayssa muistaaksen jotain 150 ekee tai sinne suuntaan... Ei ollu mainittu mäntien merkkiä. Halvat ainakin oli tai on :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Kauheeta sotkemista osien kanssa, ihan Fordin osilla saa 2.3:sta takomäntäisen, turbo käyttöön sopivan 2.8:n... :)
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Avatar
henkka
Viestit: 102
Liittynyt: 16 Elo 2005, 15:12
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja henkka »

paitsi et edellee ollaa tekemäs vaparia.....
taunus stw -79 2.4i+diesel laatikko LEIMATTU!!
taunus 2d -77 ?.? rokkis
granada stw -79 2.3 tuleva käyttis
scorpio 5D -88 "kilpuri"

+5 muuta
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Juu tehkää vaan, kunhan ajattelin ääneen. Ei tule toistumaan.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

TRW merkkiset 94 milliset männät voin sulle hommata, hinta ehkä noin 300 €...
Tommoset:

Kuva
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Jari H kirjoitti:Juu tehkää vaan, kunhan ajattelin ääneen. Ei tule toistumaan.
Anna kuitenkin Jari ajatuksesi toistua vielä.
Voidaan aina jotain vinkkiä kuiten saada =arvostan!
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

Jari H kirjoitti:Kauheeta sotkemista osien kanssa, ihan Fordin osilla saa 2.3:sta takomäntäisen, turbo käyttöön sopivan 2.8:n... :)
tarkennas vähä tätä,tää kiinostas varmaan kaveria.. sitä joka oli siellä pekityksessä sillä caprilla :)
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Harmaa 2.3 lohko, std YB Cossun männät hieman sorvattuna, 2.9 kampi muutettuna ratas jakopäälle, std veivit, tasapainotus. Tämä oli tekeillä ennen BOA:aa.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Avatar
henkka
Viestit: 102
Liittynyt: 16 Elo 2005, 15:12
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja henkka »

mois: oisko enempi speksejä männistä? mm. puristuskorkeus? laen paksuus? vissii ilman renkaita?

laita vaik yv kun tää ei oo kaupankäynti osasto :D

eiks kuppelin mahleissa ollu aika ohkanen se laki? pitäis käydä kaverin tallilla mittaa ku siel on läjä niitä rikkonaisia..
taunus stw -79 2.4i+diesel laatikko LEIMATTU!!
taunus 2d -77 ?.? rokkis
granada stw -79 2.3 tuleva käyttis
scorpio 5D -88 "kilpuri"

+5 muuta
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

henkka kirjoitti:mois: oisko enempi speksejä männistä? mm. puristuskorkeus? laen paksuus? vissii ilman renkaita?

laita vaik yv kun tää ei oo kaupankäynti osasto :D

eiks kuppelin mahleissa ollu aika ohkanen se laki? pitäis käydä kaverin tallilla mittaa ku siel on läjä niitä rikkonaisia..
Kuppelin mukissa on about 6mm lakea, eli ei kyseisen männän heikoin kohta. Helmoista ja rengasväleistä hajonneita on tullu vastaan, tosin ei omassa käytössä. Yhen tapauksen muistan kun oli laessa reikä jonka aiheuttajaks osottautui suutin jolla tuli tunnit täyteen kesken täyden laulun.
Noissahan huomionarvoinen seikka se että ne pitää muistaa asentaa koneeseen "väärinpäin" eli nuoli kohden vauhtipyörää, männäntappi ei ole näissä keskellä ja siksi tärkeä juttu. Kuplassa nuoli osoittaa ajosuuntaan ja koneen sijoittelusta johtuen ne pitää tässä normaalimmassa koneen sijainnissa asentaa sen mukaan.

Ei noi männät sen enempää kuin mikään muukaan mäntä kestä sitä että vedetään reikä päässä sinnepäin-säädetyllä koneella. Mitä tässä nyt on ympärilleen katellut niin kilon-puoltoista ihan helposti kunhan kokkare on säädöissään. Herkkiä detonaatiolle.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

henkka kirjoitti:mois: oisko enempi speksejä männistä? mm. puristuskorkeus? laen paksuus? vissii ilman renkaita?

laita vaik yv kun tää ei oo kaupankäynti osasto :D

eiks kuppelin mahleissa ollu aika ohkanen se laki? pitäis käydä kaverin tallilla mittaa ku siel on läjä niitä rikkonaisia..
Ne männät meni jo :lol:
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vastaa Viestiin