turbotus?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

kana12
Viestit: 314
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 21:56
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja kana12 »

eipä ole pahemmi kantta höylättu!on siitä vissii se minimi lastu otettu!alakerta 2,0 taunuksesta missä eka ylikoko männät ja sitte is sierran kansi mikä o tietääkseni kerran plaanattu ja sit isot venat!9,2:1 tarjois vakio puristuksia taunuksen korjaus opaski!kyl kai se jollai pitäs n:8 kiloon saaha toi puristus!
taunus is my obsession!
heka
Viestit: 312
Liittynyt: 16 Joulu 2004, 23:20
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja heka »

Luhtis kirjoitti:
Timppa kirjoitti:
Kun mikään ei riitä... :D ,onkin sitte oma juttunsa.............................. :lol:
Höpöhöpöjuttuja, mulla ei ainakaa oo tosta asiasta mitää käsitystä


:lol:
Outo käsite mitä se sitten on :twisted:
taunus coupe datsun powered vaiheessa..
Ex, sierra cosworth 88
Bmw 328 -97 käyttö vessa
Polaris Fusion 600 Pommikone
ohc205
Viestit: 275
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:16
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

kana12 kirjoitti:eipä ole pahemmi kantta höylättu!on siitä vissii se minimi lastu otettu!alakerta 2,0 taunuksesta missä eka ylikoko männät ja sitte is sierran kansi mikä o tietääkseni kerran plaanattu ja sit isot venat!9,2:1 tarjois vakio puristuksia taunuksen korjaus opaski!kyl kai se jollai pitäs n:8 kiloon saaha toi puristus!
Mulla ois 2,0 Ohc Avolavasierran (p100) vakiomännät.

Ne on matalammat ja niillä puristus jää noin 8,5:1 hujakoille.
6 Granadaa (tehokkain 181,5hv /323,9Nm, 8 Sierraa, Taunus -70M, Escort -75
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Eikös se ahtopaine kuitenkin ole vain yksi parametri moottorissa..? Joku 2l antaa kilolla 200hv, toinen 400hv. Sisuskalut vähän eri rasituksella. Puristukset ja nakutuskaan ei ole ihan niin simppeli homma: puristussuhde kun ei suoraan vaikuta nakutusherkkyyteen, vaan on monta muutakin asiaa. Mutta ihan fakta on, että isommalla ahtimella moottorin on parempi olla alhaisempien pakopaineiden johdosta. Myös jos ahtimen herääminen tapahtuu volumetrisen hyötysuhteen huippukohdan jälkeen, voi ahtaa reilusti kovapuristeistakin konetta.

Harvat koneet oikeasti voimalla rikotaan, edes vakio-osin. Pöljäillen ei kestä mikään.
kana12
Viestit: 314
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 21:56
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja kana12 »

uskaltaakoha noista mahlen "vakio" eli ei tako männistä ottaa 3 mm pois hatusta et tulis ns:palopesä?sit jää 7 mm hattuun paksuuta keskiosaan,reunoille tietty se mitä on alunperinki ja pitäs tippua aika lähelle 8 kiloo puristus.alakerta olis muute iha 205 lohko perus laakereilla,perus kampuralla ja perus kiertokangilla.kokeilemallaha se tietysti sit selviää lopullisesti :lol:
taunus is my obsession!
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Miks sitä ruttua pitää tiputtaa?
Siks kun muutkin..?
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
kana12
Viestit: 314
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 21:56
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja kana12 »

no mistä minä tiiän ku en oo koskaa turbottanu :lol: kai siitä tulee vähä lepposampi ajettava ja mitä noille perus männille tapahtuu jos on 10 kilon puristus ja siihe ahdot päälle?normaalit anglian männät ainaki hajoo 12 kilon toenoilla kenttikoneessa kuulema :shock:
kai tommosessa boassa on ni muutenki vähä kestävämmät kilkkeet sisällä ku tavan is ohc öljynsekottimessa?
taunus is my obsession!
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Vaikka viistokeula Taunuksessa on vielä toistaiseksi ahdettu Boa, on siinäkin ollut aikaisemmin ahdettu ohari.
Viimeisen parinkymmenen vuoden aikana ollut muutama turbo ohari, osa std alakerralla osa ei.
Yksi 1,6 mäntä on sulanut. Sekin omaa syytä. Tapahtui joskus 90-luvun alkupuolella.

Vakio männät kestää ilman sorvauksia sen 1bar/6000rpm.
Nakutusta ne ei kestä yhtään enempää vaikka puristusta olisikin tiputettu.
Oikein säädettynä sinne kammariin et saa niin paljoa painetta, että mäntä hajoaa.
Nakutuksen aikana taas paine laakit on niin kovia ettei sitä kestä mikään. Särkyy kaikki lohkoa ja kampuraa myöten.
Tolla rutun tiputuksella ei saa käytännössä muuta kuin koneen/ahtimen heräämään laiskasti alhaalta. Ja tuota heräämis ongelmaa kun alkaa paikata turboa muuttamalla huomaakin hetken päästä sotkeneensa itsensä melkoiseen suohon.
Joku kuumintahottia kuulalaakeri turbo on asia erikseen.

Btw, jos on epäselvää mitä eroa on puristus suhteella ja puristus paineella, kannattaa selvittää ennenkuin mitään kallista menee rikki. :)
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
kana12
Viestit: 314
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 21:56
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja kana12 »

siis puristus paine mittarilla tulpan reijästä mitattuna 10 kiloo startilla pyöritettynä.suhteesta en tiiä sit.kai siihe joku laskukaava löytyy mut mitäs sillä tiedolla tekee? :roll: sit o vielä se et millaset säädöt saa teholaippuja varten jos ei laske puristuksia ku max 136hp pitäs saaha mun nähdäkseni lappuihin.mega sguirt:tiha sinne pitäs vissii moottoria ohjaamaan laittaa mut eipä oo kokemusta semmosestakaan!enpä oo muutenkaa tehny ku kansi viritteisiä koneita ja vähä sählänny tuplakaasareitten kanssa eli en tällä kyseliskää jos tietäsin!
taunus is my obsession!
kana12
Viestit: 314
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 21:56
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja kana12 »

Jari H kirjoitti:
kana12 kirjoitti:ookoo!tosson n:10/1 puristukset!mites kannen tiiviste!tarviiko jonku yber tiivisteen vai meneekö vakiolla!
Vai että tämmönen vakio..
Noilla puristukslla 85:sta tankkiin tai se höyläämätön 20 kansi paikalleen.
Mieluummin jälkimmäinen vaihtoehto, oot sen kanssa vähemmän kusessa.
tässä huutelin kyl omiani joo.siis 11-13 kp on taunuksen koneen alkuperänen puristus paine kirjan mukaan mut tolla koneella mikä mulla on ni on 10 bar
taunus is my obsession!
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

kana12 kirjoitti:sit o vielä se et millaset säädöt saa teholaippuja varten jos ei laske puristuksia ku max 136hp pitäs saaha mun nähdäkseni lappuihin.
Joo, taitaa olla pienin ongelma tässä projektissa.
Toi puristuspainehan muuttuu nokan/nokan ajoituksen mukaan.
Puristus suhde on niitä ensimmäisiä asioita mitä pitää siitä moottorista tietää, sen mukaan voi jatkaa harjoituksia.
Ihan pohjille kannattais lukasta parit aiheesta kirjoitetut kirjat.
Amazon.co.uk löytyy haulla 'turbocharging' pahimpaan vapinaan.
Perusteisiin tutustuminen helpottaa harrastusta.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
kana12
Viestit: 314
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 21:56
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja kana12 »

jooo joku tommone kirja ois varmaa iha hyvä olla :D turbo tungetaan sitte joskus joo ku eka tietää asiasta jotaki!
taunus is my obsession!
Vastaa Viestiin