Cologne, 2.8i V6 ihmettelyä

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

hermanni
Viestit: 64
Liittynyt: 27 Loka 2006, 17:59

Viesti Kirjoittaja hermanni »

Tarkoittaa sitä määränjakajaa. Eli määränjakaja ahtimen imupuolelle ja sitten ahtimelta paineputki kaasuläpälle.[/quote]
Ompa aikamoinen Pelle Peloton joka saa tuon toimimaan!
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Kyllä noit on tehty vaikka kuinka. Ihan nyt vaikka esimerkkinä varhaisemmat turbo Saabit, Tickford Turbo Caprit, RS turbo Caprit... sekä luonnollisesti ne lukemattomat yksityishenkilöiden tekemät.

Eli siis näin

Kuva
Tonskulus
Viestit: 89
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 23:48

Viesti Kirjoittaja Tonskulus »

kyllähän sen kjetin saa turbolla toimimaan siinä missä muutkin ruiskut ja kaasaritkin. Moni vielä sanonu että miedoilla paineilla helppoa ku mikä, joku 0.5bar menee melkein ettei tarvii mitään muutoksia tehdä.
Tai näin olen kuullut :)

Säädin ton lautasen kohilleen vaan nyt käy vieläkin huonommin. Nyt se sit alkoi nykiä pintakaasulla ja hyvä että käynnissä pysyy... Pitää kaiketi kompensoida tuo säätämällä seosruuviakin sitte sen mukaisesti?
Sitte huomasin ettei kaasu mennyt kuin puoleen väliin jos sitäkään. Korjasin sen ja johan alko löytyy potkuu yläkierrosalueelta.

ATS-ahdinta sit vaa kiinni :P
Autot ovat takavetoisia
hermanni
Viestit: 64
Liittynyt: 27 Loka 2006, 17:59

Viesti Kirjoittaja hermanni »

Vakio määränjakaja + turbo+yksi kunnon kiihdytys =sulaneet männät!
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Ei sieltä nyt ekana määränjakajaa tartte vaihtaa. Se ohjauspaineen säädin vaan. Jos kakku ei piisaa niin nostaa vaan bensanpainetta, kyl sielt sitä tavaraa tulee. Onhan tuo nyt todistettu jo vaikka kuinka monesti.
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

hermanni kirjoitti:Vakio määränjakaja + turbo+yksi kunnon kiihdytys =sulaneet männät!
Lukitaanko vastaus?
Sillä ahtopaine ohjatulla ohjausapaineen säätimellä on oma roolinsa ko. syteemin toiminnassa.
Mun mielestä se määräjakajan lautanen toimittaa ilmamäärämittarin virkaa, mutta toisaaltaan en mä näistä mitään ymmärräkään.
Taitaakin olla paras vetää airot veneeseen.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Tonskulus
Viestit: 89
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 23:48

Viesti Kirjoittaja Tonskulus »

Kohtahan tuo selviää jahka saa tuon ahtimen käsiin ja asenneltua, sitte vaa lambdaa pakoputkeen ja seuraamaan mitä siellä tapahtuu ahtojen noustessa.
Autot ovat takavetoisia
Tonskulus
Viestit: 89
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 23:48

Viesti Kirjoittaja Tonskulus »

Joo tänään en tahtonu saada käyntiin. Meinas ensin käynnistyä mut sammu samantien ja sit ei auttanu vaik miten sahasi. Hetken päästä uudelleen ni johan lähti..
Mielestäni tää oireilu paheni kun kalibroin sen lautasen hiukan alle sen kartion alarajan...

Sinistä savua pölläyttää aina käynnistäessä myös. taitaa olla venttiilinvarren kumit vaihtokunnossa.
Autot ovat takavetoisia
pensaransiitti
Viestit: 56
Liittynyt: 15 Maalis 2008, 21:40

Viesti Kirjoittaja pensaransiitti »

Jari H kirjoitti:
Tonskulus kirjoitti: Sitte jos lämpösenä sammuttaa ja jonkunajan päästä käynnistää uudelleen ni saa tarjota kunnol kaasuu et ylipäätään käynnistyy, sitten käy hetken vajaapytyillä..
1 tai useampi suutin vuotaa.

Onkohan mitään hajua millä vankileirillä noi linkin ahtimet on valmistettu?
Aavistuksen vaan laatu epäilyttää, kun on tottunut siihen että tommoset laadukkaat pelit sen pari tonnia/kpl maksaa..
noi on ryssän vehkeitä ja... :roll:
Tonskulus
Viestit: 89
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 23:48

Viesti Kirjoittaja Tonskulus »

Pistin vähäse etanoolia tankkiin josko sillä suuttimet putsaantuisi..

Öljynpaineista, mitä luokkaa pitäisi olla? Tuossa on tyhjäkäynnillä 2bar ja kierroksilla sit 2.5bar luokkaa.

Bensapaineenvaraaja myös paukkuu pari kertaa sammutuksen jälkeen..
Autot ovat takavetoisia
Tonskulus
Viestit: 89
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 23:48

Viesti Kirjoittaja Tonskulus »

Purin tuon ohjauspaineensäätimen, oli näemmä se alipainekalvo vähän heikossa hapessa. Se kalvo on kumipinnoitettua kangasta, kumit kaikki rapistuneet. Putsasin kankaan kaikesta kumista ja pinnoitin uudelleen tiivisteliimalla, saa nähdä kestääkö :D
Kuva
Autot ovat takavetoisia
Tonskulus
Viestit: 89
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 23:48

Viesti Kirjoittaja Tonskulus »

Pari kysymystä taasen, kun tuossa mun autossa menee virranjakajan alipainesäätimen letku suoraan imusarjaan (samaan murikkaan josta lähtee myös jarrutehostajalle sekä ohjauspaineen säätimelle).. eikös tuon pitäisi kuulua johonkin kaasuläppäkoteloon? Vaan paikkaa ei näy olevan..

Sitte en löydä mistään tyhjäkäyntinopeuden säätöruuvia, ainoastaan kaasuläpän hienosäätö löytyy ja tokihan siitäki sitä nopeutta voi säätää. Tässä on myös tuo nopean tyhjäkäynnin säädin (kylmällä koneella) joku ihme systeemi kaasuläppäkotelon yhteydessä, erillistä systeemiä ei ole.
Autot ovat takavetoisia
jokeriracing
Viestit: 2
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 18:53

Viesti Kirjoittaja jokeriracing »

itellä 2.8l kaasari koneessa, menee imusatsiin tuo jakajan apinaletku.. tai siis meni.. :D
penkityksessä ekan puskemisen jälkeen penkittäjä "isäntä" nyppäs pois moisen letkun ja tukki..

tuo v6 myllyjen ventiilien rallatus tuntus olevan vähä kone kohtasta, oman koneen v-välyksiä e muista, mutta käy ku kello. kylmä tai kuuma ei pahemmin rallattele, ja on jyrkempää nokkaa ja lasketut kannet..
lähtee kuumana käyntiin ihan avainta hipasemalla, ei siis tuntus kantavankaan.. kys kone vm. -67.
Tonskulus
Viestit: 89
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 23:48

Viesti Kirjoittaja Tonskulus »

Jeps, ei tää minunkaan kone rallata yhtään tyhjäkäynnillä (n.900rpm) mutta jo 1500-2000rpm kuuluu niin kaamea möykkä konehuoneessa että kuulosuojaimet olisi suotavat olla :D
Ei toki kabiiniin kuulu pahemmin.

Muutenkin käynti on nyt hyvä, mutta edelleen lämpösenä ku starttaa ni käy vajaapytyillä kunnes pari kertaa polkasee reilummin kaasua - sitte tasaantuu.
Samassa yhteydessä myös pölläyttää aikamoiset siniset pilvet, pitäis noi vent.varren kumit vaihdella. Tiedä sit jos johtuu ihan siitäki, valuu nii paljo öljyä palotiloihin että se öljy kastaa tulpat.

Sitte toi virranjakaja pitäis muutenki purkaa, ilmeisesti keskipakosäätimestä on toinen jousi poikki kun jo n.1500rpm menee kaikki ennakot käyttöön. Muutenki ihan näppituntumalla siitä pyörijästä kun väänsi niin aika löysältä tuntui.
Yleensä koko ennakko on käytössä vasta jossaki 2500-3000rpm...
Autot ovat takavetoisia
Vastaa Viestiin