Cologne, 2.8i V6 ihmettelyä

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Tonskulus
Viestit: 89
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 23:48

Cologne, 2.8i V6 ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Tonskulus »

Pitkästä aikaa "sorruin" taas veemoottoreihin. Eli tommone 2.8i olisi nyt kyseessä ja siihen liittyen muutama kysymys.
Kuuluuko ko. moottorin venttiilikoneiston olla miten hiljainen? Tää ainakin rallattaa kuuluvasti.
Minulla oli aikoinaan 2.9 V6 ja ei se kovin pahaa rallatusta pitänyt.
Joskohan tuo mahtaisi toeta venttiilivälysten säädöillä.. tietysti voisin udella säädetäänkö nuo kylmänä ja mikä on nimellisvälys imu- ja pakovenoille.

Sitten tää pirun K-jetti, näissä taisi olla tyyppivikana tuo kylmäkäyntirikastimen toiminta. Eli kannattaa kait puhdistella se palikka aika-ajoin?

Ajattelinpa kaiken muun lisäksi ahistaa tätä, josko tuosta saisi vielä luotettavan woimanlähteen maltillisilla n.0.5bar ahdoilla. Mekaaninen keskipakoahdin tulisi kyseeseen.
Autot ovat takavetoisia
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Kyllähän ne vähän tapaavat raplattaa. Itse olen säätänyt kylmänä 0.25mm imu ja 0.35mm pako välyksiksi, ei jaksa muistaa mitkä on ohjekirjan arvot. Noilla arvoilla rapisee hieman, mutta ei minusta häiritsevästi. Yks tuttu vanhempi ford-hörhö sanoi että jos cologne ei rallata niin sielä kantaa venttiilit. :)

2.9:ssä on mahdollisesti ollut hydrauliset nostimet ja siksi hiljainen/hiljaisempi.

Useampi k-jetillinen kiesi on tullut omistettua, enkä kyllä oo törmännyt juuri minkäänlaisiin ongelmiin k-jetin kanssa (normaalikäytössä) taisi ainut käynnistymisongelma olla joskus sierrassa, kun reissunpäällä pysähdyin huoltikselle kahville, ja sieltä lähtiessä ei lähtenyt käyntiin, hetken sorkkimisen jälkeen totesin että polttoaine lakkasi tulemasta suuttimille saakka. Kopautin määränjakajan kylkeen jakarilla pari kertaa ja sen jälkeen se lähti tulille eikä sen koommin ongelmaa esiintynyt, eli ilmeisesti määränjakajan sisällä jäi mäntä jumiin jostain syystä.
Kaikenkaikkiaan mun kokemusten mukaan helvetin luotettava kapistus.
Tonskulus
Viestit: 89
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 23:48

Viesti Kirjoittaja Tonskulus »

Tattis infosta Luhtis!
Juuh, enhän tuosta mitään hiljaista moottoria odottanutkaan. Vaan kun toi raplatus kuuluu sadan metrin päähän :(
Kaverillani on Consul 3.0 essexillä ja kyl sekin vaan suht hissukseen hyrskyttää.

Nyt kun autoa tarkemmin tutkin niin onhan tuohon laitettu näjemmä peltisatsitkin. Alkuperäisissä 2.8 lienee kuitenkin valupakosarjat?:) Tiie sit vaik ois virinokkaakin jos sen takia vähän äänekkäämpi.. Vaan aika huono virityskohde tuo ko. moottori on ilmeisesti, vaparina siis.
Jostain luin juttua että pelkällä imupuolen porttauksella voisi saada ainakin 10hp lisää? Tarkoittaneeko tuo sitte pelkän imusarjan vai molempien, eli myös kannen porttausta.. vai onko ihan huuhaata. No selvää on että tuo imupuoli on kyllä melko ahdas tässä koneessa. Eikä pakopuolikaan siamilaisine portteineen mikään optimaalisin ratkaisu taida olla.

Siitä ahtamisesta, kun sattui tuommoinen löytymään (ihan vinkkinä muillekin):
Ahtimia

Kun hinta ei päätä huimaa niin pakkohan tuollaista on kokeilla, tuo edullisin malli vois olla aika optimi. :D
Tuolla konehuoneessa kun ainakin tilaa riittää. Ja K-jetti kohtuu simppeli ahtaa kaiken lisäksi.

Eipä mulla ole k-jetin kanssa ollut ongelmia edellisissä(kään) autoissani, pari audia ol aiemmin ja niissä k-jetit.
Autot ovat takavetoisia
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Se brittien maamoottori nyt onkin asia erikseen, ei puhuta siitä täällä laatumoottori-keskusteluissa. =)

ja kyllä ne peltisatsitkin tapaa semmosen lisäsäksätyksen siihen käyntiin tuoda, etenkin jos vielä jostain kulmasta vähän vuotaa.
Tosta hyvästä/huonosta virityskohteesta voi olla mitä mieltä haluaa, koska varmaan historian jokaselle moottorityypille ja mallille löytyy faninsa ja virittäjänsä. Se on ihan kiinni siitä mistä nyt sattuu kiksejä saamaan.

Ei muutakun painetta pyttyyn.
Tonskulus
Viestit: 89
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 23:48

Viesti Kirjoittaja Tonskulus »

Jeps, juuri näin.
Eivaan kun tuolla isot pojat sannoo ettei tuosta vaparina juuri yli 200hp järkevästi revitä. Sit alkaisi jo tarviimaan tyystin toisenlaisia kansia jne, kiertokankia yms. että kestää jenkaakin.

Nyt mua alkoi vähän epäilyttää tuo k-jetti, eli kävisiköhän pintakaasulla vähän rikkaalla. Eli kun sillai valuttamalla köröttelee niin aika epätasaista on käynti, röpöttää vähäsen. Heti ku tarjoo enempi kaasuu ni kyllähän se nätisti herää ei siinä mitään. Hyvin tempaseekin, vastaa pirun herkästi kaasuun ja on aika kierrosherkkä.

Sitte jos lämpösenä sammuttaa ja jonkunajan päästä käynnistää uudelleen ni saa tarjota kunnol kaasuu et ylipäätään käynnistyy, sitten käy hetken vajaapytyillä..
Kun tuossa jo aiemmin mainitsin siitä lisärikastimesta niin oisikohan se nyt sitte syypää.. Se itse lisärikastussuutin kuitenkin sähkökäyttöinen? Ehkä taidan enshätään vaihtaa tulpat.

Toimi miten toimi mut kyl meikäläinen vaa tykkää näistä voortin vanhoista kuutosista.
Autot ovat takavetoisia
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Tonskulus kirjoitti: Sitte jos lämpösenä sammuttaa ja jonkunajan päästä käynnistää uudelleen ni saa tarjota kunnol kaasuu et ylipäätään käynnistyy, sitten käy hetken vajaapytyillä..
1 tai useampi suutin vuotaa.

Onkohan mitään hajua millä vankileirillä noi linkin ahtimet on valmistettu?
Aavistuksen vaan laatu epäilyttää, kun on tottunut siihen että tommoset laadukkaat pelit sen pari tonnia/kpl maksaa..
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Jari H kirjoitti:Onkohan mitään hajua millä vankileirillä noi linkin ahtimet on valmistettu?
Aavistuksen vaan laatu epäilyttää, kun on tottunut siihen että tommoset laadukkaat pelit sen pari tonnia/kpl maksaa..
Rupes ihteekii kiinostamaan et tekeeköhän noilla mitään.
hermanni
Viestit: 64
Liittynyt: 27 Loka 2006, 17:59

Viesti Kirjoittaja hermanni »

Tonskulus kirjoitti:
Nyt mua alkoi vähän epäilyttää tuo k-jetti, eli kävisiköhän pintakaasulla vähän rikkaalla. Eli kun sillai valuttamalla köröttelee niin aika epätasaista on käynti, röpöttää vähäsen. Heti ku tarjoo enempi kaasuu ni kyllähän se nätisti herää ei siinä mitään. Hyvin tempaseekin, vastaa pirun herkästi kaasuun ja on aika kierrosherkkä.

Sitte jos lämpösenä sammuttaa ja jonkunajan päästä käynnistää uudelleen ni saa tarjota kunnol kaasuu et ylipäätään käynnistyy, sitten käy hetken vajaapytyillä..
Kun tuossa jo aiemmin mainitsin siitä lisärikastimesta niin oisikohan se nyt sitte syypää.. Se itse lisärikastussuutin kuitenkin sähkökäyttöinen? Ehkä taidan enshätään vaihtaa tulpat.
.
Tarkista K-jetin lautasen korkeus,kartion alapinnan tasalla tai 0,5mm alapuolella.Lämpimänä nämä tarvii aina puolikaasun,jos starttauttaa pitkään niin paineenvaraaja on rikki.
Minullakin teki tuota että pintakaasulla ny,ny,nyki syynä oli liian LAIHA seos 0,68,säädettiin 1,5:een ja nykytys loppui!
Tonskulus
Viestit: 89
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 23:48

Viesti Kirjoittaja Tonskulus »

Siis mitä toi kartion alapinnan tasalla TAI 0.5mm tarkoittaa? anteeksi tyhmyyteni :D

Niin ei tuo nyi yhtään pintakaasulla, käynti on muuten vaan hiukan epätasaista röpellystä. Tai sillei et pätkii vähän.

Noista ATS mekaanisista ahtimista, jollai voorumilla oli jotai et toimii paremmin ku joku vortekki tms mitä noita onkaan.
Mutta koska hinta ei tosiaan päätä huimaa, 2.8 cologneen lienee just sopivin tuo halvin malli. Niin pakkohan tuollaista on kokeilla!
Eli tuo PK-23-1, 550eur.
Minulla oli joskus suunnitelmissa tehdä tuommoinen itse jostakin suuresta dieselin turboahtimesta. Mutta ei maksa vaivaa kun valmiita saa jo noin edukkaasti ja todennäköisemmin saa toimivan laitteen.
Autot ovat takavetoisia
hermanni
Viestit: 64
Liittynyt: 27 Loka 2006, 17:59

Viesti Kirjoittaja hermanni »

K-jetin ilmalautasen yläpuolellahan on kartiomainen ilmatila jonka alareunassa on taitekohta jonka alapuolella tila on n.2mm matkalla lautasen kokoinen,tuota taitekohtaa tarkoitin kartion alareunalla!
Kunnolla toimiakseen tuo lautasenen korkeus on tosi tärkeä!

Ja sitten minä suuresti IHMETTELEN että mihin ihmeen väliin K-jetissä TURBO laitetaan :?: :?: :?:
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

hermanni kirjoitti: Ja sitten minä suuresti IHMETTELEN että mihin ihmeen väliin K-jetissä TURBO laitetaan :?: :?: :?:
Ilmamäärämittarin ja kaasuläpän väliin.
Ja kannattaa ottaa käyttöön esim. turbo saabin ahtopaine ohjattu ohjauspaineen säädin.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
hermanni
Viestit: 64
Liittynyt: 27 Loka 2006, 17:59

Viesti Kirjoittaja hermanni »

Ilmamäärämittarin ja kaasuläpän väliin.
Ja kannattaa ottaa käyttöön esim. turbo saabin ahtopaine ohjattu ohjauspaineen säädin.[/quote]

K-jetissä EI ole ilmamäärämittaria :!:
Tonskulus
Viestit: 89
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 23:48

Viesti Kirjoittaja Tonskulus »

Avasin tuon vessanpytyn ilmamäärämittarin päältä.
Eli tuo lautanen näyttäisi olevan noin 1.5-2mm sen särmän alapuolella. Eli se särmä missä kartio muuttuu lautasen kokoiseksi...
Ja jos tuo pitää olla tasalla tai 0.5mm ali niin tuohan on aivan liian alhaalla sit?
Mistä sitä saa säädettyä?
Autot ovat takavetoisia
hermanni
Viestit: 64
Liittynyt: 27 Loka 2006, 17:59

Viesti Kirjoittaja hermanni »

Siellä alla on lattajousi jota taivuttamalla saat korkeuden säädettyä!
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

hermanni kirjoitti:Ilmamäärämittarin ja kaasuläpän väliin.
Ja kannattaa ottaa käyttöön esim. turbo saabin ahtopaine ohjattu ohjauspaineen säädin.
K-jetissä EI ole ilmamäärämittaria :!:[/quote]

Tarkoittaa sitä määränjakajaa. Eli määränjakaja ahtimen imupuolelle ja sitten ahtimelta paineputki kaasuläpälle.
Vastaa Viestiin