Matalampi taneli

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

ViestiKirjoittaja Rokkendaali » 11 Syys 2012, 00:08

Eilen tuli tehtyä vähän jousihuoltoa taneliin kaverin kanssa. 2,5 kierrosta pois jousista pois ja ajokelvotonhan siitä tuli :oops: Nyt ylätukivarsi ottaa kiinni vanteen reunaan kun tulee pieninkin möykky tiessä. Ja mataluudesta sen verran että matalimmasta kohtaa varmaan joku 6cm maahan. No, helvetin hienohan siitä tuli jne. Ja on tietenkin lyhyttä iskariakin. Jos kuitenkin joku miettii että paljonko kannattaa laikata, niin maksimi on mielestäni tuo 2 kierrosta.
Avatar
Rokkendaali
 
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Syys 2012, 22:30
Paikkakunta: Pori

ViestiKirjoittaja fidel » 13 Syys 2012, 19:32

paas ihmeessä kuvaa kun on 2,5 kierrosta pois jousista
fidel
 
Viestit: 60
Liittynyt: 10 Kesä 2011, 21:21
Paikkakunta: hausjärvi

ViestiKirjoittaja Luhtis » 13 Syys 2012, 20:16

fidel kirjoitti:paas ihmeessä kuvaa kun on 2,5 kierrosta pois jousista


Se on about silleen että ottaa jousen ja pohjauskumin pois ja pulttaa siitä pohjauskumin reiästä ylätukivarren kiinni apurunkoon. :)
Luhtis
 
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

ViestiKirjoittaja taunus 78 » 13 Syys 2012, 20:30

Mun galleriassa coupe jossa ei ollenkaan jousia, matala on.
Missäpäin poria rokkendaali vaikuttaa ja millanen Taunus sulla on.
Monta "uutta" Taunusta nähny porissa tänä kesänä, varsinkin punasia ykköskorisia.
TAUNUS 1978 2.8iA (projekti)
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Avatar
taunus 78
 
Viestit: 1215
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori

ViestiKirjoittaja vtormane » 13 Syys 2012, 21:05

Pohjauskumiin 2.5cm ja 2 kiekkaa jousista pois. Ei ongelmia :)

Kuva
Capri -77 2.0
Firebird -69
Avatar
vtormane
 
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

ViestiKirjoittaja zmuli » 14 Syys 2012, 15:46

vtormane, perhanan tyylikkään näkönen veitti!! 8)

2.5 kierrosta vakiojousista pois kuulostaa kyl sen verra hazardilta, et tää pitää kyllä nähdä :D Voin vaa kuvitel kui mageet on ajo-ominaisuudet.
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
 
Viestit: 634
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

ViestiKirjoittaja Luhtis » 14 Syys 2012, 17:21

Tarviiko jo turvavyöstä leikata pätkät rajoitinremmeiksi ettei jouset putoo paikaltaan ku tunkkaa? Itellä oli muistaakseni semmosia ongelmia vaikka en ottanut edes kahta kierrosta. Takapään osalta varsinkin. :)
Luhtis
 
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

ViestiKirjoittaja Sultzi » 14 Syys 2012, 17:50

Itellä on takapää sillai että just ja just jouset pysyy hieman jännityksessä kun tunkkaa ylös korista. Edessä ei mitään ongelmaa kun iskareiden alapäitä laskettu jotain 25mm. Mut sillon kun on matala edestäkin (eli senttejä pohjauskumeihin) alkaa nivelet olemaan liikevaransa tapissa, eli saattaapi heikentää kestoa jos töyssyissä pääsee pohjaamaan ylä tai alapallot. Mutta niin on itelläkin, paremman näkönen se vaan niin on 8)
Avatar
Sultzi
 
Viestit: 1896
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

ViestiKirjoittaja Luhtis » 14 Syys 2012, 17:56

Sultzi kirjoitti:Itellä on takapää sillai että just ja just jouset pysyy hieman jännityksessä kun tunkkaa ylös korista. Edessä ei mitään ongelmaa kun iskareiden alapäitä laskettu jotain 25mm. Mut sillon kun on matala edestäkin (eli senttejä pohjauskumeihin) alkaa nivelet olemaan liikevaransa tapissa, eli saattaapi heikentää kestoa jos töyssyissä pääsee pohjaamaan ylä tai alapallot. Mutta niin on itelläkin, paremman näkönen se vaan niin on 8)


Tuttu juttu noi pallonivelet.. tarvikenivelet toppas jo ennen pohjauskumeja :lol:
Luhtis
 
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

ViestiKirjoittaja Sultzi » 14 Syys 2012, 18:00

Joskus tota taunus-sällin kanssa ihmeteltiin ja granadan orkkis pallonivel (ala vai ylä, en muista kumpi) on valmiiksi hieman kulmassa vähentämässä tuota ongelmaa! Tarvikenivelissä tommosta ei granadaan kai saa, mut originelli olis tommonen :)
Avatar
Sultzi
 
Viestit: 1896
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

ViestiKirjoittaja fidel » 14 Syys 2012, 21:39

no ei kauhean alas taunusta näyty saavan, jos vtormanen taunuksessa joustoa on 2,5cm
ja auto on kumminkin melkoisen korkea. Mutta eipäs auta kun toi 2 kiekkaa pois ottaa tai sit rakentamaan uudelleen alatukivartta
fidel
 
Viestit: 60
Liittynyt: 10 Kesä 2011, 21:21
Paikkakunta: hausjärvi

ViestiKirjoittaja heka » 14 Syys 2012, 22:28

Saa sen matalaksi, mut silloin täytyy heittää hyvästit lähes kaikelle alkuperäiselle tai käyttää erittäin pientä rengasta (ulkohalkaisia)

Se mikä tekee taunuksen tapauksessa ongelman että se näyttäisi matalalta on että runko palkit tulee sentti tolkulla alemmas kuin kynnykset, toiset autot joissa helmat/kynnykset on pohjan kanssa samalla tasolla saa visuaalisesti näyttämään matalilta helpommin kuin taunuksen :D
taunus coupe datsun powered vaiheessa..
Ex, sierra cosworth 88
Bmw 328 -97 käyttö vessa
Polaris Fusion 600 Pommikone
heka
 
Viestit: 312
Liittynyt: 16 Joulu 2004, 23:20
Paikkakunta: pohjanmaa

ViestiKirjoittaja Luhtis » 14 Syys 2012, 23:56

Ja etupalkki taitaa olla matalin kohta koko autossa?

Niinkun täälläkin on muutamaan otteeseen nähty ja todettu, ilman isoa laikkaa ja armotonta duunia, Taunusta ei saa matalaksi. Itse kiersin "ongelman" venyttämällä helmoja alaspäin mutta tämäkään ei tietysti ole mikään ideaali vaihtoehto, katto on edelleen korkealla ja sitäkin pitäisi puukottaa, ja lokarin kaaria pitäs pudottaa myös että rengas menisi pyöräkotelon sisään jolloin se edelleen näyttäisi matalammalta. Mut mielestäni tässä aletaan jo liikkua sellasilla vesillä että alkuperäinen muotoilu muuttuu jo niin paljon että tuloksena on ns. kötöstys. Ilman kokeilua tai photoshoppia paha sanoa, itse en tohtinut kokeilla ja photaria en osaa käyttää =)

Tukivarsien ja nivelien asennot on suunniteltu jollekin 20cm maavaralle, on selvää että kun tästä halutaan niistää ~75% pois, aletaan olla tapissa, ja jos haluaa että alustalla on edes jotain tsäänssejä toimia, menee about kaikki uusiksi.
Luhtis
 
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

ViestiKirjoittaja heka » 15 Syys 2012, 00:45

Mulla pitää 17 tuumasten kans nostaa lokarin kaaria et mahtuu pyörät kääntymään edessä ja että näkyy muutakin kuin vannetta päältä :) takana sais myös nostaa jo ulkoknäkösyistä mut sielä se ei ole pakollista.
taunus coupe datsun powered vaiheessa..
Ex, sierra cosworth 88
Bmw 328 -97 käyttö vessa
Polaris Fusion 600 Pommikone
heka
 
Viestit: 312
Liittynyt: 16 Joulu 2004, 23:20
Paikkakunta: pohjanmaa

ViestiKirjoittaja Luhtis » 15 Syys 2012, 10:12

Joo, sulla se auto on oikeesti matala, toi mun selostus koski vain näitä visuaalisesti matalia :P
Luhtis
 
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

EdellinenSeuraava

Paluu TEKNIIKKA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 1 vierailijaa