Matalampi taneli

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

juu tiiän kyl noi 40 mm madaltavat jouset, mut madaltaa kuulemma kakkos ja ykköskoppasissa enemmän kun ton 40 mm. Sit tulee ruma takakeno jos taakse tommoset heittää :D. Tommoset mk3 cortinan tuuman madaltavat jouset voi olla hyvät jos ne vaan tanariin sopii?
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Tuommosen määrän katkasee vielä huoletta rälläkällä
yläpäästä jos jouset muuten ok.
Taunus Maximus =)
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

joo ei viittis siihen ruveta ku paikallinen katsastusmies sano et ei mee läpi
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihta-
malla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai
muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa lyhentää.
[font=Arial Black]Epäasianmukaisesti[/font] katkaistut tai käytössä katkenneet jouset on hylättävä.

Katsastuksessa tarkastettavat kohteet

Vaihdettujen tai muutettujen kierrejousten tulee olla jousilautasiin sopivat. Jou-
set eivät saa akselisto kevennettynäkään päästä irtoamaan jousilautasista.
Riittävä esijännitys on tarkastettava täydessä ulosjoustossa.

http://www.ake.fi/ake
Taunus Maximus =)
tumppe
Viestit: 19
Liittynyt: 15 Touko 2008, 22:45
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe »

No joo, hiukan faktaa ja kysymyksiä:
Faktaa:
- mk2 Farmari Sierran vakio takajouset on paksuudeltaan n.16mm ja ulko halkaisija on n.140mm
- (vm.81) Farmari Taunuksen vakio takajousien paksuus myös n.16mm ja ulkohalkasija yläpäästä/keskeltä n.130mm
- (vm.81) farmari Taunuksen vakio etujousen paksuus n.14mm ja ulkohalkasija n.130mm

Kysymyksiä:
- Millä halkasijalla vastaavan ikäisen (vm.81) sedan Taunuksen takajouset on?
- Etujouset ilmeisesti samat sedanissa ku farmarissa?

Mulle kun tuli uudet madallus jouset joidenka mitat on:
- Jousen paksuus 14mm edessä ja takana
- Ulkohalkasija n.130mm edessä ja takana
- Pituus edessä n.270mm ja takana n.265mm

Farmariin noi tilasin, mutta en usko että olisivat Farmariin sopivat nuo takajouset ku ovat 2mm ohuempaa tavaraa ku vakio jouset??? :shock:

Onko kellään mittoja minkään valmistajan sedanin ja farmarin madallus jousista?
Entä onko kellään mittoja uusien vakio etu- ja takajousista sekä sedan että farmari?

Tiedoilla olis hemmetinmoinen kiire!!! Että tiedän sit lähettää jouset takas ja voin tehä ite jouset sit, kun katsastus ois ihan muutaman päivän sisällä ja pitäs niveliä ja pusliakin vaihdella, jonka jälkeen pyöränkulmien säätöön, jolloin jouset ois oltava paikallaan... :?
Löytyy useita Foordeja...
TKS
Viestit: 35
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 02:47
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja TKS »

Janzamar kirjoitti:Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihta-
malla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai
muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa lyhentää.
[font=Arial Black]Epäasianmukaisesti[/font] katkaistut tai käytössä katkenneet jouset on hylättävä.
TKS kirjoitti:Mulla oli ennen katkaistut jouset tanarissa, konttorilla sanottiin että sulla on jouset poikki, täytyy vaihtaa ehjät. vaihdoin sit ehjät ja katsastin, sitten sain käsiini katkaistut jouset jossa oli päät lämmittämällä taivutettu tasaiseksi. seuraavan vuoden katsastus ja taas sama juttu, sulla on täällä jouset poikki, sanoin että eikö riitä että ne jousien päät on tasaiset ja pysyy paikoillaan, EI onnistu nää jouset on katkaistu ja siten ne rinnastetaan hajonneiksi, vaihtoon! Sitten löysin ihan ehdat madallusjouset kovaan hintaan ja selvitty on konttorilla siitä lähtien, että näin :roll:
On ilmeisesti aika paljon konttorista kiinni toi asia :?
Ford taunus -72 2,9i v6 sedan
Ford taunus -72 stw
Cadillac hearse -76 500cid
Chevrolet caprice -69 4d ht sport sedan 427
Mercedes benz 320E -98 3,2l v6 avantgarde
Avatar
jucca
Viestit: 189
Liittynyt: 05 Touko 2008, 22:57
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja jucca »

- (vm.81) Farmari Taunuksen vakio takajousien paksuus myös n.16mm ja ulkohalkasija yläpäästä/keskeltä n.130mm
- (vm.81) farmari Taunuksen vakio etujousen paksuus n.14mm ja ulkohalkasija n.130mm

Kysymyksiä:
- Millä halkasijalla vastaavan ikäisen (vm.81) sedan Taunuksen takajouset on?
- Etujouset ilmeisesti samat sedanissa ku farmarissa?

Mulle kun tuli uudet madallus jouset joidenka mitat on:
- Jousen paksuus 14mm edessä ja takana
- Ulkohalkasija n.130mm edessä ja takana
- Pituus edessä n.270mm ja takana n.265mm

Farmariin noi tilasin, mutta en usko että olisivat Farmariin sopivat nuo takajouset ku ovat 2mm ohuempaa tavaraa ku vakio jouset??? :shock:
Tietääkseni farmarissa kaikki jouset ovat pitemmät kuin sedanissa. Sedanin takajousien paksuus on 14.5mm ja pituus 298-312mm moottorin koosta riippuen (virallinen tieto) ja sellaiset voi mielestäni laittaa farmariin. Ei tietääkseni haittaa jos langan paksuus on ohuempi. -> Uskoisin että madallusjouset käyvät ongelmitta autoosi.
tumppe
Viestit: 19
Liittynyt: 15 Touko 2008, 22:45
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe »

jucca kirjoitti:
- (vm.81) Farmari Taunuksen vakio takajousien paksuus myös n.16mm ja ulkohalkasija yläpäästä/keskeltä n.130mm
- (vm.81) farmari Taunuksen vakio etujousen paksuus n.14mm ja ulkohalkasija n.130mm

Kysymyksiä:
- Millä halkasijalla vastaavan ikäisen (vm.81) sedan Taunuksen takajouset on?
- Etujouset ilmeisesti samat sedanissa ku farmarissa?

Mulle kun tuli uudet madallus jouset joidenka mitat on:
- Jousen paksuus 14mm edessä ja takana
- Ulkohalkasija n.130mm edessä ja takana
- Pituus edessä n.270mm ja takana n.265mm

Farmariin noi tilasin, mutta en usko että olisivat Farmariin sopivat nuo takajouset ku ovat 2mm ohuempaa tavaraa ku vakio jouset??? :shock:
Tietääkseni farmarissa kaikki jouset ovat pitemmät kuin sedanissa. Sedanin takajousien paksuus on 14.5mm ja pituus 298-312mm moottorin koosta riippuen (virallinen tieto) ja sellaiset voi mielestäni laittaa farmariin. Ei tietääkseni haittaa jos langan paksuus on ohuempi. -> Uskoisin että madallusjouset käyvät ongelmitta autoosi.
Mutta jos farmarissa on saman pituset n.16mm paksut takajouset, niin ei siitä kyllä mitenkään järkevä madallus voi tulla, jos laittaa vakiota löysemmät ja lyhemmät jouset taakse ja etujousissa ei voi olla pituus eroa, koska etupäässä ei oo mitään eroa sedaniin.
Sitä paitsi kun ainakin pari tyyppiä on käyttäny farmarin jousia sedanissa tai cuopessa takana niin vakio mittasina korottaa takapäätä kuulemma aika rajusti ja lyhennettynä on helvetin jäykät, yhen kaverin mukaan jopa liian jäykät.

Eikö ketään muka tiedä tähän ongelmaan ratkasua?
Eli kun farmarin vakio takajouset on erilaiset, niin nyt pitäs saada tieto millaset madallusjouset pitäs farmariin olla ja minkä mittaset on sedanin -40mm madallus jouset? :shock:
Löytyy useita Foordeja...
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Voin huomen mitata Spaxin 40 mm madaltavat takajouset. Tänää en enää viitti mennä mittailemaan.
Kyl jouset voi olla jäykemmät vaikka jousilangan paksuus on pienempi.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
tumppe
Viestit: 19
Liittynyt: 15 Touko 2008, 22:45
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe »

Mois kirjoitti:Voin huomen mitata Spaxin 40 mm madaltavat takajouset. Tänää en enää viitti mennä mittailemaan.
Kyl jouset voi olla jäykemmät vaikka jousilangan paksuus on pienempi.
Pitäis saada vaan sedanin tai jonku coupen -40mm etu ja taka jousien paksuudet, pituudet ja mahdollisesti kierrokset, niin voin sit verrata et onks noi mun omat sedanin, jos on niin en todellakaan laita farkkuun ku perä on paljon painavampi ja kaikenlaisia moottoreita ym. painavaa pitäs jatkossakin satunnaisesti kuskailla, lisäks autoon saattaa tulla vetokoukkukin, eli mitkään neiti jouset ei kelpaa taakse.
Löytyy useita Foordeja...
Avatar
jucca
Viestit: 189
Liittynyt: 05 Touko 2008, 22:57
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja jucca »

Pitäis saada vaan sedanin tai jonku coupen -40mm etu ja taka jousien paksuudet, pituudet ja mahdollisesti kierrokset, niin voin sit verrata et onks noi mun omat sedanin, jos on niin en todellakaan laita farkkuun ku perä on paljon painavampi ja kaikenlaisia moottoreita ym. painavaa pitäs jatkossakin satunnaisesti kuskailla, lisäks autoon saattaa tulla vetokoukkukin, eli mitkään neiti jouset ei kelpaa taakse.
Eikö sitten kannattais vaan katkaista vakiojouset?
tumppe
Viestit: 19
Liittynyt: 15 Touko 2008, 22:45
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe »

jucca kirjoitti:
Pitäis saada vaan sedanin tai jonku coupen -40mm etu ja taka jousien paksuudet, pituudet ja mahdollisesti kierrokset, niin voin sit verrata et onks noi mun omat sedanin, jos on niin en todellakaan laita farkkuun ku perä on paljon painavampi ja kaikenlaisia moottoreita ym. painavaa pitäs jatkossakin satunnaisesti kuskailla, lisäks autoon saattaa tulla vetokoukkukin, eli mitkään neiti jouset ei kelpaa taakse.
Eikö sitten kannattais vaan katkaista vakiojouset?
On kyllä käyny jo mieles, mut ei sekään ihan hyvä idea oo, kyllä eteen ainaki pitäs saada jäykemmät jouset, esimerkiks samanlaiset farkun takajouset, mutta lyhentää vaan ja taakse vois laittaa sit vaikka pienet lisäjouset (löytyis jo valmiiks tämmöset) jos tuntuu liian löysältä madalluksen jälkeen ja sit on se katsastus ongelma, ku toiset katsurit kun ei kirveellä uhatenkaan halu antaa leimaa rälläkkä madalletulle, vaikka se periaatteessa on laillista kun asiallisesti tekee... :roll:
Löytyy useita Foordeja...
JiiTee
Viestit: 494
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

Mua laiskottaa nyt niin palijo, että voiskos joku äkkiseltään sanoa mitkä noista jousista muodostaa yhtenäisen setin... Burtonin sivuilta siis --> https://www.burtonpower.com/product_mai ... Code=PC210
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

JiiTee kirjoitti:Mua laiskottaa nyt niin palijo, että voiskos joku äkkiseltään sanoa mitkä noista jousista muodostaa yhtenäisen setin... Burtonin sivuilta siis --> https://www.burtonpower.com/product_mai ... Code=PC210
Esim. Tuo RD286 ja tuo RD289 Molemmat madaltaa mukamas tuuman. Käytännössä ei pidä kyllä paikkaansa. Ainakin noi 2" madaltavat etujouset RD287 madaltavat huomattavasti enemmän kuin nuo 2" madaltavat takajouset RD290.
Eli valitsisin noista varmaankin eteen nuo RD286 ja taakse RD290, niin olis luultavasti aika sama madallus molemmissa päissä. Mulla on nuo 2" madaltavat etujouset RD287 ja niillä madaltuu niin paljon et jousitus pohjaa :lol: Sitten taas takapää on aika korkeuksissa 2" madaltavilla RD290 jousilla.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
JiiTee
Viestit: 494
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

Kits, Mois!! Autoit laiskaa nopsaan... :lol: Onko kokemusta paljon engelsmanni ottaa rahdeista rahaa? Pohjaako se jousistus ihan normi kieputuksessa pelkallä kuskillakin? Pitäis nyt jonkin sortin käytettävyys säilyä ettei tarvii varoa liikoja. Varomisesta on kokemusta ihan riittävästi...
Vastaa Viestiin