Matalampi taneli

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Rokkendaali
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Syys 2012, 22:30
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Rokkendaali »

Eilen tuli tehtyä vähän jousihuoltoa taneliin kaverin kanssa. 2,5 kierrosta pois jousista pois ja ajokelvotonhan siitä tuli :oops: Nyt ylätukivarsi ottaa kiinni vanteen reunaan kun tulee pieninkin möykky tiessä. Ja mataluudesta sen verran että matalimmasta kohtaa varmaan joku 6cm maahan. No, helvetin hienohan siitä tuli jne. Ja on tietenkin lyhyttä iskariakin. Jos kuitenkin joku miettii että paljonko kannattaa laikata, niin maksimi on mielestäni tuo 2 kierrosta.
fidel
Viestit: 60
Liittynyt: 10 Kesä 2011, 21:21
Paikkakunta: hausjärvi

Viesti Kirjoittaja fidel »

paas ihmeessä kuvaa kun on 2,5 kierrosta pois jousista
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

fidel kirjoitti:paas ihmeessä kuvaa kun on 2,5 kierrosta pois jousista
Se on about silleen että ottaa jousen ja pohjauskumin pois ja pulttaa siitä pohjauskumin reiästä ylätukivarren kiinni apurunkoon. :)
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Mun galleriassa coupe jossa ei ollenkaan jousia, matala on.
Missäpäin poria rokkendaali vaikuttaa ja millanen Taunus sulla on.
Monta "uutta" Taunusta nähny porissa tänä kesänä, varsinkin punasia ykköskorisia.
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Pohjauskumiin 2.5cm ja 2 kiekkaa jousista pois. Ei ongelmia :)

Kuva
Capri -77 2.0
Firebird -69
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja zmuli »

vtormane, perhanan tyylikkään näkönen veitti!! 8)

2.5 kierrosta vakiojousista pois kuulostaa kyl sen verra hazardilta, et tää pitää kyllä nähdä :D Voin vaa kuvitel kui mageet on ajo-ominaisuudet.
-Pori Connection-
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Tarviiko jo turvavyöstä leikata pätkät rajoitinremmeiksi ettei jouset putoo paikaltaan ku tunkkaa? Itellä oli muistaakseni semmosia ongelmia vaikka en ottanut edes kahta kierrosta. Takapään osalta varsinkin. :)
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Itellä on takapää sillai että just ja just jouset pysyy hieman jännityksessä kun tunkkaa ylös korista. Edessä ei mitään ongelmaa kun iskareiden alapäitä laskettu jotain 25mm. Mut sillon kun on matala edestäkin (eli senttejä pohjauskumeihin) alkaa nivelet olemaan liikevaransa tapissa, eli saattaapi heikentää kestoa jos töyssyissä pääsee pohjaamaan ylä tai alapallot. Mutta niin on itelläkin, paremman näkönen se vaan niin on 8)
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Sultzi kirjoitti:Itellä on takapää sillai että just ja just jouset pysyy hieman jännityksessä kun tunkkaa ylös korista. Edessä ei mitään ongelmaa kun iskareiden alapäitä laskettu jotain 25mm. Mut sillon kun on matala edestäkin (eli senttejä pohjauskumeihin) alkaa nivelet olemaan liikevaransa tapissa, eli saattaapi heikentää kestoa jos töyssyissä pääsee pohjaamaan ylä tai alapallot. Mutta niin on itelläkin, paremman näkönen se vaan niin on 8)
Tuttu juttu noi pallonivelet.. tarvikenivelet toppas jo ennen pohjauskumeja :lol:
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Joskus tota taunus-sällin kanssa ihmeteltiin ja granadan orkkis pallonivel (ala vai ylä, en muista kumpi) on valmiiksi hieman kulmassa vähentämässä tuota ongelmaa! Tarvikenivelissä tommosta ei granadaan kai saa, mut originelli olis tommonen :)
fidel
Viestit: 60
Liittynyt: 10 Kesä 2011, 21:21
Paikkakunta: hausjärvi

Viesti Kirjoittaja fidel »

no ei kauhean alas taunusta näyty saavan, jos vtormanen taunuksessa joustoa on 2,5cm
ja auto on kumminkin melkoisen korkea. Mutta eipäs auta kun toi 2 kiekkaa pois ottaa tai sit rakentamaan uudelleen alatukivartta
heka
Viestit: 312
Liittynyt: 16 Joulu 2004, 23:20
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja heka »

Saa sen matalaksi, mut silloin täytyy heittää hyvästit lähes kaikelle alkuperäiselle tai käyttää erittäin pientä rengasta (ulkohalkaisia)

Se mikä tekee taunuksen tapauksessa ongelman että se näyttäisi matalalta on että runko palkit tulee sentti tolkulla alemmas kuin kynnykset, toiset autot joissa helmat/kynnykset on pohjan kanssa samalla tasolla saa visuaalisesti näyttämään matalilta helpommin kuin taunuksen :D
taunus coupe datsun powered vaiheessa..
Ex, sierra cosworth 88
Bmw 328 -97 käyttö vessa
Polaris Fusion 600 Pommikone
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Ja etupalkki taitaa olla matalin kohta koko autossa?

Niinkun täälläkin on muutamaan otteeseen nähty ja todettu, ilman isoa laikkaa ja armotonta duunia, Taunusta ei saa matalaksi. Itse kiersin "ongelman" venyttämällä helmoja alaspäin mutta tämäkään ei tietysti ole mikään ideaali vaihtoehto, katto on edelleen korkealla ja sitäkin pitäisi puukottaa, ja lokarin kaaria pitäs pudottaa myös että rengas menisi pyöräkotelon sisään jolloin se edelleen näyttäisi matalammalta. Mut mielestäni tässä aletaan jo liikkua sellasilla vesillä että alkuperäinen muotoilu muuttuu jo niin paljon että tuloksena on ns. kötöstys. Ilman kokeilua tai photoshoppia paha sanoa, itse en tohtinut kokeilla ja photaria en osaa käyttää =)

Tukivarsien ja nivelien asennot on suunniteltu jollekin 20cm maavaralle, on selvää että kun tästä halutaan niistää ~75% pois, aletaan olla tapissa, ja jos haluaa että alustalla on edes jotain tsäänssejä toimia, menee about kaikki uusiksi.
heka
Viestit: 312
Liittynyt: 16 Joulu 2004, 23:20
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja heka »

Mulla pitää 17 tuumasten kans nostaa lokarin kaaria et mahtuu pyörät kääntymään edessä ja että näkyy muutakin kuin vannetta päältä :) takana sais myös nostaa jo ulkoknäkösyistä mut sielä se ei ole pakollista.
taunus coupe datsun powered vaiheessa..
Ex, sierra cosworth 88
Bmw 328 -97 käyttö vessa
Polaris Fusion 600 Pommikone
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Joo, sulla se auto on oikeesti matala, toi mun selostus koski vain näitä visuaalisesti matalia :P
Vastaa Viestiin