2.0 ohc venttiilin säätö/ katkojan kärkien säätö

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

opeca
Viestit: 14
Liittynyt: 26 Huhti 2009, 17:50

2.0 ohc venttiilin säätö/ katkojan kärkien säätö

Viesti Kirjoittaja opeca »

Pitäisi nyt ruveta säätämään tanesta venttiilejä ja en löytänyt tietoa mitataanko se välys venttiilin päästä vai nokka-akselin alta. Sama homma noitten kärkien säädön kanssa. Mitataanko välys akselin vai kärkien välistä.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Venttiilin ja keinuvivun välinen välys on mun mielest se mikä on ilmotettu. Katkojankärjissä mitataan nimenomaan kärkien välistä :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
kana12
Viestit: 314
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 21:56
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja kana12 »

Mois kirjoitti:Venttiilin ja keinuvivun välinen välys on mun mielest se mikä on ilmotettu. Katkojankärjissä mitataan nimenomaan kärkien välistä :D
kyllä se taunuksen korjaus oppaassa otetaan venttiilin välykset nokan ja nostajan välistä kylmänä imu 0,20mm ja pako 0,25mm! katkojan käret kärkien välistä boch 0,45mm ja motocraft o,64mm
taunus is my obsession!
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

kana12 kirjoitti:
Mois kirjoitti:Venttiilin ja keinuvivun välinen välys on mun mielest se mikä on ilmotettu. Katkojankärjissä mitataan nimenomaan kärkien välistä :D
kyllä se taunuksen korjaus oppaassa otetaan venttiilin välykset nokan ja nostajan välistä kylmänä imu 0,20mm ja pako 0,25mm!
No niimpäs olikin, täst on jo yli 10 vuotta aikaa ku oon viimmeks Taunuksen venttiileitä säätänny :lol:
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
kana12
Viestit: 314
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 21:56
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja kana12 »

juu mulla on vajaa 5 tuntia :D oli vähä välykset isollaan!saa sen kapeella rakotulkilla venttiilin välistäki!saattaa iha hitusen heittää se välys mut se ny o nii vähä et ei taunuksessa tunnu missään :lol:
taunus is my obsession!
kana12
Viestit: 314
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 21:56
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja kana12 »

kana12 kirjoitti:juu mulla on vajaa 5 tuntia :D oli vähä välykset isollaan!saa sen kapeella rakotulkilla venttiilin välistäki!saattaa iha hitusen heittää se välys mut se ny o nii vähä et ei taunuksessa tunnu missään :lol:
ja nyt säädin sitte nostajan ja venttiilin välistä!loppu se käkätys!menee pari kolme satikkaa kireemmälle sieltä mitattuna mut tuskin tuo haittaa!eipähä ainakaa enää raplata venttiilit :lol:
taunus is my obsession!
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

kana12 kirjoitti:
Mois kirjoitti:Venttiilin ja keinuvivun välinen välys on mun mielest se mikä on ilmotettu. Katkojankärjissä mitataan nimenomaan kärkien välistä :D
kyllä se taunuksen korjaus oppaassa otetaan venttiilin välykset nokan ja nostajan välistä kylmänä imu 0,20mm ja pako 0,25mm! katkojan käret kärkien välistä boch 0,45mm ja motocraft o,64mm
Ok... itse olen aina mitannut venttiilin ja seuraajan välistä...
Pitäisköhän jossain vaiheessa tarkistaa=)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Kyllä tääläkin on aina mitattu ohc:een välykset nokan ja seuraajan välistä ja ongelmia ei oo ollu.
Tonskulus
Viestit: 89
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 23:48

Viesti Kirjoittaja Tonskulus »

Kyllä, nokan ja seuraajan välistä mitataan. Ongemaksi voi koitua jos seuraajat ovat kuluneet huonon öljykierron/voitelun vuoksi montulleen siitä laahauspinnasta. Kannattaa tuokin tarkistaa samalla. Nokan voiteluputki on siis ihan hyvä idea uusia joskus, meneevät helposti tukkoon. Ei ole kallis osa.
Hyväkuntoinen OHC käy melkoisen nätisti kyllä eikä naputa.

ps. ei enää ikinä motonetin tarvikeseuraajia. Kestivät 500km.. tuossa ajassa kuluivat 2-3mm :D
Autot ovat takavetoisia
Avatar
musche
Viestit: 191
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 20:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja musche »

Tonskulus kirjoitti:Kyllä, nokan ja seuraajan välistä mitataan. Ongemaksi voi koitua jos seuraajat ovat kuluneet huonon öljykierron/voitelun vuoksi montulleen siitä laahauspinnasta. Kannattaa tuokin tarkistaa samalla. Nokan voiteluputki on siis ihan hyvä idea uusia joskus, meneevät helposti tukkoon. Ei ole kallis osa.
Hyväkuntoinen OHC käy melkoisen nätisti kyllä eikä naputa.

ps. ei enää ikinä motonetin tarvikeseuraajia. Kestivät 500km.. tuossa ajassa kuluivat 2-3mm :D
vähän vanha ketju jo mutta nyt kuitenkin oli pakko, motonetin seuraajia ostin silloin ja ne on kyllä mulla kestänyt 10 000 km ja 3 vuotta, eikä vieläkään naputa.
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10

Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Vastaa Viestiin