ohc kannen irroitus/momentit

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

taneli1
Viestit: 701
Liittynyt: 12 Touko 2006, 02:11
Paikkakunta: helsinki

ohc kannen irroitus/momentit

Viesti Kirjoittaja taneli1 »

sen varran on taas aikaa kun on ollut viimeksi kansi irti ja ei muistu mieleen,että onko merkitystä missä järjestyksessä alkaa kannen pultteja availemaan,ja kylmä kone siis kyseessä ja jos jollain olisi kiristys momentteja, auttaisi hurjasti,kun en taida ihan äkkiä taunus kirjaa löytää muutto tavaroiden joukosta mistä ne näkisi.
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Tossa kiristysjärjestys, eli purku päinvastaisessa järjestyksessä, jotkut kyllä aukoo tossakin järjestyksessä mut eipä se oharissa oo niin justiisa.
http://i103.photobucket.com/albums/m149 ... jestys.jpg

Tähtikanta pulteilla
Splined type bolts:
Stage 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 to 55 nm
Stage 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 to 70 nm
Stage 3 (after 20 minutes) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73 to 83 nm
Stage 4 (after running engine for 15 minutes at 1000 rpm) . . . . . . 95 to 115 nm


Torx (venyvät)
Torx type bolts:
Stage 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 to 40 nm
Stage 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 to 75 nm
Stage 3 (after 5 minutes) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Tighten through a further 90º
taneli1
Viestit: 701
Liittynyt: 12 Touko 2006, 02:11
Paikkakunta: helsinki

momentit

Viesti Kirjoittaja taneli1 »

kiitoksia :wink: säästyinpä opuksen kaivamiselta.. ja enpä tiennytkään,että hieman poikkeaa pulttien mukaan momentti arvot.
fonzie
Viestit: 329
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fonzie »

Pääsin viimein aukomaan autotalliin haalimiani moottoreita. Kummankin kannet kiinni tähtikantapulteilla. Mistähän ja millaisilla spekseillä noihin tähtikantapultteihin käyviä hylsyjä vois löytyä?
Taunus 4D XL 1600 vm. 1971

entiset Taunukset:
Taunus 4D XL 2000 V6 vm. 1973
Taunus Coupe GXL 2600 V6 autom. vm. 1972
Taunus Coupe GT 2000 V6 vm. 1972
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Xzn kanta on nimi.. oisko ollu 13mm(?) motonetistä saa hylsyjä ja torxillakin taitaapi aueta
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

fonzie kirjoitti:Pääsin viimein aukomaan autotalliin haalimiani moottoreita. Kummankin kannet kiinni tähtikantapulteilla. Mistähän ja millaisilla spekseillä noihin tähtikantapultteihin käyviä hylsyjä vois löytyä?
Tossa joku sarja:

http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/1499 ... rj-40-os-s

http://www.virtasenkauppa.fi/img/kuvat_ ... 0-os-s.jpg

Tossa irto "hylsyjä": http://www.virtasenkauppa.fi/tuotteet/k ... 28tahti%29
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Oliki näköjää 12mm ainaki niin toises aihees sanottiin http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/776012/0
taunusti
Viestit: 927
Liittynyt: 20 Joulu 2009, 13:30
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja taunusti »

ite viimeks vetelin summan mutikassa auki ja suorassa se kansi ainakin on lasilevyn päällä(mun konsteilla ei ole ihmeempiä mittaus välineitä)
Kaiken kokeena voin sen sanoa että jotain on vielä kokematta-Matti Nykänen
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Mittasin uudesta Ford Original pultista ja siin on joku tuumanen se kanta :lol:
Oli jotain 11,6 mm tai sinnepäin :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
fonzie
Viestit: 329
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fonzie »

Kiitoksia taas nopeasta vastailusta. Käynpä huomenna katsomassa paikallisesta sekatavarakaupasta, josko sieltä löytyisi xzn-hylsyjä.
Taunus 4D XL 1600 vm. 1971

entiset Taunukset:
Taunus 4D XL 2000 V6 vm. 1973
Taunus Coupe GXL 2600 V6 autom. vm. 1972
Taunus Coupe GT 2000 V6 vm. 1972
taunusti
Viestit: 927
Liittynyt: 20 Joulu 2009, 13:30
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja taunusti »

fonzie kirjoitti:Kiitoksia taas nopeasta vastailusta. Käynpä huomenna katsomassa paikallisesta sekatavarakaupasta, josko sieltä löytyisi xzn-hylsyjä.
ei kannata ihan mistään tokmannin tyyppisistä kaupoista tarjous laareista ostaa niitä hylsyjä. jotku ihan kunnon hylsyt niin saa vielä samoilla kiinnikin. ja ne on muuten aika tiukalla ne pultit että ne ei välttämättä huonoilla sinne päin oikeen kokosilla edes aukee vaan lipsuu,menee kanta pilalle ja sitten harmittaa. 10e lisää kun panostaa siihen niin saa jo paljon laadukkaampia vehkeitä
Kaiken kokeena voin sen sanoa että jotain on vielä kokematta-Matti Nykänen
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Itse jouduin poraa yhden pultin.. johan oli poraamista:-D ei ollu kyl hylsyn vika. motonetin hylsy ei ollu moksiskaan. tosin oli kyl niin maanperusteellisen kovaa kiinni. pitkää jatkovartta parempi työkalu oli lyöntimeisseli!
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Itse jouduin poraa yhden pultin.. johan oli poraamista:-D ei ollu kyl hylsyn vika. motonetin hylsy ei ollu moksiskaan. tosin oli kyl niin maanperusteellisen kovaa kiinni. pitkää jatkovartta parempi työkalu oli lyöntimeisseli!
taunusti
Viestit: 927
Liittynyt: 20 Joulu 2009, 13:30
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja taunusti »

ardhu kirjoitti:Itse jouduin poraa yhden pultin.. johan oli poraamista:-D ei ollu kyl hylsyn vika. motonetin hylsy ei ollu moksiskaan. tosin oli kyl niin maanperusteellisen kovaa kiinni. pitkää jatkovartta parempi työkalu oli lyöntimeisseli!
eli kanta meni pilalle mutta hylsy oli hyvä? jotenkin se on päässy luistamaan ja pyöristään kannan ellet ole vääntäny jotenkin kulmassa sillain että se pääsee lipsumaan. iisi..näissä hommisa ei auta rimpuilla vaan hakee vaikka pitkä vääntö varsi ja jos se ei riitä niin vaikka pulttikone(biltemassa 46e 450nm 230V)ja jos sekään ei riitä nii on jo piru
Kaiken kokeena voin sen sanoa että jotain on vielä kokematta-Matti Nykänen
Vermilion
Viestit: 1641
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

taunusti kirjoitti:
ardhu kirjoitti:Itse jouduin poraa yhden pultin.. johan oli poraamista:-D ei ollu kyl hylsyn vika. motonetin hylsy ei ollu moksiskaan. tosin oli kyl niin maanperusteellisen kovaa kiinni. pitkää jatkovartta parempi työkalu oli lyöntimeisseli!
eli kanta meni pilalle mutta hylsy oli hyvä? jotenkin se on päässy luistamaan ja pyöristään kannan ellet ole vääntäny jotenkin kulmassa sillain että se pääsee lipsumaan. iisi..näissä hommisa ei auta rimpuilla vaan hakee vaikka pitkä vääntö varsi ja jos se ei riitä niin vaikka pulttikone(biltemassa 46e 450nm 230V)ja jos sekään ei riitä nii on jo piru
Iskukoneella lähtee aina... tai noh hajoaa pultti kokonaan tai lähtee ei oo paljo vaihtoehtoja.
Jollei kyse ole jostain sika isosta 16mm tai isommista pulteista kyse.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vastaa Viestiin