Laillisesti 2.8 tai 2.9
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Laillisesti 2.8 tai 2.9
Onko kukaan saanut noita koneita laillisesti katsastettua Taunukseen ja jos on, niin millaisin muutoksia?
Aikoinaan en saanut mitenkään 2.8 konetta -76 Taunukseen laillisesti :?
Aikoinaan en saanut mitenkään 2.8 konetta -76 Taunukseen laillisesti :?
Miten saa kaasari 2.8:n kilpiin? Tehojen puolesta ehkä mutta tilavuus menee yli.samiharju kirjoitti:kaasari-28:n saa kilpiin.
vaihtoehtona on myös 2.4i?
2.4i tulee varmaankin olemaan se kone mikä tulee Taunuskoriin jahka joskus jostakin sopivan löydän. Mutta noita 2.8 ja 2.9 koneita löytää paljon helpommin.
Mutta peräänkuulutan nyt siis niitä 2.8 tai 2.9 oikeasti laillisesti liikenteessä olevia -71-82 Taunuksia.
Vuonna miekka ja kilpi, joo olisiko ollut -86 kun yritin saada lupia Taunukseen 2.8 litraiselle V6 koneelle Joensuun katsastustoimipaikassa niin tylysti totesivat että no can do. "Paas hakien vastaavuustodistus 2.3 tekniikalle Fordilta, laita sitten se tekniikka kiinni niin me kyllä sitten tarkastellaan. Mutta 2.8 konetta et saa pultattua laillisesti kiinni Taunukseesi" About noilla sanoilla torpattiin hieno idea alas taivaalta. Harmi vaan että olin jo ehtinyt 2.8 ruisku koneen käydä ruottista hakemassa ja odotteli tallissa asennustamois13 kirjoitti:Ei kai se 2.8:n tilavuuskaan mene yli, onhan tätä aihetta jauhettu jo moneen kertaan?
Samoihin aikoihin tuttuni katsasti Riihimäellä Taunuksensa samoin 2.3 tekniikkaiseksi 2.8 koneella. Lupaa ei sieltäkään hellinnyt 2.8 koneelle.
Perusteluina oli tuolloin liian suuri kuutiotilavuus ja ruiskuversiossa otti tehoistakin kiinni. Painon puolesta asia olisi ollut ok.
2.6 litraisen olisi saanut laillisesti paikoilleen mutta tehoero 2.3 koneeseen on niin pieni etten viittinyt alkaa edes etsimään sellaista myllyä ( joita kyllä oli tuolloin aika helposti saatavilla )
Liekö sitten pykälät helpottuneet, tuntuu vaan että ovat koko ajan kiristyneet.
Edelleenkään en hae spekulaatioita saako niin tehdä vai eikö saa vaan ihan oikeata faktatietoutta siitä kuinka homma on saatu laillisesti tehtyä. Mitä mahdollisesti ylimääräisiä muutoksia yms ja onko muutoksen taustalla mahdollisesti poikkeuslupa joita ei käsittääkseni nykyään juurikaan heru.
Joo, tuo tallissa ollut kone siihen sitten paikoilleen meni, tosin kaasariversioksi muutettuna ja 2.3 litraiseksi muutettuna
Luulisin että tästä foorumista löytyy paras asiantuntemus tästä asiasta.
-
- Viestit: 339
- Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:46
- Paikkakunta: Vantaa
-
- Viestit: 1273
- Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
- Paikkakunta: Huittinen
Onko ne nykyään VARMUUDELLA samaa mallisarjaa?? Meinaan on tästäkin hieman ristiriitaista tietoa....taunus mkII kirjoitti:saahan sen laittaa vanhempaankin kun nää kaikki on samaa mallisarjaa. vertailu moottorihan on mallisarjan suurin ja tehokkain.
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
-75 coupe
-
- Viestit: 339
- Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:46
- Paikkakunta: Vantaa
sama pohja-levy ja sama peruskori ja sama tekniikka ni eiks ne sillon oo. ja cortina mkIV-V sisar malli joka myös vertailu malli mut ei paljo apuja näin päin.aussi-cortina olis hyvä vertailu-malli mut kun ei oo euroopan myynti-malli ni ei tääl pohjolassa kelpaa ku ei oo varmuutta et onks sitä myyty englantiin??
Tuokin juttu, että vertailuautoksi käy vain Euroopassa tai USA:ssa myyty malli, on vain AKE:n oma päähänpisto. Sen todennäköisesti saisi nurin jos jaksaisi vähän rettelöidä, koska kyseinen asia ei perustu mihinkään lakiin. Sen jälkeen vertailumoottorina olisikin tuo 4.1 L.
2.8 kaasarin pitäisi saada muutoskatsastettua niin tehojen kuin tilavuudenkin puolesta, ja jos ei konttorille kelpaa niin väärässä ovat. Polttoaineen suihkutuslaitteiston katsotaan lisäävän moottoritehoa 10% ellei muuta osoiteta. Itse olen kuitenkin joskus hekumoinut ajatuksella asentaa Tanariin 2.0 Zetec. Vanhemmassa Mondeolaisessa on juuri sopivasti se 136 hv.
2.8 kaasarin pitäisi saada muutoskatsastettua niin tehojen kuin tilavuudenkin puolesta, ja jos ei konttorille kelpaa niin väärässä ovat. Polttoaineen suihkutuslaitteiston katsotaan lisäävän moottoritehoa 10% ellei muuta osoiteta. Itse olen kuitenkin joskus hekumoinut ajatuksella asentaa Tanariin 2.0 Zetec. Vanhemmassa Mondeolaisessa on juuri sopivasti se 136 hv.
JOS onnistuu todistamaan että Taunusta on saanut 2.3 114hv koneella.Hessu kirjoitti:2.8 kaasarin pitäisi saada muutoskatsastettua niin tehojen kuin tilavuudenkin puolesta, ja jos ei konttorille kelpaa niin väärässä ovat.
Fordin asiakirjoissa tätä ei mainita:
http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ ... iset_erot/
Kun taas täällä mainitaan. Mutta tämäkin vain 80-82 malleihin:
http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ ... kasikirja/
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
-
- Viestit: 1273
- Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
- Paikkakunta: Huittinen
Näin pelkään sen asian oikeasti olevan..Taco kirjoitti:JOS onnistuu todistamaan että Taunusta on saanut 2.3 114hv koneella.Hessu kirjoitti:2.8 kaasarin pitäisi saada muutoskatsastettua niin tehojen kuin tilavuudenkin puolesta, ja jos ei konttorille kelpaa niin väärässä ovat.
Fordin asiakirjoissa tätä ei mainita:
http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ ... iset_erot/
Kun taas täällä mainitaan. Mutta tämäkin vain 80-82 malleihin:
http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ ... kasikirja/
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
-75 coupe