Laillisesti 2.8 tai 2.9

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

ukormi
Viestit: 21
Liittynyt: 06 Huhti 2005, 22:20

Laillisesti 2.8 tai 2.9

Viesti Kirjoittaja ukormi »

Onko kukaan saanut noita koneita laillisesti katsastettua Taunukseen ja jos on, niin millaisin muutoksia?

Aikoinaan en saanut mitenkään 2.8 konetta -76 Taunukseen laillisesti :?
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

kaasari-28:n saa kilpiin.

vaihtoehtona on myös 2.4i?
ukormi
Viestit: 21
Liittynyt: 06 Huhti 2005, 22:20

Viesti Kirjoittaja ukormi »

samiharju kirjoitti:kaasari-28:n saa kilpiin.

vaihtoehtona on myös 2.4i?
Miten saa kaasari 2.8:n kilpiin? Tehojen puolesta ehkä mutta tilavuus menee yli.
2.4i tulee varmaankin olemaan se kone mikä tulee Taunuskoriin jahka joskus jostakin sopivan löydän. Mutta noita 2.8 ja 2.9 koneita löytää paljon helpommin.

Mutta peräänkuulutan nyt siis niitä 2.8 tai 2.9 oikeasti laillisesti liikenteessä olevia -71-82 Taunuksia.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Ei kai se 2.8:n tilavuuskaan mene yli, onhan tätä aihetta jauhettu jo moneen kertaan?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

periaatteessahan 2.8i:n saa myös kikkailulla ihan laillisesti kilpiin.
Eka katsastaa 2.8 kaasarilla, sitten asentaa ruiskun ja muutoskatsastaa sille. Polttoaineen ruiskutuslaitteiston kun saa jälkiasentaa, ja sen ei katsota lisäävän tehoa.
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
ukormi
Viestit: 21
Liittynyt: 06 Huhti 2005, 22:20

Viesti Kirjoittaja ukormi »

mois13 kirjoitti:Ei kai se 2.8:n tilavuuskaan mene yli, onhan tätä aihetta jauhettu jo moneen kertaan?
Vuonna miekka ja kilpi, joo olisiko ollut -86 kun yritin saada lupia Taunukseen 2.8 litraiselle V6 koneelle Joensuun katsastustoimipaikassa niin tylysti totesivat että no can do. "Paas hakien vastaavuustodistus 2.3 tekniikalle Fordilta, laita sitten se tekniikka kiinni niin me kyllä sitten tarkastellaan. Mutta 2.8 konetta et saa pultattua laillisesti kiinni Taunukseesi" About noilla sanoilla torpattiin hieno idea alas taivaalta. Harmi vaan että olin jo ehtinyt 2.8 ruisku koneen käydä ruottista hakemassa ja odotteli tallissa asennusta :roll:

Samoihin aikoihin tuttuni katsasti Riihimäellä Taunuksensa samoin 2.3 tekniikkaiseksi 2.8 koneella. Lupaa ei sieltäkään hellinnyt 2.8 koneelle.

Perusteluina oli tuolloin liian suuri kuutiotilavuus ja ruiskuversiossa otti tehoistakin kiinni. Painon puolesta asia olisi ollut ok.

2.6 litraisen olisi saanut laillisesti paikoilleen mutta tehoero 2.3 koneeseen on niin pieni etten viittinyt alkaa edes etsimään sellaista myllyä ( joita kyllä oli tuolloin aika helposti saatavilla )

Liekö sitten pykälät helpottuneet, tuntuu vaan että ovat koko ajan kiristyneet.

Edelleenkään en hae spekulaatioita saako niin tehdä vai eikö saa vaan ihan oikeata faktatietoutta siitä kuinka homma on saatu laillisesti tehtyä. Mitä mahdollisesti ylimääräisiä muutoksia yms ja onko muutoksen taustalla mahdollisesti poikkeuslupa joita ei käsittääkseni nykyään juurikaan heru.

Joo, tuo tallissa ollut kone siihen sitten paikoilleen meni, tosin kaasariversioksi muutettuna ja 2.3 litraiseksi muutettuna :roll:

Luulisin että tästä foorumista löytyy paras asiantuntemus tästä asiasta.
Larppa
Viestit: 131
Liittynyt: 13 Loka 2004, 23:27
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Larppa »

pikasesti laskettuna uudempaan taunukseen saa laittaa 136.8 hp koneen..
ja tilavuutta saa olla 2.875 litraa.

2.8 kaasarikone on noitten lukujen alle.
taunus mkII
Viestit: 339
Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja taunus mkII »

saahan sen laittaa vanhempaankin kun nää kaikki on samaa mallisarjaa. vertailu moottorihan on mallisarjan suurin ja tehokkain.
#201
TaunusmkII


Ford Taunus-Suoritus Kykyä Ylitse Muiden-
-Raudassa Ei Oo Rahat Hukassa-
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

taunus mkII kirjoitti:saahan sen laittaa vanhempaankin kun nää kaikki on samaa mallisarjaa. vertailu moottorihan on mallisarjan suurin ja tehokkain.
Onko ne nykyään VARMUUDELLA samaa mallisarjaa?? Meinaan on tästäkin hieman ristiriitaista tietoa....
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
taunus mkII
Viestit: 339
Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja taunus mkII »

sama pohja-levy ja sama peruskori ja sama tekniikka ni eiks ne sillon oo. ja cortina mkIV-V sisar malli joka myös vertailu malli mut ei paljo apuja näin päin.aussi-cortina olis hyvä vertailu-malli mut kun ei oo euroopan myynti-malli ni ei tääl pohjolassa kelpaa ku ei oo varmuutta et onks sitä myyty englantiin??
#201
TaunusmkII


Ford Taunus-Suoritus Kykyä Ylitse Muiden-
-Raudassa Ei Oo Rahat Hukassa-
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Tuokin juttu, että vertailuautoksi käy vain Euroopassa tai USA:ssa myyty malli, on vain AKE:n oma päähänpisto. Sen todennäköisesti saisi nurin jos jaksaisi vähän rettelöidä, koska kyseinen asia ei perustu mihinkään lakiin. Sen jälkeen vertailumoottorina olisikin tuo 4.1 L.

2.8 kaasarin pitäisi saada muutoskatsastettua niin tehojen kuin tilavuudenkin puolesta, ja jos ei konttorille kelpaa niin väärässä ovat. Polttoaineen suihkutuslaitteiston katsotaan lisäävän moottoritehoa 10% ellei muuta osoiteta. Itse olen kuitenkin joskus hekumoinut ajatuksella asentaa Tanariin 2.0 Zetec. Vanhemmassa Mondeolaisessa on juuri sopivasti se 136 hv.
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Hessu kirjoitti:2.8 kaasarin pitäisi saada muutoskatsastettua niin tehojen kuin tilavuudenkin puolesta, ja jos ei konttorille kelpaa niin väärässä ovat.
JOS onnistuu todistamaan että Taunusta on saanut 2.3 114hv koneella.

Fordin asiakirjoissa tätä ei mainita:
http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ ... iset_erot/

Kun taas täällä mainitaan. Mutta tämäkin vain 80-82 malleihin:
http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ ... kasikirja/
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

Taco kirjoitti:
Hessu kirjoitti:2.8 kaasarin pitäisi saada muutoskatsastettua niin tehojen kuin tilavuudenkin puolesta, ja jos ei konttorille kelpaa niin väärässä ovat.
JOS onnistuu todistamaan että Taunusta on saanut 2.3 114hv koneella.

Fordin asiakirjoissa tätä ei mainita:
http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ ... iset_erot/

Kun taas täällä mainitaan. Mutta tämäkin vain 80-82 malleihin:
http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ ... kasikirja/
Näin pelkään sen asian oikeasti olevan.. :cry:
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Myykää joku mulle 2.8 kone, niin käyn katsastamassa sen! Siinä olisi ennakko tapaus...
Australiasta vois tilata semmosen 4.1 Cortinan ja pistää rekisteriin! Onko kellään sukulaisia australiassa?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
tanari
Viestit: 937
Liittynyt: 22 Elo 2004, 11:18
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tanari »

mois13 kirjoitti:Myykää joku mulle 2.8 kone, niin käyn katsastamassa sen! Siinä olisi ennakko tapaus...
tehty jo
matalan pudjetin kulkineet...
Vastaa Viestiin