Mittarit (PA, lämpö jne)

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Mittarit (PA, lämpö jne)

Viesti Kirjoittaja jryti »

GT/GXL MK1:sessä on ilmeisesti konsolin mittarit "jännitteen alentimen" takana. Onko jollakin ollut ongelmia PA ja lämpömittareiden kanssa?

Kun mulla ei toimi keskikonsolin mittarit vaikka itse mittarit on ehjiä. Mittareille tulee jännite ilmeisesti mittariston takana olevan alentimen (Bi-metalli- rele?) kautta ja se pätkii 12V aika rauhalliseen tahtiin. Eli käväisee 12V ja putoaa nollaan (helppo mitata vaikka lämpöanturin johdosta maita vasten). Pitääkö tuon toimia nuin?
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

joku kuumalanka rele se on..
ja kuuluu toimia noin.. eli kun virta kulkee läpi niin alkaa kuumenemaan jolloin katkeaa
ja kytkeytyy hetkenpäästä takaisin..

jossain oli joskus ohje rakentaa elektroninen vastaava..
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

ft79 kirjoitti:joku kuumalanka rele se on..
ja kuuluu toimia noin.. eli kun virta kulkee läpi niin alkaa kuumenemaan jolloin katkeaa
ja kytkeytyy hetkenpäästä takaisin..

jossain oli joskus ohje rakentaa elektroninen vastaava..
Mikähän taajuus tuolla pitäisi olla, että onko tuo mulla käynyt hitaaksi iän myötä kun ei mikään mittari reagoi :roll: Räpsyttelee nimittäin tosi hitaasti, oliskohan 2 sekunnin välein...
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

oliskohan mahdollista että on kuorma pienetynyt..
mittarit vaihtunu tms..

kuluva osaha tuo on eli kyllä se voi siinäkin olla..
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

-76 2.0 Tanes on elektroniikkaa toi vastaava osa, tai on ainakin siinä mittaristossa joka mul on. OOn purkannu sen joskus 80-luvun lopul ko. Taunuksesta.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

-79:ssä ei elektroniikkaa ollu nähtykkään...
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

ft79 kirjoitti:-79:ssä ei elektroniikkaa ollu nähtykkään...
kummast sit vaihtelee vuosimalleittain noi jutut!
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

Mois kirjoitti:
ft79 kirjoitti:-79:ssä ei elektroniikkaa ollu nähtykkään...
kummast sit vaihtelee vuosimalleittain noi jutut!
no tosta -79 mittaristosta ei mitään varmuutta miltä vuodelta..
nopeusmittari oli 220km/h asti.. ja farkussa joka -76 oli 200km/h
tosin siinäkin oli wanha rele mutta epäilen että mittaristo oli vanhempi..
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

jryti kirjoitti:
ft79 kirjoitti:joku kuumalanka rele se on..
ja kuuluu toimia noin.. eli kun virta kulkee läpi niin alkaa kuumenemaan jolloin katkeaa
ja kytkeytyy hetkenpäästä takaisin..

jossain oli joskus ohje rakentaa elektroninen vastaava..
Mikähän taajuus tuolla pitäisi olla, että onko tuo mulla käynyt hitaaksi iän myötä kun ei mikään mittari reagoi :roll: Räpsyttelee nimittäin tosi hitaasti, oliskohan 2 sekunnin välein...
Siinä on,ainakin alkup.lakan alla pieni
ruuvi,josta voi näyttämää kalibroida,ei tosin
kovin mahdottomasti.

Laita myös lisämaajohto suoraan "pulssittajan"ruuvin alle,niin
ei koelaudan sähköt sekoile.
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Muistelen että brittien suunnalla myydään kohtalaisen yleisesti tuollaista elektronista regulaattoria joka korvaa alkuperäisen mittariston releen.
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Kävi mielessä tuo kuorman kasvaminen, pitänee mitata. Silloinhan virta kasvaa -> lanka kuumenee nopeammin -> 12 V pysyy yllä liian vähän aikaa.

Lisä maa mittaristoon pitää kans lisätä.

Tällähetkellä ongelmina on:
- Kello ei toimi - Mittaamalla näyttäisi että kellon sisus olisi ainakin jollakin asteella ehjä
- Lämpömittari keskikonsolissa ei hievahda - lämmitysvastus ehjä
- Polttoainemittari keskikonsolissa ei hievahda - lämmitysvastus ehjä
- Ampeerimittari hievahtaa vain hivene - käämit ehjät mutta enoli vielä tutkinut että onko liitokset johtosarjassa puhtaat jne.

Nuista ilmeisesti muut paitsi amp-mittari on tuon releen takana...tai no kellosta en enään ole varma.
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
eerom
Viestit: 44
Liittynyt: 20 Kesä 2007, 23:21
Paikkakunta: Parola

Viesti Kirjoittaja eerom »

mulla ei toimi kierroslukumittari ja bensamittari.. :( jenkakello välillä värähtää mut ei muuta..
-Taunus coupe 2,0 v6 GT

-Taunus 1,6L 79
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sumu »

jryti kirjoitti: - Lämpömittari keskikonsolissa ei hievahda - lämmitysvastus ehjä
- Polttoainemittari keskikonsolissa ei hievahda - lämmitysvastus ehjä
Ootko kokeillu heittää anturin päästä runkoon, reagoiko mittari silloin?
Sedan GT '73
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja teekoo »

Vanhemmat mekaaniset ja uudemmat elektrooniset säätimet ovat vaihtokelpoisia. Mekaanisessa säätimessä niitä jännitepulsseja tulee tosiaan n. 1...2 s välein.

Väittäisin, että säädin muuttui elektrooniseksi silloin kun mittaristo muuttui oranssineulaiseksi eli joskus vuosimallivälillä 77-78. Mulla on 78-mallinen oranssineulainen, jossa 99% varmuudella alkuperäinen mittaristo ja siinä on elektrooninen säädin.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

-76 mittaristossa elektrooninen ja -77 mekaaninen. Noita on laitettu varmaan mitä on hyllyssä milloinkin sattunnu olemaan, tai sit vaihdettu jälkikäteen Ford huollossa...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vastaa Viestiin