Mittarit (PA, lämpö jne)
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Mittarit (PA, lämpö jne)
GT/GXL MK1:sessä on ilmeisesti konsolin mittarit "jännitteen alentimen" takana. Onko jollakin ollut ongelmia PA ja lämpömittareiden kanssa?
Kun mulla ei toimi keskikonsolin mittarit vaikka itse mittarit on ehjiä. Mittareille tulee jännite ilmeisesti mittariston takana olevan alentimen (Bi-metalli- rele?) kautta ja se pätkii 12V aika rauhalliseen tahtiin. Eli käväisee 12V ja putoaa nollaan (helppo mitata vaikka lämpöanturin johdosta maita vasten). Pitääkö tuon toimia nuin?
Kun mulla ei toimi keskikonsolin mittarit vaikka itse mittarit on ehjiä. Mittareille tulee jännite ilmeisesti mittariston takana olevan alentimen (Bi-metalli- rele?) kautta ja se pätkii 12V aika rauhalliseen tahtiin. Eli käväisee 12V ja putoaa nollaan (helppo mitata vaikka lämpöanturin johdosta maita vasten). Pitääkö tuon toimia nuin?
Mikähän taajuus tuolla pitäisi olla, että onko tuo mulla käynyt hitaaksi iän myötä kun ei mikään mittari reagoi Räpsyttelee nimittäin tosi hitaasti, oliskohan 2 sekunnin välein...ft79 kirjoitti:joku kuumalanka rele se on..
ja kuuluu toimia noin.. eli kun virta kulkee läpi niin alkaa kuumenemaan jolloin katkeaa
ja kytkeytyy hetkenpäästä takaisin..
jossain oli joskus ohje rakentaa elektroninen vastaava..
no tosta -79 mittaristosta ei mitään varmuutta miltä vuodelta..Mois kirjoitti:kummast sit vaihtelee vuosimalleittain noi jutut!ft79 kirjoitti:-79:ssä ei elektroniikkaa ollu nähtykkään...
nopeusmittari oli 220km/h asti.. ja farkussa joka -76 oli 200km/h
tosin siinäkin oli wanha rele mutta epäilen että mittaristo oli vanhempi..
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Siinä on,ainakin alkup.lakan alla pienijryti kirjoitti:Mikähän taajuus tuolla pitäisi olla, että onko tuo mulla käynyt hitaaksi iän myötä kun ei mikään mittari reagoi Räpsyttelee nimittäin tosi hitaasti, oliskohan 2 sekunnin välein...ft79 kirjoitti:joku kuumalanka rele se on..
ja kuuluu toimia noin.. eli kun virta kulkee läpi niin alkaa kuumenemaan jolloin katkeaa
ja kytkeytyy hetkenpäästä takaisin..
jossain oli joskus ohje rakentaa elektroninen vastaava..
ruuvi,josta voi näyttämää kalibroida,ei tosin
kovin mahdottomasti.
Laita myös lisämaajohto suoraan "pulssittajan"ruuvin alle,niin
ei koelaudan sähköt sekoile.
Kävi mielessä tuo kuorman kasvaminen, pitänee mitata. Silloinhan virta kasvaa -> lanka kuumenee nopeammin -> 12 V pysyy yllä liian vähän aikaa.
Lisä maa mittaristoon pitää kans lisätä.
Tällähetkellä ongelmina on:
- Kello ei toimi - Mittaamalla näyttäisi että kellon sisus olisi ainakin jollakin asteella ehjä
- Lämpömittari keskikonsolissa ei hievahda - lämmitysvastus ehjä
- Polttoainemittari keskikonsolissa ei hievahda - lämmitysvastus ehjä
- Ampeerimittari hievahtaa vain hivene - käämit ehjät mutta enoli vielä tutkinut että onko liitokset johtosarjassa puhtaat jne.
Nuista ilmeisesti muut paitsi amp-mittari on tuon releen takana...tai no kellosta en enään ole varma.
Lisä maa mittaristoon pitää kans lisätä.
Tällähetkellä ongelmina on:
- Kello ei toimi - Mittaamalla näyttäisi että kellon sisus olisi ainakin jollakin asteella ehjä
- Lämpömittari keskikonsolissa ei hievahda - lämmitysvastus ehjä
- Polttoainemittari keskikonsolissa ei hievahda - lämmitysvastus ehjä
- Ampeerimittari hievahtaa vain hivene - käämit ehjät mutta enoli vielä tutkinut että onko liitokset johtosarjassa puhtaat jne.
Nuista ilmeisesti muut paitsi amp-mittari on tuon releen takana...tai no kellosta en enään ole varma.
Vanhemmat mekaaniset ja uudemmat elektrooniset säätimet ovat vaihtokelpoisia. Mekaanisessa säätimessä niitä jännitepulsseja tulee tosiaan n. 1...2 s välein.
Väittäisin, että säädin muuttui elektrooniseksi silloin kun mittaristo muuttui oranssineulaiseksi eli joskus vuosimallivälillä 77-78. Mulla on 78-mallinen oranssineulainen, jossa 99% varmuudella alkuperäinen mittaristo ja siinä on elektrooninen säädin.
Väittäisin, että säädin muuttui elektrooniseksi silloin kun mittaristo muuttui oranssineulaiseksi eli joskus vuosimallivälillä 77-78. Mulla on 78-mallinen oranssineulainen, jossa 99% varmuudella alkuperäinen mittaristo ja siinä on elektrooninen säädin.