Lataus- ja käynnistysjärjestelmän yleisimmät vikakohteet

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Lataus- ja käynnistysjärjestelmän yleisimmät vikakohteet

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

Elikkäs, mun täytyis tehdä kouluun (AMK) jonkun sortin presentaatio jonkun auton yleisimmistä lataus- ja startti puolen vioista. Valitsin tietysti taunuksen, että saadaan vähän vaihtelua, kun muut tekevät tietysti jostain tuoreemmista autoista. :)

Elikkä mitä tyyppivikoja taunuksessa on ollut ja miten ne on korjattu, vai onko niitä ollenkaan? Onko noiden erillisten jännitteen säätäjien kanssa ollut ongelmaa? Semmostahan taunuksessa on esiintynyt, et latausvalo palaa himmeänä, mutta mikä silloin oli vikana? Tästä on ollut juttua ennenkin kyl.

Erityisesti vanhempien harrastajien kokemukset olisivat tervetulleita, koska tuohon vanhaan hyvään aikaan osia korjattiin eikä vaihdettu heti uutta.
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Mul on ainakin kyrvähtänny semmonen ulkonen säädin, alko uudella heti pelaamaan. Kyrvähdyksen syy ei tiedossa... Startin- sekä laturin hiilien loppuunkuluminen yleisin vika mikä mul on ollu. Siinähän viat sit onkii, ai nii virtalukon pohjan kuluminen kans yks, ei oo kyl omalle kohalle sattunnu. Taunus on niin varmatoiminen auto, ettei siin paljoo oo vikoi :lol:

Siis tyyppivikoihan ei Taunuksen lataus- ja käynnistysjärjestelmäs oo ollenkaan :D Normaalista kulumisesta johtuvia ainoostaan.

Pj. varmaan tietää yleisimmät viat, se kun ajellu lähes koko ajokortti ikänsä Taunuksella ja se on piiiiiiiiiiiitkä aika :lol:
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

Sama juttu et startin hiilet on menny ja laturista kans, laturi nyt sit kuitenki vaihtu silloin suoraan uuteen. Oliha se kiva kiiltävänä siel hetken aikaa. Hiilet kun menee nii se nyt onki aika tavallista. Kai se latausmerkkivalon himmeänä palaminen tarkoittaa jotain maadoitus vikaa kait? Että aika vähäsillä vioilla minunki mielestä tämä automalli menee ainakin tämän asian saralta. :D
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

nii eikös se sillee toimi että lukolta tulee +12v lampulle ja laturin liitin (d+ ?) on sillon maissa, joka kääntyy plussaks kun laturi lähtee lataa, ja sit tuikku sammuu?

Mulla jossai kotterossa oli huono maa koneen ja korin välillä niin hehku toi lamppu himmeesti.
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Kulunut virtalukonpohja "vuotaa".

Tästä johtuu latausvalon kiiluminen,
hyvin monesti.

Nuista Taunuksen lataus/starttipuolen
viosta ei kyllä tosiaan kovin paksua
esitelmää saa aikaseksi :)
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

Oho, äkkiä tuli juttua. :D
Noi hiilet on ihan normaalia kulumista, tosin voisi aiheuttaa hilpeyttä muissa kun ilmoittasi sen ainoaksi tyyppiviaksi.
Luhtis kirjoitti: Mulla jossai kotterossa oli huono maa koneen ja korin välillä niin hehku toi lamppu himmeesti.
Mulla vois sit se himppu palaminen johtua tästä, koska aina silloin tällöin täytyy moottorin maadotusjohdon kontaktipinnat puhdistaa, kun ei startti lähe pyörimään, solenoidi vaan naputtaa.
Herkko kirjoitti:Kulunut virtalukonpohja "vuotaa".

Tästä johtuu latausvalon kiiluminen,
hyvin monesti.
Tai sitten tää. Täytyy tutkia.
Herkko kirjoitti: Nuista Taunuksen lataus/starttipuolen
viosta ei kyllä tosiaan kovin paksua
esitelmää saa aikaseksi :)
Tämä tässä olikin ajatuksena, kun autoa valitsin. :lol:
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Niin,itekkään tässä paljon tiedä.

Mutta oppeja/neuvoja olen saanut äijältä,
joka ollut vuosina 55-79 Voortilla
autosähköasentajana.

Nykyään tuota ammattikuntaa ei enää
olekkaan,on vaan osan vaihtajia.. :wink:

Eikä tuo "kiiluminenkaan"mikään vika
ole,jos lataa. :)
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Nii, ei se latausvalon kiiluminen mikään vika oo, vaan johtuu "luonnollisesta" jännitehäviöstä :D
Molemmilla puolilla polttimoa kun pitäis olla "täsmälleen" sama jännite, ei varmaan kauheen paljo tarvi jännite-ero muuttua kun alkaa kiilua... Varmaan noi maadotuksen huonoudet just aiheuttaa tota ja mahdollisesti sulakerasian kontaktihäiriöt, ja tietyst virtalukonpohjan kontaktihäiriöt... Taitaa kyl toi latausvalon jännite tulla ohi sulakkeiden?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Joskus on ollut sellaista, että kuumana käynnistettäessä startti pyörii tosi vaivaisesti, ikään kuin akku olisi tyhjä. Kylmänä kuitenkin pyörittää tosi hyvin. Joku on väittänyt, että johtuisi väljistä startin heloista jolloin roottori pääsee ottamaan kiinni kenttään???
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Hessu kirjoitti:Joskus on ollut sellaista, että kuumana käynnistettäessä startti pyörii tosi vaivaisesti, ikään kuin akku olisi tyhjä. Kylmänä kuitenkin pyörittää tosi hyvin. Joku on väittänyt, että johtuisi väljistä startin heloista jolloin roottori pääsee ottamaan kiinni kenttään???
Mulla oli tuota samaa ongelmaa Eskortissa ja siinä oli melkein tuliterä startti :? Ainakin vaihtoi uuden akun niiin pelasi 1-1,5 vuotta ja aloitti saman uudelleen. Vaihdoin myös virtalukon pohjan ja käytin sulake-helvetin auki mutta tuo vika jäi. Esiinty etenkin kesällä ja "shoppaillessa" eli käynnistys-sammutus-käynnistys.....
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Avatar
20m
Viestit: 249
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 15:13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 20m »

Latausvalon "kiiluminen" voi myös johtua huonosta virtalukolle tulevasta 12V+ liitoksesta rintapellin läpiviennissä. Liitokseen tulee jännitehäviötä, kun yrittää saada enemmän virtaa läpi. Ja sitten latausvalo näkee laturin jännitteen suurempana kuin virtalukon jännite.

Starttauksen vaivalloisuuteen mulla ainakin vaikuttaa sytytyksen perusennakko. Jos ennakkoa on liikaa, ehtii seos palaa ennen yläkuolokohtaa, niin se ei ainakaan auta moottorin pyörittämisessä. Jos on uusi akku, niin startti pyörittää nopeammin ja mäntä ehtii yläkuolokohdan yli ennen seoksen palamista.
Taunus 1965

Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Olisit tehny fiatista tai mistä tahansa italiaanosta,niin olis tullu aika paksu mapuska :lol:
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Kondensaattori, katkennut laturin jalka ja hapettuneet sulakerasian kannat
ja vanhat johdot, kärkiväli ja kosteusongelmat jakajan kannessa on
mulla tullu vastaan turhan monet kerrat.
Niin ja pari kertaa vanhat johdot, varsinkin startin herätejohto on tehny kiusaa.
Taunus Maximus =)
JeeSe
Viestit: 574
Liittynyt: 14 Touko 2009, 11:23
Paikkakunta: TuuSula

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Mullakin oli kerran startissa vikaa, naksahti vaan eikä lähteny pyörittää. Korjaantu kun kävin yhden (1) kerran kopauttamassa starttia jakoavaimella. On toiminu 7 vuotta sen jälkeen moitteetta. Vika oli varmaan lopunperin huono kontakti solenoidin abiko-liittimellä.

Ja laturissa tuli semmonen vika, että kollektorin kuparit kuluivat puhki toisesta navasta ja toisessakin oli aikamoinen ura jo. Pitäis holkittaa ne varmaan tai jotaan, mutta tuli ostettua tarvikelaturi tilalle, kun ei ollu sorvia käsillä just silloin.
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

Tomi kirjoitti:Olisit tehny fiatista tai mistä tahansa italiaanosta,niin olis tullu aika paksu mapuska :lol:
Annoin tämän kunnian suosiolla muille. :D

Puhutko Janza nyt sekä V6 että ohc koneista?
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
Vastaa Viestiin