Pallonivelistä ja puslista

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Pj
FTC Puheenjohtaja
Viestit: 1258
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 17:06

Viesti Kirjoittaja Pj »

jkorpi kirjoitti:Kiitokset vastauksista :). Kävin tilaamassa juuri myös alapallot. Oli öljyt tulleet molemmista ulos
Ei ne alapallot välttämättä rikki ole vaikka vaseliinia pursuileekin. Onko kumit ehjät vai tuleeko vaseliini mutterin puoleisesta päästä kumia?
#1
Taunus CoupeGT 2.8 '72
Taunus 4d 1.6GX '81 museo
Taunus 4d 2.0GX '82
AC Cobra V6
Tunturi super Sport `76 ;)
Pappa Tunturi `75 ;)
jkorpi
Viestit: 4
Liittynyt: 31 Tammi 2006, 12:21
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkorpi »

Ei ne alapallot välttämättä rikki ole vaikka vaseliinia pursuileekin. Onko kumit ehjät vai tuleeko vaseliini mutterin puoleisesta päästä kumia?
Otin eilen molemmat alatukivarret irti... Pelkääjänpuolen alapallon kumi on revennyt, kummankin puolen reaktiotankojen kumeja ei enää ole olemassakaan, iskarit ja lankarullat vaihtoon. Kuljettajan puolen alapallonivel on kunnossa, mutta vaihdan sen samalla kun sisemmät puslat alatukivarsiin. Ei viitsi nähdä samaa isoa vaivaa parivuotta myöhemmin yhden pienen alapallon kanssa.

Mites nuo ala-pallot, näyttää olevan niitattu alatukivarteen. Laikalla pois? ja pultti mutteri yhdistelmällä uusi tilalle, kestääkö?

Motonetin kataloogin jäykimmät iskunvaimentimet tilasin. Vanhat iskarit olivat pahasti rikki. Alkuperäiset yli 30 vuotta vanhat.

Saa nähdä meneekö nuo vakio jouset helposti paikalleen. Tuli paikoiltaan voimakkaasti.

Kävin eilen tilailemassa kyseisia alustan osia. Liikkeissä (Vantaan motonet, Helsingin varaosatuonti,Helsingin automaa) ei oltu enää ihan varmoja, löytyykö osia. Saavat tietää vasta tänään tukkurilta, ettälöytyykö. En olisi uskonut millainen metsästäminen noissa vanhoissa taunuksen osissa voi olla.

Automaasta ei löytynyt:
Huomenta!

Kyseessä olevaa autoa eivät varaosaohjelmat enää tunne.

Näinkin kauan säilyneen auton varaosien suhteen kehottaisin kääntymään tampereen pisteemme puoleen jossa kuuleman mukaan pitäisi olla vanhoja filmejä vielä tallella jolloin voivat selvittää vieläkö osia saa.

Jos se ei onnistu voit tietenkin tilata osat suoraan saksasta ao. toimittajalta.

Terveisin
Varaosamyynti Konala
Terveisin
Jani Korpi
www.kovaa.com
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Mulla on kybin iskarit,yksi alapallo jne roinaa,ja koko etukelkka suht hyvässä vedossa.
Jotain hammastangon suojakumeja ja mitälie puslia läjä,isoimmat puuttuu.
Vakio-osia kaikki,mutta kun remppasin jonkun verran omaa ja se jäi sitten Astron
alta pois ajosta niin jouten ja myynnissä jos tarvetta tulee..
Elikkä osat on olleet käytössä mutta aika iso läjä ei oo kauaa ollut auton alla.
Taunus Maximus =)
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

jkorpi kirjoitti:
Ei ne alapallot välttämättä rikki ole vaikka vaseliinia pursuileekin. Onko kumit ehjät vai tuleeko vaseliini mutterin puoleisesta päästä kumia?
Otin eilen molemmat alatukivarret irti... Pelkääjänpuolen alapallon kumi on revennyt, kummankin puolen reaktiotankojen kumeja ei enää ole olemassakaan, iskarit ja lankarullat vaihtoon. Kuljettajan puolen alapallonivel on kunnossa, mutta vaihdan sen samalla kun sisemmät puslat alatukivarsiin. Ei viitsi nähdä samaa isoa vaivaa parivuotta myöhemmin yhden pienen alapallon kanssa.

Mites nuo ala-pallot, näyttää olevan niitattu alatukivarteen. Laikalla pois? ja pultti mutteri yhdistelmällä uusi tilalle, kestääkö?

Motonetin kataloogin jäykimmät iskunvaimentimet tilasin. Vanhat iskarit olivat pahasti rikki. Alkuperäiset yli 30 vuotta vanhat.

Saa nähdä meneekö nuo vakio jouset helposti paikalleen. Tuli paikoiltaan voimakkaasti.

Kävin eilen tilailemassa kyseisia alustan osia. Liikkeissä (Vantaan motonet, Helsingin varaosatuonti,Helsingin automaa) ei oltu enää ihan varmoja, löytyykö osia. Saavat tietää vasta tänään tukkurilta, ettälöytyykö. En olisi uskonut millainen metsästäminen noissa vanhoissa taunuksen osissa voi olla.

Automaasta ei löytynyt:
Huomenta!

Kyseessä olevaa autoa eivät varaosaohjelmat enää tunne.

Näinkin kauan säilyneen auton varaosien suhteen kehottaisin kääntymään tampereen pisteemme puoleen jossa kuuleman mukaan pitäisi olla vanhoja filmejä vielä tallella jolloin voivat selvittää vieläkö osia saa.

Jos se ei onnistu voit tietenkin tilata osat suoraan saksasta ao. toimittajalta.

Terveisin
Varaosamyynti Konala
Alkuperäisiä niveliä pois otettaessa,on niittien
poraaminen helpompaa kun "rälläköinti".
Pultit pitäisi tulla uuden nivelen mukana.
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

Mulla on motonetistä hankitut pallonivelet, ne on sitä parempaa laatua "moog" merkkisiä. Onkos tommoset ihan suoraan paketista käyttövalmiit vai pitäiskö niistä kaivella kumeja pois ja lisätä jotain vaseliinia tms?
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Nostetaan wanhaa topikkia... Kellään sattumalta Tanen alatukivartta irrallaan? Tarttis vaihtaa alapallojen suojakumit, mutta ei oikein paikallaan saa mitattua sen suojakumin alahuulloksen halkaisijaa, joten tämän jos joku viitsisi mitata niin olisin kiitollinen..
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Mittasin Moogin pallonivelestä sen rautalangan päältä jolla kumi on kiristetty ja mitta oli siitä noin 48 - 49 mm.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
apukuski
Viestit: 145
Liittynyt: 10 Elo 2011, 12:12
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja apukuski »

Meinasin tänään vaihtaa puslia eteen. Ei menny ihan niinku strömsössä :twisted: onko tosiaan näin että se ylä kolmion pultti ei tule pois sieltä muuten kun että on koko etu kelkka irti? ei muuten sitten lähtenyt se alatukivarren pulttikaan mihinkään. tän ketjun perusteella ymmärsin että ei ilman väkivaltaa (puukkosaha, rälläkkä) taida lähteäkkään.
'73 Taunus 2d 1600
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

apukuski kirjoitti:Meinasin tänään vaihtaa puslia eteen. Ei menny ihan niinku strömsössä :twisted: onko tosiaan näin että se ylä kolmion pultti ei tule pois sieltä muuten kun että on koko etu kelkka irti? ei muuten sitten lähtenyt se alatukivarren pulttikaan mihinkään. tän ketjun perusteella ymmärsin että ei ilman väkivaltaa (puukkosaha, rälläkkä) taida lähteäkkään.
Ei se pitkä pultti mahdu tulemaan sieltä, jos ei irrota kelkkaa jommasta kummasta päästä. Riippuu mistä suunnasta pultti on laitettu? Ite en muistaaksein irrottannu koko kelkkaa, vaan otin takapäästä irti ja laskin sitä sen verran alaspäin et tukivarren pultti mahtu tulla pois. Jos se alatukivarren pultti on tosiaan ruostunnu sinne puslan holkin sisään, ei se lähde kun puukkosahalla, rälläkällä tai plasmaleikkurilla ym. :lol:
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Pj
FTC Puheenjohtaja
Viestit: 1258
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 17:06

Viesti Kirjoittaja Pj »

apukuski kirjoitti:Meinasin tänään vaihtaa puslia eteen. Ei menny ihan niinku strömsössä :twisted: onko tosiaan näin että se ylä kolmion pultti ei tule pois sieltä muuten kun että on koko etu kelkka irti? ei muuten sitten lähtenyt se alatukivarren pulttikaan mihinkään. tän ketjun perusteella ymmärsin että ei ilman väkivaltaa (puukkosaha, rälläkkä) taida lähteäkkään.
Ennenkuin irroitat pitkän pultin mutteria, niin yritä pyörittää itse pulttia. Tämä sen takia kun koko paketti on tiukassa paketissa ja kumipuslien metalliholkkien päät ovet sellaiset sahalaitaiset niin pyörittämällä pulttia saattaa pultti irrota sieltä metalliholkista kun ne sahalaitaiset päät purevat kiinni ja näin ollen saatat saada pultin helpommin pois...
#1
Taunus CoupeGT 2.8 '72
Taunus 4d 1.6GX '81 museo
Taunus 4d 2.0GX '82
AC Cobra V6
Tunturi super Sport `76 ;)
Pappa Tunturi `75 ;)
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Pj kirjoitti:
apukuski kirjoitti:Meinasin tänään vaihtaa puslia eteen. Ei menny ihan niinku strömsössä :twisted: onko tosiaan näin että se ylä kolmion pultti ei tule pois sieltä muuten kun että on koko etu kelkka irti? ei muuten sitten lähtenyt se alatukivarren pulttikaan mihinkään. tän ketjun perusteella ymmärsin että ei ilman väkivaltaa (puukkosaha, rälläkkä) taida lähteäkkään.
Ennenkuin irroitat pitkän pultin mutteria, niin yritä pyörittää itse pulttia. Tämä sen takia kun koko paketti on tiukassa paketissa ja kumipuslien metalliholkkien päät ovet sellaiset sahalaitaiset niin pyörittämällä pulttia saattaa pultti irrota sieltä metalliholkista kun ne sahalaitaiset päät purevat kiinni ja näin ollen saatat saada pultin helpommin pois...
Ite tein noin ja väänsin vähän liikaa ja pultti tuntui venyvän aika reippaasti eikä silti kääntynyt yhtään kierteissään :lol: Laitoin kyllä saman pultin vielä takaisin, mut saattaa vaikka viel mennä se samainen pultti joskus poikki :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Mistä te hommaatte kunnon niveliä?
Pusla remontissa huomasin että viimevuoden huhtikuussa katsastusremontissa vaihdettu raidetangon pää ja nyt jo suojakumi rikki.
Samoin motonetin "parempi" moog alapallonivel meni vuodessa todella väljäksi ekaks suojakumi -> hetken päästä helvetinmoinen natina..

Päätin ostaa tuon alapallonivelen tilalle paikallisesta varaosaliikkeestä "paremman" nivelen ja moogiahan sieltäkin tuli....
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Viesti Kirjoittaja ardhu »

ardhu kirjoitti:Mistä te hommaatte kunnon niveliä?
Pusla remontissa huomasin että viimevuoden huhtikuussa katsastusremontissa vaihdettu raidetangon pää ja nyt jo suojakumi rikki.
Samoin motonetin "parempi" moog alapallonivel meni vuodessa todella väljäksi ekaks suojakumi -> hetken päästä helvetinmoinen natina..

Päätin ostaa tuon alapallonivelen tilalle paikallisesta varaosaliikkeestä "paremman" nivelen ja moogiahan sieltäkin tuli....
Vastaan itse, kävin tänää hakemassa motonetistä uudet raidetangonpäät ja näyttäs mahollisesti olevan eri merkkiset, ainakin eri stanssaukset nivelen pohjassa.. Saas nähä..
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Noihin nykyniveliin pitää ite lisätä kunnon rasvat ni kestää paremmin, kumi vaan veke ja sitärataa.
Avatar
vilunki78
Viestit: 289
Liittynyt: 19 Touko 2005, 17:31
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Viesti Kirjoittaja vilunki78 »

(Päätin ostaa tuon alapallonivelen tilalle paikallisesta varaosaliikkeestä "paremman" nivelen ja moogiahan sieltäkin tuli....)

kyllä ne motonetin varaosat tulee ihan samoilta isoilta toimittajilta kuin muillekin varaosakaupoille. ja ad varaosat kuuluu jopa samaan ketjuun motonetin kanssa.

se on vaan valitettava tosiasia että suurin osa varaosista on huonompi laatusta kamaa kuin alkuperäset.

niin ja mainittakoon vielä että en ole motonetissä töissä, että siksi tässä ko puljua puolustelisin 8)
Vastaa Viestiin