Pallonivelistä ja puslista

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Henkilökohtasesti olen sitä mieltä että jos se nivel ei kestä sitä että sinne kevyesti painaa nokareen vaseliinia niin ei se kyllä läjässä pysy ajon aikana muutenkaan.
Omissa katiskoissa oon lähes kaikkiin tarvikepalloihin laittanut nipat ennen asennusta koska ajatus varastorasvoilla olevasta nivelestä ei houkuttele. Tietysti jos tykkää vaihdella niitä joka vuosi niin mikäs siinä.
Avatar
Walttu
Viestit: 328
Liittynyt: 12 Joulu 2008, 23:22
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja Walttu »

ja on kestäny tarvikepallot?
Ford Granada 2.3 v6
Ford Taunus 1.6L farkku
Ford Taunus 1600 4d '74
Virhe ostokset:
Fiat Tipo 1,6 95"
Ford orion 1.6 88"
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Riippuu toki paljon autosta ja sen alustasta ja ajotavasta että kuinka paljon se ylipäänsä kuormittaa niveltä, mutta tohon mun käyttis-Mitsuun laitoin 50tkm sitten uuden alapallon johon laitoin samalla nipan, ja olen sinne ehkä 2 tai 3 kertaa laittanut pisaran rasvaa, eikä se nyt ainakaan vielä osoita väsymisen merkkejä, just kävin leimallakin eikä ollu sanomista.

Siellä nivelessä kuitenkin metalli hinkkaa metallia vasten niin onhan se nyt sanomattakin selvää ettei se voi kestää kauaa jos ei sinne mitään liukastetta saa väliin laitettua, ellei sitä sitten oo tehtaalla laitettu (ja tarvikeosissa useimmiten ei ole)

Enkä tosiaan näkemättä usko että rasvaaminen ampuu pallon ulos pesästään, ehkä sitten jos jollain 1000bar pumpulla painaa sitä sinne, mut järjenkäyttö on sallittua. En tosin saanut sitä pumpullakaan sieltä lentämään vaikka tosissani yritin. Ainoo mikä lähti pois paikaltaan oli suojakumi kun se täyttyi rasvasta.
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Tarvikepalloissa joissa ei ole rasvanippaa, niin sen itse pallon ympärillä on muovipesä...ei välttämättä kaikissa mutta useimmissa, eli ei siellä metalli hankaa metallia vasten...olen avannutkin jokusen ja väljissä se muovi on ollut kulunut yleensä puhki...tietysti soviva määrä rasvaa nipan kautta pidentää nivelen kuin nivelen ikää.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Ei vittu, muovia?? :lol: en yhtään ihmettele jos ne kuluu kymppitonnin aikana finaaliin.. jos sielä muovia on niin sitä suuremmalla syyllä täytyy olla rasva välissä jos meinaa että kestää.
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Googlettamalla löysin tommosen jutun.
Muistelen et esim. Mustangin alkuperäisten pallonivelien kunto pitää katsoa auton painon ollessa päällä, näitäkin on hyljätty katsastuksessa väärin perustein.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vastaa Viestiin