Henkilökohtasesti olen sitä mieltä että jos se nivel ei kestä sitä että sinne kevyesti painaa nokareen vaseliinia niin ei se kyllä läjässä pysy ajon aikana muutenkaan.
Omissa katiskoissa oon lähes kaikkiin tarvikepalloihin laittanut nipat ennen asennusta koska ajatus varastorasvoilla olevasta nivelestä ei houkuttele. Tietysti jos tykkää vaihdella niitä joka vuosi niin mikäs siinä.
Pallonivelistä ja puslista
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Riippuu toki paljon autosta ja sen alustasta ja ajotavasta että kuinka paljon se ylipäänsä kuormittaa niveltä, mutta tohon mun käyttis-Mitsuun laitoin 50tkm sitten uuden alapallon johon laitoin samalla nipan, ja olen sinne ehkä 2 tai 3 kertaa laittanut pisaran rasvaa, eikä se nyt ainakaan vielä osoita väsymisen merkkejä, just kävin leimallakin eikä ollu sanomista.
Siellä nivelessä kuitenkin metalli hinkkaa metallia vasten niin onhan se nyt sanomattakin selvää ettei se voi kestää kauaa jos ei sinne mitään liukastetta saa väliin laitettua, ellei sitä sitten oo tehtaalla laitettu (ja tarvikeosissa useimmiten ei ole)
Enkä tosiaan näkemättä usko että rasvaaminen ampuu pallon ulos pesästään, ehkä sitten jos jollain 1000bar pumpulla painaa sitä sinne, mut järjenkäyttö on sallittua. En tosin saanut sitä pumpullakaan sieltä lentämään vaikka tosissani yritin. Ainoo mikä lähti pois paikaltaan oli suojakumi kun se täyttyi rasvasta.
Siellä nivelessä kuitenkin metalli hinkkaa metallia vasten niin onhan se nyt sanomattakin selvää ettei se voi kestää kauaa jos ei sinne mitään liukastetta saa väliin laitettua, ellei sitä sitten oo tehtaalla laitettu (ja tarvikeosissa useimmiten ei ole)
Enkä tosiaan näkemättä usko että rasvaaminen ampuu pallon ulos pesästään, ehkä sitten jos jollain 1000bar pumpulla painaa sitä sinne, mut järjenkäyttö on sallittua. En tosin saanut sitä pumpullakaan sieltä lentämään vaikka tosissani yritin. Ainoo mikä lähti pois paikaltaan oli suojakumi kun se täyttyi rasvasta.
Tarvikepalloissa joissa ei ole rasvanippaa, niin sen itse pallon ympärillä on muovipesä...ei välttämättä kaikissa mutta useimmissa, eli ei siellä metalli hankaa metallia vasten...olen avannutkin jokusen ja väljissä se muovi on ollut kulunut yleensä puhki...tietysti soviva määrä rasvaa nipan kautta pidentää nivelen kuin nivelen ikää.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Googlettamalla löysin tommosen jutun.
Muistelen et esim. Mustangin alkuperäisten pallonivelien kunto pitää katsoa auton painon ollessa päällä, näitäkin on hyljätty katsastuksessa väärin perustein.
Muistelen et esim. Mustangin alkuperäisten pallonivelien kunto pitää katsoa auton painon ollessa päällä, näitäkin on hyljätty katsastuksessa väärin perustein.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98