Kaasarista/Kulutuksesta

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

tollikka
Viestit: 49
Liittynyt: 05 Joulu 2010, 17:38
Paikkakunta: Kouvola

Kaasarista/Kulutuksesta

Viesti Kirjoittaja tollikka »

Eli siis tuo oma 1.6ohc viepi pensaa tällä hetkellä 12-15l/100km rauhallisella kaupunkiajolla. Mutta matka-ajossa pysyypi siellä jossain 8-9l/100km tuntumilla. Kaasarista en ole ihan varma, mutta epäilen, että se ei ole juuttuvakurkkuinen, ykskurkkunen kaasari kumminkin.

Mietin tässä, että auttaako tuohon kakskurkkusen kaasarin vaihto? Tippuukko vai nouseeko kulutus?

Sytytyksen ja kaiken muunhan pitäisi olla kunnossa, eli epäilisin tuota kaasaria.

Ja siis kesäksi tarkoitus laittaa jokatapauksessa 2.0l kone kakskurkkusella, aattelin vaa josko sen kaasarin hommais jo näin etukäteen ja laittais kii...
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

aikalailla normaalit kulutukset...Kympin päälle varmasti menee kaupungissa vaikka tekisit mitä.
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Ei se kaasarin vaihto ainakaan paljoa lisää kulutusta,
sen ja 2-litrasen nokan jos vaihdat auttaa jo hitusen.
Huono vaan ettei se nokka tuu ihan pienellä työllä ilman
koneen nostoa, tuhkiksen kohdalta mahtuu hyttiin mutta
sillon joutuu leikkaamaan reiän palopeltiin.
Noin on tehty monet kerrat muutaman vanhemman tutun toimesta 80-luvulla
ja kerran omaankin autoon.
Taunus Maximus =)
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Mulla tuo 1,6 e-maxi meni maantiellä seiskaan 195/205 15" rengastuksella. Pelkää kaupunkia ei tullut pyörittyä koskaan tankkausväliä. Itse sain normikulutuksesta litran verran pois kun hain sytkän nakurajalle.

Mitä muista autoista kokemusta, niin jos kaasari vaan on ehjä ja säädetty niin kulutus ei jää siitä kiinni. Mukavimpia kylläkin on mekaaniset kaksikurkkuiset käsiryypyllä, kuten vaikka DGV... Jos kenkää antaa, niin sitten vie enempi mitä alipaineversiot, mutta vastaa myös kaasuunkin paremmin.

Jos olet keväällä konetta vaihtamassa, niin tuskin kannattaa nokka alkaa ny vaihtamaan. Muutenkin hihnakoneen kannen nostaa niin helposti pois, etten kyllä alkaisi tulipeltiin reikiä tirsimään... Jos kaasarin vaihdat, niin saat säätää sen sitten kaksi kertaa. Tai tietty jos vakiona isomman koneen laittaa niin pelaa vakiosuuttimilla suht ok. Pikkukone kaipaisi kyllä pienempiä.
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Kyllä tuo liikaa vie.

Niinkuin ennenkin olen todennut,
niin kannattaa etujarrujen laahaus tarkistaa
ensin,ennenkuin alkaa kaasareita vaihteleen.

Niin,ja jos muuttuvakurkkuisen osaa pitää
kunnossa,on se äärettömän hyvä ja
vähiten kuluttava kaasutin. :wink:
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Herkko kirjoitti: Niin,ja jos muuttuvakurkkuisen osaa pitää
kunnossa,on se äärettömän hyvä ja
vähiten kuluttava kaasutin. :wink:
Juurikin näin, selkeesti 7 puolelle 4v askillakin.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Pyhällä hengellähän nämä tuntuvat kulkevan, eli kyllä tuo 6-7 on aika likellä keskikulutusta. Toki näin talvella se hivenen nousee kun tulee ehkä yritettyä jotain mutkitteluja :D
-Pori Connection-
tollikka
Viestit: 49
Liittynyt: 05 Joulu 2010, 17:38
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja tollikka »

Stefa kirjoitti:Mulla tuo 1,6 e-maxi meni maantiellä seiskaan 195/205 15" rengastuksella. Pelkää kaupunkia ei tullut pyörittyä koskaan tankkausväliä. Itse sain normikulutuksesta litran verran pois kun hain sytkän nakurajalle.

Mitä muista autoista kokemusta, niin jos kaasari vaan on ehjä ja säädetty niin kulutus ei jää siitä kiinni. Mukavimpia kylläkin on mekaaniset kaksikurkkuiset käsiryypyllä, kuten vaikka DGV... Jos kenkää antaa, niin sitten vie enempi mitä alipaineversiot, mutta vastaa myös kaasuunkin paremmin.

Jos olet keväällä konetta vaihtamassa, niin tuskin kannattaa nokka alkaa ny vaihtamaan. Muutenkin hihnakoneen kannen nostaa niin helposti pois, etten kyllä alkaisi tulipeltiin reikiä tirsimään... Jos kaasarin vaihdat, niin saat säätää sen sitten kaksi kertaa. Tai tietty jos vakiona isomman koneen laittaa niin pelaa vakiosuuttimilla suht ok. Pikkukone kaipaisi kyllä pienempiä.
Eli sytkää aikasemmalle kunnes alkaa lämpimänä nakuttaa, ja pikkasen takas? En tarkalleen muista miten on nyt säädetty, mutta auto aineski pelittää hyvin nykimättä.

En tuossa meinannutkaan nokkaa vaihdella, keväämällä sitte ku alkaa isompaa konetta vaihtaan, nii tuo 1.6l kansi tulee käyttöön.

Huomasimpa tuossa, että se "lämpimän" imuilman ottosysteemi puuttuu, pitääpä siitä vetästä pakosarjan päälle joku putkenpätkä jos tuo auttaisi hitusen.
Avatar
Januzki
Viestit: 1149
Liittynyt: 12 Loka 2004, 22:35
Paikkakunta: Kajaani/Oulu

Viesti Kirjoittaja Januzki »

zmuli kirjoitti:Pyhällä hengellähän nämä tuntuvat kulkevan, eli kyllä tuo 6-7 on aika likellä keskikulutusta. Toki näin talvella se hivenen nousee kun tulee ehkä yritettyä jotain mutkitteluja :D
Mikäs sulla on sit maantiekulutus, 5 litraa satkulle? 8)

EDIT: Oma 1,6 söi sillon aikanaan kaupungissa talvella semmosta 13-14 l/100 km.
tauno82
Viestit: 219
Liittynyt: 03 Kesä 2007, 20:54
Paikkakunta: ristiina

Viesti Kirjoittaja tauno82 »

mullakin taitaa 9-10l tuntumassa maantieajossa pyöriä,jos malttaa rauhassa ajaa,ja kylä ajossa varmaan jotain 12-15l välillä pienellä polkemisella :roll:
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

1.6 taunus 6,5-7L
1.6 sierra 16-17L :lol:
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

1 korinen Sierra, vanhanliiton 1.6:lla, DGV:llä ja T9:llä ympärivuotisessa työmatkailussa 8,5-9.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
iji-69
Viestit: 249
Liittynyt: 15 Loka 2009, 00:11
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja iji-69 »

Kovin on alhaisia lukemia, jos Taunuksella pääsee 6:lla alkavaan.
Itsellä 2L dgav type9 5v -> 9,5...12 L/100 km
Ford johtaa.
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Voidaanko tästä päätellä,että puolet porukasta puhuu paskaa? :lol:

Mutta kumpi puoli? :shock:

Kyllä 6 alkaviin lukemiin mennään jo myötätuulessa ja ja otetaan kengätkin pois jalasta...
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Oma Taunus matalapuristeisella (Transit) 2.0 OHC:llä (Nokka-akselin jokainen nokka sökö), 2.3 V6:n Solex kaasarilla, 5-vaihteisella lootalla ja 3.44 perällä matka-ajossa noin 7,5L/100km.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vastaa Viestiin