Taunus 74-75 XL

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

mulla on pystykojelautainen 2d L -73 ja siinä on avattavat takasivuikkunat.
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

2DXL kirjoitti:Siinä on sama konsoli kuin perus- ja L-mallissa. GXL:ssä on kellolla varustettu konsoli.
Noiden edellä olevien kuvien perusteella olis kyl erilainen. Vai oliko ne kuvat sitten GXL:stä?

Mulla on kans perus L:ssä avattavat takasivuikkunat.
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
jani
Viestit: 480
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 03:02
Paikkakunta: Kemiö

Viesti Kirjoittaja jani »

Entäs puuviilu koelaudassa, etuovissa ja takana sivuilla?
Taunus, Coupé GXL -74 (prokekti)
Sierra, 3.0 essex -89 (myydään osina tai kokonaisena)
Audi 100 avant 2,2 turbo quattro (200 look : ) -89
Taunus -81
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

No niin, tässä jotakin tietoa, lähde saksalainen '74 Taunuksen myyntiesite:

Halogeenivalot vakiona
Lämmitettävä takalasi, isompi laturi
Avattavat takasivulasit vakiona
Peruutusvalot vakiona
Kiiltävät listat: pyöränkaaret, ikkunat ympäriinsä, tippalistat, takavalojen ympäri ja keskellä perää se leveä lista, maskin rivat + vaakunakoriste, pillerikapselit + koristekehät, pakoputken pää
Muotoillut penkit, kippimekanismi edessä kromattua metallia
Lukittava hanskalokero
Kiekkamittari ja trippi
Keinonahkapäälysteinen ratti
Himmennettävä taustapeili
Savukkeensytytin
Puskurinkävyt ja vinyylikatto lisävarusteita, puun väriä ei ole havaittavissa sisustassa.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

hehhehhee..himmennettävä taustapeili :lol: ..
joo,saa kääntää ylös ettei häikäse,mutta huvittaa
silti että himmennettävä.. :)
Taunus Maximus =)
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

No mikä sana olisi parempi? Abblendbar sanoi saksalainen. Käsittääkseni päällimmäinen peili on puoliläpäisevä ja sillä alareunassa olevalla vivulla käännetään sen takana olevaa toista peiliä ylöspäin, jolloin osa peilin kautta silmille tulevasta valosta heijastetaan muualle.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

enpäs parempaakaan keksi.. :)
se sana vaan on niin hauska tuossa yhteydessä,ei vaan sovi.
valoa voi himmentää,mutta peiliä..??!
kyllä siitä sen tarkoituksen heti silti tajusi..
se mekanismi sitten taas?onko tosiaan kaksi peiliä peräkkäin kuorissa,vai kumminkin vaan se että kulma muuttuu,ja kuvatus heijastuu sillä lailla
sitten,en tosiaan tiedä,mutten oo joka tapauksessa nähnyt sellaista,aukko sivistyksessä..no joo..karkaa taas sivuraiteelle.
:wink:
Taunus Maximus =)
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

"Peruutusvalot vakiona " täh?
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

samiharju kirjoitti:"Peruutusvalot vakiona " täh?
Varustelumatriisissa peruutusvalot oli merkitty vakioksi vasta XL-mallista lähtien tuossa saksalaisessa esitteessä. Koska kuitenkin karvalakimpiakin on niillä nähty varustetun, niin oletan että se on ollut lisävaruste niihin tai maakohtainen optio jonka maahantuoja on speksannut kaikkiin.
ukormi
Viestit: 21
Liittynyt: 06 Huhti 2005, 22:20

Viesti Kirjoittaja ukormi »

Tuosta peruutusvalosta. Aivan ensimmäinen autoni oli kermankeltainen -75 1.6 4d Taunus. Auton ostin Autoliike Kemiläisestä Matti.J.Kemiläiseltä henkilökohtaisesti 1985. Siitä alkoi voortikausi jolle ei näy loppua :D
Tuo auto oli ihan oikeasti perusmalli, ei edes L. Muovimatto, ilman mitään äänieristettä maton ja pohjan välissä ja tuossa ei ollut sitä peruutusvalokytkintä. Piuhat muistaakseni oli, vain kytkin puuttui. Kytkimen sitten myöhemmin laitoin paikoilleen ja sain peruutusvalon.

Kun auton joitakin vuosia myöhemmin vaihdoin päittäin kaverini -75 4d 2.6GL Granadaan niin eipä olisi sitä Taunusta samaksi tunnistanut mitä oli kaupassa ollut. Koneena hyrräsi Mahlen männille porattu ja muutenkin täydellisesti remontoitu 2.0 OHC, auton maaluutin ja muutenkin varustetaso oli lähempänä sitä XL mallia kuin L mallia.

Sen jälkeen on ollut yksi jos toinenkin Taunus omistuksessani. Nykyisin ajokkeina ovat -88 2.0@2.9i Sierra ja -91 1.6 EFI Cabrio Escort.

Kiitokset kaikille tähän mennessä vastanneille, kyllä näillä tiedoilla alkuun pääsee :D

Eipä samiharju kovasti väärässä ollut kun kehui tämän foorumin kattoon saakka.
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Itellä on vastaava karvalakki coupe -73 :) Ei ole vielä vastaavaa tullut vastaan, tässä mallissa ei ole ollut edes kallistuksen vaimentimia edessä saati takana alunperin.

Ja mukava kuulla jos foorumia on kehuttu :D Muistetaan että ihmiset sen tekee, täällä ei olla tiukkapipoja.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

hyvää saa ja pitää kehua.
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja teekoo »

Taco kirjoitti:Itellä on vastaava karvalakki coupe -73 :) Ei ole vielä vastaavaa tullut vastaan, tässä mallissa ei ole ollut edes kallistuksen vaimentimia edessä saati takana alunperin.
Eikös coupe ollut aina vähintään L-varustelulla? Näin ainakin esitteiden mukaan. 71-73 -malleissa ei ollut missään mallissa kallistuksenvaimenninta takana ja edessäkin se oli vasta 1600 GT:n ja tehokkaampien koneiden yhteydessä. Jos sun coupe on ollut alunperin esim. 1600 L, niin ei siinä kuulunutkaan olla kallistuksenvaimentimia. 74-mallista alkaen kallistuksenvaimentimet oli kaikissa malleissa edessä ja takana.

Mulla on -71 1600 XL ja siinäkään ei ole kallistuksenvaimentimia edessä eikä takana.

Pannaan tähän lopuksi vielä minunkin puolesta kehut tälle palstalle ja sen pitäjälle.
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

samiharju kirjoitti:hyvää saa ja pitää kehua.
Kaveri on asian ytimessä!!
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
sale
Viestit: 290
Liittynyt: 15 Loka 2004, 12:45
Paikkakunta: Anneyron, Rhone Alpes, France

Viesti Kirjoittaja sale »

Tuli vielä noista varusteluista mieleen, että ilmeisesti aika paljon sai L:malliinkin ruksattua ylimääräistä. Kaverilla samanlainen ´75 coupe l-malli kuin mulla, mutta sillä on savukkeensytytin, lämmitettävä takalasi, kello, rullavyöt takana, etujalkatilan karttataskut, erikoisvanne (ford 5,5"/13). Vanne samanlainen kuin harvinaisessa GL-mallissa alumiisella kiiltävällä koristekehällä. Nämä olivat varusteita, jotka oli tilattu autoon ostohetkellä tilausspoimuksen mukaan. Ilmeisesti tehdasasenteisia olivat vain kolme ensin mainittua varustetta, loput asensi auton myynyt liike ennen luovutusta.
Vastaa Viestiin